Skillnad mellan dam- & herrcyklar?

Mickismackis

Ny medlem
Efter att ha testat på min sambos cykel och flera månaders funderande är jag nu sugen på att köpa en egen MTB. Tittar runt lite och undrar vad som är skillnaden på en dam- och en herrcykel? Hittar sällan någon större skillnad förutom färg och att damcyklarnas ramar överlag är fulare och ser "svagare ut" då det är vinklar på massa konstiga ställen. Herrcyklarnas ramar är verkar överlag ha mycket mer raka linjer.

Så vad är egentligen skillnaden? Finns det en föredel för mig att köpa en damcykel eller är det bara ett säljknep från cykelmärkenas sida att ha en damvariant? Någon som har ett tips på någon cykel? Vill ha en hardtail, tror på 27,5", max 10 000. Hittills har jag tittat främst på Canyon (herrmodeller) men är som sagt nybörjare på det här med MTB, så är det någon som har några tips/förslag/ideér så dela mer än gärna med er av dessa!

Senast ändrad:
Mickismackis skrev:
-------------------------------------------------------
> Så vad är egentligen skillnaden?

Du svarade ju på det själv : massa vinklar och så...

Men lite mindre reach och bredare sadel är väl två saker jag tror mig minnas (vet inte hur det är med styrbredd på MTB, det är ju lite annat än kroppsbyggnad som styr där). Fast du egentligen vill ha svaret att det inte är någon skillnad.

emmer skrev:
> Mickismackis skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Så vad är egentligen skillnaden?
>
> Du svarade ju på det själv : massa vinklar och
> så...
>
> Men lite mindre reach och bredare sadel är väl
> två saker jag tror mig minnas (vet inte hur det
> är med styrbredd på MTB, det är ju lite annat
> än kroppsbyggnad som styr där). Fast du
> egentligen vill ha svaret att det inte är någon
> skillnad.

Skillnaderna är större mellan olika modeller än mellan herr- och dam. Ungefär som med våra kroppar där olika individer kan se väldigt olika ut oavsett kön.

Det mönster som finns att gå på är väl om något att en genomsnittlig kvinna är kortare än en genomsnittlig man. Dammodeller finns ibland i ytterligare en storlek mindre.

På Canyon, till exempel, är det huvudsakligen färgen å sadeln så vitt jag kan se. Geometrin är densamma på de modeller jag tittade på då.

Frid!

På ett high-end märke som Santa Cruz är det bara marknad. De har ett märke som heter Juliana. Det kan förutom färg, handtag och sadel ibland vara lite skillnad på komponentval.

En del dam-mtb har som du märkt dam-svängda-ramar. Det fenomenet försvinner också när man kommer uppåt i pris, då är det unisex.

Dam-mtb brukar också vara sämre utrustade för samma pris. Kanske beror det på mindre tillverknings-serier eller bara för att det går...

Frågan har stötts och blötts här på forumet många gånger. Bland de intressanta slutsatserna var även att det skulle finnas mer fog för en speciell asiat-mtb än en tjej-mtb sett till kroppsmått.

Den stora skillnaden rent ergonomiskt män/kvinnor som grupp (i någon undersökning/artikel jag inte minns var den fanns) tycks ha att göra med bäcken och vilka vinklar som fungerar mot sadeln. Därför är en "tjejsadel" som är kortare och bredare troligen ett bättre val. Det fanns även en tendens som också hade med bäcken att göra och det var att kvinnor och män satt lite olika, männen mer framåtlutade och kvinnorna mer upprätta. Så där är reach (ung längd) och sadel iaf motiverade. :)

Jag har tyvärr inga bra aktuella köptips men 10000kr räcker till en bra HT hos Canyon, Radon, Cube eller White (XXL Sport) för att nämna några märken som är prisvärda.

+1 på allt ovanstående.

Det viktigaste är inte om någon på marknadsavdelningen fått för sig att det är en tjej- eller kill-cykel. Det viktigaste är att den passar just dig och det vet du inte förrän du har testat.
Det blir ju lite tydligare vad som avses när det är en härlig, klassisk tant-tralla som avses men en sån blir lite skum i skogen. Typ.

