skivbromsar?

• Trådstartare Trådstartare H
  • Start datum Start datum
H

H

Guest
skivbromsar?
Hur bra är det egentligen med hydrauliska skivbromsar? Om man nu skall köpa en ny cykel skall man då absolut satsa på en med skivbromsar? Är det värt de extra pengarna?

skivbromsar?
Jag har en hydralisk (Hope C2) och en mekanisk (Avid) och visst är det bättre känsla i den hydraliska. Men med handen på hjärtat vet jag inte längre om det är värt extrapengarna. Den mekaniska funkar utomordentligt och räcker gott och väl till min körning.

skivbromsar?
En bra V-broms, rätt inställd, gör att du får stopp där du behöver. Skivbroms väger mer och kostar mer. Skivbromsens fördel är att du får jämnare bromsförmåga i olika förhållanden (blött, lerigt osv.).

skivbromsar?
Viktor skrev:
-------------------------------------------------------
> En bra V-broms, rätt inställd, gör att du får
> stopp där du behöver. Skivbroms väger mer och
> kostar mer. Skivbromsens fördel är att du får
> jämnare bromsförmåga i olika förhållanden (blött,
> lerigt osv.).
>

Det där med vikt stämmer inte - Magura Marta SL är 94 gram lättare än XT V-bromsar!

Största fördelen med en hydralisk broms skulle jag vilja säga är att du i alla lägen bara behöver ett finger för att bromsa med full kraft.

martasl_01.jpg

skivbromsar?
lol:-)

Bianchi oskar skrev:
> disc på XC är för omogna posers :D ;)
>
> ----------------------
> titan = äkta
> aluminium = ölburk
> kolfiber = plast
> stål = rost

skivbromsar?
Bianchi oskar skrev:
> disc på XC är för omogna posers :D ;)

mmm... eller för såna som gillar när det sprutar lera!

:)

skivbromsar?
Det är en underbar känsla med hydraliska skivbromsar. Greppar mjuk och tar i hårt om du trycker hårt. All kraft går mot skivorna.
Förvisso mycket dyrare men det är det värt.

Jag gillar inte v-bromsar eftersom bromsgummit skitar ner cykeln så mycket var så på min förra cykel)

skivbromsar?
discar kommer ta över helt inom 5 år! så alla vbrakeslovers ni får nog ta och lägga upp ett gummiförråd;)

skivbromsar?
Teddo skrev: Det där med vikt stämmer inte - Magura Marta SL är 94 gram lättare än XT V-bromsar
Enl. Weight Weenies så väger XT V-broms 502 g för ett par och Marta SL 324 för en broms. Låter som om agura kör en fuling när dom hävdar att Marta SL är lättare... Slänger man på ett par XTR V-bromsar blir det ytterligare lite lättare :)
Sedan blir navet lite tyngre för skivbroms (435 g mot 370 g för XT-nav). XT-reglagen (Dual Control, funkar väl inte med Magura?) är också lite tyngre för skivbroms (480g mot 440g). Vad för inverkan har fälg, ekrar, hydraulslang/wire? Har faktiskt inte kollat. Skulle vara intressant om någon orkade räkna igenom alla ingående delar....

skivbromsar?
Viktor: OK - säg att Magura är 100g tyngre än V-bromsen då... Det är ändå riktigt klent argument till att en V-broms skulle vara bättre än en disc.

Att det kostar mer är inget argument - det är som att säga att det är bättre med en odämpad hoj än en HT för att det är billigare...

