Slacka styrvinklar, dämpare och bottnand ram.

Miche

Aktiv medlem
Hejsan!

Jag ändrade styrvinkeln på min hojj till slackare. Vad jag upplevde var att det blev en helt annan hojj, mycket lättare att ta kurvor, det var som att hojjen ringlade mellan hindren. Det var även mycket lättare att rycka upp framhjulet. Dock så 'bottnade' jag ramen, dämparen var för lång.

Min undran är har alla fox bakdämpare samma eye-to-eye mått? Skulle behöva en som är något kortare eller någon bakdämpare som är mer allsidigare.

Senast redigerad av en moderator:
Slacka styrvinklar är fina saker!

På min nya älskling har jag valmöjligheter som ökar vinkeln på styrröret, dels kan jag ha främre fästet på dämparen på 2 olika positioner vilket ger en möjlighet att öka eller sänka styrvinkeln ungefär 2 grader (beror på hur hög gaffel man har osv) sen så gör också nedre fästet av dämparen med 2 valmöjligheter (som också ökar eller sänker slaglängden med 0.75") att mittpartiet bänds upp eller sjunker ihop lite, detta lär dock ändra styrvinkeln minimalt då även sag ökar.

Jag är nästan sugen på en fetare gaffel då det skulle ge min cykel en mycket slackare styrvinkel och jag kan nog slänga på en dubbelkronad på 190mm slag utan att gå över ramens rekomenderade längd. ;P

Grymt att du kände sådan skillnad på att ändra styrvinkeln! Du säger att ramen bottnade, du behöver alltså en mindre dämpare som bottnar innan ramen gör det? Vilken eye-to-eye har du idag? Kommer försvinna en del slag på det. :/

Nej det kommer inte försvinna något slag?
För det slaget han har extra på den nuvarande dämparen används ju ändå inte eftersom ramen bottnar tidigare.

Jo men jämfört med att ha ramen som han hade den innan.

Blir det mycket skönare att köra med den slackare vinkeln kan det ju dock vara värt det, jag tror han har 175mm slag bak eller ngt i den stilen nu och det får man ju köra ganska hårt för att verkligen behöva.

Du hade 2.25" stroke på din dämpare Miche? I så fall kanske det räcker att ta en med samma eye-to-eye och mindre stroke, samtidigt kanske du kan hitta en med mindre eye-to-eye och 2" stroke. En kortare dämpare ger dig ännu mer slack vinkel. ^^

Hade själv velat prova en dämpare med 2" stroke (kör 2.25" nu) och se hur mkt slackare min vinkel skulle bli. Får ut 185mm slag bak nu och det är väl inget måste för en nybörjare som kör AM/FR direkt. =)

Edit: Vafan, hur läser jag. Blandad ihop Miches och Nenjas inlägg. Sorry.

Senast redigerad av en moderator:
Pelle Hå: Den är släppt. Fysatan vilket raketbränsle det var....

Nåväl, Fox har femtioelva olika i2i-längder. Hitta en med samma men kapa av lagom mängd slaglängd så ordnar det sig. En kortare dämpare med motsvarande kortare slag kommer resultera i flackare vinklar men kvarstående problem. Har du 200mm X 55mm nu kanske 200 X 50 funkar? Du förstår säkert logiken.

Problemet är att DHX vad jag vet inte finns i den längden... :P

Ja det har du ju rätt i Mårten, my bad ang kortare dämpare. ^^

Nedrans amerikanerna skall ju alltid flumma till det med sina förvirrande tummar, 2.25 tummar borde väl räknas som 55mm? I så fall skulle nog som Mårten skriver en 200mm - 50mm stroke vara klockrent nu (om det räcker med de 5mm kortare slag).

