Haxx skrev:
-------------------------------------------------------
> Som regel är V-bromsar alltid lättare än
> skivbromsar.
Ja.
> De är mera underhållsfria
*host*bullshit*host*
Mina skivbromsar kräver följande i underhåll på en tvåårsperiod;
Nya belägg var 300:e timme eller så under normala lutningsförhållanden (DH äter upp ett par belägg på ~2 veckor för mig).
Viss motion på kolvarna i oket, tar en kvart.
En tvåårsperiod med V-bromsar kräver ett fälgbyte och X-uppsättningar nya gummin, svårt att säga då det beror på vädret. I vintras käkade jag upp en omgång belägg mellan julafton (!) och 6:e januari. På normal XC. Säg varannan månad = 6 x två par belägg per år. Var 300:e timme eller så behöver man dessutom nya vajrar.
Nu räknar jag att man cyklar året runt oavsett snömodd och lera. Är man vackertvädercyklist som bara kör sommartid är verkligheten en annan.
> det är billigare att byta slitdelarna (bromsgummin,
> vajer)
*host*bullshit*host*
Nya bromsbelägg till skivbromsar: 155,- / par (Magura Louise, det finns både dyrare och billigare)
Nya bromsbelägg till V-bromsar: 80,- / par (Aztec V-bromskloss, röd)
Byten på ett år (300h);
Skivbromsar: 155,- x 2 = 310,- (fram och bak)
V-bromsar: 80,- x 6 byten x 2 par = 960,-
Sen tillkommer vajrarna för 100,- om man håller sig sansad och kör standardhölje/vajer.
Men för att göra det lite mer intressant fyrdubblar vi tiden, då tillkommer ett luftningskit till skivbromsarna som kostar 250,- (Magura) samt två fälgar (om man har tur) till V-bromsarna för 215,- styck (Mavic 221, snikfälg).
Ägandekostnad, fyra år:
Skivbromsar: 4 år x 2 belägg x 155,- + 250,- = 1.490,-
V-bromsar: 4 år x 6 byten x 2 par belägg x 80,- + 2 fälgar x 215,- = 4.270,-
Hur mycket dyrare var nu skrivbromsarna mot V-bromsarna i inköp?
Fixar man sen inte att byta fälgen själv utan måste lämna iväg hjulet $$$.
> och de har en mycket bättre
> pris/prestandakvot än skivbromsar.
*host*bullshit*host
Se ovan.
> Jag förstår inte hur ägandekostnaderna skulle
> kunna bli lika.
Inte jag heller, nu när jag räknat på det.
> Många skivbromsar, inte alla, bromsar bättre än
> ett par bra V-bromsar, och de sliter inte på
> fälgen. Det är de enda fördelarna med dem, om man
> vill vända på steken.
Nej, den stora fördelen är att de tar lika bra oavsett väder och lermängd samt att man inte behöver meka så mycket. Varje bromsklossbyte med V-broms kräver justering av bromsarna, det måste man även göra minst en gång under deras livslängd. Skivbromsar justerar man en gång, när de monteras. Fast det tillkommer luftning/byte av bromsolja (vart annat år med mineralolja) och motionering av oken (varje år).
Nu finns det saker som gör V-bromsarna billigare i underhåll. Både vad gäller tid och pengar. Keramiska fälgar och "klosshållare" är sådana. De keramiska fälgarna gör att det slits mycket mindre fälg och klosshållarna gör bytena mycket snabbare då man slipper justera om bromsarna varje gång. Dock är tekniken dyrare och inköpspriserna närmar sig än mer skivbromsarna.
Kör man XC på elitnivå eller bara cyklar när det är torrt och fint, då är V-bromsar ett alternativ. Inte annars. Enligt min inte så ödmjuka åsikt.