Skulle ni anmäla er? Och deltaga..

Öijer

Aktiv medlem
Säg att någon skulle vara intresserad av att göra en lite annorlunda tävling..
Som ett långlopp fast tufft. Lite mer äventyr/överlevnad.
10-13 mil. Ungefär 70% skog och drygt 2000 höjdmeter..
Kanske inga vätskekontroller utan åkarna får klara sig själva, källor med vatten finns för att fylla flaskor.
Säg 200 pix i anmälningsavgift..

Lite tillbaka till mountainbike, så som det ska vara.

Finnmarksturen hade 21 km stig utav det dom uppgav var 112 kilometer(fast det var nog 118..).
Det blir ju 18% stig.. Å andra sidan så hade dom ju långa backar och runt 1700 höjdmeter.

Många tror att man får fler deltagare och gladare deltagare med lättare banor.

Men om man gör en bana rolig då? Med fina stigar. Grymma utförslöpor och svettiga backar.
Skulle inte det också kunna locka folk? Eller vill man bara ha ett lopp där man ska vara tempohäst?
Jag gillar stigar och backar iaf.

Och jag vill gärna tro att även tuffa banor/tävlingar skulle locka några hundra deltagare.

Jag tror definitivt att det skulle lira.

Risken är bara att den överetablering som finns idag blir ännuvärre med ytterligare en tävling i/nära falun. Tyvärr så har ni många bra, uppskattade och välarrangerade tävlingar i området redan...

Mne det finns bara ett sätt att ta reda på det, kör igång!

Han skrev:
"Många tror att man får fler deltagare och gladare deltagare med lättare banor. "
Men får man verkligen det? Kolla hur deltagarantalet utvecklat sig de senaste åren på långloppen. Dom kanske är glada men fler? Definitivt inte.

Senast redigerad av en moderator:
Tycker det låter som en riktigt, rikigt bra idé!
Trågigt när folk vinner lopp på hur bra kondis/lätt cykel de har, i stället för hur bra cyklister dom är.
Själv skulle jag dock aldrig ställa upp i en tävlig, inte i någon gren av Mtb-sporten.
Men det är ju bara jag..
Kör hårt och genomför din idé!

Med så mycket skogskörning blir det väl inte mountainbike (sv. bergscykel) utan snarare forrestbike :-) Fast iofs så är ju 2000 höjdmeter definitiv mountainbike i ordets rätta bemärkelse iaf i Sverige så det får bli en blandning av båda då; MFB

10-13 mil långt, 70 % stigar och 2000 höjdmeter är inget för glada motionärer som cyklar ett par dagar under vår och sommarmånaderna (läs mig, det låter grumt tyfft.

Mattias L: Att det skulle bli för många tävlingar på litet område tror jag ej.
Denna variant skulle nog mest locka dom mest inbitna och dom kör nog gärna ett par lopp per år.
Frågan är om det finns tillräckligt många som söker utmanande tävlingar för att det ska gå runt..

Ingo: Ja, det är tufft.
Men jag trodde folk som körde Finnmarksturen gjorde det för att få en utmaning.
Vad skulle då inte ett 10-13 mil långt lopp med 70 % stigar och 2000 höjdmeter vara?
Utmaning om något.

Öijer, det lopp du funderar på skulle dra många tävlande. Inte tusentals, men många. Dra ut svängarna en bit till så blir det riktigt bra. Jag kommer hur du än gör, oavsett om du har en vätske/matdepå, tillåter langning eller om det finns servicebilar med Mavichjul.

Det du bör fundera på är dock om du vill arrangera sveriges hårdaste långlopp, eller om du vill göra något helt nytt. Arrangörerna av FMT gjorde något nytt när dom började. Nu är det väl dags att gå vidare.

Jag är med, kul med lite back to basics.

hårt och tufft med stig och backar både upp och ner, inga broar, spångar och grusade stigar, ska det vara och en bana där det krävs mer än duktiga ben och rätt klunga.

Körde Åre långlopp när det begav sig, där var det massor av klättring, vet inte hur många höjdmeter det var men det kändes som massor, sen så var det tyvärr för mycket grus och väg.

Borde väl kunna gå att få till en sån bana i Falu trakten eller?

Henrik,

Helt rätt tänkt! Jag kommer direkt. Ponera att du lyckas hitta en sträckning som ger stig och bröt i 13-15 mil -> sluttid för "motionärer" på ca 8-10 timmar. Det kallar jag utmaning.

Ett tips är att maximera antalet deltagare.

/Jonas

jag har precis kört en mil stig och bröt (ursvik) och jag skulle inte fixxa 12 mil sådant på under ett dygn. Fick jag två dar på mig och ett vindskydd att sova i så skulle det kanske vara görbart. Kul skulle det vara iaf.

Stigar är kul! Ställer mig själv lite tveksam till längden, då en mil eller två i böt är tufft.... Bra stigar och inte för mycket stök, det vore häftigt. MTB ska ju handla om annat än tempo och klungkörning :)

Jag ska köra min tänkta bana imorgon har jag tänkt.. :)
Ska då mäta längd och höjdmeter samt hur mycket som är stig.

Det jag vill ha med är underbara stigar. Med vacker natur eller bara grymma att åka på. Det blir lite grusväg mellan varven, svårt att hitta 13 mil stig utan avbrott.

Över vissa vattenpassager behövs broar. Men att bygga broar över fuktig mark är inget jag tänkt.
Bäckpassager är läckra.
Slå en del gräs behövs. Jag har gick över styret två gånger igår på bara en kilometer pg.a. att jag inte såg hålen och stenarna. :-)

Lite grenar behöver klippas också.

Men visst.
Lite mer back to basics.

Starten bör kanske gå lite tidigare än 10-11.. Kanske 8?

För att komma åt dom finaste stigarna krävs ibland en del mindre "fina" stigar och något avsnitt med grusväg..

Öijer skrev:
-------------------------------------------------------
> För att komma åt dom finaste stigarna krävs ibland
> en del mindre "fina" stigar och något avsnitt med
> grusväg..

Ja ja, vi vet det. Huvudsaken är att du vänder på proportionerna.

Vi har en tävling som skulle passa fint som uppvärmning, Karolinertrapet är till 90% tekniska stigar och duktigt med backar även om man inte kommer upp i 2000 höjdmeter.

Citerar Persa som var en av deltagarna i år.

"I Karolinertrampen handlar det ordentlig MTB, det kan jag garantera. Har kört tävlingen för andra gången idag (2 x 15 km) och såg inte till en enda meter med asfalt eller större grusvägar. Banan var bra redan för 2 år sen, i år var den ännu bättre! Fullt med rötter, snabba traktorvägar, grymt tvära backar och roliga stigar. Inga långa motlut men upp och ner hela tiden, inte en lugn stund. Det gick inte att vila nånstans. På de snabbare partierna fick man hela tiden hålla koncentrationen på topp pga det ojämna underlaget och tvära kurvor. Långa tuffa trixiga partier, men endast 3 meter på varvet där jag fick bära cykeln över en berghäll. I övrigt en mycket välröjd banan, helt utan kvistar och annat elände ivägen. Föredömligt pilat. Precis som det ska vara.

OK Kroppejäll ska som arrangör ha en stor eloge. Trots den minimala storleken på klubben klarar man av att arrangera en tävling som slår många större tävlingar med betydligt större resurser med hästlängder. Inga fjanterier runtom - fokus på en ordentlig MTB-tävling. Visst, deltagarantalet är inte hisnande, men ändå. Det var tydligen 11:e upplagan, och jag hoppas verkligen att man får den uppmärksamhet man förtjänar. Rekommenderas!

Ni som gnäller på grusävgsrallyn (FMT), det FINNS andra tävlingar. Den utslagsgivande banan visar vem är bäst på att trampa MTB. Trots en hoppig bana hjälper det inte med dyraste FS-hojen, har du inte bra ben är du rökt. Mina var något sega, eftersom tävlingen placerades i mitten av dagens långpass.

"

Man kan ju köra crosscountrytävlingar om man vill undvika grusvägskörningar.
Men jag vill ha ett långt lopp med varierade stigpartier, långa partier och härliga utförslöpor.
I mängder.

Min tänkta bana har minst 4 vattenbrunnar/källor.. Det kanske räcker?

En annan kul grej som jag tänkt på och nämnde för banchefen på långa lugnet var att dra banan rätt ut i skogen på något ställe. Sätta plastband med typ 50-100 meter mellan. Så får man hitta spårval själva.

hm. jaja. idéer finns det ju iaf.

Jag skulle köra alla gånger. Det är precis något sådant jag är ute efter, och fler med mig vet jag. Jag tror på dig Öijer!

rikard skrev:
> jag har precis kört en mil stig och bröt (ursvik)
> och jag skulle inte fixxa 12 mil sådant på under
> ett dygn. Fick jag två dar på mig och ett
> vindskydd att sova i så skulle det kanske vara
> görbart. Kul skulle det vara iaf.

Det går att göra, men det är jobbigt...riktigt jobbigt!!
Inte bara sådär "ha ont i benen dagen efter"-jobbigt utan "man somnar med ansiktet i pizzan innnan man dushat trots att man luktar värre än dassdörren på en räktrålare"-jobbigt.

Har för mig att oxr hade 11 eller 12 mil på cykeldatorn, min la av:
http://happymtb.org/forum/read.php/1/83214/page=1

Sedan har vi ju galningarna som kör soloklass på SIR men det är ju knappast utan assistans...
Jag kommer om jag kan!

