Skivbroms fastnar.

Strumbeck

Ny medlem
Skivbroms fastnar.
Hej!
Jag köpte en cyklocross från Evans i september. Tre gånger sedan dess har jag nu haft problem med att skivbromsen fastnar, det vill säga liksom bromsar litegrann konstant. Det är hydrauliska skivbromsar av modellen Shimano BR-785 hydraulic discs, 160mm rotors.
Jag är rätt oteknisk. Har lämnat in till två mekaniker. Den första sa att det blir så pga salt under vintern och att jag borde köpa en skräpiga hoj att cykla med på vintern. Stämmer det?
Nu har det hänt igen trots att saltet är borta. En annan mekaniker sa att det kan bli så, att det är störra risk med hydrauliska bromsar, då det är mer finlir i dem (typ)
Har ni andra liknande erfarenheter? Kan man hålla rent på egen hand? Alla tips och idéer är varmt välkomna.

Med vänlig hälsning

Skivbroms fastnar.
Givetvis kan man plocka ut beläggen emellanåt och hålla rent dessa och i oken - efter vad man läser om hydrauliska ok är det nog till och med att rekommendera.
[Kör inte hydrauliska själv utan mekaniska och de har funkat perfekt i två säsonger med vanlig tvätt samt en lite noggrannare tvätt efter vintern. Men det är väl inte av mycket värde för dig att veta :-) ]
Har du provat att höra med Evans vad dom säger? Och Shimano? Det är ju inte ens ett år ännu.

Skivbroms fastnar.
Bytte mina belägg och fick problem att de vill ligga på lite hela tiden. Enda info jag fått är länk (av happy såklart) till shimanos handbok där de skriver att det bara är att rengöra och motionera bromsarna tills de löper fint, vilket också var vad min favoritverkstad föreslog. Plus rengöra med bräkleen och smörja upp oken med bromsvätska utifrån vid motionering, bara se till att torka rent efteråt.

se tråd:
https://happyride.se/forum/read.php/1/3181715/3181735

Skivbroms fastnar.
Kan inte påminna mig om att det någonsin varit ett problem för min del, men om jag skulle råka ut för det skulle jag ta loss bromsbeläggen och motionera cylindrarna. En droppe smörja skulle jag kosta på mig också. En väldigt liten droppe. Kommer den på villovägar skall den vara så liten att den aldrig skall kunna hitta vägen till beläggen senare. Och eftersom det är Shimano så är det mineralolja i slangarna och då kommer tätningarna i oken klara en liten droppe olja från "fel" sida s.a.s. utan att implodera

Skivbroms fastnar.
Jag har också fått problem med mina BR-RS805 (antar det är ungefär samma bromsok som dina fast för flat mount), pendlade ~200 mil i vintras i alla väder. Kolvarna av bakre oket (det kommer betydligt mer slask åt bakhjulet; främre oket är fortfarande bra) gick inte att trycka in hela vägen och bromsverkan var inte tillfredsställande.

Försökte rengöra i flera omgånger, dvs pumpa ut kolvarna en bit, putsa runtomkring, på med lite bromsolja för att smörja, massera kolvarna. Ingenting hjälpte riktigt, oket fick aldrig sitt ursprungliga skick igen. Det kändes alltid som om det var lite sand bakom kolvarna, det skulle visa sig senare att den känslan inte var så fel. Till slut bytte jag oket och luftade systemet vilket löste problemet.

Jag var såklart nyfiken, tog isär det gamla oket och blåste ut kolvarna - det visade sig att båda kolvar hade spruckit (keramik) på baksidan (flera stora platta splitter som hade lossnat, det syntes ingenting på framsidan) och att det var därför de inte gick in hela vägen. Vet inte vad som hade orsakat skadan, men enligt vad jag kunde googla fram så är det inte ovanligt att keramiska kolvar går sönder. Ett hydrauliskt ok ska nog betraktas som slitdel precis som en kassett (samma prisklass) eller dyligt. Jag räknar med att jag behöver ett nytt igen efter kommande vinter.

Om du inte får till det med flera rengöringsförsök så är mitt råd att helt enkelt byta, tar inte mycket tid i anspråk och du slipper frustration.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp