Skydda polerad aluminium.

Kung Stalle

Aktiv medlem
Tja!

Om man tar bort färgen från aluminiumdelar och polerar upp så blänker de så fint. Men ganska fort blir de gråa.
Jag har provat med hårdvax och det har ju skyddat lite längre.
Men vad är bäst för att behålla den bänkande finishen?

Stalle

Själv har jag nöjt mig med vax, men internet påstår exempelvis:

Googla själv annars

Själv har jag nöjt mig med vax, men internet påstår exempelvis:

Googla själv annars

Va! Skall man behöva googla nu för tiden åxå! ?

Tack! Då kör jag på vax för det har jag hemma.

Stalle

jag gillar borstad finish, går över aluytan med roterande stålborste. det tycks som bieffekt hindra den här tråkiga gråheten som uppstår efter polering.

har inte närmare forskat i vad som händer, men det tycks medföra typ en spontan eloxeringseffekt, ytan tycks förbli silvrigare.

kanske frånvaro av polermedlets kemikalier spelar roll, kanske rester av stålet får alu att snabboxidera vilket eloxering sas handlar om, kanske har jag bara haft tur med respektive legering?

Du får nog dra på en klarlack om du vill ha det blankt. De gråa är rosten som gör att materialet skyddar sig själv, skulle den inte göra det skulle du få en effekt likt Aluminium + Kvicksilver.

Minns att GT hade en specialbehandling på sina olackade alu ramar under 90-talet där de tumlade ramarna mer kullager (ball burnished), det skulle då ge en hårdare och mer beständig yta på aluminiet. Snyggt var det i alla fall, men ingen aning om hur det åldrades.

här syns ganska bra hur stålborstad finish ser ut efter ett par år, nämligen fälgarna. de har jag befriat från svart färg. inte svart eloxering. först slipat, sedan stålborstat

ramen är original, från 2006, förmodar jag eloxerad. ingen lack. blank resp blästrad.
2145CD4D-372E-4B13-A886-6CF293B4F86F.jpeg

Senast ändrad:
Minns att GT hade en specialbehandling på sina olackade alu ramar under 90-talet där de tumlade ramarna mer kullager (ball burnished), det skulle då ge en hårdare och mer beständig yta på aluminiet. Snyggt var det i alla fall, men ingen aning om hur det åldrades.

Ja de höll ju sig fina. De kanske hade nåt preparat på åxå iofs.
Metoden skulle visst göra ramarna starkare åxå. Tyvärr har jag ingen bollkanon. ?

Jag har också surfat och funderat en del på hur man ska behandla sin råa aluminium. Ledsnade på lacken på min CAADX för ett par år sedan och putsade bort den. Gjorde den aldrig helt spegelblank utan nöjde mig med en slags borstad finish, jag tycker det är snyggare på en hel ram faktsikt och mer praktiskt för när det är soligt ute är det inte så kul att bli bländad av sin egen ram.

Hade ramen helt obehandlad första tiden (slängde på lite aluminiumbåtolja på toppröret för att skydda från värsta svettdroppet) men ett par år senare så märker man ju att vissa fläckar går inte bort. Det blir ojämnheter i korrosionen, så där nån svettdroppe eller annat salthaltigt fallit blir det inte riktigt samma ton som resten. Jag är inte jättenoga och kräver inte perfekt finish, men kul om cykeln kan se hyfsat ren ut ibland.

Så jag surfade och surfade, och man får tusen olika svar. Helt klart är det så om cykeln hade varit "rå" från fabrik skulle den vara klarlackad också. Det är det bästa. Problemet med klarlack i efterhand verkar vara att hitta lackverkstäder som vill göra det. Krävs väldigt mycket av förbehandlingen för att aluminiumet ska vara perfekt rent så man inte klarlackar in små defekter. Med en täckande färg är det inte lika noga. Det går pulverlacka klarlack, men i mitt fall där framgaffeln har kolfiberben måste den ju lackas med tvåkomponentlack. Det verkar vara enklare hitta folk som jobbar med pulverlack.

