Skulle ni byta existerande gaffel mot denna =

Jag antar att detta är vad man kallar ett ”rakt styrrör” 😆 😞
Jepp, det där är rakt.
Dock ser din headtube konisk ut och det ser också ut som att ditt nedre styrlager ligger på en så kallad crown race reducer(En adapter för att montera gafflar med rakt styrrör i ram anpassad för koniska/tapered).
Med det menas att du borde även kunna montera en gaffel med koniskt styrrör om du hittar en normal crown race som passar ditt styrlager.
FSA15LowerHeadsetCrownRace_28930_B_Primary.webp
crown race

reducer.webp
crown race reducer

Bumpar gammal tråd. Hur gick det med bytet?

Jag köpte en likadan cykel till sambon i våras som första mtb. Jag tycker cykeln är helt fantastisk för pengarna, baserat på det jag har cyklat på den och vad hon tycker om den. Geometrin, utifrån vad jag har mätt mig till via GeoGebra ser ut att vara ca 67-68° HtA, ca 440mm reach på storlek Large och ganska ok när det gäller StA också.

Gaffeln är ju svaga länken men jag tycker faktiskt den är helt ok. Mjuk och skön över rötter och den har ju också riktig dämpning med justerbar rebound, inte bara fjädring som suntours enklare (skit)gafflar. Den är ju också rätt lång med 538mm avstånd mellan nav och krona.

För den relativt enkla cykling som görs på den fyller den sin funktion riktigt bra. Vill sambon i framtiden öka på svårighetsgraden och cykla stökigare terräng snabbare behöver man nog byta hela främre delen till mer hållbara grejer; hjul, däck, gaffel, stam och styre. Återstår att se om det är värt. Misstänker att det inte kommer vara det.

Tillbaka
Topp