Skruvartråd till er förnöjelse

Jenny W skrev:
-------------------------------------------------------
>
> Ok nu har jag läst igenom och friskat upp minnet.
> Om jag får tag i en stelgaffel på quillstam så
> kommer den passa???
> När det gäller min språkliga tillkortakommande,
> herr språkpolis, så ska jag försöka bättra
> mig. Du är förlåten bara för att du ge mig så
> många bra tips ;)
> Ska prova det där med två muttrar ikväll när
> jag kommer hem

Quillstammen måste passa gaffeln, de vanligaste stammarna är 22,2 eller 25,4 mm i diameter. Mät din stam och köp/få likadan gaffel som du har nu fast stel, 26" och med Canti/V-bromsfästen.

Tillkortakommande skulle jag inte säga, snarare att du nånstans bestämt dig för att stava med G som man gör i namnet Gävle med samma uttal. Det är väl snarare att betrakta som en felaktig övertygelse om vad som är rätt, och kan därför fixas. Inkonsekventa fel är däremot svårare att hantera. Jag = språkpolis, erkänner och ber om ursäkt igen. :)

Hasse#7 skrev:
>
> Quillstammen måste passa gaffeln, de vanligaste
> stammarna är 22,2 eller 25,4 mm i diameter. Mät
> din stam och köp/få likadan gaffel som du har nu
> fast stel, 26" och med Canti/V-bromsfästen.
>

Hm det där var grekiska för mig. Jag har alltså en quillstam. Var sitter stammen på en cykel? Är det den rörliga delen som vrider sig när man styr? Var tar jag måttet? Är ytterdiametern på den invändiga axeln? Canti/V-bromsfästen? är det det jag har nu?

har kollat om jag kunde få veck den där rostiga skruven och din tanke med två myttrar var bra. Tråkigt bara att skruven är så kort att det inte får plats 2 muttrar utanpå varandra...

och så skulle jag borra lite i cykeln :) för att gänga och montera fast framskärm... men så har jag ingen borr som passar till gängtappen :(

Den här dagen blev inte alls som jag hade tänkt mig. Det är nog bara att kapitulera och inta horisontalläge i soffan

Detta är en "quillstam":

2010-07-14-system-ex-quill-stem.jpg

Jenny W skrev:
> Hasse#7 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> >
> > Quillstammen måste passa gaffeln, de
> vanligaste
> > stammarna är 22,2 eller 25,4 mm i diameter.
> Mät
> > din stam och köp/få likadan gaffel som du har
> nu
> > fast stel, 26" och med Canti/V-bromsfästen.
> >
>
>
> Hm det där var grekiska för mig. Jag har alltså
> en quillstam. Var sitter stammen på en cykel? Är
> det den rörliga delen som vrider sig när man
> styr? Var tar jag måttet? Är ytterdiametern på
> den invändiga axeln? Canti/V-bromsfästen? är
> det det jag har nu?
>
> har kollat om jag kunde få veck den där rostiga
> skruven och din tanke med två myttrar var bra.
> Tråkigt bara att skruven är så kort att det
> inte får plats 2 muttrar utanpå varandra...
>
> och så skulle jag borra lite i cykeln :) för att
> gänga och montera fast framskärm... men så har
> jag ingen borr som passar till gängtappen :(
>
> Den här dagen blev inte alls som jag hade tänkt
> mig. Det är nog bara att kapitulera och inta
> horisontalläge i soffan

Eftersom du inte cyklar på den just nu och inte tänker lägga på dubbdäck kan du nog helst satsa på att skaka fram en stel gaffel. Då behöver du inte ta bort den rostiga skruven, krångla med skärmarna och gängandet samt slipper cykla med dödvikten från en värdo före detta "dämpgaffel". Dessutom kan du med gott samvete unna dig att skita i det hela ikväll eftersom det skall till en annan lösning. Pinnen ner i gaffeln på Geologens eminenta bild är det som du skall kolla diametern på. Kan inte tänka mig att det tar nån längre stund att få tag på en begagnad gaffel eller ny på Rose som kostar under 300:-

Kom ihåg att kör du med quillstam skall du ha en gängad gaffel. Alltså en gänga högst upp på röret som du justerar lagret och låser lagerskålen på med en stor mutter.

