Skydd efter att ha läst Visa din misärtråden

StarLord

Ny medlem
http://happyride.se/forum/read.php/1/1761672

Efter att i timmar kollat på skär/kross/skrap-skador, efter otaliga röntgenbilder med mer skrot inopererat än Robocop, plus mina egna vurpor, så är väl (ännu) en tråd om lämpliga skydd på sin plats.
Ni som gjort er riktigt illa, vad har ni lärt er?
Vilka skydd har ni börjat med?

Efter att ha gjort en OTB över en stock och slagit i fotleden i trampan så köpte jag ankelskydd (fotbollsbenskydd med ankelskydd) och de har räddat mina fotleder mer än en gång.

Jag kör i skogen mest och pendlar inte en meter (08a).
Funderar allvarligt på knäskydd.

Senast ändrad:
Ja, knäskydd för fan.
Det är mycket lättare att läka ett knäckt ben än ett krossat knä.
Hjälm, glasögon om det inte immar igen för mycket, knä o armbågasskydd, rygga med skyddsstoppning. oftast handskar.
I skogen alltså.

Jag skyddar det som är knepigt att fixa, och som kan påverka fritid/jobb mycket. Så:
- knäskydd (POC)
- Armbågsskydd (POC)
- Handskar med handledsskydd (motocross, EWS Wrister)
- Vätskerygga med inbyggt ryggskydd (POC)
- Bra hjälmar

Visst, det blir varmt på sommaren, men de gånger jag slagit i hårt och bara fått blåmärke har det varit värt det.

Jag har blivit för gammal för att vilja visa upp mina coola sår i misärtråden. Hjälm såklart, och alltid glasögon och handskar. Efter senaste skadorna i skogen så har även rygg och knäskydd införskaffats. Får väl slå mig några gånger till för att se vad man behöver mer!

benskydd.png
Jag kör med dessa billiga (150kr) https://www.intersport.se/produkter/pro-touch-force-300-hs-benskydd-p268485

Köpte dem för ankelskyddens skull (hittade inga lösa), men det är gött att skydda smalbenen också. Fotbollsstrumpor till och de sitter perfekt.
Tänker inte ens på att de är på plats.

FF-hjälm, knäskydd, ryggskydd och handskar vid DH.
AM/XC-hjälm och handskar vid stigcykling.

Pedalen in i fotknölen efter volt.
Kunde knappt gå på en vecka.
Knölen gick i veven ibland också.
Nu inga problem alls ?

Efter revbensknäcken i somras investerade jag i en sån här, och en uppgradering:

Bilagor

• tmp_26836-Knox-Guerilla-Motorcycle-Armoured-Vest-0-1674596208.jpg
    tmp_26836-Knox-Guerilla-Motorcycle-Armoured-Vest-0-1674596208.jpg
    165.2 KB · Besök: 35
  • tmp_26836-ChestUpgrade-850x850-1996136272.png
    tmp_26836-ChestUpgrade-850x850-1996136272.png
    102.3 KB · Besök: 36
Skydd i all ära, men personligen försöker jag hitta balansen mellan smidighet/hanterbar värme och skydd för olyckor som kan sätta mig ur spel på riktigt.
Ett "vanligt" benbrott eller sårskador bekymrar mig egentligen inte. Ont hör liksom till sporten. Köper man inte det kommer man se ut som en michelingubbe i skogen.

Men som sagt, knän och armbågar är rätt utsatta och kan vara struliga att få fungerande igen om man kraschar ordentligt. Samma sak med rygg, huvud, och händer.

Jag skulle vilja ha kakan och äta den, men får gilla läget: skydd vs. smidighet och komfort.

Senast ändrad:
Jag är smålänning och tänker att benbrott/rehab/ svåra stukningar osv. gör att man blir sjukskriven, förutom att det gör jävligt ont.
Sjukskrivning är dyrt.
Ett par dagar borta är ju nya prylar som är roligare att ha än att vara gipsad.
Dessutom missar man en massa cykling. En hel/halv säsong om det vill sig illa.
Hur jävla kul är det?
Och hur kul är det att ligga ensam på en stig i skogen med brutet ben?

StarLord sa:
Jag är smålänning och tänker att benbrott/rehab/ svåra stukningar osv. gör att man blir sjukskriven, förutom att det gör jävligt ont.
Sjukskrivning är dyrt.
Ett par dagar borta är ju nya prylar som är roligare att ha än att vara gipsad.
Dessutom missar man en massa cykling. En hel/halv säsong om det vill sig illa.
Hur jävla kul är det?
Och hur kul är det att ligga ensam på en stig i skogen med brutet ben?

+1'ar allt detta!
Nu var jag inte ensam när jag klotade och fick en fraktur i armen i slutet av maj.
Jag fick hjälp att få av mig viss skyddsutrusting efteråt och hjälp med att lasta hojen så jag kunde ta mig hem (till akuten).

Sjukskriven i 9 veckor - tappade netto ett skitlass pengar och iaf 2½ cykling utförs. Viss plattcykling kunde jag starta med redan under sjukfrånvaron.

Nu hade det nog bara varit ett Michelingubbeskydd som hade förhindrat just min skada men ändå.

Vernersson sa:
Nu hade det nog bara varit ett Michelingubbeskydd som hade förhindrat just min skada men ändå.

Men det är lite det som är min poäng. Det är omöjligt att skydda sig helt från skador, och vid en viss punkt tror jag skydd faktiskt kan bidra till skador genom att man blir osmidig, varm, och/eller invaggad i falsk säkerhet. Vill hävda att vare sig benbrott eller stukningar går att skydda sig mot mha. lämpliga skydd. Samma sak med hjärnskakning som är det jag mest nojar över numera - går liksom inte att förhindra.
Krossskador på leder och dylikt däremot går att motverka.

Men missförstå mig rätt, jag är en av få som kör med semi-fullface (MET Parachute) i skogen, vilket ibland säkert roar andra. :-)

Edit: Apropå ensam i skogen och skadad så rekommenderar jag Icedot + mobil. Rätt skönt att veta att folk får reda på om man ligger medvetslös/hjälplös i skogen om man är ute ensam (vilket jag ofta är).

Senast ändrad:
Jag använder vanligtvis inga skydd alls utom handskar och hjälm, (plus att aldrig skulle använda gymnastikskor, cykelskor är bra tåskydd). Men ibland kör jag med knäskydd och armbågsskydd av gammal stormtroopers-modell, ibland lånar jag frugans Leatt knäskydd. Ska det åkas utför tillkommer ryggskydd av klassisk bältdjurs-modell och en fullfacehjälm. Faktum är att knä och armbågsskydd även skyddar handleder mm eftersom man då kan ta emot sig med knän och armbågar.

Fotknölarna har jag aldrig slagit i med cykel, det finns ju höga skor om man vill skydda dom. DH-skor (Five ten) har ju padding runt sidorna som skyddar en del.

Senast ändrad:
Foxis sa:
Vill hävda att vare sig benbrott eller stukningar går att skydda sig mot mha. lämpliga skydd. Samma sak med hjärnskakning som är det jag mest nojar över numera - går liksom inte att förhindra.
Nu får du nog läsa på lite. En bra hjälm eller ett skydd skyddar dig inte helt från skador, men lindrar konsekvensen betydligt, Det är syftet med alla skydd, att lindra konsekvensen. Lite huvudvärk och illamående några dagar eller ligga som en grönsak - det är skillnaden vid kraftigt våld mot huvudet med och utan hjälm. Precis samma med övriga skydd. De skyddar, men de gör dig inte osårbar. Du blir fortfarande skadad - men rehab går fortare.

jorkar sa:
Foxis sa:
Vill hävda att vare sig benbrott eller stukningar går att skydda sig mot mha. lämpliga skydd. Samma sak med hjärnskakning som är det jag mest nojar över numera - går liksom inte att förhindra.
Nu får du nog läsa på lite. En bra hjälm eller ett skydd skyddar dig inte helt från skador, men lindrar konsekvensen betydligt, Det är syftet med alla skydd, att lindra konsekvensen. Lite huvudvärk och illamående några dagar eller ligga som en grönsak - det är skillnaden vid kraftigt våld mot huvudet med och utan hjälm. Precis samma med övriga skydd. De skyddar, men de gör dig inte osårbar. Du blir fortfarande skadad - men rehab går fortare.