Bajkermaan har koll på läget.

skivbromsar?
Det var inte meningen att trampa någon på tårna. Förlåt.
H skrev:
"Hur bra är det egentligen med hydrauliska skivbromsar? Om man nu skall köpa en ny cykel skall man då absolut satsa på en med skivbromsar? Är det värt de extra pengarna?"
Ska man absolut satsa på skivbromsar? Nej, man kan fortfarande bromsa med V-bromsar, eller cantilever med för den delen ;)
Är det värt de extra pengarna? Upp till köparen och hans plånbok, samt vad fördelarna/nackdelarna med respektive system värderas av honom/henne.
Finns det dom som tycker att skivbroms är det enda valet? Ja!
Finns det dom som tycker att V-broms är det enda valet? Ja!
Finns det en sanning när det gäller bromsar på en MTB? Troligen inte! Kanske hydrauliska fälgbromsar?
Ser det fräckt ut med skivor? Ja!
Spelar pengarna en roll när man köper en cykel? Ja, för de flesta av oss.
H: Prova båda och känn efter vad du behöver/vill ha (inte nödvändigtvis samma sak).

skivbromsar?
Efter att ha susat i full fart (nåja, 50 gick det i varje fall) på väg mot en tätt trafikerad landsväg med is på fälgsidorna lovade jag mig själv att aldrig mer köpa en cykel med annat än skivbromsar (eller kommande bättre teknik, bara för att vara framtidssäker med mitt lovande).

Att trycka suddgummin mot fälgen är förlegat för våra svenska förhållanden. Är man vackertvädercyklist funkar det hur bra som helst med V-hejjdare. Är man däremot inte rädd att frysa lite om tårna alternativt kladda i leran tycker jag definitivt skivor är värt merkostnaden.

Ägandekostnaden är ungefär lika dan på de två systemen men mektimmarna är fler med fälggummi och vajer. Det är inte heller svårt att meka med hydrauliska system, det är bara annorlunda.

Mekaniska skivbromsar finns och de som funkar lika bra som hydrauliska kostar även lika mycket så jag ser ingen vits med att köra vajer (annat än med bockstyre då det inte finns hydrauliska bromshandtag - än).

skivbromsar?
the_TnT skrev:
> Mekaniska skivbromsar finns och de som funkar lika
> bra som hydrauliska kostar även lika mycket så jag
> ser ingen vits med att köra vajer (annat än med
> bockstyre då det inte finns hydrauliska
> bromshandtag - än).
>
> Carpe Diem!
> Fock the liquid picnic.

Borde väl gå att mecka ihopa, det finns ju hyd handtag till maguras hs66(som alltså är ett par hs33 fast med bockstyre handtag)...

skivbromsar?
GMats skrev:
> Ytterligare en parameter: Skivbroms adderar ju
> roterande vikt, vilket inte fälgbromsar gör.

Det borde ju öppna upp för lättare fälgar utan bromsyta. Kan inget om såna däremot. Finns det redan? Fälg-vikten sitter dessutom i periferin på hjulet. Om skivbromsen väger mer är väl dock den ofjädrade vikten en parameter att fundera på.

skivbromsar?
Bianchi oskar skrev:
> sen går man lös med vinkelslipen o lättar fälarna
> ännu mer plus bättre bett :P
>

Och till sist så slår man på lite sockerlösning på beläggen för den ultimata bromskraften! :)

Jag som också cykelmotionerar mina hundar har märkt att det är otroligt mycket bättre med skivbroms. Lätt att dosera kraften rätt med ett finger, vilket är viktigt då man skall ha koll på två stycken hundar vid sidan av cykeln. Den känseln får man inte med en V-broms.

skivbromsar?
GMats skrev:
> Ytterligare en parameter: Skivbroms adderar ju
> roterande vikt, vilket inte fälgbromsar gör.
>

Stämmer, men vi snackar om runt 100g med ett medelavstånd från roterationscentrum på ca 50-70mm. Det är inte så tokfarligt.

skivbromsar?
danky_xv skrev:

> Jag som också cykelmotionerar mina hundar har
> märkt att det är otroligt mycket bättre med
> skivbroms. Lätt att dosera kraften rätt med ett
> finger, vilket är viktigt då man skall ha koll på
> två stycken hundar vid sidan av cykeln. Den
> känseln får man inte med en V-broms.
>

Jag kan inte säga att jag märkt att det är på något sätt bättre dosering av kraften i några skivbromsar som jag provat än med de Avid SD-7 jag har (med förbehåll för leriga förhållanden då). Förutsätter förstås att fälgarna är spikraka vilka mina har varit.

skivbromsar?
Teddo: Magura marta sl är väl en av de absolut lättaste skivbromsarna som finns, kostar över 3000 kr för en broms och är inte riktigt representativ i det här fallet.

