Skivbroms eller v-broms?

Skivbroms eller v-broms?
Jag tror det blev tre skogsrundor på min lekhoj med v-bromsar, sen blev det skivor.

Jämförelsen med fiskmåsar, salongsgevär och hagelbössor är mycket bra. V-bromsar är som salongsgevär, det funkar så länge det inte rör på sig. Skivbromsar är som hagelbössa, det kan knappt bli fel.

Du kan nog döda även en älg med salongsgevär, om du sitter i exakt rät vinkel och älgen står stilla tillräckligt länge för att kunna skjuta ner i hörselgången. Men varför göra det svårt för sig?

Skivbroms eller v-broms?
På älgjakten är det bara elektromagneter som gäller. Man suger fast sig i rälsen så tar det stopp.

Älgar dödas med hagelbössa genom att man först rakar älgen och sedan i exakt samma ögonblick avfyrar tio skott (US 1) mot älgen på 12 meters håll.

Nu ska jag till jobbet.

Hej på er.

Skivbroms eller v-broms?
Som före detta slaktare kan jag intyga att det åtminstone är väldigt många som har försökt döda älgar med hagelgevär. Det finns ganska ofta en äldre skada med kvarsittande hagel på nerlagda älgar.

Skivbroms eller v-broms?
Kulor är ju såååå mycket 1900-tal!

laser.jpg

Skivbroms eller v-broms?
Hmm, verkar som att tråden dött...

Och jag har fortfarande inte bestämt mig om vilken cykel jag ska köpa. Ahhhh!!! Varför kan ni inte besluta åt mig? =)

/Queen

Skivbroms eller v-broms?
mm undrar om man kan få skivbromsar i plast med den där?

Fast helt allvarligt, borde inte bb7 160mm vara den perfekta (budget-)skivbromsen för xc? Tycker den verkar enkel, billig lätt o så. Är nackdelarna att det krävs mer kraft på handtaget och lite sämre känsla?

Skivbroms eller v-broms?
Oskar_ skrev:
-------------------------------------------------------
> bb7 är skitbra, bättre än hyd bromsar om den är
> rätt inställd och rätt hårdvara....
>
> (XTR handtag och nokon hölje o så)

Hur mycket intsällningar kan man göra på själva bromsen egentligen?
Det där med budgeten spricker iofs lite grann med fina handtag. Kvar finns då den ev prestandan o den hyffsat låga vikten. Jag tycker man ser ganska få bb7 i verkligheten är det några som kört med dom mycket här?

Skivbroms eller v-broms?
Tja, hur cyklar jag egentligen... Bra fråga! =) Cyklar allt ifrån väl upptrampade nybörjarstigar till teknisk terräng med mycket gegga. Antar att jag cyklar ganska aggresivt för att vara en tjej =/ Är inte så jätteintresserad av att hoppa och skutta från klippor och annat kul, men fegar inte utför...

Nå, Leo, vilken cykel ska jag välja? =)

/Queen

Skivbroms eller v-broms?
Queen: Låter som den med skivbromsar skulle passa dig, eftersom du skrev "terräng med mycket gegga". Gillar du dessutom att cykla året om så är det ett skäl till, på vintern vill man gärna få stopp på cykeln effektivt. Jag har själv kört mycket med v-bromsar och har fortfarande v-bromsar på min tävlingsmtb. I fyra år använde jag min gamla mtb med v-bromsar som vintercykel och körde i både snö, lera och slask i skogen med den. Slet ut fyra fälgar under fyra år och säkert ett dussin bromsklossar. Sista vintern(2003-2004) jag körde med den cykeln så gick det åt 3(!) uppsättningar, dvs 3 x 2 = 6 klossar, BBB klossar var det för de var billigast... ;-)

Så visst funkar det med v-bromsar också, men skillnaden i säkerhet och livslängd mot bra skivbromsar är stor.

/Leo

Skivbroms eller v-broms?
Oskar_ skrev:
> Vet inte men de är mååånga trial snubbar som kör
> bb7 med 185mm skiva och XTR hantag, bästa bromsen
> enligt många av dom.

intressant. men jag tycker 160 skiva borde va ok för xc? eller?

Skivbroms eller v-broms?
jp skrev:
> Fast helt allvarligt, borde inte bb7 160mm vara
> den perfekta (budget-)skivbromsen för xc? Tycker
> den verkar enkel, billig lätt o så. Är nackdelarna
> att det krävs mer kraft på handtaget och lite
> sämre känsla?

Så himla mycket kraft tycker jag inte det behövs, ett finger på frambromsen (185mm) räckte för att jag skulle flyga över styret vid ett rödljus igår. Handled, armbåge och ringklocka gick sönder.
Kan jag skylla på dålig känsla i bromsen eller måste jag erkänna att det var "delvis" mitt fel? :)

Skivbroms eller v-broms?
jp: BB7 är inget budgetval, ok/skiva kostar som ett par kompletta deore hydrauliska. Jag kommer köpa ett par ändå inom kort om jag inte börjar komma överrens med V-bromsarna på senaste bygget.

Queen: Du kommer inte bli missnöjd med den skivbromsade.

Skivbroms eller v-broms?
Tack så mycket för hjälpen =)

En st skivbromsande fultyskhoj är nu beställd! Egentligen var jag redan inne på skivbromsar från början, men behövde lite moraliskt stöd =)

/Queen

Skivbroms eller v-broms?
jomper skrev:
> jp: BB7 är inget budgetval, ok/skiva kostar som
> ett par kompletta deore hydrauliska. Jag kommer
> köpa ett par ändå inom kort om jag inte börjar
> komma överrens med V-bromsarna på senaste bygget.

