Skor & pedaler for dummies...?

mabo

Ny medlem
Jag är en total gröngöling när det gäller cyklar, har inte rört en cykel sedan skoltiden och i förra veckan impulsköpte jag en specialized hardrock för att börja röra lite på fläsket. So far, so good. Men jag behöver en lite crash course i det här med pedaler och skor, vad använder man till vad och varför?

Väldigt förenklat:

Vid stigcykling utan allt för mycket svårigheter, grusväg, landsväg så används clipless pedaler. Dvs ett sko- och pedalsystem som gör att du sitter fast med foten i pedalen (tänk skidbindning). Vanligast är Shimano SPD men många andra varianter finns. Skor har oftast en hård sula för bra kraftöverföring. Fördelen med clipless är att det är lättare att få bra rundtramp, dvs du använder hela vevarmsvarvet för att ge kraft åt din cykling.
Exempel på pedal: http://cyclecomponents.com/1/sv/art...r/pedaler/clipless/shimano-540-spd-pedal.html
Exempel på sko: http://cyclecomponents.com/1/sv/art...trustning/skor/herr/xc-4/shimano-sh-m076.html
Det finns även skor för clipless som ser ut mer som vanliga skor: http://cyclecomponents.com/1/sv/art...g/skor/herr/xc-4/north-wave-mission-brun.html

Vid teknisk cykling och utförscykling används stora platta pedaler, "flatties" eller "plattisar". Ofta med piggar/skruvar i som ger bra grepp mot skon. Stabila skor med bra grepp men som fortfarande ger dig möjlighet att enkelt flytta foten för optimal placering. Skorna liknar mer Skate-skor.
Exempel på pedaler: http://cyclecomponents.com/1/sv/art...rm/brave-flat-star-plattformspedal-svart.html
Exempel på skor: http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=18195

Vad som passar dig är omöjligt att säga.

Senast redigerad av en moderator:
Det finns två "normala" alternativ gällande pedaler för den typ av cykel du har.

Antingen så kallade plattformspedaler, vilket är i princip helt vanliga pedaler. Du kan använda vilka skor du vill, även om många väljer att ha speciella cykelskor även till såna, eftersom sulan gärna får vara ordentligt styv och dessutom ge bra grepp på pedalerna.

Det andra alternativet är SPD-pedaler (vilket egentligen är ett varumärke, varianter med andra namn förekommer). Det är pedaler som är gjorda för att användas tillsammans med speciella skor, som har fästen för en "pedalkloss". Denna kloss sitter fast i skon och klickas fast i pedalen när man sätter sig på cykeln och sitter då fast i pedalen. Skon släpper om man vrider foten, eller gör alltför våldsamma rörelser (läs vurpar). Poängen med att sitta fast i pedalerna är att man kan lägga kraft på pedalen hela varvet runt när man trampar, vilket gör det möjligt att cykla mer effektivt.

Generellt kan man säga att de som cyklar fort har SPD, medan de som cyklar tekniskt/aggressivt/(vettigt ord?) oftast har plattformspedaler. Undantag finns dock åt båda håll.

Själv cyklar jag alltid med SPD (eller motsvarande system) och tycker det känns skumt att cykla med vanliga pedaler. Mitt tips är alltså att skaffa SPD-skor och -pedaler, men andra tycker såklart tvärtom.

Till viss del beror det också på hur du tänkt dig att cykla; bara på landsväg/grusväg, främst på knöliga stigar, till och från jobbet etc.

HaraldN skrev:
-------------------------------------------------------
> Generellt kan man säga att de som cyklar fort har
> SPD, medan de som cyklar
> tekniskt/aggressivt/(vettigt ord?) oftast har
> plattformspedaler. Undantag finns dock åt båda
> håll.

Sist jag kollade körde Sam Hill ganska fort... ;)

Ville och Rippa trampar på rätt bra med plattformar också, för att ta två Happy-exempel.

