Skivbromsar ligger på hårt, hur fixa?

Evolved

Ny medlem
Nyköpt begagnad cykel. De ligger på så pass hårt att om jag tar ett ordentligt tag och sätter fart på hjulet, då stannar det när det snurrat ett halvt varv. Både fram och bak, Guide R bromsar. Har provat att centrera oken men problemet kvarstår.

Jag hade samma problem på mina men fick dem bytt på garanti. Sram guide skall man "tyvärr" ha dotolja i. Testa och motionera upp oken men går ej kolvar tillbaks och ligger på är det förmodligen problemet med svällda detaljer. Har för mig de va någon på youtube som löst problem genom att slipa lite med en fin smärjelduk på delen som sväller.

Låter som du drabbats av ett känt produktfel, med tiden sväller kolven i bromshandaget. Det brukar börja med att det bara sker varma dagar. Sedan fortsätter det gradvis att hända vid lägre och lägre temperetaturet.

Det går att plocka ut kolvarna ur bromshandtagen. Det är lite jobbigt att lossa en låsring långt in som kräver en långsmal tång, jag fick slipa ner en tång. Sedan suger dot-vätska att hanskas med.

Kolven satte jag i en skruvdragar och svarvade med smärjelduk. Jag fick göra om flera gånger, så svarva mycket! För mig så återkom problemet i viss utsträckning efter några månader. Så tipset är väl egentligen att köpa ny delar eller nya bromsar. Jag var jäkligt leds på sanereringen efter att mekat och slabbat med dot-vätskan så jag bytte tillslut Shimano.

RN

Aktiv medlem
Det är inte så enkelt att någon fyllt på bromsvätska efter att beläggen slitits ner och det nu sitter fräschare grejer på, alltså tömma lite i reservoiren?

Med detta sagt har jag inte haft hydrauliska bromsar på någon pedalcykel men på motordito är det en grej som lärs ut att man skall vara försiktig med vätskemängd när man byter beläggen för man kan ha bytt vätska med slitna belägg vilket medför att det blir mer vätska än man hade innan.

Topp