Så i frågan om klarlack får jag omväxlande svaren "det går bra" och "det är ingen bra idé" (pga svårigheten med förbehandlingen och hitta nån som kan/vill göra det bra).

Jag la därför ned idén om klarlack och kollade på vad man kan göra istället. I bilbranschen finns hur mycket som helst om polering och en miljard produkter. Ska man säga nåt generellt så är det tvätta cykeln, polera fram önskad finish på rå aluminium där nån slags metallpolish-produkt ingår mot slutet, och lägg på vax. Tvätta cykeln snällt så håller vaxet längre tid, men räkna med att du får upprepa åtminstone en gång per år, beroende på hur noga du är att cykeln ska vara skinande snygg.

Min modell blev följande: tvätta cykeln, gnugga ordentligt med metallpolish (jag använde autosol kromglans nu för jag hade det hemma, men de har en specifik aluminiumpolish också). Metallpolishen är mirakelmedlet i sammanhanget, tar bort fläckarna och gör ytan blank. Därefter rubbade jag in en borstad silkesfinish med nylonslipduk motsvarande scotch-brite röd, borstade/blåste bort resterna från slipduken, och sist la jag på flytande vax Collinite 845. Gummihandskar på hela tiden, dels är väl vaxprodukterna inte jättsnälla för huden, men mest för att fingeravtryck sätts av direkt på råa metallen om man är barhänt.

Vissa förespråkar att köra silkesfinishen först och sen metallpolish, men jag tycker det blev svårare att få jämn yta då och det blev onödigt blankt. Silkesfinishen har två syften förutom att jag tycker det är snyggare än spegelblankt, att undvika att man bländar sig själv eller andra i soligt väder, samt att den gradvisa degraderingen av finishen över tid märks mindre, och övergångar till obehandlade ytor (orkar inte strippa ramen helt och komma åt alla skrymslen) blir mindre uppenbar. Mer förlåtande finish helt enkelt.

Då det gäller vaxprodukt är det generella att sprayvax är enklast applicera (men tror ej det är lämtpligt på en cykel med skivbromsar och annat monterat som man inte vill ha vax på), därefter flytande vax (som jag använder) och sist hårdvax, och hållbarheten är i samma ordning. Kanske provar hårdvax vid tillfälle, vet inte hur svårt det är att applicera så det blir jämnt och fint. Vaxet mattar av blänket ytterligare litegranna, men inte mycket.

Collinite har en kombinerad metallpolish och vax, collinite 850. Har inte testat det, men tror inte på det heller. Jag tror det är bättre att ta i två steg och tar inte lång tid heller. Tog typ 40 minuter att göra behandlingen. Bilderna visar resultatet. Har ingen bra förebild tyvärr. Up close ser man imperfektioner här och var och jag har ju inte gått in i skrymslena, men på håll ser det ut som en proffsfinish. Återstår att se hur länge det håller.

Bilagor

• signal-2023-07-17-113410_005.jpeg
    signal-2023-07-17-113410_005.jpeg
    178.4 KB · Besök: 137
  • signal-2023-07-17-113410_004.jpeg
    signal-2023-07-17-113410_004.jpeg
    331.8 KB · Besök: 148
  • signal-2023-07-17-113410_003.jpeg
    signal-2023-07-17-113410_003.jpeg
    358.2 KB · Besök: 133
Jag har en sådan sedan ny. Jag har vaxat den.

Lyfter den här tråden igen.

Jag har ett White Industries nav här som skall byggas upp och det är över 20 år gammalt och har fortfarande en härlig glans.
Andra saker jag har polerat har jag fått en fin glans och jag har behandlat dessa enl följande...

Autosol... ser bra ut om man bara cyklar i solsken men det gör jag inte. Vägsalt och annat dret förstör rätt omgående om man lämnar det med bara autosol.
Vax... håller längre men måste göras om med jämna mellanrum, typ en gång i halvåret minst.

Så... hur fan har Wi gjort för att deras nav skall hålla finnishen i över 20 år? Och det är ju inte bara Wi som lyckats göra aluminumdelar som håller sig fina i år efter år. Hur har de gjort?