Nedan refererar jag till hydrauliska skivbromsar.

Som regel är V-bromsar alltid lättare än skivbromsar. De är mera underhållsfria, det är billigare att byta slitdelarna (bromsgummin, vajer) och de har en mycket bättre pris/prestandakvot än skivbromsar. Det vill säga att de bromsar lite sämre men kostar mycket mindre.

Jag förstår inte hur ägandekostnaderna skulle kunna bli lika. En hydraulbroms behöver olja och bromsbelägg. Det är dyrare än vajer och v-bromsbelägg. Kanske behövs även ett luftningskit.

Många skivbromsar, inte alla, bromsar bättre än ett par bra V-bromsar, och de sliter inte på fälgen. Det är de enda fördelarna med dem, om man vill vända på steken.

Jag har dock beställt en magura louise fr, eftersom jag vill ha bättre bromsverkan, fetare look på hojen och inget bromsberoende fälgslitage. Sen ska det bli roligt att se hur bra skivor egentligen är. Har inte kört med det tidigare.

MVH /Henrik

skivbromsar?
Då tycker jag att vi kan snacka vidare om skivbromsar om ett halvår.. När du har prövat alltså.

Haxx skrev:

> Många skivbromsar, inte alla, bromsar bättre än
> ett par bra V-bromsar...

> Sen ska det bli roligt att se hur bra skivor
> egentligen är. Har inte kört med det tidigare.

skivbromsar?
Äh, det jag skriver är ju bara det som många säger. Eller vill du hävda att ALLA skivbromsar bromsar bättre än ALLA V-bromsar? Det behöver man inte ha testat för att veta.

Jag kommer bara kunna uttala mig om huruvida magura louise fr är bättre.

MVH /Henrik

skivbromsar?
Jag saknar inte kunskap, tvärtom. Däremot saknar jag erfarenhet av skivor. Det jag säger är inget kontroversiellt. Alla skivor är inte bättre än alla v-bromsar. Det var bara det jag menade.

Sen skrev jag att jag inte förstod (dvs att jag inte vet) hur ägandekostnaderna kan bli lika för skivor, men det följde ju dessutom lite argument...

Det är klart att det jag skriver kan vara fel.

MVH /Henrik

skivbromsar?
Haxx skrev:
> Som regel är V-bromsar alltid lättare än
> skivbromsar.

Ja.

> De är mera underhållsfria

*host*bullshit*host*

Mina skivbromsar kräver följande i underhåll på en tvåårsperiod;

Nya belägg var 300:e timme eller så under normala lutningsförhållanden (DH äter upp ett par belägg på ~2 veckor för mig).
Viss motion på kolvarna i oket, tar en kvart.

En tvåårsperiod med V-bromsar kräver ett fälgbyte och X-uppsättningar nya gummin, svårt att säga då det beror på vädret. I vintras käkade jag upp en omgång belägg mellan julafton (!) och 6:e januari. På normal XC. Säg varannan månad = 6 x två par belägg per år. Var 300:e timme eller så behöver man dessutom nya vajrar.

Nu räknar jag att man cyklar året runt oavsett snömodd och lera. Är man vackertvädercyklist som bara kör sommartid är verkligheten en annan.

