Slaglängd?

• Trådstartare Trådstartare Michael
  • Start datum Start datum
M

Michael

Guest
Slaglängd?
Är på gång att byta dämpare, har köpt en Marzoochi MX Comp ETA 100 men funderar även på en RS Reba Race.
Reban jag har kollat på har dock en slaglängd på 115, ramen jag har är en Giant XTC stl S, blir Reban längd en Easy Rider-känsla på isf? Lokale handlaren påstod att 115 kör alla med nuförtiden, men nu är det ju kanske inte riktigt så.

Är det någon som har en liten ramstorlekar och kör XC mestadels och samtidigt har lång slaglängd som har lite erfarenheter att dela ut?

Tack på förhand

Slaglängd?
Jag snackade med en kille på Pedalogerna när jag köpte dämpare och han påstod det motsatta. Han sa att i vissa fall så modifierar en del sina dämpare så de får ner till ca 60 mm slag.

För mig stod valet mellan Rock Shox J3 med poplock och J4 utan poplock. J4 har ställbar slaglängd, ända upp till 125 mm, men han avrådde mig från det och sa att det är helt onödigt att ha sån lång slaglängd om man kör XC. Kan inte se någon anledning till varför han inte skulle vilja att jag köpte en J4 annars, de kostade ju lika mycket. Han var till och med tvungen att beställa hem en J3, så det blev mer jobb för honom...

Slaglängd?
Personligen så kör jag även XC med en 17" hardtail(vinterhojen) med en 130mm(Marzocchi Z1 Fr) gaffel, men i mitt fall är ramen(Cotic Soul) gjord för såpass långa gafflar. Lite mer slaglängd i fronten gör cykeln lugnare i styrningen, det går att bomba på lite mer när det är riktigt stenigt/ojämnt.

Men det hänger som sagt på cykeln, cyklisten och användningsområdet, om man gillar lång slaglängd eller inte.

/Leo

Tillbaka
Topp