skivbromsfrågor från nybörjare

• Trådstartare Trådstartare pwr
  • Start datum Start datum

pwr

Aktiv medlem
Tänkte byta framgaffel på min liggcykel och sätta dit en skivbroms, funderade på den här:

http://www.chainreactioncycles.com/se/en/shimano-zee-m640-disc-brake/rp-prod82434

verkar bara finnas kvar höger handtag och jag vill gärna ha det på vänster sida, är det någon avgörande skillnad eller går det att montera på vänster sida med? Funderade på ett par andra också där det bara fanns bakbromsar kvar. Går det att montera denna fram om man kapar kabeln?

Sen har jag absolut nollkoll på skivor, vet att jag vill ha 180 mm men inte så mycket annars. Är det någon större skillnad om man bortser från vikten? Något förslag på vad jag ska köpa?

Är frågan om du kan montera ett högerhandtag på vänster sida, dvs upp-och-ner? Jag skulle säga, nej, det är en dålig idé eftersom oljereservoaren då hamnar upp-och-ner. Jag kanske tänker fel, men jag tror det är dumt.

Att kapa en för lång slang går jättebra om man gör rätt.

Annars kan du ju kolla på andra bromsar, mina Formula R1 och RX lär inte ha någon betydelse på vilken sida de monteras, ej heller mina avid elixir cr. Men kolla cyclecomponents, de brukar ha bättre priser på shimano än många utländska shoppar.

Om du ska montera det på en liggcykel som på bilden så förutsätter jag att handtagen pekar uppåt och att slangen från handtaget då pekar neråt..
liggcykel.jpg

Om det stämmer spelar det absolut ingen roll vilken sida den monteras på.. :)

Om styret är horisontellt så kan det bli bekymmer, men det är inte säkert med tanke på att systemet är (läs: ska vara) helt tätt..

Lycka till!

PerFormance skrev:
-------------------------------------------------------
> varför Zee?
> köp deore
> (https://www.bike-components.de/products/info/p354
> 60_Deore-Scheibenbremse-BR-M615-Modell-2014.html?x
> tcr=5&xtmcl=deore+bremse)
> och var nöjd! Tokbra för det priset!
>
> 180 mm eller 203 mm spelar inte så stor roll tror
> jag (om du inte cyklar alpint)

Jag har inte så bra koll på mtb-komponenter så jag tog en som såg bra ut helt enkelt. Vad jag är ute efter är en broms som är funktionell. Cykeln används året om och jag är ofta uppe över 70 knyck i nerförsbackar och pga den låga tyngdpunkten på en liggcykel är det i princip omöjligt att flyga över styret om man tvärnitar.
Jag vill därför ha en driftssäker broms som funkar i alla väder och biter ordentligt.

Vill samtidigt gärna hålla nere vikten, men antar att det är själva skivan som är det viktigaste där. (såg nu att deoren faktiskt är lättare än zee..)

Ska komma ihåg deore, så kan jag bestämma mig för broms mot slutet när jag ser hur mycket pengar det blir kvar efter gaffelköp och hjulbygge.

Enklast är väl att köpa ett kit där skiva ingår? http://www.chainreactioncycles.com/se/en/s?q=shimano+deore+m615+disc+brake+++rotor

Men nej, det spelar inte så stor roll. Det finns väl vissa skivor som är gjorda för att kyla bättre etc. men det tror jag inte spelar så stor roll. Man bör tänka på bromsteknik även med skivor för att inte överhetta dem om det är långa nerförsbackar (inte släpa, utan bromsa hårt och snabbt när det behövs).

PerFormance skrev:
-------------------------------------------------------
> viktigt vid köp av skiva är att kolla om det är
> 6-bolt eller centerlock
> det påverkar valet av nav!

Helt rätt, det glömde jag =)

Tänkte ha ett son dynamo nav, det finns i både centerlock och 6-bolt utförande utan prisskillnad. Spelar det någon större roll vad man väljer?

Spelar egentligen ingen roll. 6-bolt är en äldre mysigare standard där "allt" passar och där du använda ditt vanliga multiverktyg med torx för att byta skiva, centerlock är en töntig Shimano-"standard" där du måste ha ett kassettlåsringsverktyg för att byta skiva. Det är förvisso enkelt att byta skiva, men det är det med 6-bolt också.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp