Skulle behöva er expertis är en nybörjare :)

notoriouzz

Ny medlem
Det är så att jag har tänkt ge mig in på cykling i skog/terräng/och vanliga grus/asfalts vägar cykeln jag vill ha skall vara freeride modell och dom jag har siktat in mig på är:

Kona Precept 200 MTB Fully grön (2016)
Giant Glory 2 MTB Fully 27.5" gul/svart (2016)

Någon av dom där två cyklarna skulle vara fint att ha, men jag vet ju som sagt inte mycket om varken cyklar eller freeride därför behöver jag er expertis, tack på förhand // jimmy

Du får infoga länkar till cyklarna för inte många har lust att googla själv för att hjälpa till.

Tyvär fick jag inget svar i den tråden och hittade inte något vis att ta bort den så prövade att göra en ny i hop on att få bättre svar :)

Ser kanske lite väl skogiga för ändamålet du beskriver. Det där är inte cyklar som trivs på grus/asfalt eller lättare stig. Om modellerna är bra har jag ingen aningen om, men jag ställer mig något tvekande till cykeltypen till det tilltänkta användningsområdet.

Tack för ditt svar!, Jag letar ju efter en cykel som jag kan leka på i skogen och ner för slutningar och dylikt eller cykla i grusade eljusspår när jag letar efter nya stigar eller backar man kan fara nerför, asfalt är mer på väg till jobbet tar 5 min dit och 5 min hem med cykel.

Problemet för mig är ju att jag inte vet hur seg/lätt trampade dessa cyklar är vill ju ha en cykel som jag kan få upp fart på när man åker på stigar även om det inte sluttar så mycket, själv klart kan man ju lära sig att "pump åka?" eller vad det kallas för att få upp fart på den vägen också, men vill också kunna trampa efter som jag är ny på dessa cyklar :)

Pratade precis med en av affärerna jag tänkt köpa ifrån och han hade glory 2 27,5 från 2016 och glory 1 27,5 från 2015 båda med samma pris men glory 1 var tydligen bättre vet inte riktigt varför men här är den cykelns länk:

https://www.giant-bicycles.com/au/glory-27.5-1-2015

Dom cyklarna lär ju inte va roliga när du ska använda den till sånt här som du skrev i andra tråden(skogen / Eljusspår nå stigvägar med rötter och sånt som man kan hoppa över och sånt, sen på asfalt till jobbet). En DH-cykel kommer ju bara kännas seg och riktigt tråkig.
Helt fel sorts cykel för ändamålet. Bättre med en Am-hoj då.

Funderar du på Giant så är Gloryn ett eller t o m två snäpp för mycket med tanke på dina tilltänkta användningsområden..

Jag tror du skulle må mycket bättre på en Trance. Tillräckligt busig för hyfsat nerför och helt cykelbar
till jobbet, även om jag hellre väljer någonting mer transportanpassat om jag inte ska ut och skogsbusa efter jobbet.

LIte tuffare nerför, välj Reign.

Problemet med dom cyklarna är att dom inte har dualcrown tycker det ser för jäkla balt ut! vet inte vad jag ska göra får typ beslutsångest =/

Ser ballt ut ja, men risken är stor att cykeln bara står som prydnadssak sen.
Dom är gjorda för att åka lift upp och hoj ner.
Allt annat är dom ganska värdelösa till.

Visst ser det ballt ut men skall du cykla på hojen ellet stå och glo på den.

För beskrivet ändsmål köp en am hoj eller en krallig stig hoj typ trance,regin,bird, eller en commencal am typ för att nämna nått.
/M

Vill du lägga de pengarna på en cykel som du främst tycker är snygg?

jag upphör aldrig att förvånas.

Jag har ju inte mycket mer att gå på har inte ägt en cykel sen jag var 15 år det är 13 år sedan, så har ingen aning igentligen om vad för cykel det är jag skall använda. men den infon jag har fått fram om det jag tror skulle passa mig att göra så åker dom i skogen och på stigar och sånt med "scott fr" tex, då tänkte jag att efter som konan är freeride är inte det samma sak?

Du har börjat bra med att specificera dina behov. Jag skulle nu kollat upp vad det är för skillnader på olika cyklar och sedan försöka att testa så mycket som möjligt för att känna efter om de fungerar för dessa behov. Först därefter börja fundera på hur den tilltänkta cykeln ser ut (om det ens är relevant).

Konan är en DH.

Dessutom tycker jag det känns väl magstarkt att lägga upp mot 30-40 000 på en ny hoj som du eventuellt inte kommer trivas med. Finns billigare hojar runt 20k som har i stort sett samma specs.