Jag håller på att polera upp ett nav och de är ju svåra att hålla fina när de väl är monterade. Vad skall jag testa den här gången?

Stalle

Jag har också surfat och funderat en del på hur man ska behandla sin råa aluminium. Ledsnade på lacken på min CAADX för ett par år sedan och putsade bort den. Gjorde den aldrig helt spegelblank utan nöjde mig med en slags borstad finish, jag tycker det är snyggare på en hel ram faktsikt och mer praktiskt för när det är soligt ute är det inte så kul att bli bländad av sin egen ram.

Hade ramen helt obehandlad första tiden (slängde på lite aluminiumbåtolja på toppröret för att skydda från värsta svettdroppet) men ett par år senare så märker man ju att vissa fläckar går inte bort. Det blir ojämnheter i korrosionen, så där nån svettdroppe eller annat salthaltigt fallit blir det inte riktigt samma ton som resten. Jag är inte jättenoga och kräver inte perfekt finish, men kul om cykeln kan se hyfsat ren ut ibland.

Så jag surfade och surfade, och man får tusen olika svar. Helt klart är det så om cykeln hade varit "rå" från fabrik skulle den vara klarlackad också. Det är det bästa. Problemet med klarlack i efterhand verkar vara att hitta lackverkstäder som vill göra det. Krävs väldigt mycket av förbehandlingen för att aluminiumet ska vara perfekt rent så man inte klarlackar in små defekter. Med en täckande färg är det inte lika noga. Det går pulverlacka klarlack, men i mitt fall där framgaffeln har kolfiberben måste den ju lackas med tvåkomponentlack. Det verkar vara enklare hitta folk som jobbar med pulverlack.

Så i frågan om klarlack får jag omväxlande svaren "det går bra" och "det är ingen bra idé" (pga svårigheten med förbehandlingen och hitta nån som kan/vill göra det bra).

Jag la därför ned idén om klarlack och kollade på vad man kan göra istället. I bilbranschen finns hur mycket som helst om polering och en miljard produkter. Ska man säga nåt generellt så är det tvätta cykeln, polera fram önskad finish på rå aluminium där nån slags metallpolish-produkt ingår mot slutet, och lägg på vax. Tvätta cykeln snällt så håller vaxet längre tid, men räkna med att du får upprepa åtminstone en gång per år, beroende på hur noga du är att cykeln ska vara skinande snygg.

Min modell blev följande: tvätta cykeln, gnugga ordentligt med metallpolish (jag använde autosol kromglans nu för jag hade det hemma, men de har en specifik aluminiumpolish också). Metallpolishen är mirakelmedlet i sammanhanget, tar bort fläckarna och gör ytan blank. Därefter rubbade jag in en borstad silkesfinish med nylonslipduk motsvarande scotch-brite röd, borstade/blåste bort resterna från slipduken, och sist la jag på flytande vax Collinite 845. Gummihandskar på hela tiden, dels är väl vaxprodukterna inte jättsnälla för huden, men mest för att fingeravtryck sätts av direkt på råa metallen om man är barhänt.

Vissa förespråkar att köra silkesfinishen först och sen metallpolish, men jag tycker det blev svårare att få jämn yta då och det blev onödigt blankt. Silkesfinishen har två syften förutom att jag tycker det är snyggare än spegelblankt, att undvika att man bländar sig själv eller andra i soligt väder, samt att den gradvisa degraderingen av finishen över tid märks mindre, och övergångar till obehandlade ytor (orkar inte strippa ramen helt och komma åt alla skrymslen) blir mindre uppenbar. Mer förlåtande finish helt enkelt.

Då det gäller vaxprodukt är det generella att sprayvax är enklast applicera (men tror ej det är lämtpligt på en cykel med skivbromsar och annat monterat som man inte vill ha vax på), därefter flytande vax (som jag använder) och sist hårdvax, och hållbarheten är i samma ordning. Kanske provar hårdvax vid tillfälle, vet inte hur svårt det är att applicera så det blir jämnt och fint. Vaxet mattar av blänket ytterligare litegranna, men inte mycket.

Collinite har en kombinerad metallpolish och vax, collinite 850. Har inte testat det, men tror inte på det heller. Jag tror det är bättre att ta i två steg och tar inte lång tid heller. Tog typ 40 minuter att göra behandlingen. Bilderna visar resultatet. Har ingen bra förebild tyvärr. Up close ser man imperfektioner här och var och jag har ju inte gått in i skrymslena, men på håll ser det ut som en proffsfinish. Återstår att se hur länge det hå
Jag är inte ett stort fan av RAWade ramar men det där var verkligen snyggt! De orangea delaljerna gjorde det.

Stalle

Sätt en piprensare runt navet som kontinuerligt borstar upp ytan. Som på gamla damtrallor.

Mitt WI nav håller fortfarande fin finish. Polerade WI vevarna ser däremot ut som kriget.

Kommer inte köpa polerade alu komponenter igen. Hellre anodiserade silverdelar.

Jag är inte ett stort fan av RAWade ramar men det där var verkligen snyggt! De orangea delaljerna gjorde det.

Stalle
Tack!

Sen jag skrev det där har jag kört några månader. Finishen blir gradvis degraderad med nån fläck här och där. Toppröret är nog mest utsatt, kanske mest för att man som cyklist på cykeln sitter och kikar ned på det nu och då, men också att det oftast är där korrosiva svettdroppar landar och fläckar ned. Vaxet skyddar en del, men det håller inte särskilt länge.

Jag är inte jättenoga med perfekt finish, särskilt inte på en gruscykel som ändå är skavd här och där, så jag kommer nog bara fräscha på en gång per år under våren någon gång. Är man mer noga än jag kan man nog klarar sig ganska långt med att bara göra lokala påfräschningar, till exempel av toppröret några gånger under säsong. Är man perfektionist så är rå aluminium ingen bra idé alls.

Blästerhärdning, känd metod för att härda, antar att trumling med stålkulor är en variant på det "Blästring är en form av kallhamring där många små ”partiklar” under en given tidsperiod kontinuerligt träffar materialets yta i hög hastighet och därmed skapar små förändringar i ytlagret genom deformationshärdning."

Lyfter den här tråden igen.

Jag har ett White Industries nav här som skall byggas upp och det är över 20 år gammalt och har fortfarande en härlig glans.
Andra saker jag har polerat har jag fått en fin glans och jag har behandlat dessa enl följande...

Autosol... ser bra ut om man bara cyklar i solsken men det gör jag inte. Vägsalt och annat dret förstör rätt omgående om man lämnar det med bara autosol.
Vax... håller längre men måste göras om med jämna mellanrum, typ en gång i halvåret minst.

Så... hur fan har Wi gjort för att deras nav skall hålla finnishen i över 20 år? Och det är ju inte bara Wi som lyckats göra aluminumdelar som håller sig fina i år efter år. Hur har de gjort?
Jag hoppades att de skulle prata om det mer i denna factory tour

Men hittade inget (spolade lite). Man fick se deras robotar som polerar grejerna i alla fall. Kan tänka mig vissa aluminiumtyper håller ytfinishen bättre än andra. Det verkar också vara så att om man uppnår en perfekt blank yta så håller den lite bättre för det finns mindre ytor för korrosiva grejer att fästa och ligga kvar på, och det egna oxidlagret som aluminiumet bildar blir lite mer motståndskraftigt om ytan är perfekt slät.

Surfar man på ytbehandlingar från fabrik så finns det ca 10 olika för aluminium, och det verkar som "polishing" räknas som en ytbehandling i sig som gör materialet mer motståndskraftigt. Så kanske om man putsar upp en spegelfinish på sin cykelram så håller den bättre? Det ska ju emellertid vara materialet i sig som har sann spegelfinish det ska inte vara några fyllnadsmedel som autosol och grejer som uppnår blankheten så det är nog rätt svårt som amatör hemma i garaget att få till en polerad finish på samma nivå som från en fabrik.

Tjena!

Ceramic Coating borde fungera, sitter som berget och skyddar mot oxidering med mera. Behöver väl dock läggas om en gång per år.

Tillbaka
Topp