Senast ändrad:
geologen skrev:
> Detta är en "quillstam":
>
> http://thefootdown.co.uk/images/shopping/system-ex
> /2010-07-14-system-ex-quill-stem.jpg

Jaha! Nu tror jag polletten ramlade ner :) Den styrstammen som sitter är 25,4 mm.

Så det jag ska jaga är alltså en stel gaffeln som som passar en quillstam som har 25,4 mm i diameter med Canti/V-bromsfästen. Phu - nu blev jag aldeles svettig.

Canti/V-bromsfästen är det oket som bromsarna är fästa på eller?
IMAG0837.jpg

Canti/V-bromsfästen är pinnarna som bromsarna skruvas fast på. Om Strystammen (quill stammen) är 25,4mm innebär att gaffeln ska vara 1 1/8" (en och en åttondels alltså) i styrrörsdiameter.

/T

tmalm skrev:
> Canti/V-bromsfästen är pinnarna som bromsarna
> skruvas fast på. Om Strystammen (quill stammen)
> är 25,4mm innebär att gaffeln ska vara 1 1/8"
> (en och en åttondels alltså) i
> styrrörsdiameter.
>
> /T

Tmalm. Du lyfter mig ännu en gång ur förvirringens mörker. Nu ska jag posta i en annan tråd ;)

örgelgörgel skrev:
> Jag vill ha mer nakenbilder i den här tråden.

Nakenbilder? Var var Vad har jag missat?

Muntis skrev:
> Då borde den här passa om du väljer 157/50 mm
> versionen.
> http://www.rosebikes.se/artikel/rose-litech-big-fo
> rk-mtb-26/aid:31587
> Det är säkert någon här som kan bekräfta
> eller dementera om så är fallet.

haha jag var just inne och kollade på den. Men den har väl inte det där v-bromsfästet. Eller köper man nytt bromsok till separat?

Jenny W skrev:

>
> och så skulle jag borra lite i cykeln :) för att
> gänga och montera fast framskärm... men så har
> jag ingen borr som passar till gängtappen :(
>
> Den här dagen blev inte alls som jag hade tänkt
> mig. Det är nog bara att kapitulera och inta
> horisontalläge i soffan

Borra i framgaffeln? Ingen vidare idé - det blir bara en brottsanvisning, och just ett framgaffelbrott blir bara din tandläkare rikare av. Kanske gladare också, vad vet jag?
Om du ändå ska handla hos Rose finns kanske dessa http://www.roseversand.de/artikel/x...ecktraegern-und-schutzblechstreben/aid:340316 i rätt diameter för din (nya?) gaffel. Alternativt går du till din närmaste rörläggare o tigger till dig ett par rörsvep som ser i stort sett likadant ut men finns i många fler storlekar.

Sov gott.

Råkade trilla in här efter att ha sett yardsale-tråden.

Ska du byta gaffel så måste du tänka på att få rätt längd på gaffelröret. Det ska alltså sticka upp tillräckligt mycket genom ramen när du stuckit in gaffeln för att kunna montera.

Med A-headset är det enkelt. Har du ett gaffelrör som är långt nog kommer alla gaffelrör passa.

Med gängade är det lite klurigare. Då är längden på gaffelröret ganska kritisk. Den ska vara på några millimeter när lika lång som din gamla gaffel. Om den är längre kan det gå att kapa den i rätt längd, men då gäller det att det att gängorna går tillräckligt långt ner för att styrlagret ska funka.

Gamla gängade styrlager som varit med lite för länge har en tendens att få strippade gängor efter ett tag. Börjar du skruva på de där gängorna finns en risk att de sabbas. Dessutom är det inget kvalitetsstyrlager direkt. Pinewood (Cykelringen) snålade in på alla delar som inte skrevs ut i annonserna, till exempel styrlager. Så räkna med att du kommer bli tvungen att byta ut styrlagret.

