Skillnad mellan Shimanos olika växelgrupper

DreadHead

Aktiv medlem
Tja!
Jag är helt ny på detta inom cykling, men försöker lära mig så mycket det bara går. Dock har jag fastnat i Shimanos olika gruppindelningar, och kan inte riktigt reda ut skillnaderna. Det är väl framför allt växlar jag har spanat in mest. Enligt deras hemsida så har man grupperna:
Alivio < Deore < SLX < Deore XT < Saint < XTR

Och om jag har förstått det rätt så är sämst till vänster, bäst till höger. Eller har jag fått detta helt om bakfoten?
Men vad är det som skiljer de olika grupperna åt? Jag får hela tiden höra att det är bättre komponenter i ju högre grupp man kommer i. Men på vilket sätt är de bättre? Är de gjorda i ett mer stryktåligt material? Är det lättare material? Skiljer sig grundstrukturen åt, eller är det samma "mall" som alla grupper stöps i?

Om man kikar in på http://www.cyclecomponents.com/cgi-bin/air_ibutik.fcgi?avd=1&funk=steg_tva&artgrp=10231 så är XTR nästan dubbelt så dyr som Deore växlarna. Betyder det att XTR är dubbelt så bra som Deore? Eller är det bara dyrare material i dem?
Nu är visserligen "bra" ett väldigt luddigt begrepp, beroende på vad man själv tycker är bra. Men hoppas att det ändå finns någon som kan ge något bra riktmärke.

Jag var inne på Haga cykel, i Norrköping, i förra veckan och snackade lite. Och säljaren där tyckte att man som nybörjare skulle satsa på Deore. Men han hade ingen riktigt bra förklaring till det.
När jag testcyklade två cyklar med Deore-växlar så tyckte jag att de var lite segväxlade. Segväxlade i den mening med att jag fick "dubbelklicka" för att kedjan skulle hoppa upp en klinga (i storlek). Beror detta bara på att växlarna hade dåliga inställningar, eller är detta något känt för Deore-växlarna?

Kanske lite halvluddiga frågeställning, men hoppas att någon här inne kan peka mig i rätt riktning. Jag har försökt läsa Shimanos texter om grupperna, men det ger inte så mycket. Främst för att det känns som generiska säljtexter, utan att förklara skillnaderna mellan grupperna.

Får inte glömma Altus, Acera og Tourney med, tre "skräp"grupper under Alivio.

Deore fungerar okej, lägre bör man inte gå om man vill ha något vettigt ifrån Shimano för mtb. Ju högre upp ju bättre växlingar, lättare vikt, hållbarare drivverk till en viss grad (brukar säga XT) och så vidare. Mellan XT och XTR är det mest viktskillnad som skiljer men även lite mjukare, snabbare och exaktare.

Det var de grupperna jag fann under mtb kategorin på deras hemsida. Men bra att du nämnde dem, så vet jag vad man ska helt undvika.

Det låter som att växlarna rent generellt blir bättre uppåt i grupperna. Jag är sugen på att skaffa mig en vettig hoj nu i början, som jag inte tröttnar på första året. Och vill såklart ha grejer som skit från början. Men samtidigt så vill jag inte lägga ut allt för mycket pengar heller, då jag (mot förmodan) inte skulle tycka det är kul att cykla.

Hur pass okej är Deore för nybörjare? Är det en "riktigt bra nybörjargrupp", eller får man mer bang for the buck om man hoppar upp någon gruppnivå?

När vi ändå snackar Shimano-grupper. Är gäller samma sak för bromsarna i nyss nämnda grupper, att de blir lite bättre rent generellt ju högre upp i grupperna man tittar?

Jag har även sett att många av växlarna har suffixet "shadow". Vad innebär det? Innebär det något speciellt?

Gäller både växlar och bromsar ja. Deore är en helt okej grupp som fungerar bra, men SLX är ju inte fel så sett.

Shadow är deras senaste bakväxel, sticker inte ut lika mycket från ramen för att undvika grenar och annat bättre.