Hur läser du egentligen? Du får det att låta som att jag propagerar MOT skydd? Du bör nog läsa igen, samt ta med dig att jag är väldans påläst. Speciellt vad gäller huvudskador och hjärnskakningar. Sök lite på forumet så får du se. Men jag ser att du är registrerad helt nyligen och har 30-nånting inlägg, så jag kanske inte ska vara så brysk. ;-) Men ändå.

Vad gäller benBROTT uppstår de enligt min erfarenhet oftare av överbelastning än trauma, och det är då sunt att prioritera att skydda lederna. Att vaddera hela ben, armar osv. för att slippa brott är önsketänkande. Det man klara sig från är sårskador, eller möjligen krossskador.

Edit: Och vad gäller hjärnskakning finns INGEN hjälm som skyddar mer än marginellt. MIPS/Turbine etc. påvisar förbättringar i kontrollerade tester, så pass mycket att alla mina hjälmar har antingen MIPS (MET/Bell) eller Turbine (Leatt-DH-krukan). Men vi pratar en marginell förbättring av utfallet eftersom alla inbromsningar eller resulterande rotationer efter kollisioner i högre hastighet skapar sådana krafter som ingen hjälm kan förhindra leder till allvarlig hjärnskakning.

Jag propagerar för skydd efter behov, och att man bör vara medveten om att i en sport som vår så kan INGA skydd garantera säkerhet. Man bör därmed väga risk mot bedömd ökad säkerhet.

Förstår du nu så du inte behöver utmåla mina åsikter felaktigt igen?

Senast ändrad:
Själv skulle jag vara ganska nöjd att klara mig från krosskador.
Ont i knät några dagar eller operera med oklar utgång.

Jag kör just enligt Foxis riskbedömning.
Färre risker ger säkrare åk, men inte alltid lika kul eller utmanande.
Är jag ensam tas det mindre risker än om jag kör med sällskap.
Fler skydd ger färre och oftare mindre allvarliga skador än utan skydd.
Vill man inte riskera några skador alls bör man hålla sig till schack.
Murhpy rider dessutom med oss varje gång.

StarLord sa:
Själv skulle jag vara ganska nöjd att klara mig från krosskador.
Ont i knät några dagar eller operera med oklar utgång.

Men precis! Krossa en armbåge eller ett knä är inte att leka med. Därmed värt skydd. Att bryta ett nyckelben, en arm e.d. är extremt svårt att förebygga med skydd. Om man då inte vill köra iklädd michelin-kostym. :)
Faktum är att det också handlar om att "flytta" på skador. Jag kör med handskar som har inbyggt stöd för handleden (kanonbra, EVS Wrister). Men teorin bakom dessa är att de förhindrar brott på handleden och flyttar kraften till underarmsbenet som tar smällen istället. Jag riskerar därför ett brott där istället. Men mycket hellre det än bruten handled.

Riskhantering är the name of the game om man nu nojar över skador över huvud taget. Det kommer hända, frågan är bara var och i vilken utsträckning du kan eller vill skydda dig mot det.
Om man inte vill bli skadad alls bör man byta sport. :)

Senast ändrad:
Om jag får drömma lite skulle kombon "hövdingsteknik" med väst och kanske byxor som blåser upp sig vara rätt nice. Det kan bli svårt med ryggsäck, absolut, men fältryttarna har väl något liknande och det verkar hjälpa mycket (http://kefly.se/?cat=13). Gärna i kombination med en krage som ser till att man inte bryter nacken i fallet.

Foxis sa:
jorkar sa:
Foxis sa:

Hur läser du egentligen? Du får det att låta som att jag propagerar MOT skydd? Du bör nog läsa igen, samt ta med dig att jag är väldans påläst. Speciellt vad gäller huvudskador och hjärnskakningar. Sök lite på forumet så får du se. Men jag ser att du är registrerad helt nyligen och har 30-nånting inlägg, så jag kanske inte ska vara så brysk. ;-) Men ändå.

Vad gäller benBROTT uppstår de enligt min erfarenhet oftare av överbelastning än trauma, och det är då sunt att prioritera att skydda lederna. Att vaddera hela ben, armar osv. för att slippa brott är önsketänkande. Det man klara sig från är sårskador, eller möjligen krossskador.