Mårten skrev:
> HaraldN skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Generellt kan man säga att de som cyklar fort
> har
> > SPD, medan de som cyklar
> > tekniskt/aggressivt/(vettigt ord?) oftast har
> > plattformspedaler. Undantag finns dock åt
> båda
> > håll.
>
> Sist jag kollade körde Sam Hill ganska fort...
> ;)
>
> Ville och Rippa trampar på rätt bra med
> plattformar också, för att ta två
> Happy-exempel.

Ja, precis, därav den sista meningen :)

Det är väl dock ganska få i XC-eliten som cyklar med plattform, för att inte tala om landsväg...

Nej! De är ju när det blir stökigt som man vill sitta fast!

Svaret är med andra ord, använd det som du tror funkar för dig. =)

42Hz skrev:
> Nej! De är ju när det blir stökigt som man vill
> sitta fast!
>
> Svaret är med andra ord, använd det som du tror
> funkar för dig. =)

Precis så tycker jag också, men uppenbarligen håller många inte med.

Man kan väl dock enas om att SPD är hyfsat obestritt i sammanhang då man vill cykla snabbt på någorlunda slätt underlag. Eller?

Jadå, för att cykla snabbt på slätt underlag är SPD ganska obestritt. Men sen råder det ju delade meningar om hur kul sån cykling egentligen är... :D

Tack för alla svaren! Nu har det klarnat lite. Det är inte lätt när man knappt har rört en cykel på 10 år förutom någon enstaka fyllestyrning hem från fest. :)

42Hz skrev:
> Nej! De är ju när det blir stökigt som man vill
> sitta fast!
>
> Svaret är med andra ord, använd det som du tror
> funkar för dig. =)

Ja och svaret är problemet, med noll erfarenhet så vet jag inte vad som passar mig.

Jag vill cykla downhill, men det känns som om man ska lära sig att krypa innan man lär sig gå, så därav valet av cykel. Känns dumt att spendera en månadslön på en dh när man inte ens vet om det är så roligt som det verkar.

Så nu kommer det bli en salig blandning av landsväg, grusväg och stigar i skogen. Det är helst i skogen på bökiga stigar och gärna utför jag vill åka. Men det lär nog även bli någon tur till och från jobbet. Hittade något billigt kit med spd-skor och pedaler för 1200,- kanske värt att testa?
Nu trampar jag runt i skateskor och org. pedaler (som jag förövrigt fick snacka mig till efter ett förvirrat samtal då jag undrade varför i hela friden man inte fick pedaler med hojen).

Bra val av cykel :) Kör också med den, rookie som man är.

Är själv inte redo för SPD. Vill gärna komma av hojjen snabbt och smidigt i skogen och har kvar originalplattisarna på den än så länge. Ser klart fördelar med att sitta fast i grövre stök, men risken att klota med min erfarenhetsnivå överväger åt plattishållet.

Har dock fått mycket sår på underbenen av det,men det börjar bättra sig i takt med att just erfarenheten av att hantera en cykel växer.

Verkar finnas folk i båda läger, SPD eller ej, skog/stig/asfalt, för och emot. Själv har jag ju aldrig testat SPD men är i mitt eget lilla huvud tillräckligt övertygad om att det inte är för mig. Lutar åt ett par stabila, smutståliga "vanliga" dojjor i stället.

Mårten skrev:
> Ville och Rippa trampar på rätt bra med
> plattformar också, för att ta två
> Happy-exempel.

Rippa har iofs mallets men Vlile är snabb som få på sina plattisar.

Mårten skrev:
> Varför är det en fördel att sitta fast i
> grövre stök? Jag fattar verkligen inte det...

Inte jag heller. Därför kör jag utan. Kan tänka mig att man kanske "studsar av" pedalerna annars?

Mytis: Ajfan, my bad... Jag fick för mig att Rippa var plattfot också.

Simpanovic: Det gör man inte. Inte med vettiga pedaler och skor. (Typ skateskor, pedaler funkar det mesta. Mina är ett par billiga rackare jag hittade hos LBS. 150 spänn...)

