Skulle ni byta existerande gaffel mot denna =

Sudaxo

Medlem
Jag har just nu en suntour x1 gaffel på min cykel… men letar efter en billig luft gaffel istället och ramlade över några billiga på amazon. Jag cyklar mest stigar och stads cykling.
Är det värt att byta ut denna:

Mot denna:

Med tanke på nuvarande gaffels vikt och att den inte är luft fjädrad tänker jag att den andra har sina fördelar som väger över?

Tack på förhand,

Nej, jag skulle inte köpa en billig noname-gaffel från Amazon. Kollade recensionerna som gav betyg 3/5 och får intrycket att det är skräp.

Om du ska köpa en ny framgaffel så köp något från de större väletablerade tillverkarna även om det blir dyrare.

Var sen säker på om det är rakt eller koniskt styrrör du ska ha. Till det kommer vilken typ av koppling till framhjulet och bredd du har där, även om det kanske kan löna sig att byta framhjul om du hittar en bra deal på gaffel. Och slutligen så ska slaglängd matcha hyfsat med vad du har idag så inte cykelns geometri blir konstig, gå upp 10-20 mm skulle jag göra, men kanske inte gå ner…

Dessa är rimliga i det lägre prisspannet runt 1000:- respektive 500:- *om* de passar:

Det sagt så är framgafflar en produkt där det faktiskt ofta är värt att lägga lite pengar, så har du råd att börja kolla i 3-5000 kronorsklassen så gör det!

Exempelvis denna för ca 2700:- (igen förutsatt att den passar mot de parametrar som nämns ovan)

Vad är det för cykel du har idag?

Senast ändrad:
Vilka fantastiska priser !? Kommer det tullavgifter därpå?

Denna har jag… https://www.thansen.se/cykel/cyklar...1-vaxel-46cm-l-46cm/n-1328011916/pn-233602008

Måste tyvärr byta hjul då jag har quick release? Om det heter så.. vilket jag irriterar mig på…

Var ett snabbt ej genomtänkt köp… som det mesta jag köper. Men men, den är väl helt okej även om jag sett där finns bättre märken i samma prisklass ish.
Vet inte om jag har koniskt rör eller inte heller 😂 så all hjälp är välkommen. Så ge mig gärna svar på styrrör samt de mest ekonomiska byte av axel fäste till hjulet

Senast ändrad:
Vad är viktskillnaden? Kan inte tänka mig att det handlar om några sjuka mängder som förändrar ditt liv till det bättre.

Ser ut att vara rakt styrrör och då finns det inte så mycket att välja på.

Denna har 100 mm slaglängd bara men då passar framhjul och broms samtidigt.
https://www.bike-discount.de/en/rockshox-judy-silver-tk-29-solo-air-100-qr
Går att kapa styrröret lite mindre och sätta spacers under stammen för att kompensera lite.

Det tillkommer inte några tullavgifter men du måste nog ändra till Sverige uppe till höger på hemsidan bredvid lastbilen för att se priset i euro samt med svensk moms.

Jo Suntours coilgafflar är verkligen stentunga, men de är trots allt väldigt driftsäkra. Kinagafflarna verkar ju gå sönder rätt omgående.

Ser ut att vara rakt styrrör och då finns det inte så mycket att välja på.

Denna har 100 mm slaglängd bara men då passar framhjul och broms samtidigt.
https://www.bike-discount.de/en/rockshox-judy-silver-tk-29-solo-air-100-qr
Går att kapa styrröret lite mindre och sätta spacers under stammen för att kompensera lite.

Det tillkommer inte några tullavgifter men du måste nog ändra till Sverige uppe till höger på hemsidan bredvid lastbilen för att se priset i euro samt med svensk moms.
Då avvaktar jag nog och spårar ihop till ny fram fälg. Vill åtminstone ha 120mm resa.

Verkar väl snarare vara ett drygt kilo diff.
Sen skall man nog ta listvikter med en skopa salt. Speciellt i dessa prisklasser.
Men bef. suntour gaffel står listad som strax över 3kg vilket är hiskeligt mycket så klart.
Jag skulle aldrig bytt gaffel på en så enkel cykel i annat fall än att den var sopslut och resten av cykeln var i gott skick.

