Skillnaden på Shimano PD M520 vs PDM 8000 XT spd pedalerna?

• Trådstartare Trådstartare kay
  • Start datum Start datum

kay

Ny medlem
Är det stor skillnad på dom här två pedalerna?

https://www.xxl.se/shimano-pedal-pd-m520-spd/p/1025920_1_style

https://www.xxl.se/shimano-pedal-shimano-pdm8000-xt-pedaler/p/1117931_1_style

Tänker inte så mycket på vikten, utam mera på om XT modellen sitter mera tight mot skon.

Har idag den billigare M520 pedalen men upplever den lite glapp mellan skon och pedalen. Och det har varit så från början.

Eller finns det någon annan pedal som är bättre för ca:1000:- XTR kanske. Eller är det bara vikten som skilljer xt vs xtr

Vill ha ett par bra pedaler för XC

Om du menar att skon går att vrida lite i sidled så är alla shimanopedaler sådana. Jag upplever i och urklickningen som mycket bättre på XT8000 jämfört med 520. Mellan XT och XTR är det troligtvis enbart vikten som skiljer. Xpedo har en del lätta och fina pedaler.

Den viktiga skillnaden är bredden på kontaktytan mot skon. Den gör hela skillnaden. Har använt XT-8020 ett bra tag å skillnaden i stabilitet är tydlig, i alla fall för mig! :)

frid!

Senast ändrad:
Cannondale jekyl 1000 sa:
Om du menar att skon går att vrida lite i sidled så är alla shimanopedaler sådana.

Det är inte i sidled jag menar, utan när jag drar pedalen uppåt kontra trycker ned pedalen så finns ett irriterande glapp som förstås måste påverka rundtrampet med efektförlust som följd.

Funderar inte på nått glapp på de tre pedaler jag har med bredare anliggningsyta. Gemensamnt för dessa är att alla är XT nivå.
Men, visst, vilka skor man har borde ju spela in också, kan man tycka.

frid!

Senast ändrad:
kay sa:
Eller finns det någon annan pedal...

Förutom Shimano PD-M525, PD-M520, Wellgo MG18 och W803 använder jag SPD-pedaler från Ritchey. Om de är tillräckligt bra för XC vet jag inte, men de trampades framgångsrikt till 2 guld i XCO på OS i Rio. De har stark CroMo axel men ändå låg vikt, SPD-cleats ingår i leveransen, är snygga och prisvärda.
Köps t.ex. här:
V5 Paradigm. https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=14278;menu=1000,2,142,91;mid[7]=1
WCS Paradigm. https://www.bike-discount.de/de/kaufen/ritchey-wcs-v5-paradigm-mtb-pedal-64993
WCS XC. https://www.bike24.com/p2151443.html

Bilagor

• Ritchey_SPD.jpg
    Ritchey_SPD.jpg
    180 KB · Besök: 120
Senast ändrad:
Glappet beror nog mer på sko/kloss kombinationen.
Jag har t.ex. två par nya XTR-pedaler och med samma kloss och skor finns glappet där lika mycket som på mina äldre slitna pedaler.

Har genom åren kört lite olika pedalvarianter och upplever att Crank Brothers, Look och Time inte hade detta glapp utan var tightare med samma skor, men hade andra egenskaper som ändå gjort att jag är tillbaka på Shimano.

kay sa:
Om du menar att skon går att vrida lite i sidled så är alla shimanopedaler sådana.

Det är inte i sidled jag menar, utan när jag drar pedalen uppåt kontra trycker ned pedalen så finns ett irriterande glapp som förstås måste påverka rundtrampet med efektförlust som följd.

Då är klossen sliten.

Skillnaden mellan XT och XTR är att XTR (iaf förr) hade titanaxel, en axel som gärna gick av.

Jag tycker att XT är en riktigt bra pedal. Men jag tycker att mina 530 är i stort sett lika bra. Känner ingen skillnad.

Luthman Photography sa:
kay sa:

Då är klossen sliten.

Skillnaden mellan XT och XTR är att XTR (iaf förr) hade titanaxel, en axel som gärna gick av.

Jag tycker att XT är en riktigt bra pedal. Men jag tycker att mina 530 är i stort sett lika bra. Känner ingen skillnad.

Säker på det där med titan axel? Tänkte bara då det säljs eftermarknads titan axlar som lättar xtr pedalerna. Tänkte hur de lättar om de använder samma material (rätt mycket lättare med)

Sen skulle jag säga att glappet som pratas om snarare beror på skons klossar/sula runt själva Pedalklossen. Det är i alla fall min upplevelse att det är när det börjar blinliye slitet som det glappar mer. Alltså när interfacet mellan sko och pedal slits. Tycker mig läst om det i alla fall. Men kanske inte stämmer

De enda SPD pedaler som gått sönder för min del har varit XTR, tur var det att det var 3 åra garantinså jag fick nya.
Men jag kommer inte köpa xtr-pedaler igen.

De som jag har gillat bäst är m530 trail

Det var ett välkänt fel på äldre xtr-pedaler, men om det är likadant på nya generationen låter jag vara osagt... Har själv kört sönder axeln på en äldre xtr-pedal. Kör nuförtiden på xt-pedaler och dom har hållt i snart 4 år utan något som helst underhåll.

singletrack sa:
Det var ett välkänt fel på äldre xtr-pedaler, men om det är likadant på nya generationen låter jag vara osagt... Har själv kört sönder axeln på en äldre xtr-pedal. Kör nuförtiden på xt-pedaler och dom har hållt i snart 4 år utan något som helst underhåll.

Det har avhandlats förr här att det inte bara var en batch det är fel på googla xtr spd broken axle eller något.
Skitpedaler egentligen. :)
Märker ingen skillnad mellan 520 och xt faktiskt. Har två par av varje. Bra skor dock.

Tillbaka
Topp