Slaglängd för stigcykling i Gbg?

tigerbalsam

Ny medlem
Hej Göteborgare,

Vilken slaglängd tycker ni funkar bäst för naturstigarna i Delsjö/Skatås, Änggårdsbergen,Vättlefjäll och liknande terräng?

Jag har förstås inte hittat/provat alla tekniska partier än men inför 2011 är ju AM/Trail segmentet uppe i 150-160 mm s.l. vilket verkar överdrivet för stigcykling i nämnda områden.

Jag har idag en Liteville 301 Mk6 med 130/115 mm s.l. men jag måste uppgradera framgaffeln i år. Bakfjädringen är jag nöjd med fast den är fullt aktiv och "buttersmooth" så jag letar efter en gaffel som matchar dess prestanda, min gamla R.S Revolution har tyvärr inte gjort det.

Vill prova DT, Fox eller Marzocchi så har ni några förslag eller omdömen om deras 2011 modeller? Jag kör inte fullt ös nerför men föredrar terräng som kräver teknik och balans.

Då det är bevisat, på happy rides i Göteborg, så fungerar allt mellan 0 till 180mm i de områden som du skrev om. Det som är mest förekommande är nog som Obed skriver, 120-140mm. Själv cyklar jag med 170/180mm(fram/bak) på sommarcykeln och 140mm fram(hardtail) på vintercykeln. I skogen alltså, XC och AM.

Lite mer slaglängd jämnar ut stigarna fint och man skakar inte sönder helt om man gillar lite fart. Tekniska och stökiga stigar både upp och ner är favoriterna.

RS Sektor och RS Lyrik är två trevliga gafflar för AM cykling.

/Leo

Tillbaka
Topp