Skryllerundan 2.0

Skryllerundan 2.0
Ok, det är dags att presentera skryllerundan 2.0. Jag var ute och tog några foton i dag, 25 grader varmt och skir grönska i bokskogarna. Rundan är en vidareutveckling av 1.0 med största skillnaden att passagen över till Måryd numera går via små, roliga och bitvis ganska tekniska stigar istället för dynghålet nere vid stugorna. En annan skillnad är nedförsbacken i Måryd som numera är roligare samt utan kor och stegar att ta sig över. Rundan är 17km lång och består mest av stig (max ca 2km grusväg/ridväg).

Min polare JT och jag ska försöka märka ut stigarna på ett bra sätt den kommande veckan (neongrön färg). Det vore bra om så många som möjligt testar rundan och kommer med förslag på förbättringar. Dessutom kan vissa passager må bra av lite extra slitage.

Skrylle-maj-2013.jpg

Jag måste ge mitt yngsta barn, Alva, lite kred. Under vårens föräldrarledighet har jag burit med henne ut i skogen. Hon har varit nöjd i vaket tillstånd lekandes med pinnar och sedan sovit gott i blåbärsriset då jag röjde stigarna från nedfallna träd, fälld sly mm.
Kontakta mig om ni vill ha GPX/KMZ-filen.
/P

Bilagor

• 2an.jpg
    2an.jpg
    125.8 KB · Besök: 55
Senast ändrad:
Skryllerundan 2.0
Nu har jag testat rundan, eller i alla fall de första 13 km av den, sedan hann jag inte mer utan fick avbryta och cykla tillbaka till starten den tråkiga vägen. Navigerade efter min 310xt vilket är ett litet elände när man kommer "off course". Syns ganska tydligt på kartan i länken nedan var jag hade problem med mina hjortfotstalanger:

http://connect.garmin.com/activity/311638185

Det jag hann cykla var i alla fall grymt positivt, riktigt fina stigar och inget bråk med fotfolket. Biten ner mot Måryd var minst sagt tekniskt och där klämde jag in en OTB på ett ställe. Sedan körde jag fel precis innan mitt spår slutar och körde ner i en lövhög som dålde ett ganska rejält hål - Hej OTB 2. Större delen av banan är redan kalas och resten kan definitivt bli det om det blir lite uppåkt. Bra jobbat med Skryllerundan 2.0, tumme upp!

Skryllerundan 2.0
Hej,

Jag cyklar inte MTB, men är intresserad av att testa i Skrylle och Genarp. Hur kvalificerade cyklar behövs det för dom områdena? Länka gärna till några cykelförslag!

Skryllerundan 2.0
Hej
Ser riktigt fint ut. :-)
Finns den i Garmin format får du hemskt gärna maila över filen.
Eller det cyklas kanske rent av fasta tider på slingan ?

Skryllerundan 2.0
rois skrev:
-------------------------------------------------------
> Hej,
>
> Jag cyklar inte MTB, men är intresserad av att
> testa i Skrylle och Genarp. Hur kvalificerade
> cyklar behövs det för dom områdena? Länka
> gärna till några cykelförslag!

Sök på nybörjare, finns en massa trådar om instegs-mtb. De flesta brukar landa i en Radon ZR team 6.0 eller 7.0 från bike-discount.de

Du lär i alla fall behöva en ordentlig mtb, köp så fin som budgeten klarar.

Skaning, skicka ett PM med din mail så kan jag skicka över en tcx som du kan lägga in i Garmin training center och sedan skicka över till din enhet. Har inte hittat något sätt att fixa det med garmin connect.

Skryllerundan 2.0
Som ryttare i Skrylleområdet skulle jag uppskatta om ni höll hyfsat lågt tempo när ni cyklar på vägar som är markerade som ridstig, framförallt när det är skymt sikt. Mest för min och hästens säkerhet men även för er egen del, man vet aldrig vad en skrämd häst kan hitta på...

Skryllerundan 2.0
Absolut, hästar har företräde och då särskilt då på ridstigar. Sedan i september cyklar jag ca tre-fyra ggr i veckan (föräldrarledig) och har mött hästarekipage en enda gång.
Jag stannar och lyfter cykeln åt sidan vid möte.
/P

Skryllerundan 2.0
Ja, jag gillar tekniska stigar bäst och vill minimera grusvägsgnetet till ett minimum. Vildsvinen och hjortdjuren i Skrylle har trampat upp riktigt fina stigar som med en milt hjälpande hand har blivit kul att cykla på.

Märkningen kan bli bättre men samtidigt vet jag inte om det skulle sticka i ögonen på fel personer.

Kul att du gillar 2.0 :)
/P

Mycketvillhamer skrev:
> Nu har jag testat rundan, eller i alla fall de
> första 13 km av den, sedan hann jag inte mer utan
> fick avbryta och cykla tillbaka till starten den
> tråkiga vägen. Navigerade efter min 310xt vilket
> är ett litet elände när man kommer "off
> course". Syns ganska tydligt på kartan i länken
> nedan var jag hade problem med mina
> hjortfotstalanger:
>
> http://connect.garmin.com/activity/311638185
>
> Det jag hann cykla var i alla fall grymt positivt,
> riktigt fina stigar och inget bråk med fotfolket.
> Biten ner mot Måryd var minst sagt tekniskt och
> där klämde jag in en OTB på ett ställe. Sedan
> körde jag fel precis innan mitt spår slutar och
> körde ner i en lövhög som dålde ett ganska
> rejält hål - Hej OTB 2. Större delen av banan
> är redan kalas och resten kan definitivt bli det
> om det blir lite uppåkt. Bra jobbat med
> Skryllerundan 2.0, tumme upp!