Jag kör lite av varje, men oftast spd på sommarn och plattisar på vintern. Det är nog bra att kunna behärska båda, men börja gärna med plattisar tills du lär dig hantera cykeln... sen köper du spd och börjar om ;)

Mårten

150 spänn låter som ett kap. Ska börja kika runt. Är ju som bekant 26:e idag... Har ett par gamla gyttjeskadade "Adidas Jeans" som tål smutsen (de har blivit impregnerade med gyttja ett flertal ggr sedan tidigare), men har tveksam sula.

äh, snick snack. Vi har alla olika förutsättningar och behov, funkar kalas för mig, så det så ;-), tillägas ska väl iofs att dessa pedaler e de enda jag använt, förutom lock stock pedaler i ungdomen då :-), men nöjd e jag!

Så länge man inte kör dessa så e man väll inte helt fel ute typ..:)

67-27-147_ultralight_road_pedals_w_clips.jpg

Drog min första skogsrunda med spdpedaler och skor förra helgen,
blev väl en 3-4 vurpor då jag inte fick loss dojjerna i tid för att sätta ner fötterna.

men jag ser proffsig ut då jag inte vurpar.

Kombinationspedaler är faktiskt det sämsta oavsett personligen åsikt, det ÄR verkligen sämst.

Har det på pendlaren då jag oftast kör med vanliga skor men inbland med cykelskor. Där kan det funka...

I skogen är det dock omöjligt då man knappast bland stök och bök har tid att vända rätt pedalen. Hade det ett tag på budcykeln av någon outgrundlig anledning och även där var det hopplöst. Man måste snabbt få i foten utan att behöva titta på pedalen och vända rätt den med tån.

har inte samma problem som du ;-), cyklar iofs inte i skog o har cykelskor, kanske därför.

Edit: Kan inte stava x 2

Senast redigerad av en moderator:
Simpanovic skrev:
> Mårten skrev:
> -----
> > Varför är det en fördel att sitta fast i
> > grövre stök? Jag fattar verkligen inte det...
>
> Inte jag heller. Därför kör jag utan. Kan
> tänka mig att man kanske "studsar av" pedalerna
> annars?

Synd att jag inte hittar klippet där en dh-åkare studsar fram mellan stenarna och åker av pedalerna och planterar familjejuvelerna på överröret... Hade aldrig hänt med 'spd'.

niklassthlm skrev:
> Ville skrev:
> -----
> > Så länge man inte kör dessa så e man väll
> > inte helt fel ute typ..:)
> >
> >
> http://www.cyclesportandfitness.com/images/67-27-1
>
> > 47_ultralight_road_pedals_w_clips.jpg
>
>
> Ska fan köpa sånna bara för att det retar upp
> en massa :-D

Ja, de har ju faktiskt fungerat en gång i tiden så det fungerar nog bra mcyket bättre än man tror. Men du måste ha dem så löst spända så att de itne gör någon nytta, och så skall du säga att du e rädd för att få buskar på tårna.....då skulle ivf jkag bli uppretad..=D

Fast jag har nu en följdfråga:

Jag kör plattisar för tillfället, ett par NC-17 av något slag, och kör i princip bara i Hellas. Vad skulle jag "tjäna" på att skaffa SPD? Jag tycker absolut inte att jag ofta, om ens någonsin tappar greppet (om just pedalerna). Finns det andra fördelar med SPD...?

Tilläggas kan att jag inte ens har ett par ordentliga skor än, kör med ett par gamla gymnastikskor, misstänker att jag knappast kommer att få sämre grepp när jag väl hittar ett par skor jag gillar...

Arne Anka: Det man vinner med SPD är just det som var tanken med att de utvecklades (förutom att korgar suger då, vilket var alternativet). Att du får mer kraft därför att du kan behålla driv varvet runt när du trampar. Du kan liksom dra pedalen uppåt efter att du passerat kl 6 så att säga.

Arne Anka skrev:

> Vad skulle jag "tjäna" på att skaffa SPD?

