Skramlande skivbromsar

• Trådstartare Trådstartare fox
  • Start datum Start datum

fox

Aktiv medlem
Skramlande skivbromsar
Har precis köpt mig en ny mtb med Hayes HFX-9 XC-bromsar, men har problem med min ena broms (bak). I högre hastigheter så skramlar skivan, troligtvis mot oket. Detta är ett mycket störande ljud, och så ska det väl inte behöva vara? Nyper jag lite i bromsen när det skramlar så tystnar den. Bromseffekten är det inga problem med, och det låter ingenting när jag bromsar, bara skrammel i högre hastigheter. Frambromsen är jättetyst.

Skivan är jättehårt fastskruvad, bromsen likaså. Skivan går dock inte mitt i oket, utan sitter lite mer åt ena hållet. Från det lilla jag kan så ser det ut som att kolvarna inte tar jämnt heller.

Jag antar att det är ett centreringsproblem, men blir det så även på färdigmonterade cyklar man köper från en affär?

Jag har testat att ta loss bakhjulet och sätta in det igen, försökte se till att skivan kom så rakt som möjligt, och det hjälpte faktiskt, men inte helt.

Är detta något jag ska fixa genom shimsning själv, eller är det något butiken borde fixa? Cykeln är 4 dagar gammal... Detta är mina första skivbromsar någonsin, så jag är ingen expert direkt.

Framförallt, skulle ljudet försvinna om centreringen blev bättre?

Skramlande skivbromsar
Det är beläggen som hänger coh dinglar mellan skivan och kolvarna.

Finns små fjädrar eller ibland magneter som håller dem på platts.

Brukar vara större problem på slutna bromsar och jag har för mig att hayes är sånna. Går väll att ha något kladdd mellan kolv och belägg kanske för att minska detta. Eller så lever man bara vidare och glömmer deT:)

Var ett bra tag sedan jag hörde något från mina nu.

Skramlande skivbromsar
Prova att centera oket själv, det är jättelätt fakriskt.
Det är bara att lossa dom två insexskruvarna som håller i oket (de som är skruvade bakifrån), sen klämmer du åt bromsen samtidigt som du drar år skruvarna igen

Skramlande skivbromsar
Snabba svar här.. =)

Ville: Hm, är det beläggen alltså? Om jag knackar på skivan när cykeln står still så kan jag få till det där "ringande" ljudet. Men det kanske är att skivan slår till beläggen? Slutna är dom nog, det går i alla fall inte att komma åt något.. =)

No_Jah: Ah, det där låter ju jätteenkelt! Det ska testas imorgon, tack! =)

Skramlande skivbromsar
Med ny mtb antar jag att du menar ny från butik, och inte ny för dig, som skulle kunna vara beggad? Om bromsen är helt ny, så börja med att bromsa in bromsen först. Det tar ett par turer- Jag brukar ge mig ut och bromsa en halvtimme eller så för att slita in beläggen och skivan.

Om problemet kvarstår efter det, återvänd till butiken och låt dem fibbla med det! Sånt ska ingå vid köp! Som No_Jah beskrev så är centrering av Hayes väldigt lätt, så du kan testa det om du vill, troligen är det detta som är orsaken till oljudet. =)

HFX9 är ett öppet system! Att det är öppet innebär att de är självjusterande, bromshandtagen har ungefär samma läge när bromsen börjar ta. Ett slutet system har en justerratt på handtagen för att kompensera när bromsvätskan blir varm.

EDIT:
Kan ju vara på sin plats att nämna också att öppet system anpassar sig allt eftersom beläggen slits också. Återigen tar bromsen med handtagen på ungefär samma ställe. Slutet har då ratten till sånt också.. Båda systemen har för och nackdelar som allt annat... =)
EDIT

Senast redigerad av en moderator:
Skramlande skivbromsar
Loranga: Yep, hade tänkt det, hann inte testa igår bara och just nu är jag på jobbet, men när jag kommer hem ska det justeras och testas. =)

Tobe: Helt ny från butik är den. Har kört ungefär 5-6 timmar med den. Jag inbillar mig att skramlandet inte fanns när jag rullade ut ur butiken, utan har uppstått efter ett tag, så det kan ju vara nåt som flyttat lite på sig..?