I princip stämmer det att allt blir bättre ju dyrare det är. När det gäller framväxlar är viktskillnaden minimal. Funktionen är helt okej från Deore och uppåt. Det blir lite bättre känsla i reglagen för varje steg uppåt i skalan. I övrigt vet jag inte om det är någon större skillnad i funktion, det är ju ganska enkel mekanik det är fråga om.

Jag gillar SLX-gruppen, tycker den är en bra kompromiss.

Finns det inga bra sånna biler för mtb grupper? tycker de är rätt givande vid sånna här frågor.

Bilagor

• huvudbild_201137845.jpg
    huvudbild_201137845.jpg
    26.8 KB · Besök: 2,974
Den där graderingen är väl mest till för att gubbar med för mycket pengar ska få känna att de kör på samma grejer som proffsen?

Bilden är mer komplex än så; de flesta cyklar marknadsförs med grupp = bakväxel, sedan hänger de på "sämre" komponenter (kassett, bromsar, framväxel). Det gör det till en mycket svår uppgift att köpa cykel. På min Nishiki är det XT bakväxel, HG 53 kedja, HG 50 kassett Deore framväxel, M443 vevparti, M 443 bromsar. Vilken komponentgrupp tillhör cykeln???

Det hela försvåras av att Shimano inte talar om vilka egenskaper som förbättras för varje komponent om man går från en grupp till en annan. Exempel: HG53 kedjan är inte rostskyddad, när jag frågade runt vad jag skulle vinna på att gå upp till en HG93 kedja fick jag veta allt från att en HG93 skulle vara lättare, mer slitstark till att den var bättre skyddad mot rost. Slutligen fick jag svar av Shimano att vikten var den samma, men att HG93 var ytbehandlad så att den inte rostar lika lätt och att den var något mer slitstark.
När jag kollade på kassetter hade jag spannet från HG30 till XT M770 att välja på, obefintlig info om vad som skiljer de olika kassetterna bortsett från priset. När man frågar runt får man ibland intryck av att det finns en del övertro och myter kring produkterna.
Varför går det inte för Shimano att skriva tydligt och lättförståeligt på hemsidan vilka egenskaper produkterna har?

Förslag på mall för kassetter:
Vikt:
Växlingsfunktion:
Korrosjonskydd:
Slitageegenskaper:
Speciella egenskaper: exempelvis speciella material i kransarna, annan härdning, finare slipning mm.

Detta skulle göra det lätt för oss att välja rätt!

Tyvärr bemödar tidningen Kadens sig inte ens att svara mig på mejl när jag tar upp problemet

Kanske Shimano inser problemet om de får tillräckligt många frågor?

SLX skulle jag börja med: den har nästan allt som sinna större syskon, kostar mycket mindre och är bara en anning tyngre.
Förr ville jag bara ha XT på mina cyklar men nu har jag SLX på en cykel och har bara varit positiv överaskad av prestandan.
/E

Ny, jag håller med dig, det vore bra att köpa grejer baserat på fakta.
Men tyvärr det är lättare/vanligare att marknadsförra produkter med mjuka värderingar än med hårda fakta. Kolla på The century of the self om du vill veta mer om ämnet.
Sen om det fanns allt den information du önskar, vad skulle vi diskutera här på Happy??? ;-)
/E

Hej,

Om du är helt ny på cykling så kanske jag kan kanske gissa att en ev dina bevekelsegrunder är att "Vilja ha grejor som håller, inte växlar över/hoppar, knarrar och gnisslar, som det över tiden brukar bli på sunkiga standardcyklar".

Jag har lärt mig att rätt mycket av detta löser man med underhåll. Tvätta ofta, smörj innan det börjar gnissla, byt kedja varje år etc. En väl underhållen skräpgrupp funkar bättre än en missskött top of the line.

