Slaglängd på gaffeln..

Robin

Ny medlem
Slaglängd på gaffeln..
Har nyligen köpt en Kona Kikapu Deluxe ram från -04. Är det någon som äger eller har sätt just en sådan ram med 130mm slag eller mer? Funderar på att införskaffa en Marzocchi Z1 FR 3 med 130mm men är rädd att jag ska knäckaa styrröret. Är det någon risk för det?

Slaglängd på gaffeln..
Jag vet inte riktigt hur mycket mer det belastar styrröret men så där himla farligt borde det väl inte vara. Läste för längs sedan på mtbr's Konaforum <http://forums.mtbr.com/forumdisplay.php?s=&daysprune=-1&f=6> om någon som körde med en 130 mm gaffel och gillade det. Sök där och se om du hittar tråden. Vinkeln lär ju bli annorlunda än vad som ursprungligen är tänkt men det behöver ju inte betyda att det är fel.

Tillägg: sökfunktion för att söka enbart i Konaforumet hittas längst ner.

Senast redigerad av en moderator:
Slaglängd på gaffeln..
Det pågår en diskusion om det på Turnerforumet: http://forums.mtbr.com/showthread.php?t=39804

Sammanfattningsvis;

1) Det blir en belastningsökning på fogarna och svetsarna. Men den är mindre än variationen mellan en lätt och en tung cyklist. Så om du inte redan är en tung cyklist är det ingen fara.

2) Har man en gaffel med mer slaglängd frestas man att köra "större" än ramen i övrigt är designad för. Detsamma är sant för dubbelkronade gafflar vs. enkelkronade med samma relativa höjd.

3) Kombination av ett och två.

Så om du inte är en tung cyklist och fortsätter använda ramen inom dess tänkta användningsområde bör det inte påverka ramens hållfasthet nämnvärt. Dock går garantin sannolikt åt skogen om du sätter en DH-gaffel på en XC-hoj och sen spräcker huvudröret.

Däremot blir det lätt chopper av det hela...

Slaglängd på gaffeln..
Det har väl lite med A-T-C-måttet att göra också? Vissa gafflar har ju längre , men lika mycket slagläng.
Kanske även på storleken på ramen?

Klaffar bara vinklarna in så kan du lätt höja, men jag tycker inte om när styrvinkeln blir fel. Inte alls skönt ju. =P

Har för mig att någon här sa att man kunde knäcka ram/gaffel om man hade för mycket slag, men inte hur mycket för mycket...

Edit: TnT han visst svara på några frågor innan...

Slaglängd på gaffeln..
the_TnT Skrev:
-------------------------------------------------------
> Det pågår en diskusion om det på Turnerforumet:
>
> Sammanfattningsvis;
>
> 1) Det blir en belastningsökning på fogarna och
> svetsarna. Men den är mindre än variationen mellan
> en lätt och en tung cyklist. Så om du inte redan
> är en tung cyklist är det ingen fara.
>

Jag är inte särskillt tung, (tror jag). Väger strax under 50kg.

Slaglängd på gaffeln..
Robin_Manitou Skrev:
> Jag är inte särskillt tung, (tror jag). Väger strax under 50kg.

Hade du sagt det dubbla hade jag nog inte tyckt du ska höja med mer än 30 mm ;)

Sen var den där biten med att inte använda ramen utanför dess användingsområde och hoppa/droppa med en XC-ram. Fråga Bianchi oskar ;)

pbpic365395.jpg

Fast det gäller oavsett gaffel men blir mer och mer viktigt ju längre gaffel man sätter dit.

Slaglängd på gaffeln..
Jag har nyligen köpt en Z150 fr. Den sitter på en cyclepro FR1 som egentligen ska ha en gaffel med ca 100mm slaglängd. Det blev som the_TNT skrev, lite chopper av det hela. För att göra styrvinkeln lite brantare har jag "byggt ut" bakdämparen några cm så att svingen trycks ned mot marken lite mer och skjuter fram framändan. Då landar styrvinkeln på runt 67-68 grader vilket passar mig bra.

Slaglängd på gaffeln..
the_TnT Skrev:
> Sen var den där biten med att inte använda ramen
> utanför dess användingsområde och hoppa/droppa med
> en XC-ram. Fråga Bianchi oskar ;)

det är bara bra att köra drop och sånt med en XC ram, för då knäcks den somsynes, men man får en ny ram för 625kr ist! :D

Slaglängd på gaffeln..
det beror väl på lite hur höga droppen är också. :-) 1 meter i lutande landning är ju absolut inget problem. Inte till platt häller för den delen (om man sätter dom mjukt). När man går upp på 2-3 meters dropp så kanske det börjar bli dags att se över ramen :-P.

Slaglängd på gaffeln..
Hur högt är ett tvåmeterdropp? Ja som Eric säger så beror det ju på landningen så det korrekta svaret torde vara: Hur långt är ett snöre?

Slaglängd på gaffeln..
=David Skrev:
> Hur högt är ett tvåmeterdropp? Ja som Eric säger
> så beror det ju på landningen så det korrekta
> svaret torde vara: Hur långt är ett snöre?
>
> Mvh David
>
>
>
> - The more I learn, the more I realize how much I
> don't know -

Så långt som det är där man tar av det =).
Det vill säga längden mellan de olika ändarna.

edit: edit

/ Joel

Slaglängd på gaffeln..
Javisst men då går det ju inte att jämföra ett med platt landning med ett som är i lutande landning om man pratar om vad en hoj klarar.. Då är vi tillbaka på snöret. Hur högt är egentligen ett snördropp på två meter? ;)

Slaglängd på gaffeln..
Det beror väl på om snöret hänger rakt neråt eller i en vinkel? Har snöret varit ihoplindat så hänger det ju inte helt rakt heller...

Slaglängd på gaffeln..
Nä då blir det snöreitelefonsladdsliknandespiraldropp istället.. Men grejjen är ju att det är snöret som är den okända variabeln i droppet och den är ju inte helt lätt att räkna fram trots att man har höjden. Blir nog krångligt det där..

Slaglängd på gaffeln..
Jo, men vänta nu. Vet vi höjden kan vi räkna ut islagshastigheten (och annat kul) mot plan mark. Landar man i vinkel blir det svårare då hela smällen inte tas upp av dämpningen utan cykeln ökar helt enkelt bara farten. Därför är landning i uppförsbacke inte bra... ;)

Tillbaka
Topp