Skruvartråd till er förnöjelse

Skruvartråd till er förnöjelse
Jenny W skrev:
-------------------------------------------------------
> Drar till Biltema snart. Ska byta/lämna tillbaka
> ett felköp och handla lite
>
> Nu får ni hjälpa mig med inköpslista
>
> Sadelstolpe 350 mm Diam 29,6 var det väl?
> Växelvajrar. Finns det fler att välja på?

http://www.biltema.se/sv/Fritid/Cykel/Reservdelar-/Vaxel/Vaxelwire-universal-27801/

Du klipper av racer-nippeln, som är den platt-runda nippeln, och behåller mtb-nippeln, den cylinder-runda.
 
Skruvartråd till er förnöjelse
ratatosk skrev:
-------------------------------------------------------
> Jenny W skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Drar till Biltema snart. Ska byta/lämna
> tillbaka
> > ett felköp och handla lite
> >
> > Nu får ni hjälpa mig med inköpslista
> >
> > Sadelstolpe 350 mm Diam 29,6 var det väl?
> > Växelvajrar. Finns det fler att välja på?
>
> http://www.biltema.se/sv/Fritid/Cykel/Reservdelar-
> /Vaxel/Vaxelwire-universal-27801/
>
> Du klipper av racer-nippeln, som är den
> platt-runda nippeln, och behåller mtb-nippeln,
> den cylinder-runda.

Oki
 
Skruvartråd till er förnöjelse
Jag har 1 1/8 aheadset-styrlager som slaskar. Inkl tillhörande topcap skulle jag tro.

Om det inte innebär massa extra kostnad skulle jag köpa en gaffel med skivbromsfäste, då kan du hade på Radonen sen när den blir pendlarcykel, eller sätta skivbroms fram på Pinewooden nån gång när du får en skivbroms över.

Hur lång är nuvarande styrstam (c-c)? Behöver du samma, längre eller kortare? Styrstammar för såna styren tror jag många har över..
 
Skruvartråd till er förnöjelse
jomper skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag har 1 1/8 aheadset-styrlager som slaskar. Inkl
> tillhörande topcap skulle jag tro.

Menar du att du har över som jag skulle kunna få/köpa?


> Om det inte innebär massa extra kostnad skulle
> jag köpa en gaffel med skivbromsfäste, då kan
> du hade på Radonen sen när den blir
> pendlarcykel, eller sätta skivbroms fram på
> Pinewooden nån gång när du får en skivbroms
> över.

Noteras i minnesbanken för att senare processas


> Hur lång är nuvarande styrstam (c-c)? Behöver
> du samma, längre eller kortare? Styrstammar för
> såna styren tror jag många har över..


c/c 100 mm. Samma eller längre tänkte jag mig. Har eventuellt ett på G så jag ber om att få återkomma om det skulle bli aktuellt, Jomper
 
Skruvartråd till er förnöjelse
Så bra. Tack oxr!
Jag har kontakt med säljaren och ska bara komma överens om när vi ska ses. Bor ju bara 45 min från mig. PerFekT!
 
Skruvartråd till er förnöjelse
Ok, snackat lite med Jenny nu.

Styrlager behövs. A-head lager. Ej integrated eller så. Ogängat Inbyggndasmått 34mm.

Hoppas fekke hör av sig om gaffeln.

Fattas då styrstam för 25.4mm styre alt, styrstam och styre.
 
Skruvartråd till er förnöjelse
Jag är 99% säker på att jag har ett styrlager för mycket (för mycket utöver de andra som jag vill ha där). Bortskänkes med andra ord. Behöver bekräfta att det är med starnut och topcap. Starnut sitter i gaffeln om du har tur (den kan vara pysslig att få i rakt annars).
 
Skruvartråd till er förnöjelse
Jag har en framgaffel, lätt kapad, i stål, med skivbromsfäste som jag kan separeras från för en blygsam slant och ersättning för fraktkostnad. Stjärnan sitter i och jag kan slänga med ett topplock också, om jompers styrlager saknar det. Gaffeln är för 1-1/8. Bara kolla först så att det finns nog med rör kvar för ramen och styrlagret, om ett köp är intressant.
 
Skruvartråd till er förnöjelse
Om inte annat så har jag starnut, topcap och spacers, har även verktyg för montering av starnut och jag kommer vara handräckare åt Jenny vid monteringstillfället.
Lagerpress finns med, så detta ska bli riktigt bra :)
 
Skruvartråd till er förnöjelse
geologen skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag har en framgaffel, lätt kapad, i stål, med
> skivbromsfäste som jag kan separeras från för
> en blygsam slant och ersättning för
> fraktkostnad. Stjärnan sitter i och jag kan
> slänga med ett topplock också, om jompers
> styrlager saknar det. Gaffeln är för 1-1/8. Bara
> kolla först så att det finns nog med rör kvar
> för ramen och styrlagret, om ett köp är
> intressant.

Om inte Jenny vill ha den kan jag vara intresserad. Har du någon uppskattning om längd i förhållande till en dämpad gaffel på ~100mm?
 
Skruvartråd till er förnöjelse
marr skrev:
-------------------------------------------------------
> Ok, snackat lite med Jenny nu.
>
> Styrlager behövs. A-head lager. Ej integrated
> eller så. Ogängat Inbyggndasmått 34mm.
>
> Hoppas fekke hör av sig om gaffeln.
>
> Fattas då styrstam för 25.4mm styre alt,
> styrstam och styre.

Styre och styrstam har jag bytt till mig från Ratatosk för 2 pkt kaffe :)

Edit: Ja, Fekke. Hör av dig nurå
 
Senast ändrad:
Skruvartråd till er förnöjelse
Cykel i påse :)
Idag ska vi på tur
Tror jag lyckats få tag i alla delar.
Vissa är fortfarande på väg postvägen
Hoppas nu att allt passar ihop.

IMAG0876.jpg
 
Skruvartråd till er förnöjelse
Styrlager behövs. A-head lager. Ej integrated eller så. Ogängat Inbyggndasmått 34mm.

Detta är i högsta grad aktuellt!!!!!!! HJÄÄÄÄÄLP!!!!
 
Skruvartråd till er förnöjelse
jomper skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag har ett har jag ju sagt.

Jenny har så många trådar och medhjälpare att hon snart behöver en sekreterare för att hålla reda på fakta.
 
Skruvartråd till er förnöjelse
Hasse#7 skrev:
-------------------------------------------------------
> jomper skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag har ett har jag ju sagt.
>
> Jenny har så många trådar och medhjälpare att
> hon snart behöver en sekreterare för att hålla
> reda på fakta.


va fan sorry då :)
det är ju så många turer fram å tillbaka
Ska kolla på ett imorgon som jag hoppas passar. Blev en liten besvikelse idag när det lagret som jag fått tag i inte passade :( Suck!
 
Skruvartråd till er förnöjelse
Tålamod... Man börjar meka på senhösten och får skynda sig på att bli klar till vårsolen. Men har man gått igenom det några gånger så kan man kanske bli klar till nyår, om man inte beställt på fel ställe och därmed blir klar till midsommar. Nån gång blir det klart i alla fall.
 
Skruvartråd till er förnöjelse
jomper skrev:
-------------------------------------------------------
> Vad var det som inte passade?


Jag ska försöka göra en lång historia kort men ändå begriplig så var jag i cykelverkstad/butiken på hörnan och frågade efter styrlager och stället för att hjälpa mig började gubben att berätta för mig hur svårt det är att byta och det "är verkligen inget som du bör göra" sa han i lagom nedlåtande ton. Han tyckte det var bättre att jag lämnade in cyklen till honom (så klart) Han viste inte om lagret skulle passa a-head med de mått som jag angav. Misstänker starkt att han gav mig fel lager på ren pin chi. Han sa att ha bara brukade prova om det passade och viste inte vad ett a-head är för nå'ed. Suck. Får gå ner och lämna tillbaka det till gubben och försöka låta bli att svära ;)
 
Skruvartråd till er förnöjelse
Hasse#7 skrev:
-------------------------------------------------------
> Tålamod... Man börjar meka på senhösten och
> får skynda sig på att bli klar till vårsolen.
> Men har man gått igenom det några gånger så
> kan man kanske bli klar till nyår, om man inte
> beställt på fel ställe och därmed blir klar
> till midsommar. Nån gång blir det klart i alla
> fall.


jo då så att ehh. Ont om tålamod har jag gott om :) Det är bara att prova och lära. Göra om och göra rätt
 
Skruvartråd till er förnöjelse
oxr skrev:
-------------------------------------------------------
> Hur svårt kan det vara? Hota med att hänga ut
> gubbtjyven om du inte får pengarna tillbaka.


Äh det är nog lugn. Jag få nog mina pengar tillbaka men han ska ge fn i att vara lilla-gumman-nedlåtande. Få saker retar upp mig mer effektivt än det
 
Skruvartråd till er förnöjelse
oxr skrev:
-------------------------------------------------------
> Hur svårt kan det vara? Hota med att hänga ut
> gubbtjyven om du inte får pengarna tillbaka.


Är han inte redan lite uthängd om han inte visste vad A-head är och lämnar ut fel prylar. Dessutom har han dålig människokännedom, saknar tilltro till någon som kan uträtta nästan vad som helst inom loppet av två månader inklusive att sluta röka. Han är rökt som affärsidé.
 
Skruvartråd till er förnöjelse
Hasse#7 skrev:
-------------------------------------------------------
> oxr skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Hur svårt kan det vara? Hota med att hänga ut
> > gubbtjyven om du inte får pengarna tillbaka.
>
>
> Är han inte redan lite uthängd om han inte
> visste vad A-head är och lämnar ut fel prylar.
> Dessutom har han dålig människokännedom, saknar
> tilltro till någon som kan uträtta nästan vad
> som helst inom loppet av två månader inklusive
> att sluta röka. Han är rökt som affärsidé.


