Skivbromsgnissel

Abbesnabb

Medlem
Skivbromsgnissel
Ja, jag vet. Det går att söka i forumet, men det är ju trevligt att diskutera också.

Har tagit ett grodhopp framåt vad det gäller cykel. Trots att jag skruvat och justerat det mesta på min tidigare så är skivbromsar och dämpare lite nytt för mig.

* Har ett par Hayes HFX 9 som rasslar och gnisslar lite medan jag cyklar. Känns som bromsklossarna ligger och rasslar lite mot bromsskivan. Håller jag in bromshandtaget en aning så försvinner gnisslandet. Nu har jag bara cyklat med bromsarna några mil så det kanske försvinner?

* Har en Rockshox Reba Race på cykeln och den har något slags Poploc på styret som ska låsa gaffeln, åtminstone lite. Jag känner inte så stor skillnad på låst och upplåst läge. Spelar i och för sig inte så fantastiskt stor roll eftersom jag är nöjd med hur gaffeln beter sig ändå, men jag undrar lite hur stor skillnad det ska vara i låst och i upplåst läge på den här gaffeln.

Skivbromsgnissel
När gaffeln är låst så ska den kunna röra lite på sig. Har inte själv en sådan gaffel men har provat en och jag kände ganska stor skillnad i öppet samt låst läge

Skivbromsgnissel
när den är låst ska den vara stum (så gott som) är den inte det så är det troligen luft i oljekammaren, fyll på ny olja när gaffeln är i komprimerat läge så du är säker på att det inte är någon luft där.

Skivbromsgnissel
Har du kollat bruksanvisningen noga.

På REBA är poplocen ställbar
Jag har testat med både fullstndigt fast när gaffeln är låst och att den får lov att dämpa pyttelite.

Jag fastnade för att låte den ha lite , lite dämpning i låst läge

Hur du ställer in detta blir ju en kombination mellan din vikt, positiv air ocg kompression.

ta dig tid att ställa in det, det är det värt

lycka till
Jan

Abbesnabb skrev:
-------------------------------------------------------
> Ja, jag vet. Det går att söka i forumet, men det
> är ju trevligt att diskutera också.
>
> Har tagit ett grodhopp framåt vad det gäller
> cykel. Trots att jag skruvat och justerat det
> mesta på min tidigare så är skivbromsar och
> dämpare lite nytt för mig.
>
> * Har ett par Hayes HFX 9 som rasslar och gnisslar
> lite medan jag cyklar. Känns som bromsklossarna
> ligger och rasslar lite mot bromsskivan. Håller
> jag in bromshandtaget en aning så försvinner
> gnisslandet. Nu har jag bara cyklat med bromsarna
> några mil så det kanske försvinner?
>
> * Har en Rockshox Reba Race på cykeln och den har
> något slags Poploc på styret som ska låsa gaffeln,
> åtminstone lite. Jag känner inte så stor skillnad
> på låst och upplåst läge. Spelar i och för sig
> inte så fantastiskt stor roll eftersom jag är nöjd
> med hur gaffeln beter sig ändå, men jag undrar
> lite hur stor skillnad det ska vara i låst och i
> upplåst läge på den här gaffeln.

Skivbromsgnissel
Ang. bromsarna så har jag en polare som har en Kona Cinder Cone med Hayes HFX 9, och när han kör lite fortare börjar bromsarna också gnissla och föra oljud. Den cykeln är iaf sprillans och men jag tror iaf att det tar lite tid för oken att ställa in sig rätt, så att det borde lösa sig för både dig och kompisen efter ett tag.

Skivbromsgnissel
Angående bromsar så brukar dom behöva "masseras", vilket innebär att man trycker ut dom och sedan pressar in dom ett antal gånger för att mjuka upp packningar. Var försiktig så att du inte trycker ut kolvarna för långt bara för då får du öva dig på att lufta bromsar också.

Skivbromsgnissel
Mina har också låtit lite och de är nya men det försvinner om man justerar oken, bara att lossa på skruvarna hålla inne bromshandtaget och skruva fast igen och så bör det vara justerat.

Skivbromsgnissel
Allvarligt talat ... vilka skruvar är det som ska lossas egentligen? Nere vid bromsoken eller på handtagen? Jag hittar några skruvar som ser ut att hålla fast oken och några som ser ut att hålla ihop dem och så en som ser ut att ha med oljepåfyllning att göra.

Trycker ut bromsarna, hur då? Tar av hjulen och sedan försöker hitta något att peta isär bromskolssarna med?