Verkar väl snarare vara ett drygt kilo diff.
Sen skall man nog ta listvikter med en skopa salt. Speciellt i dessa prisklasser.
Men bef. suntour gaffel står listad som strax över 3kg vilket är hiskeligt mycket så klart.
Jag skulle aldrig bytt gaffel på en så enkel cykel i annat fall än att den var sopslut och resten av cykeln var i gott skick.
Varför? Är cykeln inget bra? Är det ramen du syftar på då? Jag frågar för jag vill ha en ärlig åsikt av någon som kan?
På amazon står den listad som 5kg och någon annan sida jag ej minns men säkert kan hitta låg den listad som 4.4kg

Hade jag tejpat över X-ZITE och klistrat på cube klistermärken hade cykeln förmodligen varit ok?
1750756526950.webp

Kanske börja i andra änden. Varför vill du byta gaffel? Jag menar inget illa, men det är lite som att sätta en spoiler på en Daewoo och tro att du kommer få en sportigare bil. Spara pengarna och köp en bättre begagnad MTB istället så får du betydligt roligare.

Kanske börja i andra änden. Varför vill du byta gaffel? Jag menar inget illa, men det är lite som att sätta en spoiler på en Daewoo och tro att du kommer få en sportigare bil. Spara pengarna och köp en bättre begagnad MTB istället så får du betydligt roligare.
Varför ska jag köpa en begagnad cykel istället för att behålla min och uppgradera den? Än en gång, vad är fel på cykeln i övrigt? Jag vill ha en luft gaffel som väger lite mindre. Främst pga terräng cykling

Din jämförelse är riktigt dålig. Kanske om jag hade velat lacka om den eller sätta klistermärken hade jag förstått. Men att byta från en tung QR gaffel med fjäder dämpning är väl inget konstigt?
Lite som att byta dålig fjädring på en Daewoo möjligtvis

därför att det oftast är dyrare än att köpa en finare cykel från början. Dessutom brukar man tänka att "jag kan använda grejorna på nästa cykel sen" - men inget kommer att passa på en finare cykel.

I det här fallet om du betalat 6000 så är det rätt mycket för pengarna. Möjligen kan man motivera en billig luftgaffel. Är det verkligen rakt styrrör?

men ska man sen byta hjul också eller köpa gaffel på Temu så är det lika bra att sälja och börja om.

Senast ändrad:
Ibland gillar man prylar som inte är optimala men vill fixa lite av det som inte är. Ligger en del affekt där ändå också!

En sleeper är inte så dumt heller alltid, har man en cykel många vet är billig och har ok komponenter på den så kanske man vågar ställa den utanför ICA i en kvart samtidigt som man har roligare med den när man cyklar.

Så jag tänker med min reservcykel som är en biltemacykel som jag tänkte dra på en luftgaffel och kanske hydrauliska bromsar xD

därför att det oftast är dyrare än att köpa en finare cykel från början. Dessutom brukar man tänka att "jag kan använda grejorna på nästa cykel sen" - men inget kommer att passa på en finare cykel.

I det här fallet om du betalat 6000 så är det rätt mycket för pengarna. Möjligen kan man motivera en billig luftgaffel. Är det verkligen rakt styrrör?

men ska man sen byta hjul också eller köpa gaffel på Temu så är det lika bra att sälja och börja om.
Ja, det håller jag med om.
Jag köpte cykeln i våras för jag först och främst behövde en cykel och med tiden blev intresset större och större. En ny fälg kostar 900 typ, https://www.bike-discount.de/en/shimano-wh-mt500-29-front-wheel

Men jag ska ta en titt på styrröret om det är avsmalnade så kommer jag nog lägga pengarna på nytt hjul fram samt en ny/begagnad gaffel för 2500 faktiskt. Då ligger jag fortfarande under 10k totalt.
Har hittat en Recon RL med 140mm slagläng för 1000kr begagnad.

Ibland gillar man prylar som inte är optimala men vill fixa lite av det som inte är. Ligger en del affekt där ändå också!

En sleeper är inte så dumt heller alltid, har man en cykel många vet är billig och har ok komponenter på den så kanske man vågar ställa den utanför ICA i en kvart samtidigt som man har roligare med den när man cyklar.

Så jag tänker med min reservcykel som är en biltemacykel som jag tänkte dra på en luftgaffel och kanske hydrauliska bromsar xD
Lite så! Funderar på att ta bort just X-ZITE märket.
Vikten är på cykeln är att jämföra med cube i 10,000:- modeller

Varför ska jag köpa en begagnad cykel istället för att behålla min och uppgradera den? Än en gång, vad är fel på cykeln i övrigt? Jag vill ha en luft gaffel som väger lite mindre. Främst pga terräng cykling

Din jämförelse är riktigt dålig. Kanske om jag hade velat lacka om den eller sätta klistermärken hade jag förstått. Men att byta från en tung QR gaffel med fjäder dämpning är väl inget konstigt?
Lite som att byta dålig fjädring på en Daewoo möjligtvis
...för att det kommer kosta mer att få din Daewoo hjälpligt bra än vad en begagnad bra cykel kostar. men eftersom min jämförelse är riktigt dålig och du vet bäst så önskar jag lycka till med att elda upp pengarna.

...för att det kommer kosta mer att få din Daewoo hjälpligt bra än vad en begagnad bra cykel kostar. men eftersom min jämförelse är riktigt dålig och du vet bäst så önskar jag lycka till med att elda upp pengarna.
Men det är väl inget större fel på varken ram eller komponenter på den här cykeln? Geo från det här årtiondet, pålitlig drivlina och bromsar. Gaffeln är klart svagaste komponenten och att lägga ett par tusen på att uppgradera den är ju inte pengar i sjön.

Vad kostar en begagnad cykel att få bättre än min som jag betalt 7000:- för och tänkt lägga ca 2500 till? Alltså nytt hjul fram 900:- och en begagnad Recon RL 140mm resa?
Sluta jämföra en bil med en cykel. Jag har fortfarande shimano grejer på den? Är det ramen nu jämför? Hur som kan du ju inte jämföra en bil på samma vis som cyklar. Kanske en Audi mot en Volkswagen men att påstå att cykeln är en Daewoo pga märket på ramen är …. Korkat sorry.

Vad kostar en begagnad cykel att få bättre än min som jag betalt 7000:- för och tänkt lägga ca 2500 till? Alltså nytt hjul fram 900:- och en begagnad Recon RL 140mm resa?
Sluta jämföra en bil med en cykel. Jag har fortfarande shimano grejer på den? Är det ramen nu jämför? Hur som kan du ju inte jämföra en bil på samma vis som cyklar. Kanske en Audi mot en Volkswagen men att påstå att cykeln är en Daewoo pga märket på ramen är …. Korkat sorry.
Det har inget med märket att göra.

Men det är väl inget större fel på varken ram eller komponenter på den här cykeln? Geo från det här årtiondet, pålitlig drivlina och bromsar. Gaffeln är klart svagaste komponenten och att lägga ett par tusen på att uppgradera den är ju inte pengar i sjön.
Är geo känd?

Det är en fin cykel till priset som sagt och en luftgaffel är inte orimligt men jag begriper inte varför hjulen ska bytas.

Det är svårt att hitta en rimlig cykel med luftgaffel för 10 000 - check jag håller med om det.
Problemet att det som är rätt fint för 6000 är si så där för 10 000 även om man fått på en luftgaffel.

Med motsvarande rabatt på M31 som det var i höstas så kostar den också 10 000 och det blir väl som att jämföra en skoda med en mopedbil eller nåt sånt.

Sätt på en luftgaffel om du är nöjd sen men det är meningslöst att jämföra med cube. Cube tillverkar förövrigt allt från mopedbilar till sportbilar.,

Vad har det att göra med då? (Jag förstår att det inte har med märket att göra)
Eventuellt geometrin. Om nån hittar den och den är okish så är det intressant.
En annan sak är att alla fästen och dimensioner på ramen utom bromsar och växlar är av annan standard än på en modern mtb. En cube för 10 000 har troligen mycket av samma problem.

Därför är det viktigt att veta om man är nöjd med den här cykeln plus en luftgaffel.
Eftersom det inte finns några bättre alternativ för under 10 000 så är alternativet att cykla på den som den är för 6000 och sen köpa nåt annat.

Säg att du lägger ytterligare 5000 så förstår du problemet. För 15000 är det en helt annan värld och inget det du uppgraderat passar på en cykel för 12-15000.

