Skivbromsar

Go Bite

Ny medlem
Skivbromsar
Är det värt att lägga ut ca 5 tusen för ett par schyssta skivbromsar?
Är dessa svåra att montera själv?
Är Marta bra grejer?
Tacksam för tips!

Skivbromsar
Du får bra skivbromsar för långt under 5000:-
Jag tycker att ett mycket prisvärt alternatv är Shimano Deore 555 och 556
Montering är inte särskilt svårt, det som kan ta lite tid är att "shimsa" så att man får oket centrerat. Här på Happy finns det många som gärna kommer med råd om du skullle få problem.
Kan inget själv om Marta med det finns lite synpunkter på <http://www.mtbreview.com/reviews/disc_brake_system/>

/Erik

Skivbromsar
Pampero: Ett test med Mini mono förserievariant fick dålig kritik i någon tysk tidning. Bromsbellägget lossnade eller nått. Artikeln finns på norska Terrengsykkel-sajten som du hittar på happys länkarkiv.
Jag cyklar själv med de gamla Mini och är väldigt nöjd, fast nu med den nya cykeln känns det som jag skulle valt större skivor än de minsta jag har nu.

Lätta fina bromsar till hyffsat pris. En svårslagen kombination.

Skivbromsar
Är Magura Louise något att ha???

En annan fråga:

Man kan väl inte sätta skivor på vanliga fälgar - alltså de fälgarna man använde till fälgbromsarna?

(nu har jag blottat min okunskap...)

Skivbromsar
LasseN: Det är inte fälgarna det "hänger" på, utan naven. Har du nav med skivbromsfäste(6 bulthål på vänstersidan, går inte att missa), så är det bara att smacka på en bromsskiva där. Många nya cyklar med V-bromsar säljs ofta med sådana nav, med tanke på uppgraderingsmöjligheter i framtiden. Annars är det bara att bita i det sura äpplet och köpa ett par nya skivbromshjul... :-)

Det är då vi börjar hamna på 5000kr strecket och över, skivbromsar+hjul.

/Leo

Skivbromsar
Jag e helnöjd med mina HopeMonoMini
Tror att dom körde DH eller nästan iallafall orkar inte kolla nu..i testet på dessa bromsar som Obed hänvisade till. Jag kör enbart XC och har inte haft några problem ännu "ca 70 kg och en SID SL gaffel", beställde på Chainreactions..3 dagars lev tid, enda nackdelen kanske e att dom gnäller lite när det e blött, gör några kraftiga inbromsningar så e det tyst igen, men dom låter inte ens inärheten av mina gammla XT-vbromsar.
Jag rekomenderar dom utan tvivel.

Skivbromsar
skillnaden mellan 555 och 556 är att 556 har raka nipplar vid handtaget medan 555 har vinklade. De raka är betydligt billigare att köpa om du skulle behöva byta slang, så kan du välja så se till att få 556. Det går inte att använda 556-nipplar på 555-handtag, enligt Hallmans.

Hur man shimsar finns det väldigt mycket tips på, kolla läsvärt-sidans avdelning med bromsar.

Skivbromsar
Som jag skrev tidigare:

"Sitter och räknar på vad det skulle kosta att uppgradera min gamla HT till skivor och hittade bl.a. följande:

"SHIMANO 525 DISC KIT SPECIAL
*Pair Deore disc hubs built with FIR 232 black rims
*Handbuilt with stainless steel double butted black spokes
*Full set of Deore 525 front and rear disc systems

Price: £175.00"

<http://www.merlincycles.co.uk/acatalog/Disc_Brake_Kits.html>

Med dagens pundkurs är det 2.415,- (exkl frakt).

Så det är faktiskt inte *så* dyrt att uppgradera till skivor i efterhand."

Skivbromsar
Är lite sugen på Magura Louise FR. Fungerar dom att köra med om man kör XC eller är det overkill? Skall man satsa på tex magura marta istället eller något annat?

//Peter

Skivbromsar
Jag har nyligen köpt 525. Nya skivan (samma som 556) och raka anslutningar. Fick ett väldigt bra pris och är helnöjd! Med denna broms slipper man shimsa: Släpp sidojusteringsskruvarna - Bromsa - Dra åt -Klart! Kan klart rekommendera den.

Tillbaka
Topp