Mvh Marcus

Jag har väl fel som vanligt, men jag tycker största skillnaden är utseendet... ja, förutom priset då. Använder dagligen skitgruppen acera, bakväxel iaf resten är väl ännu billigare skräp... Ser ju inte snyggt eller hightech ut på något vis men funkar. De högre grupper jag provat har funkat lika bra, kanske med en skönare känsla vid växling.

Så här har cykeln sett ut i stort sett hela vintern... Just här hade faktiskt växelvajern frusit fast och på mormordrevet för att jag cyklat skoterspår över isen (gick liiite tungt). Teflonspray på vajern så funkade allt igen några veckor.
Tvivlar på att XTR funkat bättre?
Blir deore XT på nästa cykel men kan inte ge någon riktig motivering :) eller jo, lättare och snyggare och det räcker för att övertyga mig...

Cerro:
Så Shadow är bara ett nytt sätt att bygga växlar på med andra ord? Lite grann som att det är skillnad på en insprutsmotor och en förgasarmotor på bilar? Båda är motorer och har olika motoreffekt, men de byggt på lite annorlunda sätt.
När jag googlade på det så fann jag http://happymtb.org/2007/05/01/nya-shimano-xt/ Även om artikeln har några år på nacken, så borde bilden som förklarar skillnaden på klassisk växel och shadow fortfarande gälla.

Ny:
Jag kan inte göra annat än hålla med dig. Det skulle underlätta grymt ifall Shimano verkligen beskrev skillnaderna mellan grupperna. Speciellt för någon som mig, som är helt ny inom sporten.
Det kan ju alltid vara värt ett försök att maila Shimano och se vad de har att säga.

Marcus_A:
Jo, du är rätt spot on där med din beskrivning av vad jag är ute efter. Och det känns som att det är rätt grundläggande att saker håller bättre ifall man underhåller och sköter dem. Men ändå, det måste ju ändå finnas skillnader mellan de olika grupperna.
Behöver man byta kedja så pass ofta? Varför det? Är det för att kedjan slits så pass mycket, och en dålig kedja sliter ännu mer på resterande komponenter?

Briareus:
Det låter som att det är tough love som gäller med din cykel :-) Hur länge har du cyklat på din cykel? Och har du haft något strul med den? Förutom att saker har frysit fast då.
Vad är Deore XT? Är det en kombination av Deore och XT grupperna, eller är det bara en grupp jag har missat?

Och för att sammanfatta, så känns det som att grupperna är rätt lika varandra. Med skillnaden att det hela tiden blir lite bättre, men att man som nybörjare inte märker så stor skillnad.
Eller är jag helt ute och cyklar nu? ;-)

Jag tror det lutar mer åt SLX gruppen än Deore. Inte för att jag kan förklara varför, utan jag går mer på magkänsla efter vad folk har skrivit i tråden.

SLX är enligt mig en bra instegsgrupp, särskilt i årets modell. Detta eftersom den har ärvt många av de bättre gruppernas finesser och egenskaper och har bra prestanda, funktion och är slitstark. Jag kör på SLX från 2009 och det fungerar fortfarande väldigt bra.

Du är inne på rätt spår med kedjebyten. Kedjan töjer sig och blir längre när den används, blir den för lång börjar den slita på drev och kassett och när det blir för slitet måste man byta allt istället för att bara byta kedja i tid. Man sparar mycket pengar på att byta kedja lite oftare.

Dessutom krävs det en del underhåll för att allt ska fungera bra, men det krävs oavsett vilken grupp du väljer.

Alla grupperna Deore och uppåt är bra.

Shadow har fördelen att de ger lägre profil och att växelvajern går direkt mellan ram/växel. Dock verkar alla tillverkare välja traditionell konstruktion på alla växlar exkluderat mtb-växlarna. Så någon nackdel borde det väll ha...
Dessutom finns ju det shimano kallar shadow plus på de dyraste mtb-grupperna. Där kan man slå om till ett hårdare fjäderläge som gör att växlen slår mindre i stökig terräng.

xyz-saft:
Du gör mig bara mer sugen på SLX nu :) Hur ligger det till med föregåendes års SLX-grupp? För det finns ju en viss chans att jag finner någon utförsäljnigscykel från förra året. Eller en beg. hoj.
Skiljer sig årets SLX mycket mot fjolårets SLX?