Det som skiljer är

Ram:
head tube rak eller konisk
sadelstolpe diameter
dragning för dropper
dropout QR 135mm eller 148mm axel

Gaffel:
rak eller konisk
dropout 100mm QR eller 110mm axel

Hjul:
qr / TA & bredd på nav

åter igen. för 6000 är inget av detta relevant,

okej, jag kommer nog inte förstå förens jag köpt en cube för 10.000 då. Men jag har svårt att tro att skillnaden är så stor att byta från mopedbil till en Skoda. Om cube nu tillverkar mopedbilar till sportbilar. Var ligger min cykel i för klass då?
Du verkar uppfatta cyklar precis som du utrycker, värsta super fordonet i 10 tusen kroners klassen ”Mopedbil till sport bil”.
- ”Om du kollar på priset så kan du cykla mycket bättre på den för 65 tusen än den för 7tusen alltså nästan 10ggr snabbare, sjukare och framförallt 10ggr hållbarare!”
- Köper du en dyrare cykel blir du plötligt proffs!
Så jag tar och säljer min moped bil och köper en NY och DYRARE SUPER SPORT BIL.
Geo godkänd, nyckelmärkt, och lurad på pengar 😂.
Det är tackvare din logik dom kan ta de priser de gör för cyklar. Men..
Återigen lägger jag gärna 7-800kr på nytt hjul om det är så att axeln ej är Quick release för att då en ny gaffel att passa. Sen skiter jag i om ramen är cube eller x-zite.
Det är fortfarande shimano grejer för övrigt.

Eventuellt geometrin. Om nån hittar den och den är okish så är det intressant.
En annan sak är att alla fästen och dimensioner på ramen utom bromsar och växlar är av annan standard än på en modern mtb. En cube för 10 000 har troligen mycket av samma problem.

Därför är det viktigt att veta om man är nöjd med den här cykeln plus en luftgaffel.
Eftersom det inte finns några bättre alternativ för under 10 000 så är alternativet att cykla på den som den är för 6000 och sen köpa nåt annat.

Säg att du lägger ytterligare 5000 så förstår du problemet. För 15000 är det en helt annan värld och inget det du uppgraderat passar på en cykel för 12-15000.

Det som skiljer är

Ram:
head tube rak eller konisk
sadelstolpe diameter
dragning för dropper
dropout QR 135mm eller 148mm axel

Gaffel:
rak eller konisk
dropout 100mm QR eller 110mm axel

Hjul:
qr / TA & bredd på nav

åter igen. för 6000 är inget av detta relevant,
Du säger emot dig själv i inlägget ovan.
Om jag köper ett nytt hjul fram för att få gaffeln att passa med axeln i navet så lägger jag 800+ 1200 kanske 1000:- för en begagnad recon RL som jag nu sagt ett par gånger.

Jag förstår att en ny cykel för 15-25 tusen är skillnad. Men jag har en ny cykel för 6000:- som är kanon till mig. Ska jag göra mig av med den och spendera ytterligare pengar istället för att bara få ihop en ny jävla gaffel som inlägget handlar om?
Du pratar på om orelevanta saker som mopedbil till sportbil jag skiter fullständigt i det för jag är inte intresserad av att köpa en ny dyrare cykel. Jag vill endast köpa en ny framgaffel som passar.

Du börjar med ”luftgaffeln” sen vill du ha bättre hjul, värre bromsar, nya växlar osv.

Att uppdatera billiga alt äldre cyklar kostar bara mer än vad det smakar. Kör på det du har eller köp en bättre cykel.

Du säger emot dig själv i inlägget ovan.
Om jag köper ett nytt hjul fram för att få gaffeln att passa med axeln i navet så lägger jag 800+ 1200 kanske 1000:- för en begagnad recon RL som jag nu sagt ett par gånger.

Jag förstår att en ny cykel för 15-25 tusen är skillnad. Men jag har en ny cykel för 6000:- som är kanon till mig. Ska jag göra mig av med den och spendera ytterligare pengar istället för att bara få ihop en ny jävla gaffel som inlägget handlar om?
Du pratar på om orelevanta saker som mopedbil till sportbil jag skiter fullständigt i det för jag är inte intresserad av att köpa en ny dyrare cykel. Jag vill endast köpa en ny framgaffel som passar.
Du frågade vad skillnaden är men istället för att ta till dig så pratar du om nån cube som troligen är ännu sämre.

Jag har sagt hela tiden att det är rimligt att byta gaffel.

Läs bara på vilken service en luftgaffel behöver

Du frågade vad skillnaden är men istället för att ta till dig så pratar du om nån cube som troligen är ännu sämre.

Jag har sagt hela tiden att det är rimligt att byta gaffel.

Läs bara på vilken service en luftgaffel behöver
Jag tar åt mig av de som verkar vettigt eller det jag inte visste. Men ditt babbel om bäst hit och dit gick jag igenom i moppe åldern.