Slutsats: gör det enkelt för dig och skit i gängade gafflar och köp A-headset. Större utbud av gafflar, enklare att skruva, enormt mycket större utbud av styrlager och styrstammar. Finns helt enkelt inga som helt rationella skäl att hänga kvar vid gängat. Den kostnad du sparar in på att behålla ditt gamla lager förlorar du på att du är tvungen att köpa styrlagerverktyg som förpassats till stenåldern.

Jenny W skrev:
> örgelgörgel skrev:
> -----
> > Jag vill ha mer nakenbilder i den här tråden.
>
>
> Nakenbilder? Var var Vad har jag missat?

Du har bara missat att han är dryg, den här gången sexistisk och för lat för att porrsurfa.

Jag har bättre begagnade styrlager som förtjänar ett nytt liv.. Däremot är jag tveksam till om jag skulle uppskatta nakenbilder på Örgel-Martin i den här tråden. Med hjälm på isåfall.

Bra poäng där OXR!
Fast när ja tänker efter fanns det vissa budgetbegränsningar i det här projektet va? Den stela gaffeln Hasse länkade till ingår ju både styrlager o stam för 200 bagare- ett klipp i mina grumliga små ögon. Klart att ny moderna Aheadsetkompatibel gaffel+ nytt styrlager + ny styrstam hade varit bättre men Hasses gaffel blir nog bra den med! Och så har den ju (troligen iaf) fästen för skärmar!

/T

Om gaffeln passar, ja. Det var ju det där med längden på gängorna. Och vad kostar verktygen? I praktiken är prisskillnaden försumbar.

oxr skrev:
> Om gaffeln passar, ja. Det var ju det där med
> längden på gängorna. Och vad kostar verktygen?
> I praktiken är prisskillnaden försumbar.

Längden på röret är en jättebra kommentar oxr. Det är alltså längden från botten på gaffelröret upp till gängan börjar plus hela gängan som två separata mått. Jenny ta ur gaffeln och mät. Jag tänkte att gaffeln jag länkade till skulle passa och att man använde gamla lagren i gamla kopparna eller om möjligt nya lagren i gamla kopparna, hursomhelst ett pendlarmek som inte kräver annat än normala handverktyg. Byta till A-head är för dyrt och krångligt på en så pass "dålig" cykel och logiken i att kosta på den överhuvudtaget har redan avhandlats i tråden, kärlek, affektionsvärde och kunskapstörst överväger rationell ekonomi.

När blev styrlagernycklar för 1 1/8" normala handverktyg? Tunna fasta nycklar i dimension över 30 mm brukar normalt inte förekomma i varje lägenhetsinnehavares bra-å-ha-verktygslåda.

Den krångliga delen i proceduren att byta är exakt samma oavsett vilken typ av styrlager du väljer. Justering av lagerspänning är betydligt enklare med A-headset och det behövs inga konstigare verktyg än insexnycklar. Att hålla kvar vid gängat är att krångla till det för sig.

Dyrare att byta till A-headset? Ja, en hundring i värsta fall.

Vill man komma riktigt billigt undan kan man köpa en säck cement i bygghandeln för en 50-lapp och fylla gamla gaffeln med.

oxr skrev:
> Råkade trilla in här efter att ha sett
> yardsale-tråden.
>
> Ska du byta gaffel så måste du tänka på att
> få rätt längd på gaffelröret. Det ska alltså
> sticka upp tillräckligt mycket genom ramen när
> du stuckit in gaffeln för att kunna montera.
>
> Med A-headset är det enkelt. Har du ett
> gaffelrör som är långt nog kommer alla
> gaffelrör passa.
>
> Med gängade är det lite klurigare. Då är
> längden på gaffelröret ganska kritisk. Den ska
> vara på några millimeter när lika lång som din
> gamla gaffel. Om den är längre kan det gå att
> kapa den i rätt längd, men då gäller det att
> det att gängorna går tillräckligt långt ner
> för att styrlagret ska funka.
>
> Gamla gängade styrlager som varit med lite för
> länge har en tendens att få strippade gängor
> efter ett tag. Börjar du skruva på de där
> gängorna finns en risk att de sabbas. Dessutom
> är det inget kvalitetsstyrlager direkt. Pinewood
> (Cykelringen) snålade in på alla delar som inte
> skrevs ut i annonserna, till exempel styrlager.
> Så räkna med att du kommer bli tvungen att byta
> ut styrlagret.
>
> Slutsats: gör det enkelt för dig och skit i
> gängade gafflar och köp A-headset. Större utbud
> av gafflar, enklare att skruva, enormt mycket
> större utbud av styrlager och styrstammar. Finns
> helt enkelt inga som helt rationella skäl att
> hänga kvar vid gängat. Den kostnad du sparar in
> på att behålla ditt gamla lager förlorar du på
> att du är tvungen att köpa styrlagerverktyg som
> förpassats till stenåldern.

Det var ju det jag misstänkte, att det inte skulle gå så lätt. Tillbaka till ruta ett.

ratatosk skrev:
> Jenny W skrev:
> -----
> > örgelgörgel skrev:
> >
>
> > -----
> > > Jag vill ha mer nakenbilder i den här
> tråden.
> >
> >
> > Nakenbilder? Var var Vad har jag missat?
>
>
> Du har bara missat att han är dryg, den här
> gången sexistisk och för lat för att porrsurfa.

Här händer det grejer medan man är borta må jag säga.
Jag tror gubbslemmet fiskar i fel målgrupp. Föreslår att urgelgurgel surfar in på bodycontact.se eller knullkontakt.nu så vi får prata cykel ifred. Alternativt kan Han ju starta en datingtråd. God jaktlycka urgel

Äsch, örgelgörgel är numera en omtänksam prick som har god hand med barn och hemlösa katter. Annat var det förr.

oxr skrev:
> Äsch, örgelgörgel är numera en omtänksam
> prick som har god hand med barn och hemlösa
> katter. Annat var det förr.

Nu fick jag dåliga vibbar

oxr skrev:
> När blev styrlagernycklar för 1 1/8" normala
> handverktyg? Tunna fasta nycklar i dimension över
> 30 mm brukar normalt inte förekomma i varje
> lägenhetsinnehavares bra-å-ha-verktygslåda.
>
> Den krångliga delen i proceduren att byta är
> exakt samma oavsett vilken typ av styrlager du
> väljer. Justering av lagerspänning är betydligt
> enklare med A-headset och det behövs inga
> konstigare verktyg än insexnycklar. Att hålla
> kvar vid gängat är att krångla till det för
> sig.
>
> Dyrare att byta till A-headset? Ja, en hundring i
> värsta fall.
>
> Vill man komma riktigt billigt undan kan man köpa
> en säck cement i bygghandeln för en 50-lapp och
> fylla gamla gaffeln med.

Vaknat på fel sida? Jenny jobbar ju nånstans där de verkar ha en del handverktyg dessutom verkar det inte sitta fast när det gäller att skaffa hjälp och verktyg från allehanda håll. En styrlagernyckel för gängat kan väl vem som helst låna ut utan att oroa sig för att den går sönder.
Det alternativ du föreslår innebär ju att man måste pressa i ett nytt styrlager i styrröret och troligtvis leta reda på en A-head för 1" då röret i en stålram troligen kommer göra det trångt att få in A-headlager och 1 1/8" rör i styrröret. Det är inte så lätt att vara hjälpsam på distans har jag märkt. Det gäller nog alla som gör ett försök verkar det som.

Hm Tja det blev svårt för mig att ta beslut ensam. Jag här tillgång till en del verktyg och även verkstad skulle jag links tro, om det tryter. vill inte lägga allt för mycket pengar på gamlingen utan det är mest för att lära att meka och så vill jag ha en fungerande andrahoj... Ska träffa en i helgen som är duktig på att skruva hoj. Kanske ide att ta med den gamle oxå så får han titta...

