Slangerfarenheter

Homealone111

Ny medlem
Slangerfarenheter
Hej behöver uppgradera gummit på min LVG, kommer att köpa Vittoria Corsa G2 men vad ska jag ha för slang? Ser att Cykloteket marknadsför något som heter Tubolito, några erfarenheter? Latex? Jo jag vet att de är mindre täta vilket för mig är helt ointressant då jag alltid ser till att ha rätt däcktryck inför varje runda. Eller ska man satsa på gammalt hederliga butylslangar? vilket märke i s f?

/Thomas

PS. Tycker det är lite lustigt att sidan blivit synbarligen väldigt mycket mer MTB efter namnbytet från Happymtb till Happyride? DS.

Slangerfarenheter
Vittoria eller schwalbe för slangar. Conti gör konstiga slangar (men bra däck). Noname slangar är nästan alltid dåliga. Butyl är enkelt och bra. Tunna rullar lättare än tyngre. Latex är.... inte värt det om du inte tävlar.

#åsikt.

Slangerfarenheter
Bengt-re sa:
Vittoria eller schwalbe för slangar. Conti gör konstiga slangar (men bra däck). Noname slangar är nästan alltid dåliga. Butyl är enkelt och bra. Tunna rullar lättare än tyngre. Latex är.... inte värt det om du inte tävlar.

#åsikt.

Vad är det för konstigt med Contis slangar? Jag har bara kört dem och Vittoria och inte märkt nån skillnad (utom att båda Vittoria-slangarna exploderade efter ca 500 mil, helt oberoende av varandra också utomstående påverkan).

Slangerfarenheter
GustafH sa:
Bengt-re sa:

#åsikt.

Vad är det för konstigt med Contis slangar? Jag har bara kört dem och Vittoria och inte märkt nån skillnad (utom att båda Vittoria-slangarna exploderade efter ca 500 mil, helt oberoende av varandra också utomstående påverkan).

Dåliga ventiler - läcker och gängar ur sig . Kanske har jag haft otur, men jag undviker conti slangar som pesten sedan några år iaf. Scwalbe och vittoria har jag kört tusentals mil med utan några oväntade händelser.

Slangerfarenheter
Tubolito road har funkat kanon när jag följt däcksstorleksangivelserna. De läcker lika lite som butylslang och väger nästan ingenting. När jag provat dem i bredare däck än vad de var gjorda för så har de fått 5-6 småhål på olika ställen, även på den sida som ligger mot fälgen, så man ska nog hålla sig inom gränsen för däcksbredden.

Slangerfarenheter
jag gillar latexslang även på landsväg. gör skillnad i rull och känsla när man kör modernt lite lägre tryck.

ett litet glädjeämne.

Slangerfarenheter
Challenge latex, för den som vill pumpa ofta men rulla mjukt. Conti race light för de flest andra tillfällen. Och Schwalbe om du får oväntat besök.

Slangerfarenheter
kais01 sa:
jag gillar latexslang även på landsväg. gör skillnad i rull och känsla när man kör modernt lite lägre tryck.

ett litet glädjeämne.

De är ju bra och rullar lätt med latex, men orkade inte med strulet när jag slutade tävla. För 27 år sedan... de kanske har blivit pålitligare sedan dess och man kör kanske inte 19mm däck längre ...

Slangerfarenheter
Hej.. Eftersom du, som jag, inte har några problem med att pumpa varje dag så skulle jag köpa latex. Lätta, starka, smidiga, prisvärda. OCH att laga en punka klarar vem som helst. Lappen vulkar fast mens du slår en drill. Jag har i dagarna suttit med 4 butylslangar till audaxen, 32mm däck, och sandpapprat, limmat, pumpat, sandpapprat, limmat, pumpat å heeela tiden släpper lappfan när trycket överstiger 4 bar. TOTALT SPYFÄRDIG PÅ SÅNT JÄÄÄÄVLA SKIIIIIT!! Slängde 2 slangar åt hela helvetet, och lyckades få 2 slangar täta. Efter hur många försök vet jag inte. Tanken på att köpa nya slangar för varje punka.. är det 2019?? Går man å stämplar som jag köper man inte Tubolito. Finns att köpa till helt OK priser. Den dan jag har nån 5hundring över så blir det Tubolito. Latex skulle kunna vara ett alternativ, men finns nog inte i storlek. Lite trist att behöva pumpa bara för att dra till matbutiken också.. mvh borano20

Slangerfarenheter
mina latexslangar är lite personligheter. de allra flesta håller luften hela dagen utan vidare, och inte sämre än det iaf. men vissa ex håller klart längre, svårt att förklara.

kör med michelin. inte prövat på fetare landsvägsdäck än 25 mm men detta har varit helt funkis.

använt latex flitigt även på mtb, säljs bara 26 tum där, men funkar oproblematiskt även på 29. men inte över 60 mm uppmätt däckbredd

punka är lätt att laga, man behöver inte rugga ytan, men man ska inte låta solutionen torka helt innan man klistrar på lappen. alltså egentligen enklare än på butylslang.

Senast ändrad:
Slangerfarenheter
borano20 sa:
Hej.. Eftersom du, som jag, inte har några problem med att pumpa varje dag så skulle jag köpa latex. Lätta, starka, smidiga, prisvärda. OCH att laga en punka klarar vem som helst. Lappen vulkar fast mens du slår en drill. Jag har i dagarna suttit med 4 butylslangar till audaxen, 32mm däck, och sandpapprat, limmat, pumpat, sandpapprat, limmat, pumpat å heeela tiden släpper lappfan när trycket överstiger 4 bar. TOTALT SPYFÄRDIG PÅ SÅNT JÄÄÄÄVLA SKIIIIIT!! Slängde 2 slangar åt hela helvetet, och lyckades få 2 slangar täta. Efter hur många försök vet jag inte. Tanken på att köpa nya slangar för varje punka.. är det 2019?? Går man å stämplar som jag köper man inte Tubolito. Finns att köpa till helt OK priser. Den dan jag har nån 5hundring över så blir det Tubolito. Latex skulle kunna vara ett alternativ, men finns nog inte i storlek. Lite trist att behöva pumpa bara för att dra till matbutiken också.. mvh borano20

Vad är det för slangar? Låter onekligen frustrerande om läpparna inte fastnar.

Slangerfarenheter
Jag provade Michelins latex en kort period. Upplevelsen var att jag fick pumpa extra hårt på morgonen för att kunna cykla hem från jobbet utan att det kändes tomt på eftermiddagen...

Angående Continental så har jag inte haft några som helst problem där mer än att käglorna alltid är lite lösa vid leverans så man får dra åt på nya slangar för att undvika tråkigheter. Men det gäller även i viss mån schwalbe.

Slangerfarenheter
Jag kör Vittoria Latex 25/28 mm rosa innerslang i lvg däck. Har bara gott att säga om dessa. OK, de läcker lite men inte 1 bar/timme inte. 2 bar per dygn kanske? Det jag märkte var att den mindre slangstorleken 19/23 läcker MER och är mycket känsligare, så jag kör 25/28 även i 23 mm däck (som jag kör på framhjulet). Har inte haft en punka på drygt ett år förresten. Latex ger ett lite fränare ljud som ett hårt spänd gummisnodd och så blir rullet aningen bättre. Jag har som regel att alltid kolla trycket innan jag drar ut.....

BTW: Challenge Latex försökte jag med, det gick åt skogen totalt. De kändes för små och fick väl för mycket stretch så de exploderade för mig. Conti innerslangar kan förutom nämnda problem spricka i skarvarna, hände en kille på jobbet. Contis däck är nog bra däremot, de kör jag själv (GP 5000).

Slangerfarenheter
freddag sa:
kais01 sa:
använt latex flitigt även på mtb, säljs bara 26 tum där, men funkar oproblematiskt även på 29.
finns tydligen för 29 nu https://www.bike24.de/p1302267.html

tjusigt! och lite oväntat i våra slanglösa dagar:)

men annars kör jag med 26-slang generellt, även på reservslangar i butyl eftersom de passar 26-29. behöver man inte fundera på vilken slang som ligger i ryggan, och kan lätt hjälpa kompisar.

Tillbaka
Topp