Skivbroms problem! Hjälp!

roefv

Aktiv medlem
Hej!
Jag har nått problem med min hydrauliska bakre skivbroms (LX-dual Control). Problemet består i att det i stort sett inte finns någon stoppverkan alls när man klämmer ihop handtaget. Följande grejer har jag testat.

1) Jag luftade bromsen och kollade så allt ser helt ut, dock så funkar det fortfarande inte. Den nyper lite men när man lägger tyngd på hjulet så tar det inte stopp.

2) Tvättade av oket/skivan med avfettningsmedel och skjölde av med lite spolarvätska. Ingen skillnad.

3) Jag tänkte att det kanske var bromshandtaget så jag bytte handtaget och bromsoket mot ett XT-dualcontrol system som jag hade liggandes. Bromsverkan blev inte märkvärt bättre.

4) Jag bytte bakhjulet mot ett annat hjul med en annan bromsskiva på (dvs XT-systemet med en ny skiva). Nu verkar det som det funkar...

Så vad kan det vara för fel på mitt LX-dualcontrol "system"?
Det jag funderar på är om en broms skiva kan bli "polerad" så att den inte funkar, eller så kanske det är så att mitt LX system läcker och det kommer olja på skiva och bromsbelägg? (ser dock ingen utläckande olja).

Blir fan tokig på den jävla bakbromsen den har fan strulat i flera månader nu. Byten av bromsbelägg verkar bara funka ett tag, sedan kommer problemet tillbaka.

När det regnar och det kommer vatten på bromsokte/skivan verkar det som om friktionen ökar och bromsen funkar... va???

Går det troll i min cykel eller? Någon som har haft liknande problem eller som har någon aning om vad det kan vad för fel får gärna komma med tipps... börjar nu få panik på skiten...

/ Joakim

P. S Hoppas någon orkade läsa allt...

Skulle gissa att du har fått nått skit på skivan. Tvätta med något som inte lämnar rester, typ kemsikt ren bensin som finns på färghandeln. Den kan du också köra i ditt mulitfuel campingkök sen :) Bräkleen (?) gillas av många, jag har dock inte provat.
Avfettning och spolarvätska känns inte rätt, det blir nog rester kvar på skivan.
Kör beläggen på spisen också, tills de slutar ryka.
Efter något pass borde bromsverkan vara betydligt bättre.

Jag skulle tro att du har någon pajj packning i oket. Annars så skulle problemet försvinna när du bytt belägg och gjort rent skivan.

Fast vänta lite, jag har en bättre idé! Slangen! Den kan vara sprucken eller skadad, det behöver inte sunas alla gånger och ger felen du säger. Byt den och lufta!

Prova att lossa oket från ramen och ta bort beläggen. Pumpa sedan lite med handtagen och se hur kolvarna rör sig. Rör de sig ojämnt, dvs den ena kolven mer än den andra? Har fått tips om att man isf kan massera kolvarna en smula och smörja upp dem (och packningarna som sitter innanför) med en droppe mineralolja.

Kolla också om det pyser ut små bubblor mellan ok och kolv. I sådana fall är packningen trött och kan behöva bytas (av Shimano).

Hur ser beläggen ut för övrigt? I bland kan det vara svårt att se om de är kontaminerade. Som nämndes ovan, stek dem på spisplattan eller i ugnen.

Hmmm... får tacka för alla tippsen. Kanske kan vara så att oket är kasst. Kolvarna rör sig inte "jämt" trotts masage. Sen när jag pillade nu senast så råkade den ena kolven trilla ut (pga av skit bakom spaken så att sägga)... så det kanske är dags att köpa ett nytt ok.

Men först får jag ta och värma bromsbeläggen, kan man värma resin-bromsbelägg?

Får tacka för all tipps och råd.

MVH / Joakim

Jag tror mina shimanos kallas för resin pads så ja.

Jag hade samma problem, gnällde ne massa här och fick ungefär samma svar, blev några timmar som gick till att försöka lösa problemet.

testade tvätta skivan och beläggen först men det var ingen skillnad, sedan har jag bytt till nya men de verkar bli skitiga med tiden så jag tror på att försöka göra rent dem med ugnen/spisen.

Nu på vintern verkar det vara som sämst förhållanden, har cykeln innomhus och när jag tar ut den så upphör friktionen.

Men jag brukar åka omkring lite på gatan och bromsa lagom mycket tills det blir bättre och bättre. tar några minuter av bromsande och sedan har det fungerat hela turen.

Hmm.
Jag kör Shimano Diore, och ett av mina ok gick sönder förra våren.

Bakbromsen tog kass, men jag misstänkte att beläggen var slut
och lämnade cykeln på service då jag hade gratis sådan.

De bytte belägg, då de troligen var ganska dåliga ändå.
Men ganska snart började det ta dåligt igen. Så jag har för mig
att jag hade inne den igen, och att det bytte belägg igen.
Sen tog det bara någon timme och de nya beläggen var kass igen,
och nu ser jag att det droppar olja. Det konstateras att något
är vajsing med oket och det byttes ut.

Vet inte om det är till någon hjälp, men eftersom det kanske
är en liknande broms kan det ju vara något liknande fel? ^^

Mvh Roger!

Tillbaka
Topp