Skivbroms låter som elefant som skall föda

ronnyo

Ny medlem
Jag har köpt en begagnad Scott Scale 60 till grabben. Den har hydrauliska skivbromsar. Frambromsen tar bättre än något jag kännt på en cykel förut, och är tyst. Bakbromsen tar jättedåligt och väsnas något välderligt.

Jag har haft loss beläggen och slipat av en svart beläggning. Även slipat skivan något, men utan resultat.

Jag tycker inte bromsen är särskillt svampig (Nu vet jag som sagt inte hur den skall kännas, kan bara relatera till bilmekande)

Vad är problemet??

Kan vara beläggen/skivan som har blivit kontaminerad av något, bromsvätska troligen. Tvätta av skivan med bromsrengöring, kemiskt ren bensin eller liknande och byt beläggen.

ronnyo sa:
Jag har köpt en begagnad Scott Scale 60 till grabben. Den har hydrauliska skivbromsar. Frambromsen tar bättre än något jag kännt på en cykel förut, och är tyst. Bakbromsen tar jättedåligt och väsnas något välderligt.

Jag har haft loss beläggen och slipat av en svart beläggning. Även slipat skivan något, men utan resultat.

Jag tycker inte bromsen är särskillt svampig (Nu vet jag som sagt inte hur den skall kännas, kan bara relatera till bilmekande)

Vad är problemet??
Kan finnas många orsaker.
- Dåligt centrerat/linjerat bromsok.
- Skev skiva (Då borde du snarare få ojämn bromsverkan.)
- Belägg i metall, håller länge, låter mer. (Sintrade, alternativet är bla organiska belägg)
- Slitet belägg så du har metall mot metall
- Fjädern som trycker ut klossarna kan vara böjd och ligger emot skivan.
- Vissa bromsar låter fördärvligt trots mekande. Kan gå över helt plötsligt om du har tur.

Men om det nu är så att du har dålig bromsverkan så skulle jag nog börja med Brakeclean på skivan och sen nya klossar.

Vad är problemet? Jag har nu tittat på ett antal youtube-klipp på födande elefanter och de är faktiskt nästan helt tysta. Det verkar som de runt omkring gör betydligt mer oväsen.

MarcusS sa:
Vad är problemet? Jag har nu tittat på ett antal youtube-klipp på födande elefanter och de är faktiskt nästan helt tysta. Det verkar som de runt omkring gör betydligt mer oväsen.

Om bara folk kunde hålla käften...

Så skivbromsproblemen är därmed obefintliga.

Om det är nån som sprejat kedjeolja på skivan (lätt hänt) så hjälper det inte med bräkleen. Prova att ta av och värma brombackarna ordentligt. Har du en spis som inte är induktion kan du använda den att värma med. Det ryker en del, det är olja som kokar ur. Värm inte för mycket bara. Sen tvättar du skivan med bräkleen eller t-röd eller liknande. Brukar funka.

Octagon sa:
Om det är nån som sprejat kedjeolja på skivan (lätt hänt) så hjälper det inte med bräkleen.
Äh... Försvinner på en tur eller två.
Men att skivor emellanåt för oväsen - och ett otrevligt sådant - är liksom bara att acceptera.
Finns inte en chans att köra i lite skitigare / blötare terräng utan att det till och från låter så man skäms.

Tillbaka
Topp