Nåja. Inga namn är nämda. Men jag ska tala om för honom imorgon att det inte är så konstigt att jag inte kan få ihop cyklen när han ger mig fel delar. sen när jag har fått ihop den ska jag ha nått ärende förbi tänkte jag :)
 
Skruvartråd till er förnöjelse
Bra plan! Men ta emot erbjuden hjälp av marr till styrlagerjobbet. Du fixar det säkert själv, men det är både roligare och lättare att göra det med trevlig support och rätt verktyg.
 
Skruvartråd till er förnöjelse
Hasse#7 skrev:
-------------------------------------------------------
> Bra plan! Men ta emot erbjuden hjälp av marr till
> styrlagerjobbet. Du fixar det säkert själv, men
> det är både roligare och lättare att göra det
> med trevlig support och rätt verktyg.


Haha jo det är det som är planen. Hade med alla delar och cykeln i icakassar idag hem till honom men det blev inte mycket meckat då lagrena inte passade. Det var trevligt ändå med massor av cykelsnack
 
Skruvartråd till er förnöjelse
Rattnalle skrev:
-------------------------------------------------------
> geologen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag har en framgaffel, lätt kapad, i stål,
> med
> > skivbromsfäste som jag kan separeras från
> för
> > en blygsam slant och ersättning för
> > fraktkostnad. Stjärnan sitter i och jag kan
> > slänga med ett topplock också, om jompers
> > styrlager saknar det. Gaffeln är för 1-1/8.
> Bara
> > kolla först så att det finns nog med rör
> kvar
> > för ramen och styrlagret, om ett köp är
> > intressant.
>
> Om inte Jenny vill ha den kan jag vara
> intresserad. Har du någon uppskattning om längd
> i förhållande till en dämpad gaffel på ~100mm?

Den är för att ersätta 80 mm slaglängd för 29-tummare. En Surly Karate Monkey.
 
Skruvartråd till er förnöjelse
Jenny, nu när du har en gaffel att skrota kan du bygga ett fint verktyg av gaffelröret. Funkar fint att knacka ut styrlager med.
 

Bilagor

  • DSC_0192.jpg
    DSC_0192.jpg
    58.5 KB · Besök: 18
Skruvartråd till er förnöjelse
oxr skrev:
-------------------------------------------------------
> Jenny, nu när du har en gaffel att skrota kan du
> bygga ett fint verktyg av gaffelröret. Funkar
> fint att knacka ut styrlager med.


Tack för tipset oxr
Jag tänkte iaf spara min gaffeln med den döda dämpningen för senare inspektion (och eventuell reparation??) för att se hur det ser ut där inne i... Kan vara en bra sysselsättning en regning dag
 
Skruvartråd till er förnöjelse
Ett stycke Ritchey Logic 1 1/8" threadless styrlager med topcap och starnut åkte med till jobbet idag, ska jag skicka det nånstans?

Lite lyxigt att ha på en fulpendlare kanske men det är ett gammalt yardsalefynd och jag kommer inte använda det till något ändå. Nya cyklar har oftast nån annan variant.
 
Skruvartråd till er förnöjelse
jomper skrev:
-------------------------------------------------------
> Ett stycke Ritchey Logic 1 1/8" threadless
> styrlager med topcap och starnut åkte med till
> jobbet idag, ska jag skicka det nånstans?
>
> Lite lyxigt att ha på en fulpendlare kanske men
> det är ett gammalt yardsalefynd och jag kommer
> inte använda det till något ändå. Nya cyklar
> har oftast nån annan variant.


Kan du hålla kvar den tanken till ikväll? Ska kolla på ett hos en kompis ikväll nämligen. Om det lagret inte passar får du gärna lägga ditt på lådan :)
 
Skruvartråd till er förnöjelse
Nu har jag inte läst hela tråden men skrev du inte Jenny att den övre, gängade delen på din gaffel är 25,4 mm? Då är det en 1" gaffel, inte 1 1/8 tum som flera skrivit. Du kommer alltså inte få i en gaffel som är 1 1/8 tum (28,6 mm)
 
Skruvartråd till er förnöjelse
oxr skrev:
-------------------------------------------------------
> Nej, gubbcyklist, det skrev hon inte. Trassla inte
> till det nu ;)


Tack. :s Gör mig inte mer förvirrad än vad jag redan är nu...
 
Skruvartråd till er förnöjelse
jomper skrev:
-------------------------------------------------------
> Ett stycke Ritchey Logic 1 1/8" threadless
> styrlager med topcap och starnut åkte med till
> jobbet idag, ska jag skicka det nånstans?
>
> Lite lyxigt att ha på en fulpendlare kanske men
> det är ett gammalt yardsalefynd och jag kommer
> inte använda det till något ändå. Nya cyklar
> har oftast nån annan variant.


Hoppas detta passar nu annars blir jag lite trött

IMAG0878.jpg
 
Skruvartråd till er förnöjelse
tmalm skrev:
-------------------------------------------------------
> Herregud, så där fina lager har inte jag. Blir
> nästan lite avis!
>
> /T


Haha ja det var det jag sa när jag köpte dem att det blir den dyraste delen på cykken hittills. PRO-lager på gammelhojen :) Skrotar jag cykeln plockar jag ut lagrena först
 
Tillbaka
Topp