Kul ide, jag blir jättesugen på att köra. Det där med att ha en bred bana där man får hitta sin egen väg låter som en kul ide i rätt terräng, inte minst i början på loppet då man gärna vill slippa köbildning. Jag röstar på juni för då är tentorna över för mig och många andra studenter, dagarna är långa och det är förhoppningsvis inte jättevarmt.

mytomspunnen skrev:
> rikard skrev:
> Det går att göra, men det är jobbigt...riktigt
> jobbigt!!

Jag körde 11 mil den dan, men hälften var ju asfalt för att ta sig till starten. 12 mil teknisk skog skulle ta för lång tid för mig, jag vill ju stanna oh fika ordentligt var annan mil och sånt tar tid. =)

Kul ,,,jag kommer ,gillar tekniskt och stig. Visst banan på FMT var väl "fin" men att bygga en bro över gamla fotostället,,,det var väl att överdriva. Kör hårt Öijer !

Tick o tack !

Snälla gör det inte! Jag kan ju bli ett XC-svetto! ;)

Som broar förordar jag en grov stock alá bild 7 från erat reportage. Och är stigarna i klass med de bilderna slipper rikard oroa sig också. Han tänker på 8 km/h-terräng med stora klipphällar och 10 cm uppstickande rötter.

Juli eller början av augusti är nog bäst, slutet av augusti har för stora temperaturväxlingar över dagen vilket kräver mer ombyte. Men de riktigt hårda kör i februari ;)

Låter som en mycket bra ide, jag har tröttnat och kör inte längre vanliga långlopp, möjligen Bockstensturen pga annan natur än hemma. Det känns förvisso som en rejäl utmaning med längden, och det ska det vara. Går det inte att prova i liten skala mer som ett Happyride så får man se responsen.

/Mats

låter kanonkul! Ju längre och eländigare desto bättre!!! För er som klagar på kondisen - se det som en motivation att träna upp den!

Well.. jag håller med rikard. 12-15 mil teknisk stig kommer inte en enda av oss fixa på "8-10" timmar. Det är faktiskt helt uteslutet. Med nuvarande beskrivning låter det mer som "raid [insert sponsor]" eller annan multisport aktivitet. Inget fel med det kanske, men jag har svårt att se det "nya" i den tävlingsformen. Det blir som FMT fast mycket jobbigare. Om syftet är att "åkskicklighet" och inte kondition och uthållighet skall vara avgörande så skall man ha korta (2-3mil) supertekniska banor med alternativa (långa) omvägar kring svåra hinder och nedfarter.

TnT: Dom bilderna är nästan uteslutande från min tänkta bana.
Åkte 79 kilometer idag som jag funderar på. Endast 57% var stig. tyvärr.
Men snitthastigheten var 14.4 så det gick inte undan.
En kvart sen blev jag till jobbet också. Dom längsta gruvägsavsnitten var 3.3 och 3.4 km och längsta stigparierna var 6 och 6.3 km.

Aldrig i h-vete skulle jag komma på nån så¨n dumhet som att ställa upp i det, fast när det väl kommer till kritan så hade jag nog fyllt vätskepåsen och trampat för glatta livet :D

Rippa skrev:
> Det blir som FMT fast mycket
> jobbigare.
Vilket låter som en utmärkt utgångspunkt. Öijer, lyssna inte på vad pajasarna på det här forumet säger,
det är fullt med folk som tycker en massa saker men inte hade tänkt göra något själva. Fortsätt du med dina tankar, du har en bra idé som är värd att ta vara på.

Det skulle vara coolt med en cykeltävling/event av typen cannonball run.
Jag har kört nåra sånna fast då med Offroad mc.
Man samlas på en plats (som hålls hemlig in i det sista) Sedan får man ett mål.
Klara, färdiga, gå! Sen är det fritt fram och välja väg. Ett område med mycket skog och stigar skulle kunna funka. Några hållplatser som man ska passera kan vara bra där det finns dricka/mat/service.
Stigsökar orientering MTB eller nåt...

Får nog hoppa morgondagens planerade vilodag. Har fått nys på några fler stigar som måste kollas upp.

Alltså, JAG gillar backar, underbara stigar, grymma utförlöpor. Och jag gillar att bli trött.
Om jag skulle arrangera en tävling så skulle blanda dessa saker med så lite grusväg som möjligt.

Ja ja ja.. jag gillar allt det där oxå. Det ända jag ifrågasätter är om det är möjligt att köra ett sådant långt lopp i sådan terräng. Tror det är pannlampa som gäller då.

Ja, det är ju frågan det. jag körde idag 79 km på knappa 6 timmar.
Men om det räcker med 10 mil..
Kör dom långsammare på 10 timmar då? 10km/h?

Det gick en tävliing under några år på 90-talet som hette Utmaningen och kördes på Pilgrimsleden i Dalsland. Om jag inte minns fel så var den runt 8mil och riktigt teknisk hela vägen, någon här som var aktiv på den tiden och kan fylla på med fakta ?

//Markus

Tillbaka
Topp