Det låter som att det är helt klart att lägga ner lite pengar på en vettig kedja då. Har man något för att köpa en kedja från någon av de högre grupperna, eller slits de alla ungefär lika snabbt under ett år?

Det känns bara dumt att köpa en cykel och sen inte underhålla den. Vill man inte göra det, så kan man lika gärna köpa en hoj på Biltema och slänga den i diket ;-)

Graj:
Hur menar du med att växelvajern går direkt mellan ram/växel?
Det låter som en riktigt nice funktion där med shadow plus. Dock vet jag inte om jag är beredd att lägga ut de pengarna. Men drömma kan man alltid göra :-)

Deore duger bra, slx och xt är riktigt bra. Men man känner ochså skillnad mellan xt och xtr, xtr är mer exakt och finare avstämd men samtidigt betydligt dyrare.

Glöm inte att ram, dämpare, hjul trots allt är viktigare för helhetsupplevelsen än växelgruppen sålänge man undviker skitgrupper. Växelgruppen kan dessutom lätt och relativt billigt uppgraderas. Ram , dämpapare och hjul påverkar cykelns vikt och prestanda mycket mer. Viktskillnad på ett kilo på komplett cykel märks tydligt och ju lättare cykel desto roligare med vissa förbehåll av övrig prestanda som känsla och finish.

Ett bra riktmärke för en hygglig totalvikt är runt 10- 11 kg då har du en relativt lätt cykel, då brukar åtminstone ngt vara ur grupperna slx eller xt. Över 12 kg är tungt. Ok - det här kan man säga mkt om men det är en ganska bra inringning.

Skillnaden mellan XTR och Deore när det gäller bakväxel är vikten. I funktion är skillnaden noll. Slitstyrkan skilde sig åt för tio år sen, hur det är i dag har jag ingen erfarenhet av. Jag uppskattar livslängden på en gammal XTR till fyra gånger en gammal Deore baserat på gamla erfarenheter, men då ska man inte glömma bort att priset i alla fall då var fem Deore till priset av en XTR.

Den stora skillnaden i funktion (känsla) ligger i reglagen. Där är varje steg uppåt i skalan ett plus.

Skulle jag bygga en ny växlad cykel i dag och vara lagom frikostig skulle jag nog välja:
Deore eller SLX bakväxel (billig, inte mycket tyngre)
Deore framväxel (billig, samma vikt som de dyrare)
XT växelreglage (bättre känsla)
SLX vevparti (hygglig vikt, prisvärt)
XT skivbromsar (Betydligt lättare än SLX men dyrare)
SLX kassett (tillräckligt lätt)
HG53 kedja (billigt, byt oftare)

Då tycker jag att man har en bra avvägning mellan pris, vikt och funktion.

Notera att bakväxeltrimningen inte har någon som helst förankring i verkligheten!

Glöm inte bort vajrar och höljen! Jag hade en standardmodell på mina sram X7 växlar och det var lite segare, på mitt nya bygge har jag bytt till jagwire med teflonbelagda vajrar mm och det växlar väldigt lätt och fint.

Graj skrev:
-------------------------------------------------------
> Alla grupperna Deore och uppåt är bra.

+1

Deore är bra och väldigt prisvärt om man inte är helt besatt av låg vikt. Gäller såväl växlar, drivlina och bromsar. De nya M596 vann väl bromstestet i nyaste What mountain bike om jag inte missminner mig.

oxr skrev:
> Den stora skillnaden i funktion (känsla) ligger i
> reglagen. Där är varje steg uppåt i skalan ett
> plus.

+1
Jag har XT och SLX båda i 9-delad. SLX har en del "spelrum" innnan det börja drar på kabeln det känns som att med ett tumtryck för att få upp en växel med SLX man skulle få upp 2 växlar med XT.

> XT skivbromsar (Betydligt lättare än SLX men
> dyrare)

Vilka modeller pratar du om?
Mina SLX BR-M666 slår mina gamla XT (BR-M775) på känsla och kraft.
Sen jag läste på MTBR att SLX och XT skivbroms från 2012 har samma vikt: http://forums.mtbr.com/brake-time/2012-xt-vs-slx-brakes-737994.html kolla #20

/E

Om man tittar på utbudet för Shimanos MTB-sortiment så verkar det inte finnas någon "vanlig" XT-grupp, endsast Deore XT.

Så här verkar produktgrupperna se ut om man tittar på Shimanos svenska sida:

XTR
Deore XT 780
Saint
SLX
Deore
Alivo

Om man tex. tittar på Cube Ltd CC från 2011 så hade den XT, årsmodell 2012 av Ltd CC har Deore XT.

peaksie skrev:
> Om man tittar på utbudet för Shimanos
> MTB-sortiment så verkar det inte finnas någon
> "vanlig" XT-grupp, endsast Deore XT.
>
> Så här verkar produktgrupperna se ut om man
> tittar på Shimanos svenska sida:
>
> XTR
> Deore XT 780
> Saint
> SLX
> Deore
> Alivo
>
> Om man tex. tittar på Cube Ltd CC från 2011 så
> hade den XT, årsmodell 2012 av Ltd CC har Deore
> XT.

Deore XT har alltid kallats för bara XT.

Jag orkade inte plöja alla detaljer men BIKE magazin gjorde ett litet slitstyrketest på diverse grejer bl.a. däck och växlar.

Deore var det solklara valet för den som ville ha slitstyrka.

XTR och SRAMs [EDIT motsvarigehet]föll förhållandevis dåligt ut men det var väl att vänta då det är ganska viktoptimerat.

Senast ändrad:
Jag tycker XTR, XX, DA, RED och SR11 är en bra instegsnivå. Livet är för kort för grejer som fungerar sämre än absolut optimalt ur alla hänsynspunkter. Vill man pimpa hojen utöver det finns det gott om alternativ på allt utom reglagen. LW-bakväxel, BTP-framväxel, SiSL, Q-rings, Recon Ti, X10SL, I-links, osv osv...

Mycket ironi menad, med en lätt eftersmak av allvar ;)

Oj, jag har visst legat på latsidan och missat massa svar i tråden.

Balans
Spelar verkligen 1kg så stor roll för en nybörjare? Det känns som att det inte är så stor skillnad, men det kanske är det?
Bra tips där med att det är relativt enkelt att byta ut växlarna. Och som jag ser det så är ramen det som känns viktigast.

Oxr
Är det verkligen bara vikten som är skillnaden mellan de olika grupperna? Och ev. slitstyrkan då. Det känns som att det borde vara något mer, men jag har å andra sidan ingen större koll heller.
Vad är det som gör växelreglagen bättre i de högre grupperna?

Vad innebär bakväxeltrimning? Jag har ingen aning alls om vad det är.

Happymtb.fr
Jag har XT och SLX båda i 9-delad. SLX har en del "spelrum" innnan det börja drar på kabeln det känns som att med ett tumtryck för att få upp en växel med SLX man skulle få upp 2 växlar med XT.
Menar du att du behöver "dubbelklicka" för att få upp växlen där med SLX? Jag har märkt av liknande beteende när jag testade deore växel (bakväxel + reglage), men visste inte om det var någon finjustering som behövde göras, eller om växeln var så.

Leffo
Som jag skrev till Oxr, vad är själva skillnaden i reglagen/känslan?

Kristoffer R
Du har inte länken till testet?

Skillnaden mellan reglagen är att XTR känns som ett metalliskt precisionsinstrument och Alivio är som att trycka ner tummen i en låda med legobitar. Med komplett XTR-grupp så är växlingen i princip klar innan du tryckt in reglaget halvvägs, med komplet Alivio-grupp trycker du in reglaget ordentligt och därefter sker växlingen. Grupperna därimellan är en eskalerande skala med ganska jämna avstånd mellan grupperna.

Niko/Frost:
Asbra beskrivning där mellan grupperna. Hur mycket mek är det att byta ut reglagen då? Är det bara att byta vajer + reglage, eller är det mer mek än så?

Senaste generationen reglage är 10-delade (10 växlar bak), somliga av de nya reglagen finns i en version för 2 drev fram och en annan för 3 drev fram. Har du 9 växlar bak idag måste du ha ett reglage för det, annars får du byta både kedja/kassett/bakväxel.

Men annars är det precis som du tänker. Byt reglage och ny vajer. Tro dock inte på allt snack om att reglaget är ända skillnaden. Det blir distinktare växlingar med en XTR-bakväxel än en Alivio-dito, och samma sak med bättre kassett och kedja, även om skillnaderna är mindre än med reglaget men alla bäckar små. Något som verkligen gör stor skillnad är vajerhöljena och vajern. Satsa på ett XTR-kit där, det är småslantar och gör stor skillnad samt håller sig bra en längre tid. Sen att rikta upp växelörat, i princip ALLA cyklar kan må bra av en finjustering där även om det inte är synbart snett. Tro inte att det är spikrakt bara för att cykeln är ny heller, oavsett nypris.

DreadHead skrev:
> Oxr
> Är det verkligen bara vikten som är skillnaden
> mellan de olika grupperna? Och ev. slitstyrkan
> då.

Jag tycker inte att det är så mycket mer som skiljer. För 10 år sen körde jag slut på dåvarande Deore-bakväxel på två-tre år, medan den tidens XTR tycks vara outslitlig. Så det fanns en viss skillnad i slitstyrka då, vet inte om samma gäller fortfarande. I funktion tycker jag inte att det är någon skillnad. Framväxlar har jag till och med stött på varianter där de lägre grupperna varit lättare.

Kedjorna skiljer i ytbehandling, i övrigt tycks det inte vara någon skillnad.

Vevpartierna skiljer i vikt, men inte i funktion. Samma sak med kassetterna. En skillnad med kassetterna är att nav med body av annat material än stål ska ha kassetter med spindel för att inte splinesen ska förstöras.

Naven skiljer en aning i ytbehandling av lagren och i vikt.

Baknav är det skillnad på, och det gäller ingreppspunkter/POE. SLX/XT/XTR har lika många ingreppspunkter i senaste versionerna, hur det är med billigare nav vet jag inte.

Bromsarna skiljer sig en del, men vikten mellan SLX och XT i senaste generationen är tydligen samma.

Reglagen skiljer i känsla.

> Vad är det som gör växelreglagen bättre i de
> högre grupperna?

Niko beskrev det väldigt bra.

> Vad innebär bakväxeltrimning? Jag har ingen
> aning alls om vad det är.

Bakväxeltrimning är när cykeltillverkarna har en billig grupp på cykeln, t ex Alivio, men dunkar till med en dyrare bakväxel för att ge intryck av att cykeln är exklusivare än vad den är.

Vad gäller skillnad på vevpartier så är det en helsikes skillnad på framdreven, och därmed växelprestanda, när man kliver upp i toppgrupperna. Sen skiljer det även på styvhet, men det krävs en duktigt rutinerad cyklist för att avgöra den skillnaden så kanske inte jätteväsentlig. Vad gäller kassetter så gör ju tillverkarna med flit något enklare växlingsramper på de lägre grupperna medans de är lite mer avancerade på t.ex XTR vilket ger snabbare och smidigare växlingar. I senaste generationens toppgrupper är även kedjorna riktningsspecifika med olika inner- och ytterplattor för att förbättra växlingarna i kombination med därför avsedda framdrev på dito toppgrupper.

