Skillnad i kvalitet på enduro cyklar och prisklass?

H.

Aktiv medlem
Jag tror att TS bör ha en ram som det står S-works på. Då får man fikarumscredden på köpet. Möjligen att Treks eller Scotts toppmodeller kan funka, men eftersom det intr framgår så tydligt att man verkligen har créme de la créme där så är jag inte säker på att det är rätt.

Berk

Aktiv medlem
Jag tror att TS bör ha en ram som det står S-works på. Då får man fikarumscredden på köpet. Möjligen att Treks eller Scotts toppmodeller kan funka, men eftersom det intr framgår så tydligt att man verkligen har créme de la créme där så är jag inte säker på att det är rätt.
Livit är så mycket enklare när man är ut efter det. Andra måste leta efter ram med rätt reach, gängad vevlager, bra länkage, men då är vevlagret för lågt ... Men här kan man direkt köpa S-Works!

Astraboy

Aktiv medlem
Coolt. XTR klonkar inte alls på samma sätt eller?
Jag tror det är kommentarer som denna som förvillar folk. Svårt att veta om du är seriös men novis, eller om du trollar för att få igång alla.
Jag utgår från att du är seriös och svarar att skillnaden mellan Shimano och SRAM är att SRAM har en annan utväxling på sitt växelsystem, eller hade åtminstone tidigare. Det är en annan känsla som kanske skulle kunna beskriva som mer "klonkig", där Shimano är mer "klickig". Jag upplever Shimano som mer smooth, vilket jag gillar men det är ju en smaksak. Kvalitetsmässigt så tycker jag personligen att jag haft mindre besvär med Shimanos grejer än SRAMs.
Jag skulle skippa de dyraste märkena som Santa Cruz, Yeti och liknande. Du får en minst lika styv och bra ram från YT, Nukeproof osv och då kan du lägga pengarna på toppkomponenter som gaffel, dämpare och drivlina istället. Även hjulset och däck kan skilja väldigt mycket i hur "styv" en cykel känns. Stirra dig inte blind på hur dyr cykeln är utan kolla vad du får för pengarna istället.

jimmie..

Ny medlem
Allså För en åkare som inte är elit och jag gram så räcker XT eller GX, det gäller och serva tvätta och göra underhåll på grejorna då funkar det klock rent.

manneblask

Aktiv medlem
Lägga mycket pengar på drivlina har jag aldrig förstått (eller 50k+ på en hoj för den delen heller). Många bättre förslag har nämnts i tråden.

JBogevik

Aktiv medlem
Hej!
Är intresserad av att investera i en riktigt högkvalitativ enduro cykel typ specialized eller santa cruz. Vill ha yttersta kvaliten. Fjädring som är som smör. Styv kolfiber ram. Växlar som klonkar i så det bokstavligen sjunger i cykeln. Verkligen inte den minsta tvekan. Hur mycket pengar bör man räkna med att lägga? Kan tänka mig runt 50k? Räcker det ens?
Växlar som klonkar låter intressant, har nya XT på min hoj och det ger ifrån sig väldigt lite ljud när man växlar och det ser jag som en fördel. Kanske att någon version från typ 10 år tillbaka låter lite mer. :)

glitch

Aktiv medlem
Växlar som klonkar låter intressant, har nya XT på min hoj och det ger ifrån sig väldigt lite ljud när man växlar och det ser jag som en fördel. Kanske att någon version från typ 10 år tillbaka låter lite mer. :)
TS borde köra gamla Campagnologrejer, de hade skönt mekaniskt klonk :)

Raggamuffin

Aktiv medlem
Jag tycker om när man hör att kedjan växlat på kassetten och jag tycker t ex också om när man hör att droppern klongar i toppen. För mig är det en kommunikation som är viktig, fullt spett nerför så är där inte tid att titta eller känna efter. Man kanske drar ner två växlar samtidigt som man bromsar och då vill jag veta om kedjan hoppat två kugg eller bara en trots två tryck för allt är lerigt och skitigt.

Men på en enduro går såklart fjädringen först.