Hasse#7 skrev:
> Det alternativ du föreslår innebär ju att man
> måste pressa i ett nytt styrlager i styrröret

Det är stor risk för det även med ditt förslag. Du förutsätter att det gamla styrlagret går att använda igen. Baserat på min erfarenhet av kvaliteten på Cykelringens styrlager samt vad som brukar hända med 15 år gamla gängade styrlager är det stor risk att det inte kommer gå. Då blir det i alla fall så att ett nytt styrlager från den begagnade gaffeln måste pressas in. Nu kommer säkert en invändning om att man kan låta de gamla lagerkopparna sitta kvar. Visst kan man det, förutsatt att styrlagren är av samma sort. Hur troligt är det?

> och troligtvis leta reda på en A-head för 1" då
> röret i en stålram troligen kommer göra det
> trångt att få in A-headlager och 1 1/8" rör i
> styrröret.

Måttet 1 1/8" tum är lika stort oavsett om gaffelröret är gängat eller ogängat. Jag har inte lusläst tråden, men är det inte ens fastställt vilken diameter det är på gaffelröret? Är det 1 1/8" är det exakt samma dimensioner på allt oavsett om det är gängat eller ogängat.

> Det är inte så lätt att vara
> hjälpsam på distans har jag märkt. Det gäller
> nog alla som gör ett försök verkar det som.

Absolut. Därför tycker jag att man ska vara noggrann att väga in alla osäkerhetsmoment. Gör man det tycker jag att du helt enkelt ger felaktiga råd. Ditt råd förutsätter att:
- styrlagret är i gott skick
- att rätt verktyg går att uppbringa
- att det nya gaffelröret har rätt längd
- att det nya gaffelröret har rätt gängor

Själv förutsätter jag att saker kommer skita sig på vägen, och att om man inte har tidigare erfarenhet är det svårare att lösa. Då är den enklaste, säkraste vägen att föredra.

Mitt uppvaknande var utan anmärkning.

Det här är en bra tråd för mig som psykar upp mig inför ram-renovering till vintern.
Heja Jenny ! Fortsätt så !

/Svaje :)

Svaje skrev:
> Det här är en bra tråd för mig som psykar upp
> mig inför ram-renovering till vintern.
> Heja Jenny ! Fortsätt så !
>
> /Svaje :)

Svaje
Joo du. Här är det svallande känslor och dramatik på hög nivå.
Och tack för pepp :)

En fördel med att bytta till Aheadset för gaffeln är att det är så det funkar på alla moderna hojar. Då lär man sig något användbart också, förutsatt att man inte bara ska skruva med gamla vrak.

F'låt Jenny om jag kapar din tråd lite, men det verkar vara här som happymekarna häckar och min gamla skrotcykel är i värre skick än din. :-)

Kan inte bestämma mig för om jag ska:
a) försöka fixa till den 5-växlade torpedoväxeln, som iofs är en styggelse på ett bockstyre, men praktisk. Om den skulle funka alltså. Har däremot ingen aning om hur man gör.
b) bara rafsa loss reglage och kablar och göra ful-SS av den. Det är ju så jag kör den nu. Inte helt kosher kanske, men jag kan leva med den onödiga vikten av en obrukbar navväxel.
c) byta bakhjul och ?? och göra "riktig" SS av den.

Skulle vilja ha en enig happyjury för något av alternativen + utförlig argumentation och beskrivning om tillvägagångssätt. Är så sjukt trött på att fatta beslut just nu.

Surkärring skrev:
> F'låt Jenny om jag kapar din tråd lite, men det
> verkar vara här som happymekarna häckar och min
> gamla skrotcykel är i värre skick än din. :-)
>
> Kan inte bestämma mig för om jag ska:
> a) försöka fixa till den 5-växlade
> torpedoväxeln, som iofs är en styggelse på ett
> bockstyre, men praktisk. Om den skulle funka
> alltså. Har däremot ingen aning om hur man
> gör.
> b) bara rafsa loss reglage och kablar och göra
> ful-SS av den. Det är ju så jag kör den nu.
> Inte helt kosher kanske, men jag kan leva med den
> onödiga vikten av en obrukbar navväxel.
> c) byta bakhjul och ?? och göra "riktig" SS av
> den.
>
> Skulle vilja ha en enig happyjury för något av
> alternativen + utförlig argumentation och
> beskrivning om tillvägagångssätt. Är så sjukt
> trött på att fatta beslut just nu.