Skivbromsgnissel
Abbesnabb skrev:

> Trycker ut bromsarna, hur då? Tar av hjulen och
> sedan försöker hitta något att peta isär
> bromskolssarna med?

Precis, om du låter klossarna sitta kvar ska du vara noga med att verktyget du använder är helt rent. Jag har använt både däckavtagare och skruvmejsel (försiktigt). Som noob påpekar ska oket vara centrerat vid skivan. Skruvarna sitter på adaptern som i sin tur sitter på gaffeln/ramen.

Skivbromsgnissel
Mina skivor krånglar oxå. Framme fick jag skruva ut skruvar och skruva åt hårdare på ena sidan, typ förskjutit skivan lite åt ena sidan så den hamnar i mitten, men de började låta igen efter en halv timme.
Bakbråmsen tar dåligt och de "fjädrar" då jag bråmsar.
Tillslut lämnades cykeln in på TCM, hämtarut idag. bakbråmsen behövde någ shimsas.

Skivbromsgnissel
Skogling skrev:
> Mina V-bromsar krånglar aldrig... =D
>
>

Nä, du vet redan från början att du inte har någon bromsförmåga vid kallt eller blött väder. Inget krångel :-)

Senast redigerad av en moderator:
Skivbromsgnissel
Mina Hayes HFX 9 rasslar också när jag hojar, dock har det minskat en hel del efter en ordentlig runda i skogen med mycket bromsande.

Att jag har 200mm skiva gjorde ljudet väldigt irriterande (stor skiva = mycket resonans) men som sagt har det börjat avta nu. Kör och bromsa en del, hårt, så fixar det sig nog.

Om man läser manualen till bromsarna står det att dom kan låta lite under inkörningsperioden. Jag tar det iaf lugnt med mina ett par turer till, om det fortfarande inte har löst sig då kanske jag pillar lite på dom.

Skivbromsgnissel
Hämtade ut min cykel från TCM ikväll.
Johan sa att de var en hel del att jobba med mina skivbromsar, särsklid bakbromsen.
Ha kunde inte säga faktiskt varför problemet uppstod med bakbromsen (vågade inte säga att jag cyklade i skogen med Johnr senast). Den tog dåligt och "fjädrade" under inbromsning. Han fann, snedsliten skiva, åkar som inte var på rätt plats(?), han fick ta isär hela bromsen och göra rent och fixa ihop igen. Nu så är bromsen bra men ska inköras ca 7 mil...få testa imorgon till jobbet.

Han sa vidare att man tydligen inte fick sätta in skivbroms-hjul då cykeln är upp och ner vänt, utan cykeln ska stå och då man drar åt de sista med snabblåset så ska man trycka ner (belasta) cykeln???!!

Hur gör ni?

Skivbromsgnissel
Abbesnabb skrev:
> Allvarligt talat ... vilka skruvar är det som ska
> lossas egentligen? Nere vid bromsoken eller på
> handtagen? Jag hittar några skruvar som ser ut att
> hålla fast oken

De skrivarna som håller fast oket ja...:
1, lossa de två
2, håll in handtaget som om du bromsade
3, skruva fast skruvarna som du lossade, håll fortfarand in handtaget
4, när du har skruvat fast oken så släpper du handtagen
5, klart.

källa: manualen till bromsarna

Om det inte hjälper kan man lossa oket och justera det förhand i sidled, och får springorna att bli lika stora på bägge sidorna.

Skivbromsgnissel
Friskis skrev:

> ...cykeln ska stå och då man drar åt de sista med
> snabblåset så ska man trycka ner (belasta)
> cykeln???!!
>
> Hur gör ni?
>

Det har jag också hört och jag gör så :)

Skivbromsgnissel
Friskis skrev:
> Dessutom så sa Johan att skivbromsinställningar är
> inget man ska fixa med hemma, de är för svårt att
> göra rätt.

Ehh, jaha. Då tycker jag Johan snackar skit. En normalhändig person fixar sånt när man väl kommit över tröskeln att det ska vara "svårt".

Skivbromsgnissel
Friskis skrev:
> göra rätt.

haha

Skivbromsgnissel
Jag tror knappast att många här på happy klarar av att fixa skivbromsar, typ inställning från början och sdan laga då de är fel på dom.
Jag är fortfarande säker på att en "cykellagare" på en bra cykelafär är bättre på saken. Nu tänker någ flera: ja ja , tjejsnack, frisisksnack, men de är inte pnsamt att inte klara av skivbromsar.

