slaglängd reba?

Oggler

Aktiv medlem
slaglängd reba?
Det här kräver en egen tråd. Kn någon människa förklara för mig hur det ligger till.

2011 års 29" reba verkar vara ställbar mellan 80-100-120mm

2012 års 29" reba verkar vara ställbar mellan 80-100mm

2013 års 29" reba verkar vara ställbar mellan 80-100-120mm

Är det så illa att just 2012 var ett mellanår då gafflarna endast gick att ställa till 100mm max?

slaglängd reba?
Oggler skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag bumpar, eftersom jag gärna vill veta. Det
> verkar vara omöjligt att hitta info någon annan
> stans.

Vad sa tillverkaren eller den svenska importören där du frågade dem?

slaglängd reba?
Tillverkaren i USA har jag inte kontaktat ännu. Det återstår. Någon svensk generalagent finns tror jag? Däremot en dansk. Jag har inte kollat med dem heller. Jag har ställt frågan till olika butiker i sverige, men jag får olika svar hela tiden.

Rent formellt verkar det vara så att just 2012orna inte är ställbara till 120. Men frågan är om inte en del 2012or är det ändå. Även om de inte är specade så alltså. En del 2012or kanske har 2011 eller 2013-delar i sig. Vem vet? När jag servar min gaffel första gången så kommer jag såklart kolla hur det ser ut i just min gaffel.

slaglängd reba?
Har du provat fråga Neil på Velotek/Team Sportia Uppsala? De borde förhoppningsvis veta något då Velotek blev en auktoriserad RS verkstad för bara några veckor sedan.

slaglängd reba?
Jag har luskat lite till. Mkt talar för att det är max 100mm som gäller på 2012. Men ingen jag hittills pratat med kan säga med säkerhet. Jag får väl helt enkelt kolla när jag tar isär gaffeln.

slaglängd reba?
Kolla med cycleservice nordic, mail: an@cycleservicenordic.com. Av dem har jag fått bra och snabbt bemötande angående Rock Shox. Annars är det väll vartex och duells som tar in rs i Sverige.

slaglängd reba?
Läste i något cykelmagasin där någon från Rockshox uttalade sig och sa att det var tänkt att revelation-gaffeln skulle ta över som deras mer långslagiga alternativ. Förvånande då att de går tillbaka till 2013 års modell.

Senast ändrad:
slaglängd reba?
Vill man verkligen veta svaret på en fråga, vad det än handlar om, är det alltid säkrast att ställa frågan så nära källan som möjligt om man vill slippa spekulationer, gissningar och missförstånd. Att fråga i cykelbutiker och på happy är ett bra sätt att få information som kanske stämmer.

slaglängd reba?
Oggler skrev:
> Jag har luskat lite till. Mkt talar för att det
> är max 100mm som gäller på 2012. Men ingen jag
> hittills pratat med kan säga med säkerhet. Jag
> får väl helt enkelt kolla när jag tar isär
> gaffeln.

Så fick jag göra på 2011 OEM. Den var 120mm.

Men att 2012 är 100mm är nog ganska vedertaget vid det här laget.

Stalle

slaglängd reba?
Detta står att läsa i reservdelskatalogen från Srams hemsida. Det gäller alltså 2012 års gafflar. På punkt 7 står det 110mm. Men det är lika lätt att hitta dokumentation som styrker 100mm respektive 120mm för samma årsmodell och modell av gaffel.

Notes:
IMPORTANT - 2012 Reba CSU, lower leg, spring assembly and damper assemblies are NOT compatible with 2005-2011 Reba forks.
1. Service kits include replaceable o-rings, retaining rings, crush washers, crush washer retainers, and shaft bolts/nuts. Air service kits include schrader valve(s).
2. Rebound damper and spring shaft kits include crush washers, crush washer retainers and shaft bolts, as well as upper tube retaining rings and rebound adjuster knob.
3. Damper side = rider’s right. Spring side = rider’s left.
4. Convert from Crown Adjust to Remote Adjust: Remote compression damper requires remote compression adjuster spool, cable clamp and remote lever assembly.
5. Reba lower legs do not include decals. All lower legs include bottom-out bumpers, bushings, foam rings and dust seals installed.
6. Reba 29” requires 29”-specific parts. See part kit description for 29” identification.
7. Reba 29” maximum travel setting = 110mm. Reba 26” maximum travel setting = 120mm.
8. Refer to the RockShox Technical Manual (www.sram.com) for oil volumes, air pressure settings and torque values

slaglängd reba?
fredrikw skrev:
> Hade du mailat tillverkaren hade du nog haft ett
> spekulations- och gissningsfritt svar vid det här
> laget.

Jag hittar helt enkelt ingen mejladress till Sram. Jag har provat att ringa till holland men de ger inte teknisk support till privatpersoner säger de.

slaglängd reba?
Lulle skrev:
> Kolla med cycleservice nordic, mail:
> an@cycleservicenordic.com. Av dem har jag fått
> bra och snabbt bemötande angående Rock Shox.
> Annars är det väll vartex och duells som tar in
> rs i Sverige.

Jag citerar mig själv

slaglängd reba?
Jag blåser liv i den här gamla tråden.

Jag har nu äntligen servat min Reba 29" 2012. För alla nyfikna så kan jag avslöja att det verkar som att det går att förlänga slaget 10mm till 110mm. Det satt en spacer där som av vad jag förstår gick att bara ta bort. Jag har inte åkt på gaffeln ännu men den verkar bedte sig normalt även med 110mm slag.

slaglängd reba?
Vad gällder för 2013 då? Jag hittade detta på en sida:

Rockshox Reba RL
Catalogo 2013
\ /
\ /
v
Travel 26": 80/100/120mm, 29": 80/100/120mm, *Weight based on 265mm 1-1/8" steerer, 9mm QR
Weight 26": 1499g, 29": 1564g, *Weight based on 265mm tapered steerer, 9mm QR lower leg, Dual Air
Damping 26": Motion Control, 29": Motion Control
Available Springs Solo Air
Adjustments External Rebound / Low Speed Compression to Lock / Air pressure via single Schrader valve,
Steerer Options 26": 1-1/8" aluminum & Aluminum 1.5 to 1 1/8" Taper, 29": 1-1/8" aluminum & Aluminum 1.5 to 1 1/8" Taper
Crown Forged, Hollow AL66 TV Aluminum
Upper Tubes 32mm, 7000 series straight wall aluminum
Lowers Magnesium, post mount disc brake
Options Travel, Steerer, Axle, Remote, Colors
Recommended Rear Shock Monarch RL
Maximum Rotor Size 210mm
Color Options Black, White, Diffusion Black
Remotes PushLoc Remote

slaglängd reba?
Jag förlängde min 2012 till 110 mm förra sommaren och har inte haft några som helst problem med funktionen. Kan väl dock tillägga att jag blev lite besviken att jag bara fick 10 mm extra. Hade hoppats på 20.

slaglängd reba?
sneJe skrev:
> Hur går man då tillväga för att få ut de där
> extra 10mm (eventuellt 20mm) på en Reba av 2013
> år modell?

Beror på vilket luftfjädersystem du har: Är det Dual-Air borde det finnas en distans ( all travel spacer) att ta bort.
Med Single -Air behöver man byta fjäderenheten (Air shaft )

Allt enligt reservdelskatalogen: http://cdn.sram.com/cdn/farfuture/A...lt/files/techdocs/2013_rockshox_spc_rev_b.pdf

/S

slaglängd reba?
> Beror på vilket luftfjädersystem du har: Är det
> Dual-Air borde det finnas en distans ( all travel
> spacer) att ta bort.
> Med Single -Air behöver man byta fjäderenheten
> (Air shaft )
>
> Allt enligt reservdelskatalogen:
> http://cdn.sram.com/cdn/farfuture/ANyaEyGQwj9PMvu3
> l8s8ySQ5bJoseEABNStrOQd8rv4/mtime:1362172526/sites
> /default/files/techdocs/2013_rockshox_spc_rev_b.pd
> f
>
> /S

Om jag förstår artiklarna rätt så går det alltså att få ut 110mm slaglängd på en 29" ?

slaglängd reba?
Lyfter tråden igen. Har en Giant Anthem 27.5 (2014) som just nu har en Reba med 100 i slag. Finns ju en Sx variant av anthem nu som har 120mm i slag, så jag är lite sugen på att prova.

Men är det möjligt att öka slaget på min gaffel? Tittade närmare på gaffeln och såg att det finns 3 skalor för att mäta SAG. 80mm, 100mm (som jag har nu) och ytterligare en skala där man inte kan läsa hur många mm slag det är då det står längre ner på innerbenet eller vad det nu heter. Finns det en skala för längre slaglängd så borde det väl kunna gå att justera upp den?

Någon som har provat?

slaglängd reba?
Fritz78 skrev:
> Lyfter tråden igen. Har en Giant Anthem 27.5
> (2014) som just nu har en Reba med 100 i slag.
> Finns ju en Sx variant av anthem nu som har 120mm
> i slag, så jag är lite sugen på att prova.
>
> Men är det möjligt att öka slaget på min
> gaffel? Tittade närmare på gaffeln och såg att
> det finns 3 skalor för att mäta SAG. 80mm, 100mm
> (som jag har nu) och ytterligare en skala där man
> inte kan läsa hur många mm slag det är då det
> står längre ner på innerbenet eller vad det nu
> heter. Finns det en skala för längre slaglängd
> så borde det väl kunna gå att justera upp den?
>
> Någon som har provat?

Är det singel eller dubbelluft på gaffeln?
2014 modellen är jag rätt säker på att den inte går att ändra enkelt. Men på vissa märkescyklar sitter ju aningens speciella gafflar så kanske.

slaglängd reba?
Hittade det här på mtbr.

For 2013, they did away with dual air and the ability to adjust travel. There are no more spacers. You need to replace the air spring assembly to change travel.

slaglängd reba?
Det här kanske kan ge nån klarhet, inte helt säker på vilken Reba du har så.

Untitled-2.png

Untitled-4.png

slaglängd reba?
Har en reba rl, 2014 borde det vara. Vill öka från 80 till 100. Lev. kunde göra det för 300 spänn, men har nu flyttat sin service bort från Sthlm. Men hur svårt kan det va? Dom prata om en fjäder som skulle vändas.
Har cykeln i delar nu, så det vore ju lägligt å meka om man vet hur ?

Tillbaka
Topp