Skivbroms på 20/24 hjul?

Goofy

Aktiv medlem
Skivbroms på 20/24 hjul?
Vänder mig till expertisen, skulle ni våga bygga en uppsättning lvg (karbon) hjul för skivbroms för 20 ekrar fram och 24 ekrar bak, eller tror ni det blir för mycket påfrestning?

Tack på förhand

/S

Skivbroms på 20/24 hjul?
För mycket påfrestning.
Och givetvis har jag gjort det och givetvis håller det alldeles utmärkt de CX-mil/timmar jag gjort på det hjulparet.
Skulle dock inte rekommendera någon annan bygga så.

Skivbroms på 20/24 hjul?
Senast jag beställde hjul och letade efter skillnad på olika antal ekrar stod det att det var max vikt 90 kilo (förare+cykel) för ett hjulset med 24/24. Är du lättviktare så är det väl bara att köra på.

Skivbroms på 20/24 hjul?
Gubbcyklist sa:
Finns det skivbromsnav för 20/24 ekrar borde det väl ändå inte vara någon fara?
Om fälgen (ekerhålen) är gjord för skivbroms, så är det nog inga problem.
Jag blev dock avrådd av hjulbyggaren att bygga skivbromshjul av de 20-håls Zipp 303-fälgar som jag hade liggande. Det blev fälgbromshjul av dem istället.

Senast ändrad:
Skivbroms på 20/24 hjul?
Tack för alla kloka svar. Känns spontant som att jag inte vågar chansa, och jag tror inte att
fälgarna är byggda specifikt för skivbromsar, så det får bli ett par lätta hjul till "vanliga" lvg:n

/S

Skivbroms på 20/24 hjul?
Stumpy sa:
Gubbcyklist sa:
Jag blev dock avrådd av hjulbyggaren att bygga skivbromshjul av de 20-håls Zipp 303-fälgar som jag hade liggande. Det blev fälgbromshjul av dem istället.

Fast beror inte det på att 303-fälgarna var avsedda för att ekras radiellt medan skivbromsade hjul bör vara korsekrade?

Skivbroms på 20/24 hjul?
NLC sa:
Stumpy sa:
Gubbcyklist sa:
Fast beror inte det på att 303-fälgarna var avsedda för att ekras radiellt medan skivbromsade hjul bör vara korsekrade?
Med normala navflänsar, vettig profilhöjd och tangentiell eker så snackar man en skillnad på ungefär 5-6 grader, vilket är i regionerna som det snedställer åt sidan om man har gamla klassiskt rakt borrade fälgar och normalbreda landsvägsnav.

Skivbroms på 20/24 hjul?
emmer sa:
NLC sa:
Stumpy sa:
Gubbcyklist sa:
Med normala navflänsar, vettig profilhöjd och tangentiell eker så snackar man en skillnad på ungefär 5-6 grader, vilket är i regionerna som det snedställer åt sidan om man har gamla klassiskt rakt borrade fälgar och normalbreda landsvägsnav.

Så, nej? ?

Skivbroms på 20/24 hjul?
NLC sa:
Stumpy sa:
Gubbcyklist sa:
Nej, det är två bakfälgar.

Skivbroms på 20/24 hjul?
Hope gjorde 26" skivbromshjul för mtb xc med 24 st sapim super spoke fram och bak. Bromsverkan tror jag inte var några problem även om fälgarna lätt blev vinda för tyngre cyklister. Personligen skulle jag chansa om det är ekonomiskt försvarbart.

Skivbroms på 20/24 hjul?
Spacekitty sa:
Senast jag beställde hjul och letade efter skillnad på olika antal ekrar stod det att det var max vikt 90 kilo (förare+cykel) för ett hjulset med 24/24. Är du lättviktare så är det väl bara att köra på.
DT Swiss bygger alla sina lvg skivbromshjul med 24 ekrar fram/bak.
Systemvikt 110-130 kg beroende på vilken kombo av fälg och ekrar.
Med 10 kg cykel + utrustning räcker det alltså att vara en lättviktare på 120 kg :)

Skivbroms på 20/24 hjul?
Och Campagnolo & Fulcrum de lite finare med 21 fram och 21 bak (och radiella på sidan med 7)...
...om vi nu ska ha en tråd som listar vad alla olika tillverkare håller på med.

Tillbaka
Topp