Skor & pedaler for dummies...?

Freddie L skrev:
-------------------------------------------------------
> Men skrev inte du längre upp att du inte har
> testat annat än vanliga pedaler och kombi? Svårt
> att acceptera att det finns andra som gjort det?
>
> Köp dubbelsidiga! (och ev plastbitar) ;-)
>
> /Fredrik

huh? Kompis, du får jätte gärna ha vilka pedaler du vill, inga problem :-)

Jag nästlar ur denna diskussion nu :-D

Sorry, vill verkligen inte verka dum. Men alla har vi varit där! Alltså funderat på om SPD är nåt för mig. Efter ett antal år, med flera sorters pedaler inkl kombi (även korgar några gånger), tycker jag du ger ett dåligt råd. Så enkelt är det.

Tyvärr, det är inte personligt. Vännen! ;-)

/Fredrik
Har alla olika sorters pedaler jag vill, förutom ett par Speedplay. Det är ett problem!

Jag tycker att plattisar med spikar kan sitta bättre ibland än spd. Jag har kört shimano xt spd och ställer dem rätt trögt men ibland om cykeln sladdar till vrider klossern ur pedalen och det är rätt svårt att snabbt clicka i om det studsar ordentligt utför. I spd kan man vrida foten i sideld men den sitter fast uppåt men med plattisar som har greppiga skruvar på så är foten låst för sidled rörelse. Spd är överläsgset för effektiv trampning särskilt då det är brant uppför.

Om man är nybörjare och osäker om spd är något att ha så tycker jag att kombipedaler är bra. Har man aldrig använt spd innan så är de inte svårare än rena spd. Man lär sig liksom från början att känna in rätt läge snabbt. Är man riktigt osäker så köper man biltemas komipedaler. 300kr för 300 gram hyffsad pedal. När den efter ett par sässonger är utsliten så vet man om man vill ha plattisar eller spd.

Jag har kombipedaler på pendlaren/trecking, spd och racerpedaler på racercyklarna. I vinter blir det mountainbike bygge, då är spd givna.

Som alla andra här bevittnar så är spd grymt bra, men lite jobbiga första gångerna. Jag minns när jag och flickvännen köpte spd för första gången. Tog väl en timmes rullande på gåredn innan man ens fått dit skon för första gången, måste sett kul ut.

Är man nybörjare så bör man sätta spänningen på spd pedalen mycket lågt för att undvika onödiga fall i början, när man vänjer sig så spänner man det succesivt.

MVH
Magnus

Bra plattisar med bra skor är inte att förakta, då lär man sig dessutom bunnyhoppa ordentligt.
Om man som jag vill göra lite av varje på hojen, inklusive bleka försök till trial, så är inte plattisar så dumt. Dessutom vågar iaf jag mer på plattisar.
Även om jag i många lägen skulle vara snabbare på spd, men jag cyklar mest för att ha kul. Och plattisar är kul!

+1 på spänning av pedalen. Kör själv knixig terräng med en och annan fot i marken och då får den gärna komma loss lätt.
Ta med en insexnyckel första gångerna så att också klossarnas position kan justeras. Felställda klossar behöver inte märkas direkt men efter ett tag kan det börja göra ont i knäna.

tropfrog skrev:
-------------------------------------------------------
> Om man är nybörjare och osäker om spd är
> något att ha så tycker jag att kombipedaler är
> bra.
...
>
> Jag har kombipedaler på pendlaren/trecking, spd
> och racerpedaler på racercyklarna. I vinter blir
> det mountainbike bygge, då är spd givna.
...

Du har med andra ord inte kört kombipedlare på en MTB och ändå vill du rekommendera trådskaparen är göra just det???

Många gånger kan man i ett tekniskt parti behöva snabbt sätta i en fot för att ta lite stöd eller sparka ifrån. Det förutsätter att man snabbt kan få foten rätt på pedalen och fortsätta trampa. Med kombipedaler är det kört. Du kommer tappa massor med fart innan du fått foten rätt och då är det dags att sätta ner foten igen. Har sett det allt för många ggr. i skogen. Även med dubbelsidiga SPD-pedaler kan det vara knepigt att som nybörjare få i bägge fötterna och ta fart i stöket.

Nej, jag säger: Lär er cykla i skogen med plattisar först. Det tvingar fram rätt teknik. Sedan när ni lärt er grunderna kan ni börja experimentera med SPD och dra nytta av den extra kraft de ger. Efter att ni tröttnat på det så går ni tillbaks till plattisar. ;-)

Tillbaka
Topp