Skydd och nödvändig utrustning?

• Trådstartare Trådstartare Bek
  • Start datum Start datum

Bek

Ny medlem
Ligger i startgroparna att beställa en cykel från Canyon och funderar på om det är läge att beställa lite annat jox samtidigt. Blir t.ex. lite lättare att cykla om man har pedaler.
Hjälm, glasögon, knä- och armbågsskydd verkar vara en vettig investering från start om man vill cykla på småstigar i skogen. Något mer jag borde ha från start?

Får man en bra deal på grejerna om man beställer från Canyon samtidigt som cykeln eller går det att hitta billigare/bättre någon annanstans?

pump, extraslang/lagningskit, kedjebrytare & kedjelås har jag lärt mig att det är smidigt att ha. inte roligt att bli strandad i skogen pga. punka

Hur ska du cykla? Arm/knäskydd är inte supervanligt om man bara kör stigcykling även om det förekommer.

Äger man, eller funderar man på armbågsskydd eller knäskydd, och kör utan dem.
Kommer du slå dig där dessa skyddar.
Detta empiriskt uttestat.
Senast igår.

Kör man stigar med mycket sly så är långbyxor, alternativt strumpor som är tillräckligt långa för att kunna dras upp till knäna, ett rimligt skydd för benen. Många rispor blir det annars. Benskydd känns lite overkill, men...

När knäna besökt stenar tillräckligt många gånger börjar man ta på sig knäskydd. Har kommit fram till att jag hellre har knäskydd än att inte kunna cykla på x antal veckor som utgången blev sist för mig.

Senast ändrad:
Jimel sa:
Hur ska du cykla? Arm/knäskydd är inte supervanligt om man bara kör stigcykling även om det förekommer.
Vet inte riktigt vad jag ska svara där. Jag är lite småfumlig och det är lätt att bli aningen vårdslös när man har roligt.

håller med. endast enstaka personer i min omgivning kör med knäskydd, då är det ändå rätt stökig cykling, men inte downhill.

själv använder jag hjälm, handskar och armbågsskydd. dom gör stor skillnad vid otb, plötsliga fall åt sidan på väta rötter, och dyk framåt. och är inte ivägen.

om jag skulle satsa på på knäskydd skulle det vara en lös modell inbyggd i byxa. har prövat poc. hemskt.

långa byxor helt självklart vid cykling i snår. eller lita på att ingen framför dig i gruppen har hepatit b elller c. eller hiv.

jofahjalm sa:
Bland mina vänner som stigcyklar så använder ca 98 % knäskydd och handskar.
Bland mina vänner som stigcyklar använder ca 100% inte knäskydd. Däremot kör 100% med hjälm och handskar.
Slutsats: folk väljer olika beroende på sätt att cykla, omgivning, bekvämlighet, förmåga, säkerhetstänk och hastighetsambition.
Jag själv kör alltid med hjälm och lätt ryggskydd, aldrig knäskydd. Jag skulle antagligen införskaffa knäskydd om jag ofta slog i knäna trots den lilla obekvämlighet de medför. Ryggskydd, hjälm och handskar är i stort sett utan besvär att använda sig av och den potentiella fördelen vid vurpa är stor så det har jag valt att prioritera.
/XC-svetto

Jag cyklar enbart med knä och armbågsskydd för den snygga brännans skull. Finns ju diverse lightmodeller. Lätta och mjuka. När de väl behöver användas så är man glad att de sitter där. Ett tips är att prova innan köp. Väldigt individuellt hur de sitter. Någon här ovanför gillade inte poc. Personligen är det de bekvämste knäskydd jag haft. Lägg till bra skor med. Lite olika om man kör platt eller clipless. Förutom bra grepp så slipper man krossa tårna när man blir påkörd av stenar mm.

Tillbaka
Topp