Man lämnar väl in den för ev. service? Eller?
Vad var det för m31 du pratade om som kostade 10k k höstas? Är väldigt intresserad.

Och vilket märke är det som gör dom där ”sportbilarna”du tänkte på?

Senast ändrad:
Du börjar med ”luftgaffeln” sen vill du ha bättre hjul, värre bromsar, nya växlar osv.

Att uppdatera billiga alt äldre cyklar kostar bara mer än vad det smakar. Kör på det du har eller köp en bättre cykel.
Jag behöver ej värre bromsar, jag behöver ej nya växlar. Jag är klar över vilka övriga komponenter jag har. Jag bad ej om att bli uppläxad av någon som förmodligen gjort dessa misstag. Jag vill sätta på en billig men bra luft gaffel ok?

Forum skiljer sig fan inte åt. Alla tror dom är en vassare än den andra. Men född i gipsvagga trots allt

Så jäkla tung kan väl gaffeln knappast vara? Har du vägt den? Inget fel med coilgaffel i övrigt heller. Generellt så är dom mer följsamma över rötter och småsten. Jag tror inte att du har Quick release heller. Suntour brukar ha en framaxel som går att lossa utan verktyg men det är fortfarande en genomgående axel. Jäkligt smidigt tycker jag.

Gaffeln du har väger typ 2500gram så du kommer inte spara speciellt mycket vikt på att byta till den du länkade.

Den här tråden följer ett vanligt mönster. Ny medlem postar fråga om råd. Råden passar inte in på postarens redan fastslagna åsikt och lackar ur =)

Du blir inte uppläxad.
Du får bara höra samlade erfarenheter. Men intresset för att lyssna verkar lågt.

Efter att ha tittat på specen igen känns inte cykeln helt hopplös. (har ingen koll på geon dock) Shimanos billigare bromsar brukar vara ok. Hjulen går inte att säga något om men drivlinan är säkert ok.

KAN möjligen vara värt att lätta fronten för dig. Men räkna inte med mer än 1 kg besparing. 3045gr eller något sånt hade nån butik vägt den till.
Men tänk på att inte ändra längden på gaffeln så mycket. är det en 120 gaffel du har idag så kommer fronten upp en bra bit och ändrar köregenskaperna en del om du byter till en 140gaffel.
Det kan också vara en 100 gaffel och då skall du verkligen inte ha en 140 gaffel.

Har du inte bytt däck än ger det troligtvis mer skillnad än gaffeln.
Något som är värt att tänka på om du köper en billig begagnad gaffel så får du räkna med att lägga en del pengar på att serva den.

Gaffeln du har väger typ 2500gram så du kommer inte spara speciellt mycket vikt på att byta till den du länkade.

Den här tråden följer ett vanligt mönster. Ny medlem postar fråga om råd. Råden passar inte in på postarens redan fastslagna åsikt och lackar ur =)
Jag lackar ej ur, om du ser det från min synvinkel har väl diskussionen som uppstod knappast med min fråga att göra. Däremot kan jag efter inlägget ovan samt ditt svar på korrekt vikt ge med mig och kanske inse att den är bra som den är. Min Daewoo/mopedbil kalla det vad ni vill.
Tråden följer möjligtvis mönstret pga sidans anhängare som kommer med dåliga jämförelser eller korkade åsikter man hade när man skratta ett de som körde reiju drac när man själv hade derbi senda.

Du blir inte uppläxad.
Du får bara höra samlade erfarenheter. Men intresset för att lyssna verkar lågt.

Efter att ha tittat på specen igen känns inte cykeln helt hopplös. (har ingen koll på geon dock) Shimanos billigare bromsar brukar vara ok. Hjulen går inte att säga något om men drivlinan är säkert ok.

KAN möjligen vara värt att lätta fronten för dig. Men räkna inte med mer än 1 kg besparing. 3045gr eller något sånt hade nån butik vägt den till.
Men tänk på att inte ändra längden på gaffeln så mycket. är det en 120 gaffel du har idag så kommer fronten upp en bra bit och ändrar köregenskaperna en del om du byter till en 140gaffel.
Det kan också vara en 100 gaffel och då skall du verkligen inte ha en 140 gaffel.
Jag tänker inte försvara mig fler gånger, men intresset att lyssna höjs när ni som nu kommer med hjälp ökar.
Tack!
Förresten styrramen på bilden jag ladda upp är rak va? Även om den är liiiiite bredare ned till

Tillbaka
Topp