Hehe jag har nog lyckats locka hit en och annan fulmeckare. Be my guest. Enig jury jag inte om du hittar här dock. Tycker en del verkar rätt så oeniga här

Man måste inte vara enig och man måste inte ha rätt. Men här uppstår ju problemet med att den som vill komma framåt inte kommer nån vart.

Ta med gammelhojen till din bekant så får du en till jämförelse och support som är mer handgriplig.

Jag tror att vi har olika värdegrund på det här objektet. Jag anser i detta fall att det inte gör något om det blir jobbigt eller fel så länge man lär sig något. Tid är här ny kunskap men se till att förbruka minimalt med pengar för det är den inte värd. Sen måste den synen ju inte vara rätt men så har jag tolkat tråden när jag läst den ända från början.

När det gäller styrröret så har jag haft en liknande situation med ett styrrör i stål av klen dimension och där fick inte 1 1/8 gaffel plats tillsammans med A-head styrlager de hade för mycket gods i kopparna och krävde ett grövre styrrör. Kan ju vara maximal otur men det kändes som jag var tvungen att gå på ett A-headlager för 1" och en gaffel för 1" A-head trots att stammen var 25,4 mm. Stålkopparna kanske har mindre gods än modernt lager? Jag kommer behöva göra samma sak på min fulcross/pendlare styrröret är 30 invändigt och 1 1/8 är typ 28 mm i diameter så det finns inget utrymme för kopparna plus att de ofta är 34 mm utvändigt om jag inte minns fel.

Jag är inte sugen på att kriga om det här. Tycker ni att jag har fel så kan jag släppa det här och nu och inte skriva något mer. Jag vill inte lura in intresserade nya cyklister på fel väg.

Klart man måste diskutera. Jag har gjort de här misstagen så många gånger tidigare så det är därför jag har den inställningen jag har. Har stått där med strippade gängor och andra problem och det har slutat med att de snabba och billiga genvägarna visade sig bli dyrare och krångligare. Så länge jag bara läste tabellerna på Internet såg det lovande ut men då bortsåg jag från vad femton år av slitage och bristande underhåll kan ställa till med på lågkvalitetsprylar.

Angående dimensionerna: 30,2 mm så är det 1", 34,0 mm så är det 1 1/8". Sen finns förstås en massa andra dimensioner. Vad det är för ram påverkar inte val av system för styrlagret, alltså om det är gängat eller ogängat. De ogängade styrlagren utgår från den gamla standarden men var ursprungligen ett sätt att kunna göra gaffelrören i aluminium utan att få problem med för mjuka gängor till styrlagerjusteringen. Gängat och ogängat förekom parallellt andra halvan av 90-talet men vid millenieskiftet hade ogängat i stort sett tagit över helt. Gängat förekommer även efter det men det är nästan uteslutande på billighetsgrejer.

EDIT: http://sheldonbrown.com/cribsheet-headsets.html

Senast ändrad:
Jenny W skrev:
> örgelgörgel skrev:
> -----
> > Jag vill ha mer nakenbilder i den här tråden.
>
> Nakenbilder? Var var Vad har jag missat?

Din egen trådtitel gissar jag.

Stumpy skrev:
> Jenny W skrev:
> -----
> > örgelgörgel skrev:
> >
>
> > -----
> > > Jag vill ha mer nakenbilder i den här
> tråden.
> >
> > Nakenbilder? Var var Vad har jag missat?
>
> Din egen trådtitel gissar jag.

Höh?
Åh det måste vara dagens sämsta. Aningens långsökt, tycker du inte?

Jenny W skrev:
> Stumpy skrev:
> -----
> > Jenny W skrev:
> >
>
> > -----
> > > örgelgörgel skrev:
> > >
> >
>
> >
> > > -----
> > > > Jag vill ha mer nakenbilder i den här
> > tråden.
> > >
> > > Nakenbilder? Var var Vad har jag missat?
> >
> > Din egen trådtitel gissar jag.
>
> Höh?
> Åh det måste vara dagens sämsta. Aningens
> långsökt, tycker du inte?