Så jo, nog finns skillnaderna där men det är väldigt svårt att avgöra den verkliga skillnaden på de flesta enstaka komponenterna. Men när du lägger ihop alla fördelarna tillsammans så är det verkligen mer än bara vikt som skiljer. Och är det inte det så ska man nog låta någon annan installera vajerhöljena och justera in fininställningarna.

Att allt är rent, smort, rätt ihop satt och i ok skick är betydligt viktigare än komponentnivån (har jag fått lära mig den hårda vägen). Om är orolig för vikt så är framför allt de enklare kassetterna ordentligt tunga ibland.

+1 på Ubu!

Ang. det så har åtminstone jag ALDRIG i hela mitt liv stött på en fabriksbyggd cykel där vajerhöljena har monterats riktigt, riktigt bra. Och det är trots allt riktigt, riktigt viktigt. Inte bara höljeslängd och vajerdragning utan även hur höljena har kapats och ändarna preparerats, med mera...

Det är i regel värt att bara göra om det helt från början på en gång och med kvalitetshöljen typ Shimano SP-41 eller motsvarande nivå från Gore, Jagwire, osv.

(Nämner inte Nokon, I-link, mfl eftersom det känns lite överkurs nu)

DreadHead skrev:
> Happymtb.fr
> Jag har XT och SLX båda i 9-delad. SLX har en del
> "spelrum" innnan det börja drar på kabeln det
> känns som att med ett tumtryck för att få upp
> en växel med SLX man skulle få upp 2 växlar med
> XT.
> Menar du att du behöver "dubbelklicka" för att
> få upp växlen där med SLX? Jag har märkt av
> liknande beteende när jag testade deore växel
> (bakväxel + reglage), men visste inte om det var
> någon finjustering som behövde göras, eller om
> växeln var så.

Nej, jag menar inte att jag behöver dubbelklicka.
Det är svårt att uttrycka sig på ett främande språk, allt är så mycket lättare på franska! ;-)

Jag gör ett nytt försök:
För att få upp en lättare växel bak använder man tummen och trycker tills att det gör click. Om vill få upp 2 växlar trycker lite längre in tills att an kommer till den andra click. Man kan till och med få en tredje om man trycker ännu längre in.
Den tumtryck som får XT reglage att växla 2 växlar räcker bara till 1 växel för SLX pga av den spelrum som finns i början av "tumtryckningen" på SLX reglage. Jag menar att växelspak på slx drar på kabeln bara efter att man har tryckt in en del medan XT drar på kabeln nästan från början av tumtryckningen.

Vid användning är detta inte så störande, det stör mig lite när jag byter från cykeln med XT till den med SLX: i början av turen kan jag missa några växelbyte pga jag trycker inte långt nog in. Men man vänjer sig snabbt. Har man bara en cykel då har man inte det problemet! :)

Hoppas det hjälpte, annars kan jag alltid göra ett försök på franska! ;-)
/E

DreadHead skrev
Kristoffer R
Du har inte länken till testet?

Bättre.... Senaste numret 4/11 hade ett litet slitage-tema
IMG_0537.JPG

Jag tror de brukar ha en utökad testbeskrivning som läggs på webben men ibland behövs nån kod.

Niko/Frost & oxr
Jag kan inte göra annat än bocka o välkomna er kunskap. Och även om jag inte lär nörda in mig i precis allting ni säger, men det skadar aldrig med kunskap.
När ni snackar att det är stora skillnader på komponenterna, hur pass stora är de skillnaderna? Kan en nybörjare märka av de, eller är det först när man har cyklat ett tag, och lärt känna sin cykel, som man märker skillnaderna? För jag vet inte om jag som nybörjare kan avgöra om det är kassetten eller navet som gör bu eller bä.

Niko/Frost
Vad menar du med att växelörat behöver en finjustering på alla cyklar? Är det verkligen så illa? Och kommer örat att rikta om sig efter några turer i skogen? Inte för att jag har något emot att rikta om det, utan jag är mest nyfiken på hur pass känsligt det är.