> det är billigare att byta slitdelarna (bromsgummin,
> vajer)

*host*bullshit*host*

Nya bromsbelägg till skivbromsar: 155,- / par (Magura Louise, det finns både dyrare och billigare)
Nya bromsbelägg till V-bromsar: 80,- / par (Aztec V-bromskloss, röd)

Byten på ett år (300h);
Skivbromsar: 155,- x 2 = 310,- (fram och bak)
V-bromsar: 80,- x 6 byten x 2 par = 960,-

Sen tillkommer vajrarna för 100,- om man håller sig sansad och kör standardhölje/vajer.

Men för att göra det lite mer intressant fyrdubblar vi tiden, då tillkommer ett luftningskit till skivbromsarna som kostar 250,- (Magura) samt två fälgar (om man har tur) till V-bromsarna för 215,- styck (Mavic 221, snikfälg).

Ägandekostnad, fyra år:
Skivbromsar: 4 år x 2 belägg x 155,- + 250,- = 1.490,-
V-bromsar: 4 år x 6 byten x 2 par belägg x 80,- + 2 fälgar x 215,- = 4.270,-

Hur mycket dyrare var nu skrivbromsarna mot V-bromsarna i inköp?

Fixar man sen inte att byta fälgen själv utan måste lämna iväg hjulet $$$.

> och de har en mycket bättre
> pris/prestandakvot än skivbromsar.

*host*bullshit*host

Se ovan.

> Jag förstår inte hur ägandekostnaderna skulle
> kunna bli lika.

Inte jag heller, nu när jag räknat på det.

> Många skivbromsar, inte alla, bromsar bättre än
> ett par bra V-bromsar, och de sliter inte på
> fälgen. Det är de enda fördelarna med dem, om man
> vill vända på steken.

Nej, den stora fördelen är att de tar lika bra oavsett väder och lermängd samt att man inte behöver meka så mycket. Varje bromsklossbyte med V-broms kräver justering av bromsarna, det måste man även göra minst en gång under deras livslängd. Skivbromsar justerar man en gång, när de monteras. Fast det tillkommer luftning/byte av bromsolja (vart annat år med mineralolja) och motionering av oken (varje år).

Nu finns det saker som gör V-bromsarna billigare i underhåll. Både vad gäller tid och pengar. Keramiska fälgar och "klosshållare" är sådana. De keramiska fälgarna gör att det slits mycket mindre fälg och klosshållarna gör bytena mycket snabbare då man slipper justera om bromsarna varje gång. Dock är tekniken dyrare och inköpspriserna närmar sig än mer skivbromsarna.

Kör man XC på elitnivå eller bara cyklar när det är torrt och fint, då är V-bromsar ett alternativ. Inte annars. Enligt min inte så ödmjuka åsikt.

skivbromsar?
Haxx- Ingen aning om vad Marta kostar. De satt orginal på min hoj. Finns de nåt som talar för att jag ska byta ut dem mot v-broms?

skivbromsar?
njub skrev:
> Det är lätt värt det bara med tanke på hur snyggt
> och coolt det är! :)

Cantilever är snyggt och coolt, inte skivbromsar!

Edit: Skrivbromsar?

Senast redigerad av en moderator:
skivbromsar?
Haxx skrev:
> Jag saknar inte kunskap, tvärtom.
> Det är klart att det jag skriver kan vara fel.
>
>

skivbromsar?
Hur många här har kört ett par BRA V-bromsar (typ XTR eller Avids finaste), inte budgetskiten? Ett par bra V-bromsar biter riktigt bra med känsla som inte går av för hackor (tex kör många trial med V-frambroms med skiva pga bättre modulation och lock-up), men visst är skivor lite mer förutsägbara när det är som allra grisigast.

Man kan inte jämföra 2000kr/broms skivor med 500kr/broms V... vilket många tenderar göra.

Hur bra tar ett par Marta SL jmf med XTR+Ceramic fälg? Något att väga in i viktdebatten... sedan är nog påståendet om att dom är lättare än V, ganska kryddat med skruvade mätsätt - inte för att jag bryr mig iofs.