Edit: Och vad gäller hjärnskakning finns INGEN hjälm som skyddar mer än marginellt. MIPS/Turbine etc. påvisar förbättringar i kontrollerade tester, så pass mycket att alla mina hjälmar har antingen MIPS (MET/Bell) eller Turbine (Leatt-DH-krukan). Men vi pratar en marginell förbättring av utfallet eftersom alla inbromsningar eller resulterande rotationer efter kollisioner i högre hastighet skapar sådana krafter som ingen hjälm kan förhindra leder till allvarlig hjärnskakning.

Jag propagerar för skydd efter behov, och att man bör vara medveten om att i en sport som vår så kan INGA skydd garantera säkerhet. Man bör därmed väga risk mot bedömd ökad säkerhet.

Förstår du nu så du inte behöver utmåla mina åsikter felaktigt igen?
Ja, nu var du tydlig och vi är nästan helt överens. Ber om ursäkt för att jag misstolkade dig.

AX3L sa:
http://www.pocsports.com/en/product/1254/joint-ankle såna har jag varit lite sugen på, delvis för att de varken verkar vara i vägen och är billiga men framförallt för att man ser ut som Joakim von Anka med sina damasker. Armbågsskydd vore en idé, men jag har inte kommit dit. Kör helst inte en meter utan knäskydd dock!

De där ankelskydden ifrån POC skyddar förvisso bra men stickningen fastnar i pedaler och kuggar med mera, och fransar upp sig allt för lätt.
Dessutom är de väldigt varma.
Jag rekommenderar dessa: http://7protection.com/product/control-ankle/

seven_control_ankle-f.jpg

Senast ändrad:
daikai1 sa:
Snabb fråga/kapning om knäskydd.

Ska man köra med mjuka eller hårda för att skydda mot skärskador och annat i skogen?
De hårda är mer för DH och extremare åkning?
hjälper de mjuka något ÖHT?

mjuka
https://www.bikester.se/race-face-charge-leg-benskydd-svart-356092.html
hårda
https://www.bikester.se/398296.html

Nu är ju de första inte knäskydd alls utan benskydd (för smalbenet).

http://m.bikester.se/poc-joint-vpd-air-benskydd-svart-393002.html
Denna mjuka variant är väl mest happykorrekt och vanligast av en anledning. Har ett par själv som jag är jättenöjd med, känner knappt av dom efter ett tag.

Edit: tack för reviewn och tipset OrjanX!

Senast ändrad:
Senast jag kollade fanns inga happykorrekta knäskydd. Saknas alla former av konsensus på mer än att viskoelastiskt skum är bra.

Rattnalle sa:
Senast jag kollade fanns inga happykorrekta knäskydd. Saknas alla former av konsensus på mer än att viskoelastiskt skum är bra.
Kom igen nu, så många topkittade POCholmare med hjälm som går ner i nacken kan ju inte ha fel. Fast på internet kanske alla inte är lika överens?

Beror inte typ av knä/benskydd en hel del på disciplin också?
I skogen då det inte går så superfort vill jag ha mjuka, viskoelastiska som absorberar så mycket som möjligt. Kör jag DH och vet att det kommer gå fort vill jag ha hårda.
Inte för att jag vet om det stämmer i praktiken, men teorin är väl att hårda skydd förhindrar mer katastrofala skador i hög hastighet samt glider bättre (vilket kan minska belastning på leder som annars kan uppstå då ett skydd bromsar upp det som tar i marken först).

Kritik på det? :-)

Foxis sa:
Beror inte typ av knä/benskydd en hel del på disciplin också?
I skogen då det inte går så superfort vill jag ha mjuka, viskoelastiska som absorberar så mycket som möjligt. Kör jag DH och vet att det kommer gå fort vill jag ha hårda.
Inte för att jag vet om det stämmer i praktiken, men teorin är väl att hårda skydd förhindrar mer katastrofala skador i hög hastighet samt glider bättre (vilket kan minska belastning på leder som annars kan uppstå då ett skydd bromsar upp det som tar i marken först).

Kritik på det? :-)

Nej det har du såklart rätt i. Framförallt fördelar hårda skydd slaget över en större yta och ja, physics! Men hårda är i regel mer i vägen, och för vanlig skogsåkning som jag tror efterfrågas tycker JAG typ poc air är att föredra. Som sagt, de är väldigt vanliga uppenbarligen för att många tycker om dom (och såklart delvis för att de säljs på många ställen).

Tillbaka
Topp