Doominator1

Aktiv medlem
Inget klånkar lika bra som ett Sram-system på ett nav med få POE. Typ ett gammalt hederligt American Classic 225-nav och en XX1-grupp. Klånkar så farstudörren flyger av karmen. Köp det och hela kvarteret kommer veta när du slängt i nästa växel vid spurten från garaget!

Hozo

Medlem
Är novis skulle jag klassa mig som ja. Har en marin rift zone 1 nu som förvisso fungerat bra till det jag använt den till. Men känner att det är dags att uppdatera. Den känns lite billig och sladdrig och jag känner mig så när jag cyklar på den. Växlarna fungerar inte så bra fast jag köpt ny drivlina och så vidare. Tänker nog ändå ha kvar den men vill börja köra enduro lite seriösare. Så tänker mig att investera i en bra cykel som inte krånglar och känns skön. Men noterat att underhåll är viktigt.

Det första man ska veta vad det gäller växlar.....Lär dig justera prylarna, byt kassett och kedja i tid samt byt kabel plus höljena. Finsmakaren håller koll på att man inte har några krokiga böjar. Dyra prylar som inte är justerade fungerar lika skräpigt som en Altus.

Det andra man ska veta vad det gäller växlar.....Shimano och SRAM har fundamentala skillnader i design som gör SRAM mer klunkiga och Shimano mer smooth/stealth. Båda växlar utomordentligt bra och du kan vinna WC på båda grejerna. Sedan har jag personligen satt en miniminivå på grupper där jag inte går lägre för då slits de lite väl fort. Förut tex med SRAM så slets X7 förarna otroligt fort men X9 kunde överleva flera säsonger.

Nu för tiden är nog SRAM GX och Shimano Deore (de nya Deore med 11) de grupper jag inte riktigt skulle gå under.

Köp en budget YT eller annan fultysk, uppgradera eftersom vad som känns fel och spendera resterande 20-40K på cykelresa istället.

guggdaddy

Medlem
Jag tycker om när man hör att kedjan växlat på kassetten och jag tycker t ex också om när man hör att droppern klongar i toppen. För mig är det en kommunikation som är viktig, fullt spett nerför så är där inte tid att titta eller känna efter. Man kanske drar ner två växlar samtidigt som man bromsar och då vill jag veta om kedjan hoppat två kugg eller bara en trots två tryck för allt är lerigt och skitigt.

Men på en enduro går såklart fjädringen först.
håller helt med. Vill inte att det ska vara några tveksamheter alls. Växla hur man vill och det ska ändå låta som att ladda en desert eagle.

sen angående ram är det ju såklart en smaksak men Specialized och santa Cruz verkar ju ha bäst känsla? Omöjligt att veta egentligen.

Erik O

Aktiv medlem
Det kan man säkert bygga in men framförallt tror jag inte den är drabbad av missade växlingar så som ett smutsig, lerigt och halvkrökt på sträckan innan traditionellt växelsystem är.
Säkert, men jag tror det är sekundärt här. Det viktiga är känslan när växeln klonkar i så det sjunger i hela cykeln :)

InlineOla

Aktiv medlem
sen angående ram är det ju såklart en smaksak men Specialized och santa Cruz verkar ju ha bäst känsla? Omöjligt att veta egentligen.
Det där uttalandet gör mig helt övertygad om att du inte kommer ha nån glädje av att lägga alltför mycket pengar på första cykeln. Köp nåt halvbilligt, testa kompisars cyklar, kör ett år o sen vet du nog vad du vill ha för egenskaper på nästa cykel.

Ledtråd; geometri, länkage o slaglängd är betydligt viktigare än rammärket eller klonkande växlar.

Erik O

Aktiv medlem
För mycket snack och för lite hojar i tråden. Den här skulle jag kunna tänka mig om jag bodde vid ett berg. Xtr-växlar och finfin aluram som förstärker tjonget i växlingen.

.

Tyvärr kommer gubbarna i fikarummet tro att du köpt en väldigt dyr cd-skiva från 1995 så det kanske inte är nån bra ide ändå.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer