Skrapande bromsskiva

mixon

Ny medlem
Skrapande bromsskiva
Hej, någon som upplevt samma problem eller rent av vet hur man åtgärdar det?

Jag har justerat bromsoket så att det sitter centrerat så skivan inte skrapar mot något av beläggen. Men så fort jag kommer upp i ca 20 km/h så börjar det låta som om skivan skrapar hela tiden. Trycker jag ner bromshandtaget så slutar det. Men det skumma är att det först uppkommer vid lite fart.

Tacksam för svar.

Skrapande bromsskiva
mixon skrev:
-------------------------------------------------------
> Hej, någon som upplevt samma problem eller rent
> av vet hur man åtgärdar det?
>
> Jag har justerat bromsoket så att det sitter
> centrerat så skivan inte skrapar mot något av
> beläggen. Men så fort jag kommer upp i ca 20
> km/h så börjar det låta som om skivan skrapar
> hela tiden. Trycker jag ner bromshandtaget så
> slutar det. Men det skumma är att det först
> uppkommer vid lite fart.
>
> Tacksam för svar.

Sånt där är det bara att skita i :)

Börjar man lyssna och känna efter överallt blir man snart cykelmekshypokondriker, det kommer rassla, pipa, skrapa, tjuta och knaka över hela cykeln snart. Bättre att köra så länge det går och åtgärda ett eventuellt fel senare :)

Skrapande bromsskiva
Hade nått liknande problem på min scott. Bromsskivan fram ville inte va tyst oavsett hur jag än justerade. Slutade med att jag bytte upp mig en prisnivå och köpte en stadigare skiva, mera mtrl på, och oljuden blev borta efter första turen.
// Jocke//

Skrapande bromsskiva
Men kan det komma bara sådär? jag har kört denna cykel i 2 år med 203mm skivor, och nu har det kommit från en dag till en annan :/

Skrapande bromsskiva
Mellanrummet mellan skiva och belägg är ca 0,5 mm på båda sidor vilket enligt mig är alldeles tillräckligt, kan en skiva verkligen börja vibrera så mycket?

Skrapande bromsskiva
Finns det inte olika styrkor på de "fjädrar" som drar isär beläggen? Den funderingen hade jag efter att ljud uppstod på mina förra AVID bromsar. Men jag har nu bytt till shimano XT m785 då jag även var mindre nöjd med bromsarna i övrigt så jag sökte inte mer i frågan om de där fjädrarna (eller vad de kallas).

Skrapande bromsskiva
peken skrev:
-------------------------------------------------------
> Finns det inte olika styrkor på de "fjädrar" som
> drar isär beläggen? Den funderingen hade jag
> efter att ljud uppstod på mina förra AVID
> bromsar. Men jag har nu bytt till shimano XT m785
> då jag även var mindre nöjd med bromsarna i
> övrigt så jag sökte inte mer i frågan om de
> där fjädrarna (eller vad de kallas).

Jag har haft in cykeln på service och dem konstaterade missljudet men kunde heller inte hitta någon orsak, jag har kollat fjädrarna ifall det kunde vara något så simpelt, men dem är som dem ska. Jag har nu bytt plats på belägg + fjäder och skiva fram och bak bara för att kunna utesluta dem.

Återkommer med resultat.

Tillbaka
Topp