Jaha, det här har jag byggt på medan jag följt Jennys tråd. Det går segt o meka när happy är skoj.
Så här blev projektet "Bygg en pendlare åt min flickvän, som är beroende av hoj+charriot i sin vardag, trotts att vi båda är panka."
Eller tja, nu går jag o lägger mig. Till morgondagen lämnar jag:
-Montera skärmar
-gå till LBSen o köpa skruvar till axlarna
-montera ett stöd (en charriot-korrekt pendlare behöver stöd), lyse o reflexer.
-Leta reda på en mavic adapter för att flytta v-broms med, ett provisorum med v-broms bak tills jag fixat en skivbromsfäste-adapter på ramen. (någon som har en att sälja?)
Äsch, jag som tänkte att jag var typ klar o bara hade lite jag ska bara i morgon, nu ser det ju mycket ut. Vill att den står klar när hon kommer i morgon.
När hon är här får hon välja sadel, o så justerar vi in den efter henne. (moahaha, om jag inte får total bakläxa o får bygga om o bygga rätt.)
Tanken är att det ska vara bra med en oansenlig ram, stel gaffel, 622-hjul med skivbroms, 7-delad kassett, allt för att funka pålitligt i snöslask o bristande underhåll o stress/trötthets-relaterat slarv. Eftersom vi inte bor ihop kommer jag inte vara där o pyssla om den så ofta.
Försökte tänka o be om råd om ramstorlek innan, när jag sen hade henne på plats o hon kunde testa olika storlekar visade hon sig trivas bra med mycket stor ram. Hon har väldigt korta ben, o ska pendla, inte skogsåka.
Bytte ut de ihåliga axlarna mot mutter-axlar, för att jag misstänker att det kommer finnas tillfällen när hon slarvar med att trä låset genom hjulen, o hjulen är nog det enda stöldbegärliga. Bakhjulet är mitt första seriösa hjulbygge, med tensiometer o allt. (Har riktat hjul o testbyggt av kasserade delar innan, men det räknas lix inte.)
När budgeten tillåter ska hon givetvis få bättre däck, ett par dubbdäck från biltema sitter där o skäms.
Hittills har det kostat tid, en barncykel för framgaffel (tack NH!), 100:- för biltemas skärmsats.
Resten fanns faktiskt i mina gömmor. Hjulen hittade jag i ett soprum, framhjulet i renoveringsbart skick men bakhjulet var fälg o ekrar bortom räddning, men navet helt ok.
Haleluja för den kreativa fattigdomen o skrotsamlandet.