Det som brukar nämnas som viktigaste testet för att hitta rätt storlek på cykeln är glida-ner-bakom-sadeln-testet. Kan du komma bakom sadeln när du rullar med med och sen tillbaka upp igen, då är cykeln tillräckligt kort för att vara hanterbar i skogen.

Säger som flera andra sadeln är väl enda rediga skillnaden, men den är ändå mycket sällan bra så lika bra att lägga in en sadel i budgeten ändå och då kan du välja vilken du vill. Om du inte ville ha blommor då förståss för isf är coop tjejcyklar bra...

Tack för en hel del bra tips och framförallt för konstaterandet av att mina aningar stämt! Sadel är ju något som alltid går att byta ut och då jag är rätt lång (177 cm) så är inte behovet av en damcykel ,bara för möjligheten till liten storlek, något som behöver avgöra! Jag funderar på om en tjej-modell skulle ha sämre hållbarhet då ramen ofta har en större böjning än en herr-modell, inte för att tjej-modellen skulle var dålig för det utan snarare att en helt rak ram faktiskt är hållbarare?

hmm, finns ju ingen generell skillnad så. Beror på märken och cyklar. Går inte att dra alla över en kant.

Det kan vara skillnad på geometri, dämpartuning, styrstam, styrbredd, handtagstjocklek och bredd, sadlar, utväxling m.m. Olika tillverkare tänker olika på olika modeller.

cerro skrev:
> Det kan vara skillnad på geometri, dämpartuning,
> styrstam, styrbredd, handtagstjocklek och bredd,
> sadlar, utväxling m.m. Olika tillverkare tänker
> olika på olika modeller.

Allt det där är ju sånt där det finns fjorton olika smaker och behov för oavsett så att speca efter kön är ändå bara en PR-ploj.

En cykel ska passa. Vad som passar är väldigt olika. Det är också ganska hopplöst att lista ut på detaljnivå i förväg utan erfarenhet utan ger sig efter ett tag. Rätt storlek och en opuckad spec är svårt nog att hitta :)

Fler mått än totallängd spelar in i hur man sitter och står på en viss cykel. Benlängd och armlängd framförallt.

Att du är så pass lång gör det lättare att välja cykel. Troligen kan du välja vilken medium-modell du vill, herr eller dam, och känner du behov av att ändra längd kan du byta styrstam.

Är helt enkelt bara att fortsätta leta runt och framförallt se till att testa mig fram till vad som passar mig. Så jäkla svårt bara att veta vad jag ska börja, men börjar få lite koll nu i alla fall!

Mickismackis skrev:
> Jag funderar på om en tjej-modell skulle ha
> sämre hållbarhet då ramen ofta har en större
> böjning än en herr-modell, inte för att
> tjej-modellen skulle var dålig för det utan
> snarare att en helt rak ram faktiskt är
> hållbarare?

Ja, så är det. Hållfastheten på en "vanlig MTB" är bättre rent geometriskt än en "tjej"-MTB med sänkt topp-rör. Rent teoretiskt är det så, men i verkligheten spelar det förmodligen inte så stor roll. Hardtails brukar vara ganska överdimensionerade och det är inte ofta man ser ramhaverier på dem kopplade till detta. Oftare i såfall med skador kopplade till för kort instick på sadelstolpen, eller sprickor i styrröret.

anders_ skrev:
>
> Ja, så är det. Hållfastheten på en "vanlig
> MTB" är bättre rent geometriskt än en
> "tjej"-MTB med sänkt topp-rör. Rent teoretiskt
> är det så, men i verkligheten spelar det
> förmodligen inte så stor roll. Hardtails brukar
> vara ganska överdimensionerade och det är inte
> ofta man ser ramhaverier på dem kopplade till
> detta. Oftare i såfall med skador kopplade till
> för kort instick på sadelstolpen, eller sprickor
> i styrröret.

Tack för ett bra och tydligt svar! :-D

Mickismackis skrev:
> Är helt enkelt bara att fortsätta leta runt och
> framförallt se till att testa mig fram till vad
> som passar mig. Så jäkla svårt bara att veta
> vad jag ska börja, men börjar få lite koll nu i
> alla fall!

Tyvärr är första cykeln nästan alltid ett felköp, men om du är lika noggrann som du ger intryck av så kommer det dröja längre tid tills du inser det ;)

Tillbaka
Topp