För att det är en riktigt bra broms eller för att du har fina vbroms handtag och därmed halva delen av uppsättningen redan?
Jag är lite sugen på hayes 9xc också men skulle behöva synpunkter på vad som är bra och dåligt med respektive broms.

Skivbroms eller v-broms?
jp skrev:
> Jag är lite sugen på hayes 9xc också men skulle
> behöva synpunkter på vad som är bra och dåligt med
> respektive broms.

Hayes HFX9 är en grum broms! Orginalslangarna är dåliga (Plastiga som tydligen kan spricka lätt vid vurpa. Alla mina fyra hayes hfx-9 slangar håller dock än så länge.)

Skivbroms eller v-broms?
jp skrev:

> För att det är en riktigt bra broms eller för att
> du har fina vbroms handtag och därmed halva delen
> av uppsättningen redan?
> Jag är lite sugen på hayes 9xc också men skulle
> behöva synpunkter på vad som är bra och dåligt med
> respektive broms.

För att jag vill ha något som är riktigt lättmekat och lättjusterat. På BB7 går det att, individuellt per sida, ställa in hur långt från skivan belägget skall vara när du inte bromsar t.ex. Sen har jag ett par kalasfina halvantika Avid-handtag av lyxmodell med ställbar modulation också.

Hayesbromsen är verkligen kanon om man vill ha en fit & forget-broms. Fast slangarna på HFX-9 är rätt sköra, går lätt av. Bättre på Mag-modellen (som jag kört med i några år). Definitivt inget dåligt köp. Men nu är jag lite sugen på att testa mekskivor också!

Skivbroms eller v-broms?
jomper skrev:
> Men nu är jag lite sugen på att testa mekskivor också!

Det första som slog mig var flexandet. Fast jag kör ju Magura Louise normalt. Går man från V till mekskiva tänker man nog inte på det.

Skivbroms eller v-broms?
I vajern? Ja, samma trivsamma känsla som i hayesbromsarna blir det ju knappast. Men nu är det funktion jag är ute efter!

Testa att köra med växelvajer istället för bromsvajer till bromsen så ska du få känna på flex :)

Skivbroms eller v-broms?
Markus F skrev:
> Den här tråden behöver en inscannad sida från
> tyska Tour-Magazine.

Precis, saknar objektiviteten oerhört.

Skivbroms eller v-broms?
Hej,
Köpe en Scott Scale 40 den 12:e november. Nu, 4 månader senare blev min kondis allt sämre tills jag upptäckte att bromsen bak låg an och bromsbacken helt slut... Fram är det mycket kvar.

Cykloteket hävdar att slitaget är normalt då man cyklar varje dag ( 3 mil x 20 x 4 =~ 240 mil) och att oket kärvar då det hamnar i sitt yttersta läge. Med nya bromsbackar fungerar det bra igen.

Men jag undrar verkligen om det ska vara längre livslängd. Hur länge räcker era backar? Beror lite på kvalitet antar jag, det första paret var väl någon Shimano orginal.

I övrigt MYCKET nöjd med skivbroms, känns betydligt mer tillförlitligt än andra alternativ.

Skivbroms eller v-broms?
Det är för tidigt att lägga in en kommentar av mig ang. fälgbroms VS disc. Men det kommer lite senare i vår var så säker... ;o)

//Skogling

Skivbroms eller v-broms?
Kör egentligen inte MTB men efter att ha kraschat min gamla touring har jag tillfälligt (?) fått nöja mig med en hybrid ett tag. Mitt problem är att jag aldrig haft v-bromsar och inte riktigt begriper hur jag skall justera dem. Trots att jag satt på nya klossar har vajernippeln nästan genast börjar ta i den mostående armen vilket gör att det inte går att bromsa med större kraft. Är det något fel på mina bromsar eller finns det något sätt att justera dem som jag inte snappat?

Tacksam för hjälp även om frågan inte hör hemma i denna tråd.

Lasse

Skivbroms eller v-broms?
En vän till mig säger att mekaniska skivbromsar suger,för att man måste meka hela tiden med dom stämmer det? Jag fuderar över att köpa en kona stuff är det hydraliska eller mekaniska på den? Kan man byta från mekaniska till hydraliska?Måste få veta. tacksam för svar.....

Skivbroms eller v-broms?
Tv frågor:

Om jag vill byta till hydraliska skivbromsar på min Gary Fisher Marlin '06, vad behöver jag köpa förutom skivor+bromsreglage?

Är Shimano LX-skivbromsar (160mm) skitdåliga eller bara lite bättre än de bromsar som sitter på cykeln nu (Avid Single Point med Tektroreglage)?

Tacksam för svar.

Skivbroms eller v-broms?
LX.. är det 585 så har jag dessa och de fungerar utmärkt för min del. Bytte från V-bromsar på min Merida och är helnöjd. Köpte dem från CRC och då följde reglage slangar och ok samt skivor med i paketet. Bara att skruva på cykeln. Inget slabbande med olja och annat.

Är naven discnav? Om inte behöver du byta hjul.
har du skivbromsfäste på ramen? Om inte får du lite bekymmer.....

Skivbroms eller v-broms?
Japp, 585 har jag kollat på. Var finns CRC och vad kostade bromsar+reglage där? På cyclecomponents.com kostar de 2125:- + frakt.

Jag har diskföreberedda nav och fästen för skivbroms både fram och bak.

Tillbaka
Topp