Skivbromsar Arvid

hs

Medlem
Skivbromsar Arvid
Återkommande problem med att broms gnisslar fram men ej bak,och rullar då lite sämre.
Jag tar loss hjul sätter åter och det slutar och efter några bromsningar ev någon km så är problemet åter.
Har funderingar på om det kan vara fel med lite skev gaffel har blivit påkörd så dubbelbottnad fälj knappt gick att rikta.
Ev snabbkopplingen som släpper lite i spänning eller glider,jag sätter åt hårt men ej så det lilla glapp i navet med koner försvinner och hjul har aldrig lossnat.
Kan ev org belägg fastna lite pga för stora tror ej de var problem med de tid slitna har kollat och de nuvarande går fritt och man ser lite distans i mellan inget ökat bromsdam.
Hade bromsskivan varit skev hade det ej gått fritt när man lossar och sätter om hjulet.

Skivbromsar Arvid
Antar att det är qr-axel då? Beroende på kvalitet på qr-axlar får man dra olika hårt. Jag har en hoj med ganska taffliga qr-axlar o på den får jag drå åt hårt. Har i och för sig ganska kraftiga bromsar på de oxå som sliter i infästningen.

Senast ändrad:
Skivbromsar Arvid
Gå gärna igenom språket i ditt inlägg. Det är svårt att förstå vad det är du vill framföra, speciellt i andra halvan av ditt inlägg.

Jag förutsätter att du har mekaniska skivbromsar med en fast och en rörlig bromsback och att gnisslandet sker även när du inte bromsar.
Har du kollat spel mellan bromsskiva och backar på bägge sidor? Uppkommer gnisslande efter att du har bromsat?
Om gnisslandet minskar efter ett tag kan det finnas skit i systemet som gör att backarna inte går tillbaka direkt.

Skivbromsar Arvid
vad är qr-axel?
Det är en Taivan bygg Wigly såld cykel märke Eastway.
Just nu efter ca 15 km inga problem men kommer åter
Hade det varit enkelt fel så hade jag redan fixat detta.
Syns eller känns inget fel på på snabbkopplingen men kan ju ev testa med en annan vid nästa egna service.

Bilagor

• IMG_20230112_213941873.jpg
    IMG_20230112_213941873.jpg
    289.7 KB · Besök: 63
  • IMG_20230112_213949986.jpg
    IMG_20230112_213949986.jpg
    325.5 KB · Besök: 68
Skivbromsar Arvid
Qr = Quick release ,snabbkoppling.
Tycker det ser ut som avid bb5 .
Dra åt alla skruvar , kolla att skivan är rak ,
kolla att det innersta belägget ligger så nära som möjligt utan att ta i skivan ,justera den rörliga så att den oxå ligger nära.
Kolla att vajern glider lätt i höljet .
Fegbromsa inte då blir det lätt ”glazing” beläggning på skivorna. Lycka till.

Skivbromsar Arvid
Jag slipar rent/plant belägg i bland och tvättar med av med bromsrengöring till bil.
Om skivan vore skev borde det ej gå fritt i bland har ju mätklocka till bil ivf för kontroll när allt annat är uteslutet.

Tillbaka
Topp