Jag har också surfat och funderat en del på hur man ska behandla sin råa aluminium. Ledsnade på lacken på min CAADX för ett par år sedan och putsade bort den. Gjorde den aldrig helt spegelblank utan nöjde mig med en slags borstad finish, jag tycker det är snyggare på en hel ram faktsikt och mer praktiskt för när det är soligt ute är det inte så kul att bli bländad av sin egen ram.
Hade ramen helt obehandlad första tiden (slängde på lite aluminiumbåtolja på toppröret för att skydda från värsta svettdroppet) men ett par år senare så märker man ju att vissa fläckar går inte bort. Det blir ojämnheter i korrosionen, så där nån svettdroppe eller annat salthaltigt fallit blir det inte riktigt samma ton som resten. Jag är inte jättenoga och kräver inte perfekt finish, men kul om cykeln kan se hyfsat ren ut ibland.
Så jag surfade och surfade, och man får tusen olika svar. Helt klart är det så om cykeln hade varit "rå" från fabrik skulle den vara klarlackad också. Det är det bästa. Problemet med klarlack i efterhand verkar vara att hitta lackverkstäder som vill göra det. Krävs väldigt mycket av förbehandlingen för att aluminiumet ska vara perfekt rent så man inte klarlackar in små defekter. Med en täckande färg är det inte lika noga. Det går pulverlacka klarlack, men i mitt fall där framgaffeln har kolfiberben måste den ju lackas med tvåkomponentlack. Det verkar vara enklare hitta folk som jobbar med pulverlack.
Så i frågan om klarlack får jag omväxlande svaren "det går bra" och "det är ingen bra idé" (pga svårigheten med förbehandlingen och hitta nån som kan/vill göra det bra).
Jag la därför ned idén om klarlack och kollade på vad man kan göra istället. I bilbranschen finns hur mycket som helst om polering och en miljard produkter. Ska man säga nåt generellt så är det tvätta cykeln, polera fram önskad finish på rå aluminium där nån slags metallpolish-produkt ingår mot slutet, och lägg på vax. Tvätta cykeln snällt så håller vaxet längre tid, men räkna med att du får upprepa åtminstone en gång per år, beroende på hur noga du är att cykeln ska vara skinande snygg.
Min modell blev följande: tvätta cykeln, gnugga ordentligt med metallpolish (jag använde autosol kromglans nu för jag hade det hemma, men de har en specifik aluminiumpolish också). Metallpolishen är mirakelmedlet i sammanhanget, tar bort fläckarna och gör ytan blank. Därefter rubbade jag in en borstad silkesfinish med nylonslipduk motsvarande scotch-brite röd, borstade/blåste bort resterna från slipduken, och sist la jag på flytande vax Collinite 845. Gummihandskar på hela tiden, dels är väl vaxprodukterna inte jättsnälla för huden, men mest för att fingeravtryck sätts av direkt på råa metallen om man är barhänt.
Vissa förespråkar att köra silkesfinishen först och sen metallpolish, men jag tycker det blev svårare att få jämn yta då och det blev onödigt blankt. Silkesfinishen har två syften förutom att jag tycker det är snyggare än spegelblankt, att undvika att man bländar sig själv eller andra i soligt väder, samt att den gradvisa degraderingen av finishen över tid märks mindre, och övergångar till obehandlade ytor (orkar inte strippa ramen helt och komma åt alla skrymslen) blir mindre uppenbar. Mer förlåtande finish helt enkelt.
Då det gäller vaxprodukt är det generella att sprayvax är enklast applicera (men tror ej det är lämtpligt på en cykel med skivbromsar och annat monterat som man inte vill ha vax på), därefter flytande vax (som jag använder) och sist hårdvax, och hållbarheten är i samma ordning. Kanske provar hårdvax vid tillfälle, vet inte hur svårt det är att applicera så det blir jämnt och fint. Vaxet mattar av blänket ytterligare litegranna, men inte mycket.
Collinite har en kombinerad metallpolish och vax, collinite 850. Har inte testat det, men tror inte på det heller. Jag tror det är bättre att ta i två steg och tar inte lång tid heller. Tog typ 40 minuter att göra behandlingen. Bilderna visar resultatet. Har ingen bra förebild tyvärr. Up close ser man imperfektioner här och var och jag har ju inte gått in i skrymslena, men på håll ser det ut som en proffsfinish. Återstår att se hur länge det hå