Jag tycker också sånt ska ingå vid köp, men är det lätt att fixa själv så kan jag ju testa, vilket det ju verkar vara. Ska testa att låta dom centrera sig själva, jag tror också det är det som är problemet.. för när jag knackar på skivan tillräckligt mycket så ser det ut som den slår emot oket och det är då "ringljudet" kommer.

..eller så är det någon form av automatisk ringklocka i nedförsbackar.. ;)

Aha, så det är det som menas med öppet. Tack för infon =)

Skramlande skivbromsar
Jag får sånt skrammel ibland på mina HFX9 också. Det är beläggen som ligger emot skivan pyttelite. Man kan centrera om, massera kolvarna mm. i all oändlighet då och då sitter man där igen i alla fall så nu har jag lärt mig skita i att reta mig på det. Bara höja volymen på ipoden ;)

/C

Skramlande skivbromsar
Mina Magura Marta låter lite i farter över 30 typ. Det beror på att skivan är lite lite skev. Märks inte normalt och den tystnar precis som du beskrev om man nyper lite.

Skramlande skivbromsar
jag har också detta ringande oljud i mina hayes. eller om det nu är det, jag har trott att det är ekrarna i hjulet som kommer i nån sorts svängning. skall kolla upp centreringen jag med. jag måste upp i nästan 40 tror jag innan ljudet kommer.
framifrån kommer ljudet på min cykel.

Skramlande skivbromsar
Heh verkar som jag har ett ganska vanligt problem? =)

Här kommer rapporten iaf. Jag försökte centrera oket, det var jätteenkelt, men.. skivan är skev. =( Med centrerat ok så skrapar skivan i en gång per varv.. fick pilla länge innan jag lyckades få den att gå fritt igen..

Men det kan förklara varför skivan bak skramlar och inte fram, om den en gång per varv snurrar lite närmre oket, och det är ett pulserande skrammel-ljud som jag hör, så det kan stämma. Får snacka med butiken om att den är skev, det borde den inte vara på en såpass ny cykel? Kan den rätas upp, eller borde jag få en ny?

Skramlande skivbromsar
Det kan också vara ditt hjul som är lite skevt? Hade det problemet och trodde först att skivan blivit skev men det var hjulet som behövde riktas. Men givet att du ska snacka med butiken oavsett.

/C

Skramlande skivbromsar
Lösning?
426travel%20ear%20plugs.jpg
;)

Hade ett svagt metallklingande ljud ett tag när man kom upp i hastighet tidigare men det har försvunnit, misstänker att 203mm skivor ´kommer i 'svänging' lättare än mindre skivor.

Skramlande skivbromsar
Mr.Skalman skrev:
-------------------------------------------------------
> Hur kan en skev fälg påverka en skiva som sitter
> fast i ett nav ???

Om inte navet sitter centrerat i fälgen kanske?

Skramlande skivbromsar
glitch skrev:
-------------------------------------------------------
> Mr.Skalman skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Hur kan en skev fälg påverka en skiva som
> sitter
> > fast i ett nav ???
>
> Om inte navet sitter centrerat i fälgen kanske?

Men då borde inte skivan vara skev, utan vara ocentrerad?

Misstänker dock att mitt bakhjul kan vara lite skevt, men jag tror det bara var däcket som var felaktigt monterat.. Ska ta ett snack med butiken oavsett vad.