Skryllerundan 2.0
Om ni inte redan har målat så är grön ingen bra färg i bokskogen. Finns en runda hemmavid som är märkt med grön färg i bokskog och den är ganska svår att se, speciellt nu på våren.

Skryllerundan 2.0
Pepperagge skrev:
> Ok,
> nu finns det en liten darrig filmsnutt som visar
> vissa av de "nya" avsnitten på rundan.
> Varning för dålig filmkvalitet.
>
> =youtu.be
> /P

Går det måhända att göra den tillgänglig för mobiler?

Skryllerundan 2.0
Jag vet inte om det går. Jag var inne på de avancerade inställningarna utan att lyckas ändra på det. Några tips?
/P

"Syndication
No, this video should not be available on mobile phones and TV."

Mycketvillhamer skrev:
> Går det måhända att göra den tillgänglig för
> mobiler?

Skryllerundan 2.0
Pepperagge skrev:
> Jag vet inte om det går. Jag var inne på de
> avancerade inställningarna utan att lyckas ändra
> på det. Några tips?
> /P
>
> "Syndication
> No, this video should not be available on mobile
> phones and TV."
>
> Mycketvillhamer skrev:
> > Går det måhända att göra den tillgänglig
> för
> > mobiler?

Inga tips tyvärr :(

Skryllerundan 2.0
Guida dig gör jag gärna. Oftast är söndagsmorgonen den säkraste tiden. Jag kan höra av mig nästa gång det passar.
/P
Varanen skrev:
> Sweet!
>
> Om det blir guidning någon hoppas jag kunna
> hänga på.

Skryllerundan 2.0
Flyttar snart till Dalby, blir till att testa spåret då. Finns det någon organiserad cykling i området? Bor i Lund nu och då blir det mest Lvg, men med 50 meter till skrylle lär mountainbiken få mer motion.

Skryllerundan 2.0
Finns ju en fin cykelväg ut till skrylle från Lund (Linero) som innebär ca 100 m asfalt på hela vägen mellan Lund och Skrylle. Blir en fin uppvärmning inför Skryllerundan :)

Skryllerundan 2.0
dungen skrev:
> Jo, har sett den på karta men aldrig kört den.
> Går via hardeberga eller?

Stämmer bra det, sedan går det en liten stig på andra sidan dammarna sett från asfaltsvägen förbi dammarna. Efter fiskeklubbhuset kommer det lite grusväg till och sen en bit stig till vägen mellan s sandby och dalby.

Skryllerundan 2.0
Pepperagge skrev:
> Guida dig gör jag gärna. Oftast är
> söndagsmorgonen den säkraste tiden. Jag kan
> höra av mig nästa gång det passar.
> /P
> Varanen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Sweet!
> >
> > Om det blir guidning någon hoppas jag kunna
> > hänga på.

Helgerna är tyvärr svåra, men 1-1,5 timme en vardag em vid 15 eller 16-tiden funkar ibland.

Posta eller PM:a gärna när du ska ut så ser vi om det funkar.

Skryllerundan 2.0
Ja, det är riktiga lyxspångar, tre plankor breda med smalt mellanrum, dessutom toppade med "antihalknät". Men de går att missa, det kan jag intyga :)

Vi var ute på en runda i går kväll. Rundan fungerar bra även i mörker om man väl har kört den någon gång i dagsljus. Vi mötte två cyklister på den lilla delen av rundan som är stig på skåneleden (ca kl. 20.30 vid den redan torra bäcken). De körde rundan i riktning tvärtom vad vi brukar köra den. Var det någon av er?

Det känns som om sly ganska snabbt kan täppa till vissa stigar om vi inte sliter på dem. Ut och cykla vetja :)
/P

Skryllerundan 2.0
ALK skrev:
> Hej,
>
> Hur ser det ut i skulle? Är leden uppmärkt?
> Finns stigarna kvar?
>
> Tack för info

Undrar detta också!

Skryllerundan 2.0
Det senaste halvåret har jag inte kunnat skogscykla pga dåliga tummar. Nu verkar det tack vare ett nytt skydd kunna bli av igen. Jag har pga skadan endast cyklat skryllerundan 2.0 en enda gång sedan i mars och det var i förra veckan. På vissa ställen skapar stormfällda träd lite problem och på andra ställen har slyn fått växa för mkt (för få som cyklar?).

Jag har hittat nya stigar som klart förbättrar rundan. De är ännu inte färdigpreppade, så jag ber därför att få återkomma när 2.1 är klar.

Fram till dess vore det kul med förslag på förbättringar och stigar som jag inte känner till. Så hjälp gärna till att göra skryllerundan bättre. T.ex, förslag på hur vi ska på ett smidigt sätt ta oss runt den nya äventyrslekplatsen utan att störa joggare och barn för mkt.

Det finns även en liten lokal runda som jag brukar cykla med mina två söner. Snorungar 800 heter den första loopen. Loop två är på gång men överfarten över bäcken är inte färdig.

/P

Skryllerundan 2.0
Markeringen är tyvärr skral. Det enklaste är rutinerad happy-vän alternativt GPS laddad med kml/gpx-fil. Jag cyklade de södra delarna i dag på morgonen. Det är snårigast i övergången till Måryd.
P

Tillbaka
Topp