Precis som mårten säger, fast jag säger det lite mer kortfattat. POWER!..:)

Ja jösses, huvet på spiken :-) Det gör ju skit ont att få busksnärtar på tårna :-D

Ville skrev:
> niklassthlm skrev:
> -----
> > Ville skrev:
> >
>
> > -----
> > > Så länge man inte kör dessa så e man
> väll
> > > inte helt fel ute typ..:)
> > >
> > >
> >
> http://www.cyclesportandfitness.com/images/67-27-1
>
> >
> > > 47_ultralight_road_pedals_w_clips.jpg
> >
> >
> > Ska fan köpa sånna bara för att det retar
> upp
> > en massa :-D
>
>
> Ja, de har ju faktiskt fungerat en gång i tiden
> så det fungerar nog bra mcyket bättre än man
> tror. Men du måste ha dem så löst spända så
> att de itne gör någon nytta, och så skall du
> säga att du e rädd för att få buskar på
> tårna.....då skulle ivf jkag bli uppretad..=D

Ville skrev:
> Arne Anka skrev:
> -----
>
> > Vad skulle jag "tjäna" på att skaffa SPD?
>
>
> Precis som mårten säger, fast jag säger det
> lite mer kortfattat. POWER!..:)

På bekostnad av förmågan att köra med flyt har jag sett tendenser till...

Alla som kör med SPD borde någon gång köra singlespeed med plattformspedaler bara för att lära sig köra med terrängen istället för mot den.

Jaha, så har man blivit SPD:ized.

Införskaffade ett par SPD-skor och ett par pedaler idag, här kommer mina första intryck efter en tur i Hellas med tillhörande, och nog obligatoriska, SPD-vurpa... (nog mest riktad till trådstartaren och andra som står i valet och kvalet).

Som alla tidigare skrivit, det första man verkligen lägger märke till är hur mycket mer kraft man kan frambringa, vilket var till stor nytta i vissa svåra partier, eller uppförsbackar för den delen. Och det är ingen liten skillnad heller. Tyvärr inser man än snabbare i hur dålig kondition man är, men det kan man knappast belasta pedalerna för...

Sedan lägger man märke till, efter ett tag, avsaknaden att överhuvudtaget fundera över detta med grepp. För även om mina NC-17-pedaler hade i mina ögon "bra grepp", försvinner hela begreppet "grepp", för skorna sitter där de sitter. Du behöver aldrig flytta foten pga av att den åkt lite på sniskan, och kan istället helt koncentrera dig på cyklingen.

Så allt är alltså guld och gröna skogar...? Nja, det finns alltid ett problem att lära hjärnan ett helt nytt beteende, speciellt vid tillfällen då man kanske inte har överflöd med tid att tänka. Och visst lyckades jag vurpa, på väg upp i en brant backe (första backen på Traktormakt från Hellas), kommer snett över en sten, känner hur jag börja falla till vänster, och även om jag säger till foten att det är dags att knixa ut foten nu, går det inte tillräckligt fort. Men som sagt, ett mindre skrapsår på armbågen var allt som jag fick utav den den markkänningen, å andra sidan kan jag erkänna att jag körde lite extra försiktigt.

Men naturligt vis kommer man att vänja sig, och inom en snar framtid kommer man att få "knixet" i ryggraden.

Så, till de som vill ha en massa mer POWER till kostnaden av lite blåmärken och skrapsår, TJÖP SPD!

Till er som trivs som ni har det, och vill hålla er på rätt köl, varför bryta en vinnande koncept...?

Återigen, tack för alla svar, nu är man nästan med i matchen. :)

Känner mig lite kluven, eftersom det blir en del landsväg och grusväg innan man kommer till stök & bök-stigarna så vore ju spd rätt skönt, men samtidigt så vet jag fasen inte om jag vill sitta fast i pedalerna när jag kryssar mellan rötter och stenar med mina nybörjarskills. Var ute på premiärtur i skogen igår och det hade nog blivit ett gäng vurpor om jag setat fast i pedalerna där kan jag säga..

Men det gör ju ont att lära sig, så man ska satsa på spd ändå... jag är hur som helst i behov av ett par skor att cykla i, kör nu i ett par gamla slitna skate pjucks som knappt sitter ihop längre.