Är det verkligen så pass stor skillnad på varjehöljena och deras montering? För mig låter det inte som att höljena och vajerdragningarna gör så stor skillnad. Men många bäckar små, som du skriver en bit ut.

Ubu:
Det säger sig nästan själv att rena och underhållna komponenter funkar bättre än skitiga diton :-)

Happymtb.fr
Jo, jag känner igen det där med att främmande språk kan vara ett hinder :-)
Jag tror jag förstog dig nu. Och för att göra din beskrivning ännu enklare, när man trycker in reglaget 1cm på XT så växlar man två växlar, när man trycker in reglaget 1 cm på SLX så växlar man bara en växel.
Jag fick för mig att man var tvungen att trycka en gång per växel, och att det inte gick att växla mer än 1 växel per tryck. Men nu när jag vet att man kan växla flera växlar per tryck så är jag med på din beskrivning :-)

Kristoffer R:
Oj, tyska var minsann inte igår. Det enda jag kan säga på tyska är nog potatissallad :-) Jag får kika in deras hemsida och se ifall Google Translate kan hjälpa mig på traven :-)

För övrigt så var jag iväg förut idag och provcyklade en cykel med XT reglage och jag måste säga att det var en grym skillnad mot ett Deore reglage. Sen hade cykeln XT rakt igenom (bakväxel, framväxel, nav, etc var XT), tror det var någon Merida.

Vilket såklart gör det svårare för mig att välja cykel nu när jag ska köpa min första :-) Men det gäller bara att läsa på och provcyklar som bara tusan.

Visst är det skillnad på grejerna men allt från Deore och upp funkar. Skit samma vad det är för växlar. Prioritera gaffel och bromsar i stället.

Vad gäller växelörat så fungerar bakväxeln bäst om den står helt i linje med kassetten. Detta är INTE fallet på en ny cykel (eller ens ny lös ram) från fabrik. Är växelörat snett så står växeln i sned vinkel gentemot kassettdreven.

Växelöron riktas i princip ALDRIG från fabrik, det är en kostnadsfråga och produktionstoleranserna är inte så fina att det blir rakt ändå. Inte på långa vägar.

Det fungerar tillräckligt bra för att växlarna ska fungera. Men om vi säger såhär, att uppgradera från Deore till XTR utan att justera in växelörat, det är att elda för kråkorna...

Det här är något man kan göra själv utan att köpa dyra verktyg, gör en sökning här på Happy, eller låt en verkstad göra det åt dig med korrekt verktyg. I princip en lång arm man skruvar fast där bakväxeln sitter och kontrollerar/justerar gentemot fälgbanan på bakhjulet hela varvet runt så de ligger parallellt.

Vad gäller vajerhöljen så är det den allmänt vedertagna uppfattningen att näst efter reglage är det den mest avgörande komponenten för växlingarnas prestanda. Jag tvivlar starkt att någon här debatterar det.

Friktion i höljena ger segare växlingar, och ofta t.o.m den enskilda orsaken till rena problem att växla. Och jag talar inte om extremfall här, och även om de ser lika ut utifrån så är det skillnad på höljen och höljen.

Tips är att söka recensioner på t.ex Shimano XTR växelhöljen på nätet, det är fullt med Ahaa!-upplevelser.

Senast ändrad:
Niko/Frost skrev:
> Vad gäller vajerhöljen så är det den allmänt
> vedertagna uppfattningen att näst efter reglage
> är det den mest avgörande komponenten för
> växlingarnas prestanda. Jag tvivlar starkt att
> någon här debatterar det.
>
> Friktion i höljena ger segare växlingar, och
> ofta t.o.m den enskilda orsaken till rena problem
> att växla. Och jag talar inte om extremfall här,
> och även om de ser lika ut utifrån så är det
> skillnad på höljen och höljen.

+1

Glöm inte installationen av vajerhöljena, dåligt klippta vajerhöljen kan 'förstöra' det mesta.
Läs mer tex här: http://sheldonbrown.com/cables.html#cutting

/Håkan

Tillbaka
Topp