Skillnad mellan vevlager - Shimano BB70 och Tiagra 4600?

Pegorelli

Medlem
Ja, som rubriken säger, är det någon större skillnad och är de kompatibla med varandra?

Det är senaste utgåvorna det handlar om, Hollowtech II

Beställde ett CX50 vevparti och trodde inte att det medföljde vevlager, vilket det gjorde (Tiagra 4600). Har ett BB70 (vilket väl är motsvarande XT) liggandes, och det enda jag kan se som skillnad är att BB70-lagret har ett par gummipackningar som ligger i påsen...

Vill ha en "montera och glöm" lösning.
Cykeln används som pendlar-cykel.

Inget svar här, så jag får svara mig själv:

Den enda skillnaden jag kan se är att det är lite extra gängat på BB70-vevlagret och att det medföljer tre distansringar i plast.
MTB-vevhus är generellt bredare än dito i Landsväg?

Det verkar för övrigt råda viss förvirring kring Shimanos CX-vevpartier. Ute på nätet verkar folk jämföra CX50 med Shimano 105 och CX70 med Ultegra. CX50 som jag kan se verkar vara identiskt med nya Tiagra-gruppen, men med annan storlek på klingorna 43/36 i stället för 50/34

Ok, så för att BB70-lagret skulle ha funkar på cykeln hade jag behövt ett MTB-vevparti också.
Då fattar jag. Får spara BB70-lagret till något kommande MTB-projekt.

Rent teoretiskt kan du använda BB70-lagret, men då måste du kapa och limma ihop plasttuben mellan kopparna och det är förutsatt att din ram har mycket gäng att du får in högerkoppen hela vägen. Inte värt besväret, alltså.

Tillbaka
Topp