Vad tror ni om ett budgetkit likt detta? http://evaldsmtb.jetshop.se/ShowProduct.aspx?prodid=8564
"Billigt" är ledordet, kanske leta begagnat? Eller har ni några tips?

SPD innebär ett annorlunda sätt att (annan känsla) cykla. Jag tycker att alla ska prova innan man förkastar det, det är nog svårt att försöka föreställa sig hur det är. Det finns fördelar och nackdelar, förstås. Men om man kan tolerera nackdelarna har man en del att vinna, tycker jag (och väldigt många med mig).

Ett sånt set du länkar till duger alldeles utmärkt. Tycker skorna ser helt ok ut, men det är viktigt att de passar. Många butiker har liknande erbjudanden. Skulle råda dig att prova skor innan du köper, pedalerna kan du skicka efter.

Om du inte är nöjd får du lägga ut grejorna på blocket sen. :-)

/Fredrik

Frolicc skrev:
> Kombinationspedaler är faktiskt det sämsta
> oavsett personligen åsikt, det ÄR verkligen
> sämst.

Det var en stark åsikt du har.

> Har det på pendlaren då jag oftast kör med
> vanliga skor men inbland med cykelskor. Där kan
> det funka...

Och där motsäger du dig själv.-)

> I skogen är det dock omöjligt då man knappast
> bland stök och bök har tid att vända rätt
> pedalen. Hade det ett tag på budcykeln av någon
> outgrundlig anledning och även där var det
> hopplöst. Man måste snabbt få i foten utan att
> behöva titta på pedalen och vända rätt den med
> tån.

Du borde stressa mindre.

Kombinationspedaler funkar jättebra om man inte stressar. Är man osäker på hur det känns att köra SPD så köp ett par kombinationspedaler och byt till dubbelsidiga senare.

Med all respekt tekman, jag håller inte med. Kombinationspedaler ÄR djävulens påfund!

Oavsett om man har bråttom i skogen eller inte är det viktigt att kunna få i fötterna snabbt! Det blir mkt svårare med kombipedaler.

Köp dubbelsidiga pedaler! Om man vill simulera kombipedaler kan man köpa lösa plastbitar att fästa på ena sidan. Men de kommer troligen inte sitta så länge... ;-)

/Fredrik

Med all respekt Freddie L Jag håller inte med. Kanske inte bra för dina behov, men väl för tex mina, kan det vara så svårt att acceptera att man har olika behov??

Köp kombipedaler!

Men skrev inte du längre upp att du inte har testat annat än vanliga pedaler och kombi? Svårt att acceptera att det finns andra som gjort det?

Köp dubbelsidiga! (och ev plastbitar) ;-)

/Fredrik

Nu börjar jag faktiskt allvarligt fundera på kombipedaler... Jag har bara en cykel och den används till allt i från att nöta mil på stigar till att trampa ner till affären och småhandla. Kanske inte är så tokigt med kombipedaler ändå.

Freddie L skrev:
> Retas du med mig nu? ;-)
>
> /Fredrik

Om det är mig du frågar så; njaej..? De verkar ju inte så tokiga, men så är jag ju nybörjare också. :)
Alternativ två är att köpa ett par schyssta trekkingskor och köra på med plattisar, dom skorna har jag ju nytta av även när jag inte sitter på hojen. Dessutom är det 50% rea på stadium så snåljåpen i mig accepterar inköpet.. ;)

En variant är att köra SPD med M-klossar, de guldfärgade som löser ut åt alla håll. Ett bra alternativ för nybörjaren som inte lärt sig att kicka utåt med hälarna. Dessutom riskfritt för stilpolisen, han lär inte se vad Du har under fötterna. Visst, man kan vurpa med M-klossar också, men det blir i lägen där cykeln står helt stilla och man faller åt sidan. I övriga vurpor sitter man inte fast i pedalerna.

Den största skillnaden mellan platt och spd tycker jag är när man står upp och trampar, exempelvis för att komma upp i en knixig backe. Då kan man dra med pedalen uppåt, och därmed få mer kraft.

Erik

Tillbaka
Topp