(det är pinsamt deremot hur jag stavar)

*micke* skrev:
> Friskis skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Dessutom så sa Johan att
> skivbromsinställningar är
> > inget man ska fixa med hemma, de är för svårt
> att
> > göra rätt.
>
>
> Ehh, jaha. Då tycker jag Johan snackar skit. En
> normalhändig person fixar sånt när man väl kommit
> över tröskeln att det ska vara "svårt".
>
> Huka er! Lo är här!

Skivbromsgnissel
En professionell cykelmekaniker är säkerligen snabbare än en glad hemmamek som t.ex. mig. Men att det skulle vara speciellt svårt att meka skivbromsar är en myt. Kan man skruva i annat på en cykel kan man förstå sig på hydrauliska skivbromsar.
Det är varken pinsamt eller "tjejsnack" att inte meka sina bromsar, känner många män som är livrädda för att ge sig på skivbromsar för att det är "så svårt".

Friskis skrev:
> Jag är fortfarande säker på att en "cykellagare"
> på en bra cykelafär är bättre på saken. Nu tänker
> någ flera: ja ja , tjejsnack, frisisksnack, men de
> är inte pnsamt att inte klara av skivbromsar.
>

Skivbromsgnissel
Att meka med en symaskin är mer avancerat än att meka med ett par skivbromsar... ;-) Det är precis som micke skriver, tror man att det är svårt så vågar man inte. Det är bara att läsa manualen och börja meka.

/Leo

*micke* skrev:
> En professionell cykelmekaniker är säkerligen
> snabbare än en glad hemmamek som t.ex. mig. Men
> att det skulle vara speciellt svårt att meka
> skivbromsar är en myt. Kan man skruva i annat på
> en cykel kan man förstå sig på hydrauliska
> skivbromsar.
> Det är varken pinsamt eller "tjejsnack" att inte
> meka sina bromsar, känner många män som är
> livrädda för att ge sig på skivbromsar för att det
> är "så svårt".
>
> Friskis skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag är fortfarande säker på att en
> "cykellagare"
> > på en bra cykelafär är bättre på saken. Nu
> tänker
> > någ flera: ja ja , tjejsnack, frisisksnack,
> men de
> > är inte pnsamt att inte klara av
> skivbromsar.
> >
>
>
> Huka er! Lo är här!

Skivbromsgnissel
Jag som aldrig förut hållit på med skivbromsar lyckades väcka liv i ett par gamla hydrauliska som en väldigt högt skattad proffesionell cykelmek klassat som utdömda...
Det jag gjorde var att jag hade isär dem, gjorde rent dem, smörjde packningarna, plockade ihop dem, masserade kolvarna och fyllde på olja enligt manual. Numer funkar de finfint!
Sensmoral:
Man skall inte alltid tro på det mekaniker säger...

Skivbromsgnissel
En annan fråga på samma ämne:
Min frambroms nyper aldrig runt skivan utan handtaget svampar nästan hela vägen in till handtaget på styret. Bromsen är precis servad av cykelhandlaren och fått ny olja. Vad är troligast att felet är? Är det luft i systemet, är det för lite olja i eller behöver jag "massera" kolvarna och ställa in oket??? För lite olja kan det väl inte vara om jag inte behöver lufta systemet?

Bromsen är inte så sliten så att det är det som är problemet.
Tacksam för svar

/christopher

Skivbromsgnissel
Testa att lufta, kolla också att bromsbeläggen tar på båda sidorna av skivan, tar det bara på ena sidan så böjer sig skivan om inget "tar emot" på andra sidan.

Skivbromsgnissel
Min frambroms låter IGEN efter TCM service, konstigt! Den låter hela tiden som de tar i sidan eller likn, och när jag bromsar in lite hårdare(inte så jättehårt) så skriker den....

Skivbromsgnissel
Friskis skrev:
> göra rätt.

Om det hade varit svårt hade man INTE fått med justeringsanvisningar när man köpte dom. Möjligtvis kan det vara lite pilligt med tätningar och kolvar p g a storleken på grejerna men det är annars samma beprövade teknik som amatörer har hanterat på MC och bil i många år nu. Ingen jag känner har lyckas klanta till ett tätningbyte på något bromsok och det finns inget speciell anledning att så skulle vara fallet speciellt på cykelbromsarna. Däremot kanske inte den genomsnittlige enbart mtb-cyklisten har verktyg i samma utsträckning som en dito bil/MC-intresserad? Själv har jag skruvat på allt möjligt och tillgängligt i cirka 30 år nu och då samlar man ju på sig verktyg och kunskap i mängd. Våra hojar är ju absolut inget speciellt rent mekaniskt (Med några få undantag) och de specialverktyg som behövs är relativt sett billiga så det finns inget att vara rädd för.

