Skivbromsar-Tar ej!

otto_75

Medlem
Skivbromsar-Tar ej!
Har stora problem med skivbromsarna som ej vill ta. Jag har shimano, mekaniska.
Det jag funderar lite över är om det finns ngn räddning för dem om det är så att jag fått olja på både skivor+belägg?
Finns det ngt jag kan göra åt det, eller är det bara att byta?

Skivbromsar-Tar ej!
SCHTEK!
Ta ur beläggen, sätt en platta på full sprutt, tvätta av skivorna noggrant med t.ex. diskmedel, lägg klossarna på plattan och låt dem ryka klart (finns risk för att de spricker av värmen), fila bort eventuell blank yta (väldigt hypotetiskt) och montera sedan allt igen.

Skivbromsar-Tar ej!
Kasta beläggen och köp nya är mitt råd, har provat att steka/sprita/diskat/Bräkleenat etc med klent resultat, blev bara förbannad istället.

Skivbromsar-Tar ej!
Lånar tråden lite.

Jag fick tillbaka min cykel ifrån service idag och de har bland annat luftat frambromsen åt mig. Men jag upplever att bromsen tar alldeles för tidigt. Jag gillar istället när man måste trycka in bromshandtaget en halv-centimeter innan det börjar ta.

Kan jag ändra detta genom att på något sätt släppa ut olja ur bromsoket på mina Hayes HFX-9 HD V8? Eller kommer det bara resultera sig i katastrof? Notera att jag aldrig har luftat bromsar tidigare.

/Christopher

Skivbromsar-Tar ej!
Otto, stek beläggen och tvätta skivan. det fungerar i allra högsta grad, jag har gjort det flera ggr med gott resultat.

Chopha, bad idea.. lattja lite med reach-grab skruven på handtaget och se om du får den som du vill.

Skivbromsar-Tar ej!
otto_75 skrev:
-------------------------------------------------------
> Spanks för svaren..
>
> Då vet jag vad det blir till middag idag...stekta
> belägg:)
> Undrar bara vad resten av familjen säger om det!?

Göm dem i en läcker tomatsås så kommer ingen att gnälla!

Skivbromsar-Tar ej!
jansson99 skrev:
> Är bromsarna ordentligt justerade?

Enl mitt "tummen-mitt-i-handen" kunnande så svarar jag ja! Det går inte att ställa dem snålare, då blir det så tungt att få runt hjulen.

Skivbromsar-Tar ej!
Chopha skrev:
> Lånar tråden lite.
>
> Jag fick tillbaka min cykel ifrån service idag
> och de har bland annat luftat frambromsen åt mig.
> Men jag upplever att bromsen tar alldeles för
> tidigt. Jag gillar istället när man måste
> trycka in bromshandtaget en halv-centimeter innan
> det börjar ta.
>
> Kan jag ändra detta genom att på något sätt
> släppa ut olja ur bromsoket på mina Hayes HFX-9
> HD V8? Eller kommer det bara resultera sig i
> katastrof? Notera att jag aldrig har luftat
> bromsar tidigare.
>
> /Christopher

HAr du testat att skruva på justeringsskruven för handtaget? Den kan sitta lite gömd under levern.

Skivbromsar-Tar ej!
Frugan har hydrauliska deorebromsar på sin cykel. Om man står still så nyper de riktigt bra, men om man bromsar under färd börjar hennes skit-framgaffeln vibrera och bromsarna likaså (gäller fram alltså)... då finns det helt plötsligt väldigt liten bromskraft! Det är inte något sånt du råkat ut för, dålig framgaffel alltså?

Tillbaka
Topp