Skyddsjacka för DH; Vad ska man ha?

MCM_team

Aktiv medlem
Har sökt lite i ämnet men hittar bara gamla trådar......

Tänkte skaffa en ny skyddsjacka inför dh-säsongen och vet inte riktigt vad jag ska välja. Har i nuläget en Fox Titan sport jacket som sjunger på sista versen.

Kraven är att den ska ha level 2 ryggskydd och vara bekväm. Bra armbågs- och axelskydd bör den ha men den ska helst inte vara en kärnvapensäker riddarrustning. Det skadar inte om den funkar med nackskydd (har inget i nuläget men kanske skaffar i framtiden).

Velar också mellan sk mjuka skydd ("impactfoam") eller hårda med plastskal.....

Har kikat på Leatt 3DF AirFit body protector och tycker den verkar intressant.

Tar gärna emot all input!!!

Då kastar jag in ett inlägg så det blir lite fart i tråden tror ni att det skyddar om ni åker på arslet i 50.60.70 km.
Eller köper ni tron att det skyddar om man tittar på dom 2 förslagen vad har dom skyddet för ländryggen.

sdx sa:
Då kastar jag in ett inlägg så det blir lite fart i tråden tror ni att det skyddar om ni åker på arslet i 50.60.70 km.
Eller köper ni tron att det skyddar om man tittar på dom 2 förslagen vad har dom skyddet för ländryggen.

Körde med skyddsjacka för länge sedan och den skyddade fantastiskt bra när man gick i backen i hög fart.

Frågor på det?

Paco sa:
sdx sa:

Körde med skyddsjacka för länge sedan och den skyddade fantastiskt bra när man gick i backen i hög fart.

Frågor på det?

I krasch är väl det endel teknik för och jämna ut energin bäst möjligt..

Jag kör POC spine tee med bortsprättade axelskydd.

Jag kom aldrig riktigt överens med axelskydden och har jackan/västen för att skydda mot "gameover"-skador. Man dör inte av en trasig axel men punkterad lunga, våld mot hjärta och spinalskador kan göra att man inte kommer hem levande från berget. Utan axelskydden är västen super bekväm men bra skydd på framsidan också. Kolla blocket så kan man hitta bra pris på västen och nagelsax fixar sprättandet.

Slår sig gör man alltid oavsett skydd man får välja en nivå av bekvämlighet/skyddsvärde/skadekonsekvens där man tycker sitt utövande kan ske inom rimlig risknivå. Man skall ju ha kul också.

zyklom sa:
Paco sa:
sdx sa:

Frågor på det?

I krasch är väl det endel teknik för och jämna ut energin bäst möjligt..

Det har du självklart rätt i.
Körde med skyddsjacka när jag var färsk på DH-cykeln och tekniken var väl inte den bästa just då.

Så här 20 år senare kör jag bara med hjälm, mjukt ryggskydd och knäskydd.

Tack för input!

Ni som kör med "mjuka" skydd, tycker ni att de funkar bra i skogen? Har ni någon erfarenhet av att ha slagit i vassa stenar och spetsiga rötter?

Är ju väl medveten om att en jacka inte skyddar mot allt men den lär ju vara bättre än inget....

sdx sa:
Var kör du DH i 70 km/h? Brukar du ramla?

sdx sa:

Det är väl självklart att en jacka inte skyddar om man åker på arslet, då är det ju byxor man behöver.

mkallstrom sa:
sdx sa:
Var kör du DH i 70 km/h? Brukar du ramla?
Dh kanske inte ens kommer upp i den hastigheten . Då räcker det med billiga grejor i från Biltema som skyddar lika bra eller inte.

Började cykla DH förra året och införskaffade mig en sån här http://www.chainreactioncycles.com/se/en/661-comp-pressure-suit-2017/rp-prod129481
Man ser ju ut lite som en sköldpadda men jag märker inte av den när jag cyklar. Har inte gjort några jättevurpor än men flertalet tråkiga skrapsår har den definitivt räddat mig från.

Funderar dock på att införskaffa bara en ryggplatta och nackskydd istället. Nån som har en bra ryggplatta att tipsa om? Gärna en som går långt ner.

tpn sa:
Började cykla DH förra året och införskaffade mig en sån här http://www.chainreactioncycles.com/se/en/661-comp-pressure-suit-2017/rp-prod129481
Man ser ju ut lite som en sköldpadda men jag märker inte av den när jag cyklar. Har inte gjort några jättevurpor än men flertalet tråkiga skrapsår har den definitivt räddat mig från.

Funderar dock på att införskaffa bara en ryggplatta och nackskydd istället. Nån som har en bra ryggplatta att tipsa om? Gärna en som går långt ner.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Personlig-utrustning/Skydd/Ryggskydd-L2-2000037605/
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Personlig-utrustning/Skydd/Nackstod-2000037663/
Nu kommer någon att klaga att det är till Mc.

om du ändå funderar på ett nackskydd (vilket jag verkligen tycker du ska köpa) skulle jag kolla på leatts skyddsjackor, dom är byggda för att fungera bra med nackskydd (iaf leatts nackskydd) och har löstagbara plattor där nackskyddet ska sitta

bor du i sthlm så har forsell motor i sollentuna leatt hemma så du kan prova lite storlekar

tpn sa:
Har spanat på en Atlas http://www.chainreactioncycles.com/mobile/se/en/atlas-air-neck-brace-2016/rp-prod127686
ihop men sån här kanske?
http://www.pocsports.com/en/product/1550/spine-vpd-2-0-vest

Tack för tipset skägganders, ska jag ha i åtanke nästa gång man är i krokarna.

kan bli trubbel med att få nackskyddet utanpå ryggplattan, tror det kommer hamna för långt bak och att köra nackskydd under ryggskydd är fruktansvärt obekvämt utifrån egna erfarenheter med leatt gpx 5.5 och ett ufo ryggskydd

skägganders sa:
kan bli trubbel med att få nackskyddet utanpå ryggplattan, tror det kommer hamna för långt bak och att köra nackskydd under ryggskydd är fruktansvärt obekvämt utifrån egna erfarenheter med leatt gpx 5.5 och ett ufo ryggskydd

Tack för input. Kanske bättre att slanta på en gång med leatt/leatt och få något som är kompatibelt med varandra.

skägganders sa:
om du ändå funderar på ett nackskydd (vilket jag verkligen tycker du ska köpa) skulle jag kolla på leatts skyddsjackor, dom är byggda för att fungera bra med nackskydd (iaf leatts nackskydd) och har löstagbara plattor där nackskyddet ska sitta

bor du i sthlm så har forsell motor i sollentuna leatt hemma så du kan prova lite storlekar

Ja jäklar vilken service hos dom, blev en Leatt 3DF Airfit jacka idag!

Tillbaka
Topp