Skulle misstänka att tex Marta SL överhettar ganska lätt jämfört med V, då tex tom kompisens Louise överhetter i vissa nerfarter där mina V inte visar minsta tendens till krångel, trots att jag väger typ 50% mer än honom.

Med detta sagt så är V, nog mer lämpat för folk som kör XC snarare än "stig". Dock ökar skivor risken för haverier pga att man slår i skiva eller bromshandtag osv, mekaniska system är lättare att fulmeka ute i skogen.

Skivors största förtjänst är som påpekats att dom funkar mer jämnt i lervälling. Jag personligen kommer ha skivor på nästa hoj, då denna blir av modell kraftigare (även annars är jag villig att svälja skivors nackdelar för att få fördelarna - bor ju i Göteborg och kör långsamt :-).

skivbromsar?
JTExploder skrev:
> danky_xv skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> > Jag som också cykelmotionerar mina hundar
> har
> > märkt att det är otroligt mycket bättre med
> > skivbroms. Lätt att dosera kraften rätt med
> ett
> > finger, vilket är viktigt då man skall ha
> koll på
> > två stycken hundar vid sidan av cykeln. Den
> > känseln får man inte med en V-broms.
> >
>
> Jag kan inte säga att jag märkt att det är på
> något sätt bättre dosering av kraften i några
> skivbromsar som jag provat än med de Avid SD-7 jag
> har (med förbehåll för leriga förhållanden då).
> Förutsätter förstås att fälgarna är spikraka vilka
> mina har varit.
>
>
>

Jag har inte testat dina bromsar så de kan jag inte uttala mig om. Men på förra cykeln var det ett h"#¤%te att få till en mjuk och bra bromsning då man skulle ner för backar eller bromsa upp en springande hund.
Jag var flera gånger på väg över styret när jag använde frambromsen, det var svårt att hitta optimala bromsläget och vid en paniksituation nästan döden! (detta gäller vid cykelmotionering av hund).

Jag har bara varit en enda gång på väg med huvet i backen med skivbroms och då kom en katt rakt framför cykeln. Men det slutade lyckligt för alla!

Jag har bara vänster hand helt ledig, så bromsningen blir alltid 90-100% frambroms! Idagsläget så kör jag hellre med mommobromsar än med V-broms!

skivbromsar?
Jonas skrev:
> då tex tom kompisens
> Louise överhetter i vissa nerfarter

Coolt, det har jag aldrig lyckats med - besök i Österrike och Åre till trots...

skivbromsar?
the_TnT skrev:
> Coolt, det har jag aldrig lyckats med - besök i
> Österrike och Åre till trots...

Du fegar väl inte...

:D

skivbromsar?
Teddo: Nej.

The_TnT: Jaha. Du verkar ha bättre koll på det där än jag. Jag tänkte mig iofs en person som inte hojar så många timmar/månad, men strunt samma. Det verkar som att skivor lönar sig bättre ju mera man kör.

Bra V-bromsar har dock sin plats, inte minst pga det fördelaktiga inköpspriset samt att en V-broms inte behöver bromsa mot ett lika stort vridmoment som en relativt liten skiva. Men nog om detta.

Det ska för övrigt bli roligt att testa louise fr.

=David: Jag antar att du tycker det finns en motsägelse i att skriva som jag gjorde (ditt citat), men det är naturligtvis helt fel. Menar du att man inte kan ha fel om man har kunskap? Givetvis kan man det!

Med att jag kan ha fel menar jag att jag är öppen för andras argument, och att jag kan ändra mig om jag har fel. Vad brukar du göra när du har fel?
;)

Jag har oftast en skeptisk hållning till många saker. Jag hoppas att jag inte gjort någon arg eller så.

MVH /Henrik

skivbromsar?
Jaså är det skeptiker du är. Ja där ser man. Nejdå, det stör mig inte alls. Jag trodde hela tiden att du argumenterade mot något du inte provat.

Tillbaka
Topp