Ett läckert alternativ är årets Manitou Swinger coil 4-way
http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=16558
eller en riktigt billig luftversion Swinger air 3-way 2005
http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=17472

Mums va roligt att prata slaglängd. ;)

nenja skrev:
-------------------------------------------------------
> På min nya älskling har jag valmöjligheter som
> ökar vinkeln på styrröret, dels kan jag ha
> främre fästet på dämparen på 2 olika
> positioner vilket ger en möjlighet att öka eller
> sänka styrvinkeln ungefär 2 grader (beror på
> hur hög gaffel man har osv) sen så gör också
> nedre fästet av dämparen med 2 valmöjligheter
> (som också ökar eller sänker slaglängden med
> 0.75") att mittpartiet bänds upp eller sjunker
> ihop lite, detta lär dock ändra styrvinkeln
> minimalt då även sag ökar.
>
Jag har > 4 möjligheter (har inte testa alla möjligheter då det är ett diskret och olinjärt samband). Jag har 6.5" dämpning bak med alla dessa förutom några av de sista. Denna möjlighet är till för att kunna slänga på dämpare med olika längder och att kunna påverka styrvikeln.

> Jag är nästan sugen på en fetare gaffel då det
> skulle ge min cykel en mycket slackare styrvinkel
> och jag kan nog slänga på en dubbelkronad på
> 190mm slag utan att gå över ramens rekomenderade
> längd. ;P
>
Samma här, funderar på en MZ 66 på 180 mm.

> Grymt att du kände sådan skillnad på att ändra
> styrvinkeln! Du säger att ramen bottnade, du
> behöver alltså en mindre dämpare som bottnar
> innan ramen gör det? Vilken eye-to-eye har du
> idag? Kommer försvinna en del slag på det. :/
>
Ja det stämmer, det var som att hojjen ringlade sig förbi alla hinder, nästan som om ramen vore ledad i mitten, precis som en dumpers. Detta gillade jag skarpt. På några av de sista så bottnade ramen så nu har jag ändrat slaglängden från 6.5" till 6" samt slängt på en styvare fjäder. Eye-to-eye mått på dämparen i okomprimerat tillstånd är 200mm.

jonzén skrev:
> min giant ac ringlar sig också förbi alla
> hinder. för den har glapp i svinglagren....

Vad kostar det? :P

Miche du borde ju faktiskt försöka hitta ngn som har en eye-to-eye 200mm men med 50mm stroke istället för 55mm och kolla om den skillnaden räcker. Gör den det så skulle du ju kunna köra på det viset och ändå ha 5.5" eller mer slaglängd (det skulle vara 6" men den ramen bottnar innan eller bottnar ramen vid 6" slag och dämparen kan ge mer?)!

Jag kanske skulle ta och montera om dämparen igen då, även om man förlorar 15-20mm slaglängd så gör det skillnad i styrvinkeln och de där sista millimetrarna kommer jag bara behöva om jag skall köra DH eller hårdare Freeride. Dessutom vet jag inte riktigt hur bra det är med typ 195mm bak och 150mm på gaffeln. ;D

Nu vill jag också prova en dämpare med 50mm stroke! =)

Sökte lite ang. problemet och hittade att det skall tydligen finnas dämparlängds reducerare. Är det någon som har någon erfarenhet av dessa?

Miche skrev:
> > Jag är nästan sugen på en fetare gaffel då det
> > skulle ge min cykel en mycket slackare styrvinkel
> > och jag kan nog slänga på en dubbelkronad på
> > 190mm slag utan att gå över ramens rekomenderade
> > längd. ;P
> >
> Samma här, funderar på en MZ 66 på 180 mm.
>
Damn, garantin verkar inte täcka då :-( får maila Nicolai och se vad dom säger. Vet att man kan ha 160 mm på en Argon FR iaf. och den har precis samma geometri som Helius FR. Så det får bli en Wotan om det är möjligt.

Aj det är lite drygt. Står i manualen att ramen kan köras upp till 8" slag och det är väl ungefär 200mm så jag har lite spelrum. ^^

Hör med dem och se vad de säger, du kanske kan göra undantad. :P

Tillbaka
Topp