Skivbroms och hjul.

NordBo

Ny medlem
Skivbroms och hjul.
hejhej,

Införskaffade mig igår en Kona Kula, och när jag tog ut den för en tur idag, märkte jag hur framdäcket liksom vobblar i sidled, inte specielt mkt men tillräckligt för att jag skulle märka det. Eftersom min kunskap när det gäller cyklar är lika med noll, så undrar jag om det ska vara så, eller är det någonting som inte stämmer? Skivbromsen tar också i någonstans, vid samma ställe hela tiden, så det har blivit ett märke stort som tummnageln på skivan precis där den tar i, vad kan man göra åt det, eller är det bara att köra på?
Kan det vara så att det låter för att allt e nytt?, och kanske måste köras in.

Nu är vi värkligen på nybörjarnivå här. hehe
Tack på förhand.

Skivbroms och hjul.
När allt är nytt skall allt vara skottrakt, typ. Wobblar hjulet skall butiken rikta det och är skivan deformerad skall den bytas. En cykel som lämnar en butik skall vara felfri.
Berätta gärna vart du köpte hojen och hur de sköter sina garantiåttaganden! Om de sköter sig bra eller dåligt är lika viktigt att veta =)

Skivbroms och hjul.
Lite inte på om de säger att "det behöver köras in" iaf. Min erfarenhet säger att de isf inte vet vad felet är/vill inte åtgärda felet.

Skivbroms och hjul.
Det är troligt att Daniel har rätt om hjulet vobblar och det är ett märke på skivan på ett ställe. Om det är snabblås på hjulen så öppna det och tryck cykeln neråt och stäng snabblåset igen. Hjälper inte det så kolla om det är däcket eller hjulet som är skevt, lyft upp och snurra på hjulet och håll något mellan framgaffeln och fälgen som referens för att se om fälgen slår fram och tillbaka. Är det ingen skevhet i fälgen utan bara däcket kan det räcka med att pumpa det hårt eller köra en bit på det med lågt tryck och svänga fram och tillbaka. Är hjulet eller skivan skeva så gå tillbaka till affären och be dem fixa det.

Edit: fixade de stavfel jag hittade ;-)

Senast redigerad av en moderator:
Skivbroms och hjul.
Funkade inte med att trycka ner. Men om hjulet sitter snett, borde det inte då snarare bli ett spår i skivan, än en liten "fläck"? Underligt att den bara tar i på ett ställe.
Så skivan ska alltså inte ta imot någonting när man snurrar hjulet? Ska gå helt klint? Så man inte släpar dit den i onödan.

Förbannat irriterande att man skall behöva åka tillbaka med den.............

köpte den på Sportsons på södermalm, hitils har dem skött sig underbart. Fick med gratis cykeldator på köpet =), tror nog inte det blir några problem att byta eller få det åtgärdat om det behövs.

//Martin

Skivbroms och hjul.
jo det värkar betydligt enklare, men då är ju självklart frågan, hur centrerar man oken :P?

Fälgen va näst intill 100% rak, liiite skev den också, men inte mycket alls.

Skivbroms och hjul.
Tack så mkt, tror det löst sig nu=) vred å ändrade lite på hjulet, å testade mig fram, nu är det knäpptyst =)

Uppskattningsvis rör sig fälgen 2 millimeter i sidled. Det känns ju som en bagatell, eller borde jag få det fixat?

Skivbroms och hjul.
2mm är för mycket på ny hoj men tar en bra hjulriktare lika många minuter att fixa till. Låt sportson fixa det när du har vägarna förbi, om det inte är på ett tag så ring och berätta att det redan behövs, så att de vet om det. Att hjulen skevar sig när man står på i skog och mark hör till och går inte på garantin särskilt länge....
-Nya hjul kan oxå behöva rulla lite för att sätta sig. Det beror mycket på hjulbyggaren, men oxå tex. din vikt, körstil och materialkvalitet.

go cykling!

Skivbroms och hjul.
Atlas_sthlm skrev:
> -Nya hjul kan oxå behöva rulla lite för att
> sätta sig. Det beror mycket på hjulbyggaren, men
> oxå tex. din vikt, körstil och
> materialkvalitet.
>

Vet hjulbyggaren vad han/hon sysslar med så skall man INTE behöva "köra in" hjulen. Behöver man göra det så har hjulbyggaren troligtvis slarvat med ekermassagen ;-) som tar bort ekrarnas inneboende spänningar efter dragning. Vet inte om fabriksbyggda hjul masseras dock...

~K

Skivbroms och hjul.
NordBo -> Dum fråga kanske, men är du säker på att det är fälgen som wobblar, och inte däcket, pga att det sitter lite ojämnt? Sitter däcket lite illa kan man uppleva det som att det är fälgen som wobblar, fast det i själva verket är däcket. Kan också vara bra att kolla innan du kilar tillbaka till cykelhandlaren, det är lätt att fixa själv.

Skivbroms och hjul.
smurfrox: Däcket vobblar mer en fälgen, men fälgen vobblar lite även den.

Jag får ta och knata förbi med hjulet någon dag, för jag antar att jag inte behöver ta med hela cykeln:P?

ursch va jobbigt att grejjorna inte funkar perfekt när den är helt ny....

//Martin

Skivbroms och hjul.
plumse: Berätta gärna vart du köpte hojen och hur de sköter sina garantiåttaganden! Om de sköter sig bra eller dåligt är lika viktigt att veta =)

Dem skötte sig utmärkt. Va inga som hälst problem, lämnade in hjulet, någon timma eller två senare knallade jag förbi och hämtade det. Dem bad mig även komma förbi igen om skivan fortfarande tog i, så skulle dem fixa det direkt. Så av den lilla erfarenheten jag har av dem så sköter dem sina garantiåttaganden mycket bra:P Fixade sig dock efter att jag justerade oken.

//Martin

Tillbaka
Topp