Skivbromsar, Avid vs Formula.

Ville skrev:
-------------------------------------------------------
> Fässberg. Du är den första som säger att
> juicybromsarna är svåra att lufta. har du deras
> luftningskitt?!
>
> Får man fråga varför du stannar på oro serien
> och inte tar steget upp på de nya serierna?
>
>
>
> Och detdär med reservdelar är helt klart en
> poäng. Men håller man sig till de vanliga typ
> avid, formula, magura, shimano, hope så ligger
> man nog ganska lika där.

Yes jag använde luftningskitt:et, fick till det till slut men tyckte det var bökigt med att få ut den sista luften ur oket genom den där "mjölkningen" som beskrivs i manualen.
Jag vill kunna ansluta en spruta med olja vid oket och trycka igenom olja upp till handtaget inget mer.

Anledningen till att jag stannar vid Oro serien är att jag itne hunnit sätta mig in i de nya serierna ännu :)

Fässberg skrev:

> Jag vill kunna ansluta en spruta med olja vid oket
> och trycka igenom olja upp till handtaget inget
> mer.
>

Men går inte det då?...det är väll bar lyfta på locket uppe vid bromsen fall du inte vill ha en spruta där.

Jag tror ivf det är samma procedur på Formula bromsarna. Förutom den skillnaden att om du måste lyfta på locket så måste du montera av bromsen från styret.

Kan vara värt att kolla upp för dig om du har de kraven:) När du nu har planer på nya bromsar vill säga.

Nope, det bildas ju en liten luftficka i oket som inte försvinner om man bara trycker igenom olja bakvägen så att säga, denna luftbubbla måste "mjölkas ut" Tokigt dumt!

På Oro ska däremot bara vara att pressa igenom olja :)

Ahhh, intresant. hade jag ingen aning om. Man vill ju inte mjölka med gammalolja som ligger där heller.

Men om du ser till att få bort all luft innan du skruvar dit sprutan i oket så borde det ju funka. Men inte ha luft i slangen på sprutan då såklart..:)

Eller pratar du om helt tömda bromsar?...Sån händer ju att man jobbar med det med förståss.

Mer och mer talar för the one..dyrt men det får det kanske avra värt. Bromsar är ju dyra.

Vid helt tömda bromsar uppstår ju så klart probelmet, eller så fort man råkar få in lite luft i systemet så hamnar det där.. självklart måste man vara fösiktig när man monterar sprutan i oket som du beskriver..

:)

Modulationen är väl kanske något mindre bra på formula jämfört med avid. Iaf på de tidigare modellerna. The One är säkert en helt annan femma.
En nackdel på både avid och formula är bromshandtagets pivotpinne som tycks glida i bronsbussning eller nåt. De glappar med tiden. Den som har en lösning får gärna delge.

I senaste nummret av Bike, som landade i min brevlåda igår, testas ett stort gäng cyklar i en ny klass som de kallar All Mountain Sport. Dvs lätta FS-hojar med ca 120 mm fjädringsväg.
De flesta hojarna är utrustade med 180 mm skivor. I flera fall omnämns inte bromsarnas kvalitéer, men när det görs så utnämns The One till testets bästa bromsar, medan det klagas på Avid Ultimate som är för svaga o dåligt modulerade. Bike tycker även att Magura Marta är för svaga. Flera cyklar är utrustade med Shimano-bromsar men de får inga egna kommentarer. I sann tysk anda poängsätts dock varenda del på cyklarna o då får The One 6p, Oro Puro 5,5 p, Shimano XT o XTR 5p och Magura Marta o Avid Ultimate 4p. Vad det nu kan vara värt?

/Sockergubben

Jag hittade precis the one för 3500 på nätet så jag tror faktiskt att det blir ett par...till nästa lön.

Obed. Det är fan ett stort problem på många bromsar att de blir glapp i handtaget efter ett tag..:(

ja fan. men det priset verkar nästan var alite för billigt. crc och bikediscount ligger inte enns nära.

Så jag roppar itne hej förens allt är kirrat och klart..hehe

Jo Ville, jag är ju en doer ;) Jag skriver en minirapport när jag har testat dem. Det blir ett otroligt vetenskapligt test där gräddan av (tyska) fysiker kommer att förklara teorin bakom. Eller, inte :) Formula one är snuskigt läckra förresten...

Ville skrev:
> Jag hittade precis the one för 3500 på nätet
> så jag tror faktiskt att det blir ett par...till
> nästa lön.
>
> Obed. Det är fan ett stort problem på många
> bromsar att de blir glapp i handtaget efter ett
> tag..:(

VAr hittade du dem?

SixSixSIx skrev:
> Ville skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag hittade precis the one för 3500 på nätet
> > så jag tror faktiskt att det blir ett
> par...till
> > nästa lön.
> >
> > Obed. Det är fan ett stort problem på många
> > bromsar att de blir glapp i handtaget efter ett
> > tag..:(
>
> VAr hittade du dem?

Jag återkommer om det när jag ser att det är på riktigt. Verkar lite för bra för att vara sant...

Lotta, jag vill se ett hel tyskt test med glödande bromskivor...får jag det..=D

Om du ska bromsar som är fit and forget så är det bara Shimano som gäller, testa mycket olika och allt funkar bra ett halvår sen är det alltid något som strular på mina senaste två DH cyklar satt samma uppsättning Saint bromsar, sen jag montera dom har jag inte behövt röra dom och två säsonger i downhillsvängen brukar äta upp det mesta, jag sålde cykeln i höstas oh då funderade jag på att lufta dom men den kändes fortfarande lika bra som nya så jag hoppa det och killen som köpte den är supernöjd.

I min värld finns bara ett broms val och det är tveklöst Shimano (av väl luftad erfarenhet).

Ville, just nu tänker jag mig ett test i italiensk stil, med mina bromsar liggande på manlig inoljad bodybuilder-tvättbräda, får se vad som händer ;)

Braniac då?!, de gör ju fett respekterade tester.
bra_gallery2.jpg

Oooh, braniac gör riktigt seriösa tester ja, det var nåt i den stilen jag tänkt mig, plus magrutorna då. Har känt lite på bromsarna nu när de är monterade och är himla nöjd än så länge. De är bra mycket nättare och har finare finish är mag/nine, och känns kraftfulla och har samtidigt bra modulation med 160-skivor. Återkommer med hur de funkar senare när jag faktiskt har cyklat en lägre tur med dem. Stumma och fina var de också, yes! :)

Lotta B skrev:
> Oooh, braniac gör riktigt seriösa tester ja, det
> var nåt i den stilen jag tänkt mig, plus
> magrutorna då. Har känt lite på bromsarna nu
> när de är monterade och är himla nöjd än så
> länge. De är bra mycket nättare och har finare
> finish är mag/nine, och känns kraftfulla och har
> samtidigt bra modulation med 160-skivor.
> Återkommer med hur de funkar senare när jag
> faktiskt har cyklat en lägre tur med dem. Stumma
> och fina var de också, yes! :)

OJ!...är de monterade redan!!..Det gick snabbt!

Får vi inga bilder...:)

Mina är ivf beställda, Frågan är hur lång leveranstid det är.

Fan, jag gjorde ett försök på att hitta en fin italienare med en broms på magen till dig, men bild-google fungerar tydligen bara för att hitta nakna tjejer och konstiga bilder. Så du blev utan..:-\

Ville skrev:
> Fan, jag gjorde ett försök på att hitta en fin
> italienare med en broms på magen till dig, men
> bild-google fungerar tydligen bara för att hitta
> nakna tjejer och konstiga bilder.

Å var e dom då?

Va? Va!? VA???

Obed skrev:
> Modulationen är väl kanske något mindre bra på
> formula jämfört med avid. Iaf på de tidigare
> modellerna. The One är säkert en helt annan
> femma.
> En nackdel på både avid och formula är
> bromshandtagets pivotpinne som tycks glida i
> bronsbussning eller nåt. De glappar med tiden.
> Den som har en lösning får gärna delge.

Tjena!

Efter två års användning så glappar fortfarande inte mina Diatech Anchor.. Dom har alltså en lösning på problemet..

jonzén skrev:
> det behövs mer ordnüng på frågorna. avid code
> ska det vara och det backar jag upp med en film.
>
>
> =related

Avid code är för tung.

Kneecap. har du lite mer info på dina bromsar?

Stalle. Jag skciakde dem privat till Lotta.

Senast redigerad av en moderator:
Tjena!

Ville.. Tror du har lite högre krav än mina bromsar.. Men dom är bra på tre punkter.
1. Dom glappar inte
2. Äter ytterst lite belägg, en sats räcker två fullsäsonger i Åre
3. Dom är snygga. (Det gör ju inte bromsen bra, bara trevlig)
4. Dom är billiga

Men ganska tunga och modulationen är sådär, dvs inte din typ av köttfärs..

Har både Formula Oro K18 och Avid Juicy 5

Att Formula bromsarna ger ett snabbare bett är det ingen tvekan om!

Sen är det en smaksak tycker jag......kan bli lite för direkt bett ibland också (smaksak)

Avidbromsarna skriker ganska saftigt när de blir blöta......flera på mtbr som klagat på detta....och dom skriker ganska rejält faktiskt

Skriv gärna om hur du upplever Formula The One om du köper ett par...funderar själv lite grann på ett par sådana....

Jo dhl är übersnabba...här kommer lite bilder av tveksam kvalitet, först är en italiano som visar hur nöjd han är med Stroker och hur bromsen fått sitt namn ;)

italiano.gif ht=453

stroker1.gif ht=375

stroker2.gif ht=375

Och så en Mag som jämförelse:

hayes.gif ht=375

Siktar på en provtur i kväll, läängtar....

Sedär så smutt!!

Själv går jag fortfarande i väntans tider.

Undra om jag får någon italienare med mina bromsar. Eller en italienska kasnke vore roligare.

Tillbaka
Topp