Skydd för cykel vid transport med cyckelhållare

tolj

Medlem
Jag tänkte transportera min cyckel hängandes bak på bilen till franska alperna och jag undrar om nån har nått bra tips på hur man skyddar den på ett bra sätt mot regn o dyl.

Funderar på att köpa någon form av kapell/överdrag och hänga på. Vad tror ni om detta?

Hur gör du om det regnar när du cyklar?

Ärligt talat, är det ett problem? Jag skulle vara mer orolig för vägdamm, man kan köra gladpack (ev med tejp) på styrlindan o sadel, resten känns överambitiöst och fladderinducerande.

Plockar upp den här tråden igen.

Körde förra sommaren med cyklarna på dragkroken på en sväng genom Sverige med 100 mil enkelväg. Cyklarna var ordentligt smutsiga från vägdamm och all annan skit som virvlar upp bakom bilen och jag hade gärna haft något enklare skydd över cyklarna.

Har tittat efter stora elastiska påsar, tänker mig ungefär som en stor variant av påsen till en sovsäck fast med mer flex som man trär över cyklarna men har inte hittat något. Har sett att det finns väskor men dessa verkar vara onödigt dyra och dessutom overkill. Räcker med skydd från smutsen som man trär över.

Är detta verkligen ett sådant "icke-problem" att det inte ens finns en billig produkt att köpa?

Senast ändrad:
Har du kollat Jula och Biltema.De har olika skyddsöverdrag, allt från större grillar till 4-hjuliga motorcyklar för 100-200 SEK.

Ja husbilar packar ju nästan alltid in sina cyklar i överdrag. Antar att du har ett ställ med ljusramp så att det inte bli något problem med att ljusen skyms av överdraget.

Är det för att den blir smutsig eller finns risken att den blir blästrad? Har själv kört tur och retur Piteå - Sälen (85 mil) ett antal gånger med ett Thule Ride On med både två och tre cyklar på. Några större problem har jag inte upplevt. Det är ju bara att spola av dem när man kommer fram.

Kommer inte ihåg exakta modellen men är någon av Thules varianter med ramp och baklyktor, så cyklar med skyddsöverdrag ska inte ställa till med något problem där.

Blästring och stenskott är det jag främst oroar mig över men jag tycker vägdamm skapar ett större praktiskt problem beroende på vilken väg man kör på. Det räcker med en kilometer torr grusväg för att hela cykeln ska ha ordentligt lager damm på sig.

Står man då i obygden utan faciliteter att spola av cykeln när man är framme har jag hellre ett dammigt överdrag att ta av än att köra mekanisk peeling på varje rörlig del när man börjar cykla.

Köp en billig mjukcykelväska utan stoppning på tex
Declaton . Gör några små hål så att du kan hänga upp cykeln på ställningen. Ta in hjulen i bilen.

Plockar upp den här gamla tråden.
Har en combi och cykelställ med lysen. Så här års blir det riktigt grisigt med allehanda skit och salt. Har funderat på påse ála husbil, men funderar på hur det funkar med aerodynamiken bl a. Jag har aldrig sett en personbil använda sig av den lösningen och antar att det beror på något.

Är det någon som har en bra lösning?

Jag har plockat av hjul, satt på transportskydd för drivpaketet och kört på dragkrok. Den lilla smuts som kommer på ramen är inte så farlig tror jag. Om jag skulle köra långt och visste att vädret var grisigt skulle jag fundera på att fultejpa fast lite plastpåsar på tex reglage och bromsok för att skona dessa lite.

En stor packpåse över hela ekipaget ala husbil tror jag riskerar att blåsa sönder. Om den inte blåser sönder kommer den i alla fall bli ett stort vindfång för hela cykeln som jag är tveksam till hur bra det är...

Kan någon form av skyddsplatta under stället vara en idé? Det mesta av smutsen virvlar ju upp underifrån.

Lejon sa:
Jag har plockat av hjul, satt på transportskydd för drivpaketet och kört på dragkrok. Den lilla smuts som kommer på ramen är inte så farlig tror jag. Om jag skulle köra långt och visste att vädret var grisigt skulle jag fundera på att fultejpa fast lite plastpåsar på tex reglage och bromsok för att skona dessa lite.

En stor packpåse över hela ekipaget ala husbil tror jag riskerar att blåsa sönder. Om den inte blåser sönder kommer den i alla fall bli ett stort vindfång för hela cykeln som jag är tveksam till hur bra det är...

Problemet med den lösningen är att jag har ett ställ där cykeln står på en plattform och inte hänger. Sen blir det stundtals svårt att få plats med två hjul inne i kupén. Men jag håller med om att en påse över hela kalaset känns vanskligt. Får kanske sy en overall till hojen, med vattentätta YKK-zippar...

Med tanke hur bilen såg ut efter torsdagens 30 mil så är jag glad att jag inte hade cykeln med mig.

Tillbaka
Topp