Skydd till enduro

TEAM AVANTI

Aktiv medlem
Skydd till enduro
Planerar på sommar ska cykla i Trysil

Jag vill ha egen skydd
Vill ha bra, skönt o inte så dyr
Cykla både upp och ner backe
Gärna ha POC men är dyr
Har ni bra tips märke och modell??

Skydd till enduro
Kan rekomendera Dainese Trailskin knäskydd. Titta på wiggle,crc,bd,bc,cc +annat jag brukar jämföra vikt på grejerna för att få en upfatning av tjocklek/smidighet och läsa kundomdömena på butikerna.

Kan dock bara rekomendera knäskydd då jag inte har annat? förutsätter att du har lämplig hjälm redan.

Skydd till enduro
Ska du køra i Trysil så ær det liksom bara Sweet som gæller :) Ta en tur till deras butik i Trysil så hittar du sækert något bra till ok pris.

Skydd till enduro
Har en sån här jag

Bilagor

• 0499S-40.png
    0499S-40.png
    8.7 KB · Besök: 29
Skydd till enduro
Knäskydd, hjälm och handskar känns som minimum. Då har man täckt in det som får störst konsekvenser med hänsyn till risken för att slå i.

Därefter skulle jag säga rygg (kan kombineras med ryggsäcken) och sedan armbågar. Mer än så vettefan. Vissa har krashkallingar och/eller handledsskydd också.

De bästa skydden är de man har på sig så de ska med fördel vara bekväma och sitta bra.

Skydd till enduro
Jag kan nästan tycka att armbågsskydd går före ryggskydd. Inte i konsekvenser av vurpa räknat, men när det gäller vad man slår i oftast. Jag slår mig oftare på armbågarna än vad jag slår i ryggen. Jag har visserligen vare sig armbågsskydd eller ryggskydd vid vanlig cykling. I fjol var det bara i åre som armbågsskydd och ryggplatta åkte på.

Skydd till enduro
Luthman Photography skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag kan nästan tycka att armbågsskydd går före
> ryggskydd. Inte i konsekvenser av vurpa räknat,
> men när det gäller vad man slår i oftast. Jag
> slår mig oftare på armbågarna än vad jag slår
> i ryggen. Jag har visserligen vare sig
> armbågsskydd eller ryggskydd vid vanlig cykling.
> I fjol var det bara i åre som armbågsskydd och
> ryggplatta åkte på.

Jag har ryggplatta i ryggsäcken. Jag prioriterar armbågarna lägre helt enkelt för att det vore en större olägenhet att ha på mig i förhållande till hur rädd jag är om dem :-)
Jag har dessutom aldrig slagit i själva armbågen men väl underarmen och att köra med skydd på hela underarmen faller på att de inte skulle skydda så bra när de är kvar hemma ;-)

Skydd till enduro
Enligt rykten har jag dock hört att armbågar är jävligare att få att läka bra om man har sönder dem, så i ren självbevarelsedrift borde man kanske ha skydd där också. Men som sagt....de skyddar ju inte så bra när de ligger hemma.

Skydd till enduro
Alla leder är tyvärr jävligare ur ett läkeperspektiv.
Har inte fått tummarna ur ännu utan åker fortfarande runt som en xc-cyklist med trendurowannabe ambitioner. Än så länge har jag klarat mig :-D

Nu på lördag har jag en inplanerad shoppingtur dock...
Rygga (m ryggplatta), armbågs- & knäskydd står på inköpslistan.

Bell Super 2R MIPS hittar jag inte som lagervara någonstans så den får köpas senare.

PS. Håller tummarna för att jag inte klantar mig de luxe innan dess. DS *S*

Skydd till enduro
Ja leder över lag läker dåligt. Men jag är personligen mer rädd om handleder ärän armbågar om jag skulle välja något mer ställe att ha skydd på.

Skydd till enduro
Har trampat runt på stökiga stigar sen 80 talet. Massor med vurpor genom åren och det som jag värderar högst förutom hjälm och ryggskydd eller ryggsäck är armbågsskydd som även skyddar underarmar. För mig stör de cyklandet och svettandet betydligt mindre än knäskydden som nuförtiden verkar vara lika viktigt som hjälm. Jo jag använder knäskydd också för det mesta men skulle jag välja bort nått så blir de dem utifrån komfort och vad jag slagit genom åren...

Skydd till enduro
Någon här som har Pocs VPD-shorts och kan uttala sig om hur de är att cykla och kanske till och med krascha med?

Testade dem i butik idag men tyckte det kändes som att skyddsplattorna rörde sig ganska mycket i "fickan" och att skydden hamnade lite långt ned på höften (såvida man inte drog upp shortsen halvvägs upp på magen). Men kanske blir annat när man cyklar med dem och de blir varma?

Annars kör jag med hjälm, handskar, knä- och armbågsskydd samt ryggsäck med ryggplatta i skogen. LVG blir det normalt enbart hjälm och handskar, men efter en smått obehaglig slidevurpa på asfalt börjar man fundera på om man inte borde ha höftskydd också, både i skog och på väg...

Skydd till enduro
Får kanske bli ett par sådana då, är ju grymt tråkigt att skrapa upp höften. Kan tänka mig att det är ännu tristare att landa den på en sten i skogen...

Såg att tvättrådet endast var handtvätt vilket känns sådär ur ett hygieniskt perspektiv. Har du testat att köra dem i maskin, eller pajar man skyddsmaterialet då?

Skydd till enduro
Håller med, Pocs VPD-shorts märker man inte av. Kraschade på en klippa för ett par veckor sedan. Landade på höft, knä och armbåge. Inga problem med höft och knä. Däremot låg armbågsskyddet kvar hemma... aj!!!

Skydd till enduro
Elingsbo skrev:
-------------------------------------------------------
> Såg att tvättrådet endast var handtvätt vilket
> känns sådär ur ett hygieniskt perspektiv. Har
> du testat att köra dem i maskin, eller pajar man
> skyddsmaterialet då?

Maskintvättas regelbundet, funkat bra hittills (över ett år).

Tillbaka
Topp