Skydd för mindre barn?

glitch

Aktiv medlem
Skydd för mindre barn?
Sonen är 3 1/2 snart och i julklapp blir det nog trampcykel.
Just nu kör han som en tok på sin balanscykel och det blir en del krascher på grund av övermod :)

Framförallt händer och knän tar ju en del skrubb. Finns det några skudd anpassade för så små barn?

Skydd för mindre barn?
Det här är jag intresserad av. Har inte köpt balanscykel än och har dåligt samvete för det. Lilltjejen på knappt 2,5 år la väldigt mycket tid och kraft på grannens lite för stora cykel.

Skydd för mindre barn?
"Handbollsknäskydd" och ett par XXS mitts?

Eller behövs det "downhill" -kit för barn? Kolla på bike24.com för de har bra sortering.

Skydd för mindre barn?
Så lite som möjligt. Bara besvärligt att hålla på och ta på, ta av, ta på, ta av. Barn är mjuka och dör inte av lite skrubbsår.

Mina ungar hade alltid hjälm, helst långa byxor (inte alltid mitt beslut), ibland coola solglasögon och handskar. Plåsterförbrukningen gick inte upp nämnvärt vid cykling jämfört med andra aktiviteter, en konstant hög åtgång...

Skydd för mindre barn?
Freddie L sa:
Så lite som möjligt. Bara besvärligt att hålla på och ta på, ta av, ta på, ta av. Barn är mjuka och dör inte av lite skrubbsår.

Mina ungar hade alltid hjälm, helst långa byxor (inte alltid mitt beslut), ibland coola solglasögon och handskar. Plåsterförbrukningen gick inte upp nämnvärt vid cykling jämfört med andra aktiviteter, en konstant hög åtgång...

Om jag hade resonerat så med min dotter angående inline-åkning hade hon slutat efter första gången för att aldrig åka mer. Vissa barn bryr sig inte så mycket om skrubbsår, andra tycker det är jobbigt och vill undvika aktiviteten om man riskerar skrubbsår. Är väl kanske inte helt adekvat att ge råd endast efter hurdana ens egna barn är?
Jag kan som ovanstående talare också rekommendera Decathlons inline-skydd.

Senast ändrad:
Skydd för mindre barn?
Beställde en uppsättning Strider som fått bra omdöme.

https://www.striderbikes.com/accessories/safety-gear/knee-and-elbo-pads

Får kolla gällande hanskar.

Långbyxor i all ära men det blir lite engångsartikel på jeansen om de sliter upp nya hål på knäna varje tur.
Sen tänker att de tycker det är lite kul att ha skydd precis som pappa har samt att om det inte gör nämnvärt ont när de klotar så blir det en naturlig del av cyklingen precis som för oss vuxna som lattjar i skogen. Och det känns bra att de får med sig tänket med skydd från början.

Själv tyckte man att hjälm var töntigt långt upp i vuxen ålder. Hade jag börjat cykla med skydd från början hade jag garanterat vågat mer redan från start och blivit en bättre cyklist.

Skydd för mindre barn?
Bra hjälm och bra handskar kör vi på. Polarn och pyret har ett par tunna skinnhandskar som funkar väldigt bra.

Edit. Handskarna är väl inte i skinn egentligen men greppytan i ett slitstarkt skinnliknande material. Ovansidan i tyg.

Senast ändrad:
Skydd för mindre barn?
Skydd för mindre barn?
Min yngsta är tre och cyklar. Balanscykel sen han var 1,5 och klarade sig med bara hjälm, eventuellt polarn och pyret när det var lite kallare. Nu cyklar han i små handskar som vi hittade på xxl - POWAH (tror det är rossignol) och de sitter perfekt. Ska beställa ett par ixs hack knäskydd i storlek KS. De är mindre än angivna mått så tror att KS borde sitta bra.

Skydd för mindre barn?
Om jag hade resonerat så med min dotter angående inline-åkning hade hon slutat efter första gången för att aldrig åka mer. Vissa barn bryr sig inte så mycket om skrubbsår, andra tycker det är jobbigt och vill undvika aktiviteten om man riskerar skrubbsår. Är väl kanske inte helt adekvat att ge råd endast efter hurdana ens egna barn är?
Jag kan som ovanstående talare också rekommendera Decathlons inline-skydd.[/quote]

+100

Skydd för mindre barn?
emmer sa:
Sixten Fors sa:
Biltema har bra svarta ridhandskar i små storlekar som funkar utmärkt som cykelhandskar till barn http://www.biltema.se/sv/Fritid/Hastsport/Ryttare/Ridhandske-2000034646/
Biltema har även skitsmå mitts som är billigare och ser ut som "the real deal".
(Och inte heller barn tar mot med fingrarna när de ramlar så så länge de inte kör genom buskar i skog så är det bättre skydd.)
Mitts i skogen? The real deal :)
Smalhjul och fälgbroms är också modernt.

Skydd för mindre barn?
Sixten Fors sa:
emmer sa:
Sixten Fors sa:
Biltema har bra svarta ridhandskar i små storlekar som funkar utmärkt som cykelhandskar till barn http://www.biltema.se/sv/Fritid/Hastsport/Ryttare/Ridhandske-2000034646/
Biltema har även skitsmå mitts som är billigare och ser ut som "the real deal".
(Och inte heller barn tar mot med fingrarna när de ramlar så så länge de inte kör genom buskar i skog så är det bättre skydd.)
Mitts i skogen? The real deal :)
Smalhjul och fälgbroms är också modernt.
Läsa innantill är med all önskvärd tydlighet väldigt omodernt (fast det är klart - det finns väl en "sixtentolkningsföreträdesfaktor" som går utanför både TS fråga, vad jag skrev och sunt förnuft).

Tillbaka
Topp