Det var så jag tolkade trådtiteln men ack så besviken jag blev när jag snabbt insåg att tråden handlade om någon äcklig gammal Pinewood som skulle göra sig bättre på havets botten än att få någon omsorg. Att göra i ordning den är lite som att polera en bajskorv, hur mycket du än polerar så är det fortfarande en bajskorv.

örgelgörgel skrev:
> Det var så jag tolkade trådtiteln men ack så
> besviken jag blev när jag snabbt insåg att
> tråden handlade om någon äcklig gammal Pinewood
> som skulle göra sig bättre på havets botten än
> att få någon omsorg. Att göra i ordning den är
> lite som att polera en bajskorv, hur mycket du än
> polerar så är det fortfarande en bajskorv.

Det är ju du som är äcklig! Och otroligt barnslig dessutom.

För att förhöja enigheten i denna tråd har jag nu kollat upp vad som gäller på min fulcross. Jag har satt i en Rose-adapter från gängat till A-head. Denna adapter har två hylsor den ena är på A-headsidan och ger valet 1" eller 1 1/8", i nederändan är det en hylsa som ger valet 25,4 eller 22,2. Jag har tagit bort den hylsan och glömt att jag gjort det och använder 22,2 alltså är mitt gaffelrör 1" och oxr hade rätt. Jag hade fel men rätt så till vida att jag köpt rätt grejer till min cykel vilket duger för mig.

När det gäller den parallella diskussionen kan ni väl bara droppa den, för den tillför absolut inget matnyttigt och beskriver folk och saker på ett sätt som bara är negativt.

Edit: Konstig formulering.

Senast ändrad:
örgelgörgel skrev:

>

Hellre polera en bajskorv än bete sig som en. Igen.

Surkärring skrev:
> F'låt Jenny om jag kapar din tråd lite, men det
> verkar vara här som happymekarna häckar och min
> gamla skrotcykel är i värre skick än din. :-)
>
> Kan inte bestämma mig för om jag ska:
> a) försöka fixa till den 5-växlade
> torpedoväxeln, som iofs är en styggelse på ett
> bockstyre, men praktisk. Om den skulle funka
> alltså. Har däremot ingen aning om hur man
> gör.
> b) bara rafsa loss reglage och kablar och göra
> ful-SS av den. Det är ju så jag kör den nu.
> Inte helt kosher kanske, men jag kan leva med den
> onödiga vikten av en obrukbar navväxel.
> c) byta bakhjul och ?? och göra "riktig" SS av
> den.

Jag tycker du ska försöka fixa den, lyckas det inte har den ju valt åt dig. Rimligen har du antingen backar eller motvind där du bor.

1. Om det är det nav jag tror så har du ihåliga axelmuttrar som det sticker ut en kedja ur på varje sida. Mellan vajer o kedja sitter förmodligen en plastbox. Lossa kedjan från wirern där. Pröva att dra i kedjorna o se om det rör sig.

2. Rör det sig, säg hurra och lägg cykeln på sidan, skruva ur kedja, häll i växellådolja, skruva i kedjan igen, o jucka lite på den så oljan sprider sig där inne. Det går säkert med någon annan lagom tjock olja med om du har det hemma.

2b. Rör det sig inte kan du utnämna cykeln till din nya ss, eller plocka isär navet för kontroll, rengörning o smörj. Det kan sluta jättebra, eller med att du köper ett nytt hjul på biltema o väljer mellan ss billigt eller växelnav dyrt.

3. Verkar navet ok så kolla reglaget. Rör det sig där det ska? Smörj försiktigt om det kärvar.
Kolla vajrar o höljen.

4. När du monterar vajrarna, nya eller om de gamla duger, leta reda på det läget i reglaget där båda är så långa som möjligt. Montera dem sen så att de är precis slaka i det läget. Sen jobbar reglaget genom att spänna dem i olika kombinationer.

örgelgörgel skrev:

>

Vilken tur att ingen tvingar dig att cykla på MIN cykel då. Föresten är det ingen som tvingar dig att läsa eller kommentera i denna tråden heller och den nu gör dig så besviken

Tillbaka
Topp