Skydda mattram mot smuts

Skydda mattram mot smuts
Blir inte missfärgat alls (har dock inte vit utan grön ram). Märker ju att lerstänk och annat (mosade sniglar nu senast) inte fäster lika lätt som på en obehandlad yta. Har en annan mtb som är helt obehandlad (också matt lack) som drar åt sig fler sniglar.

Men man ska alltså inte sitta och tokgnida vaxet i flera minuter, utan bara stryka ut enkelt och snabbt med en ren trasa/svamp, och sen efter bara en eller ett par minuter torka bort hinnan med några rörelser fram och tillbaka, jag använder en mjuk frottéhandduk till det momentet.

Senast ändrad:
Skydda mattram mot smuts
Ridley skrev:
-------------------------------------------------------
> Skogling skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag har slang i mitt rear hole.
>
> Jaha?

Hälsovecka med tarmsköljning på Spa? Så lyxigt.

Skydda mattram mot smuts
Labanos skrev:
> En matt lackering blir aldrig blank till utseendet
> av att bara tvättas och vaxas, däremot blir den
> "halare" så att smuts och vatten rinner av
> lättare.

Varje mekanisk påverkan på en matt lack kommer göra den blankare i längden. Det är bara frågan om hur fort. Häller man bara på vaxet och knappt gnor ut det så tar det ju längre tid.

Men det känns onödigt att hålla på att vaxa en cykel, framför allt en matt. De är gjorda för att cyklas på, inte stå i något skyltfönster.

Skydda mattram mot smuts
Det var ej alls som jag trodde en ram klädd i mattor tydligen. En mattram är "växtart i familjen korgblommiga växter. Hur man håller växter rena vete tusan, förutom att spola av dem med vatten.
Men jag skulle i alla fall avråda från bilvax och dylikt.

Skydda mattram mot smuts
Fältprästen skrev:
> Men det känns onödigt att hålla på att vaxa en
> cykel, framför allt en matt. De är gjorda för
> att cyklas på, inte stå i något skyltfönster.

Det är just pga att jag använder den ena cykeln året runt, i skiftande miljöer från lerstigar till stadsvintersalt och inte gillar att tvätta så ofta, som är anledningen till att jag vaxar. Hade jag ägt en skyltfönstercykel hade den knappast behövt vaxet.

Skydda mattram mot smuts
Fältprästen skrev:

> Men det känns onödigt att hålla på att vaxa en
> cykel, framför allt en matt. De är gjorda för
> att cyklas på, inte stå i något skyltfönster.

Om jag hade ett skyltfönster skulle jag ha en cykel där

Tillbaka
Topp