Skramlande skivbromsar
Jag har märkt att både hayes hfx-9 och El Camino lider av dessa problem. Båda har samma typ av skivor. Dom är väldigt mycket mjukare än tex shimano skivor. Jag misttänker att det är skivorna det handlar om. Dom verkar lätt bli skeva. Pröva att böja dom. Det krävs inte mycket kraft. Det lustiga är att man kan ibland få dom raka men dom verkar snabbt bli skeva igen när man studsat runt i skogen ett tag. Jag har två kompisar som har Hayes. Ena killen har problem med att dom är skeva. Den andra att dom låter en hel del när han kommer upp i säg 30 km/h. En annan intressant sak är att hans slutar "ringa" när han kör annu fortare..... Märkligt.

Är det någon som prövat med andra skivor?

/ADF

Skramlande skivbromsar
Jag får väl lite småskrammel ibland från både Hope:en och Shimano:n, men då ökar jag bara lite så tänderna och knäna skallrar högre... :D

Jag tror det är svårt att få beläggen helt frigående och samtidigt absolut tysta. Man kan säkert limma/tejpa fast dom i kolven, men det blir väl inte så praktiskt. Det bästa vore väl att ha belägg och kolv ihopskruvade men det blir ju en smula opraktiskt det också.

Att det sjunger i skivorna kommer vi nog aldrig undan. En skiva utan hål lär väl iofs inte bli så värst mycket svängningar i, men det blir ju tungt och slår sig lättare vid värme. Kompromisser som vanligt alltså.

Skramlande skivbromsar
Fox, jag fick det problemet när jag bytte till 8"-skiva och det är centrering som gäller för att slippa undan det där ljudet. Det skumma är dock att för att slippa måste oket (i alla fall på min hoj) o-centreras för att tystna. Mitt ok/skiva är tyst om jag justerar det liiiiiite för mycket åt vänster. Då är bromsen tyst.

Skramlande skivbromsar
skivbromsar låter så är det bara vänj dig vid det eller kör utan bromsar. alla skivor är skeva på nya cyklar. det är som vanligt bara en fråga om mätnoggranhet men fråga butiken om de någonsin sett en färdigmonterad kartonglevererad cykel med rak skiva...

givevis är det svajningar och svängningar i allting precis hela tiden.

du kan ananrs börja med att köra in cykeln 20-30 h (effektiv cykeltid) innan du kollar med butiken. många problem löser sig själv under inkörningsperioden

Skramlande skivbromsar
Det går att räta ut skeva skivor enom att bända med handkraft. Håll bara med en ren trasa e.d. så du inte fipplar med fingrarna på skivan (får då får du lite jobbigare problem än bara oljud.)
Jag rätade ut min HFX-9-skivor idag under cykelturen efter att jag kört lite för fort genom ett stenskravel och lyckats få framskivan ordentligt skev. Det funkade fint.

Jag har samma erfarenhet som du för övrigt, frambromsen är busenkel att få tyst, bakbromsen betydligt svårare... Nån smart person kan säkert förklara det fenomenet.

//Per

Skramlande skivbromsar
Jag försökte centrera, och då fick jag som plumse ovan.. jag måste justera den lite för att inte skivan ska skrapa emot en gång per varv.

Så jag tog en tur ut idag och trodde att det åtminstone var som tidigare, men icke då.. nu ligger bromsen emot nästan hela tiden och skriker så som skivbromsar kan göra när man bromsar - bara det att jag faktiskt inte bromsar. Bromsar jag däremot så blev det tyst. Gah! ;) Fast problemet uppstår bara när jag sitter på cykeln.. huh?

Lyckas inte ens justera upp bakbromsen nu då så att skivan går fritt alls, så det blir att snacka med butik.

Det konstiga är att skivan fram är jättetyst och jättesnäll..

Kan man skruva loss en skiva och se till att den blir rak? Hur rätar man ut den isf? Litar inte så mycket på att böja till den med fingrarna..

Edit: Nu hann jag ju iofs få ett svar där under tiden jag skrev inlägget.. =)

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Topp