:)

Skivbromsgnissel
För mig som är född med tummen mitt i hålfoten och stortån mitt i handen är det lite knepigare. Gör så gott jag kan men kommer inte ge mig på gaffel, bakdämp och bromsar själv. Tror inte det iaf.

Skivbromsgnissel
Muerto skrev:
> För mig som är född med tummen mitt i hålfoten och
> stortån mitt i handen är det lite knepigare. Gör
> så gott jag kan men kommer inte ge mig på gaffel,
> bakdämp och bromsar själv. Tror inte det iaf.

Det går ju att lära sig även om man har "tummen mitt i hålfoten och stortån mitt i handen", men om man inte känner för det är det ju rätt bra att man kan lämna det till cykelmekarna. Det finns ju inget självändamål med att till varje pris göra allt själv. Att lära sig justera in skivbromsar tror jag dock är en bra idé, och det är på inget vis svårare än fälgbromsjustering, snarare tvärtom :)

Skivbromsgnissel
Kan vara en lösning till bromsgnissel....

Har ett par Hayes hydraliska skivbromsar oxå, som givetvis har legat an och låtit, men jag löste det endelt genom att lossa på oket så man kan justera det i sidled gentemot gaffeln(fram), klippa ur en bit aluminium ur en pantburk, lägga den runt skivan och sätta hjul på plats med (aluminiumdistansen) mellan skiva och bromsok..sedan skruvade jag fast bromsoket igen, tog bort aluminiumdistansen och vips... var allt gnissel borta!! :-)

Skivbromsgnissel
kallas de för shimsas?

Vilde Ville skrev:
> Kan vara en lösning till bromsgnissel....
>
> Har ett par Hayes hydraliska skivbromsar oxå, som
> givetvis har legat an och låtit, men jag löste det
> endelt genom att lossa på oket så man kan justera
> det i sidled gentemot gaffeln(fram), klippa ur en
> bit aluminium ur en pantburk, lägga den runt
> skivan och sätta hjul på plats med
> (aluminiumdistansen) mellan skiva och
> bromsok..sedan skruvade jag fast bromsoket igen,
> tog bort aluminiumdistansen och vips... var allt
> gnissel borta!! :-)

Skivbromsgnissel
shims är engelska för distans. "Shimsa" är en verbifiering av att sätta dit distanser för att justera bromsen i sidled. Funkar inte detta behöver bromsfästena förmodligen planas av("brotchas"). Shimsa bromsok är förövrigt det pilligaste, tråkigaste jävla skit man kan göra på en cykel.

Skivbromsgnissel
Tackelitack allihopa.

Började med att lossa bultarna, trycka in handtagen och dra åt dem igen. Funkade nästan. Körde sedan Vilde Villes stil och lade lite aluminumburk emellan samtidigt som jag tryckte in handtagen och drog åt bultarna (jo, jag lossade dem förstås först). Då blev det tillräckligt bra. Antagligen skulle det behövas kolvmassage för att få det helt tyst (om det går?), men det gnisslar betydligt mindre än förut.

När det gäller framgaffeln så hjälpte Eckes tips (http://happymtb.org/forum/read.php/1/224258/224448#msg-224448) att spänna wiren en aning (rätt självklart när man tänker efter). Nu är det rejäl skillnad på låst och öppet läge.

Skivbromsgnissel
Rockshox har en inbyggt "räddare" så man slipper byta alla packningar om man hittar ev ett hål i låst läge.

Det har en hel del andra tillverkare med.. En ny gaffel kan ha lite luft i sig och luft har en tendens att leta sig in där det inte ska vara luft..

Poplocken på Reba går att justera som sagt.. Kolla så att du har vajern spännd ordentligt så den inte missar ändläget sas.. Onödigt att riva i onädan pga en liten skitsak ;)

Skivbromsar är faktiskt inte speciellt svårt. Så länge man kör med rätt olja och inte gryllar ned caliprarna och klossarna för mycket så går det mesta rätt bra. Kolla slitaget på klossarna så du inte kör slut på dem ovetandes.. Håll dem lite rena också så brukar de funka.

Vissa gånger så är en luftningssats en riktig kompis på vägen dock ;)

Rockshox är har det mesta upp på sin sida hur man skruvar och servar..

Tillbaka
Topp