Senast ändrad:
notoriouzz sa:
å fan skulle du kunna lista dom så jag kan kolla upp dom?
Men lite får du jobba! ;)
Vet inte var du bor och vad för kvalité det är på cykelhandlare hos dig, men gå runt till några olika och beskriv exakt vad du ska ha cykeln till. Provcykla! Gå sedan hem och läs lite tester av de cyklarna du har sett. Läs även sammanställningar, brukar finnas typ Enduro bike of the year, Trailbike of the year osv.
Efter det har du förmodligen en uppfattning om 2-4 hojar som du kan tänka dig.

Om det är din första cykel, lägg absolut inte mer än 20 kkr. I den häraden bör du kunna få tag på en vettig fulldämpad som klarar din kravspec.

Per-Erik sa:
Kolla på Canyon Torque, Rose The Unchained, YT Tues bland annat.
Men det där är ju DH-hojar. Det är helt fel om han ska ut i lokala skogen samt även cykla till jobbet. Vore iofs. kul att se någon jobb-pendla på en Tues.... :D

Jo, men han var ju helt insnöad på DH så jag tipsade om några såna, som inte kostar skjortan.

Annars finns det ju fina heldämpade som jag tror skulle passa trådskaparen bättre, som t.ex

Rose Uncle Jimbo/Granite Chief/Root Miller
Commencal Meta AM
Canyon Strive/Spectral
YT Jeffsy/Capra
Radon Slide

etc....

Sen som tidigare nämnts, jag har båden en renodlad DH och en Endurohoj och det är som natt och dag mellan dem i trampeffektivitet. Visst, det GÅR att ta sig fram på dh.n men så värst kul är det inte. Endurohojen däremot är ren cykelglädje, klättrar bra och är underbar nerför i den svenska terrängen. DH.n SKA vara i backen helt enkelt, allt annat kör jag på enduron.

Senast ändrad:
TS skriver ju att han ska ha cykeln till att jobbpendla med också.
Att lägga 20 - 35 kkr på en enduro eller DH känns både som pengar i sjön samt redan nu ringa försäkringsbolaget och anmäla den stulen.

Man kan tydligen köpa en ok FS för runt 10kkr. Varför inte börja där?

Barometer sa:
TS skriver ju att han ska ha cykeln till att jobbpendla med också.
Att lägga 20 - 35 kkr på en enduro eller DH känns både som pengar i sjön samt redan nu ringa försäkringsbolaget och anmäla den stulen.

Man kan tydligen köpa en ok FS för runt 10kkr. Varför inte börja där?

Å andra sidan har jag jobbpendlat på min enduro/stigcykel i fyra år utan att få den stulen ;) Vi vet faktiskt inte hur TS kan förvara sin cykel på jobbet.

Om du har snöat in på dubbelkronat så tror jag att det är bättre att köpa en billig begagnad dh och en schysst stigcykel eller hardtail som faktiskt går bra att använda 99% av tiden :)

Ursäkta trådkapningen men frun behöver en bil att shoppa med och köra till jobbet med, vilken av dessa två rymdraketer ska hon välja?

Apollo 3
Apollo 8

....

Ursäkta taskig liknelse men ungefär så långt borta känns dina alternativ. Mitt tips: kolla på xc/enduro/trail-hoj med 110-140 mm fjädringsväg. Typ trance spectral nerve 29 camber enduro kanske stumpjumper. Googla.

Det som du beskriver cyklar jag med xc-ht eller en fs29a med 100 mm fram o bak.

castrello sa:
Ursäkta trådkapningen men frun behöver en bil att shoppa med och köra till jobbet med, vilken av dessa två rymdraketer ska hon välja?

Apollo 3
Apollo 8
.

Jag tycker det är dumt att lägga så mycket krut för shopping. Den här verkar lämpligare:

Hehe många roliga kommentarer men också många hjälpfulla tack ska ni ha :) det är not enduro jag söker, om jag ska vara helt ärlig så trode jag dh cyklarna var enduro, men mistag gör man. nu när jag vet vad för typ av cykel det är så blir det nog lite lättare, och cykeln står mycket säkert på jobbet och den kommer stå i lägenheten hemma :)

Tack för alla svar!

Wouter-van-den-Bosch-monster-bike-2-570x469.jpg

:P ;)

Haha, ja men priset är ju inte så fruktansvärt illa från början enligt min mening.
Fast, tja, men får antagligen mer tysk postorderhoj för pengarna och samma nivå på servicen.

Tack för XLL borgis, dom hade inte så mycket men efter som det låg i v-ås så sökte jag där på cykel butiker och hittade en som heter cykloteket.se och där hade dom många cyklar, så det tackar jag för ska ringa dit på måndag och fråga vad dom har åt mig i enduro/xc.

Sen vill jag bara igen tacka alla dom hjälpt mig i denna tråd, jag var kanske 1 dag ifrån att göra ett stort och dyrt misstag men ni hjälpte mig och nu vet jag vad det är för sorts cykel det är jag behöver :)

Visst ser FR- och DH-hojar tuffa ut, men bättre att hyra sådana i cykelparkerna om man inte vet med sig att man kommer cykla väldigt mycket utförs.

Jo precis, jag som är helt ny inom cykling var helt säker på att DH/FR var skogs cyklar för att leka runt i skogen med för dom hade lite större däck och sånt, sen såg dom ju väldigt fräna ut. men så var det ju verkligen inte hehe. glad midsommar på er och hoppas ni får mindre regn än en annan har just nu :)

En annan vanlig missuppfattning är att allt blir roligare med mer fjädring. Mindre fjädring kan upplevas mer rappt i vissa situationer. Ännu en anledning att testa olika cyklar för att se vad som passar en själv.

Ja det låter som att du har tittat på eller blivit rekommenderad på tok för kralliga cyklar för det användningsområde du tänker dig. Det skulle vara som att släpa runt på ett bojsänke i skogen. De DH-hojar du tittade på hör hemma i bikeparks där marken pekar rakt neråt. Enduro låter också för biffigt tycker jag, det är väl snarare all mountain/trail hojar du ska kolla på. Lite nättare, lite mindre slag för rappare känsla när du trampar runt. Kanske inte att du behöver gå så långt som till xc, allt beror förstås på åt vilket håll du utvecklas och tycker är kul. Det är svår att säga innan man kört ett tag. Bäst är att försöka låna en cykel så du kan bilda dig en uppfattning om vad du gillar. Men det är svårt, sådant tar tid att komma underfund med. Det är i alla fall bättre än ingenting.
På det du beskriver låter det som att trail/AM cyklar kan vara intressant. Typ: spec camber, trek fuel ex, kona hei-hei, yt jeffsy, commencal meta trail, scott genius, canyon nerve. De klarar det mesta. Om du däremot känner att ordentligt bröt och något besök till Järvsö ibland kan vara kul, då är det eventuellt läge att kolla på enduro hojar exemplevis: spec enduro/stumpjumper, kona process, trek remedy, commencal meta am, radon slide, canyon spectral/strive. De skulle nog inte göra bort sig i skogen men de kommer till sin rätt först vid hög fart och utförs. Allt sitter i benen dock. Går vi helt åt andra hållet, och det är race-fart, "tajta trikåer", tävling och strava-rekord som du drömmer om, ja då är du inne på XC, typ scott spark, spec epic osv. De cyklarna gör inte heller bort sig och klarar mycket mer än man först kan tro. Men återigen, allt beror på vad du gillar och hur din hemmaterräng ser ut - och där låter det ändå som att det är trail/am som du är ute efter. Ta dig en först en rejäl funderare över vad du vill och testa gärna innan du trycker på köpknappen. Lycka till

Edit: om det finns en MTB-klubb i din närhet så är det helt klart värt att kontakta dom. Dels vet dom hur dina hemmaskogar ser ut och vad som passar där. Du kan säkert få låna en cykel och testa lite också. Plus att det är kul att cykla tillsammans. Do it!

Senast ändrad:
Tack Onyx3, mycket bra skrivet! och efter som jag är helt värdelös så rättade du till ännu ett fel jag skrev det var xc, och jag menade AM/Trail precis som du säger, kollade på dom typerna av cykel du skrev, tror det blir en scott genius/spark eller en trek fuel, genuis var ju snyggast i mina ögon men får ringa dit på måndag och kolla!
Länkar en video nu på vad jag skulle vilja cykla på för stigar om jag köper en cykel, skulle ju gjärna cykla lite mer utför än vad dom gör i just denna video men sånt antar jag att AM/Trail funkar för också :)

frågor jag tänkte fråga framför allt på måndag när jag ringer butiken är vad det är för skillnad på bakdämparen när den sitter i
"övre ramen/undre ramen"

Och 29" mot 27,5" samt fråga #1 med både 29"/27,5" om det blir någon skillnad där också.

Och vilken av Spark/Genius/Trek Fuel Dom tycker man ska köpa och varför.

Det är frågor som jag tänkte fråga på måndag, så ni behöver inte svara på dom om ni inte känner för det, men skulle gjärna få mer saker jag kan fråga dom eller tips om ni har det!

Tackar er alla otroligt mycket för all hjälp och roliga svar, vet att det måste vara svårt att inte reta någon som är ny och helt lost men räknade med lite sånt när jag gjorde tråden ;)

Jag har inte ägt en cykel på 13-15 år och då var min cykel en vinröd kona med framdämpat, hittade den i skogen när jag och polarna skulle fiska, cyklade ner den till polishuset, Sen fick jag den ett tag senare av polisen eller om jag fick betala för den kommer inte ihåg, men sen vart den stulen från mig. Efter det har man vart cykellös hehe

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp