Skor till plattforms-SPD

jekyll

Aktiv medlem
Skor till plattforms-SPD
Jag är sedan tidigare av hävd och gammal vana fast i Time-träsket. Jag bytade nyligen ut mina Time Atac som jag kört med i 10år(!) till ett par Time Z.
Förhoppningen är att jag ska få lite mer stöd av platformen när jag kör utan att ha klickat i.
Nu har jag ett par stenhårda Sidi-XC-svettopjuck som inte alls greppar om pedalen eftersom det är hårdplast i sulan
Jag är nog som de flesta hör, drömmer om höga berg och långa utförslöpor, men cyklar mest på stigarna runtomkring. Jag har börjat cykla lite DH-light tilsammans med några nyfunna vänner men banorna är ganska snälla och förlåtande.

Troligtvis hade ett par skor med mjukare sula funkat bättre. Mavic har en modell som heter Alpine som verkar vettig.

56221.jpg

Jag har ju förstått att det är 5-10 som gäller på plattisar. Dessa ser dock ganska klumpiga ut och verkar suga vatten som tusan. Skateskor på blöt skånsk höstcykling känns sådär

63972-1.jpg

Shimano har någon slags AM-dojja med en massa skydd. Kan det vara nåt?

47518.jpg

Så ni som använder Time Z, CB Mallet Shimano 647 och liknande vad har ni för skor? Vad funkar bra? Vad funkar mindre bra?

Skor till plattforms-SPD
Jag kör Shimanodojjan på bilden med mina TimeZ, inga problem, förutom att jag av nån anledning lycks fylla skorna med barr och annat bös under turerna, tror det kommer in på hälsidan då de är lägre 'skurna' där.

Sedan är skorna allt annat än vattentäta! Skönt med vaddering vid fotknölarna dock.

Skor till plattforms-SPD
Upplever du skorna som klumpiga? Jag har själv ett par vinterdojor från Shimano, MH80 eller nåt sånt, som känns lite som en känga. Är det samma upplevelse i dessa?

Skor till plattforms-SPD
jekyll skrev:
-------------------------------------------------------
> Upplever du skorna som klumpiga? Jag har själv
> ett par vinterdojor från Shimano, MH80 eller nåt
> sånt, som känns lite som en känga. Är det
> samma upplevelse i dessa?

Njae, nån känga skulle jag inte vilja påstå att de känns, de är ju relativt tunna och flexiga vid tådelen så de går ju att gå i en bit utan att lida alltför mycket.

Skor till plattforms-SPD
Hur ligger Mavic till storeleksmässigt? Kan du ha samma storlek som vanligt?

Jag köper helst skor i butik men jag tror tyvärr inte att någon handlare i Syd har Mavic. Eller AM-dojan från Shimano heller för den delen.

Skor till plattforms-SPD
Mavic Alpine funkar mkt bra till teknisk stigcykling. Bra grepp i sulan både på pedal (ej iklickad) och på marken. Sulan är lagom hård.

Skor till plattforms-SPD
Det blev ett par Mavic Alpine XL som hitills har funkat bra. Bekväma att gå i, hyggligt följsam sula och bra grepp i gummiddobbarna. Lätta klicka i pedaler. Upplever inte att sulan är för vek för cykling.
Har dock inte bestämt om neoprenstrumpan tillför något.

Dessa härna alltså:

326518.jpg

Edit:
Efter bristande underhåll och cykling i den skånska myllan har jag lyckats bli av med utseendet som är förvillande likt en golfsko.

Senast ändrad:
Skor till plattforms-SPD
Synd att jag inte såg den här tråden tidigare. Jag har kör andra sk AM-skor på min Mallet utan någon större framgång. Den hård uppböjda sulan med utstickande dubbar gör att pinnarna på pedalerna knappast greppar i något, när man står på hålfoten.

510 skorna, som jag kör nu, har ett gummi och struktur som greppar bättre i pedal och klippor.
Det tjocka fodret i skon har bara varit en fördel när man i väta och lera för att de blir varmare och släpper inte in vatten lika lätt.
510 verka också bygga skor som håller bättre för min körning. Mina tidigare Shimano-skor har oftast spruckit och gått sönder.

Nackdelen men skorna är att det kräver fyra timmar i skotorken och är de är lite breda så att de tar i vevarna när man skall ur.

Tillbaka
Topp