Slanglösa frågor!

Slanglösa frågor!
är inte förblindad, men när man säger att man inte gynnas av längre tryck i däcken, eller att stansvätskan bara tätar mellan fälg o däck o inte lagar nå stickhål, va vill du man ska säga annat än att det är fel?

har aldrig försökt slinga mig, har ju å andra sidan inte fått nå svar på en hel del frågor jag ställt, utan näre har argumenterats så har det valts ut vad som svaras på, det som inte är bekvämt svaras inte på fast jag frågar o nämner det flera gånger.

klart du har sunt förnuft, men både du o niko har ju varit väldigt negativa till nått som ni inte ens prövat. vilket jag har haft lite svårt för. om du hade testat notubes geggan, o inte gillat det, då hade jag tyckt det va helt okay, men när ni i stort sett dissar en produkt utan att ha testat. när det sen även nämns saker som kanske inte sanna, då tänder jag nog till, o det är kanske fel, sorry för det. men du tycker inte man ska vara lite försiktig i sin kritik när man inte har detalkunskaperna? ska jag vara ärlig, så var väll ditt första inlägg det ända där du riktigt frågat nått, o inte bara hoppat på. kollar du dina inlägg är de inte särskilt mycket "snällare" än mina.

att jag skulle vara förblindad, kan ja nog inte hålla me om.suprise :D vet inte hu många gånger ja skrivit att man får avgöra själv om det är värt att köra med notubes eller inte. du tycker inte att du är lite förblindad när du försvarar slang nå fruktansvärt utan att ha testat nå annat? när du i stort sett säger att genomslagspunka inte existerar på slang bara man låter bli de absolut lättaste slangarna, eller som du säger, minimal risk, men vid vilket tryck snackar du om då?

sorry om ja låtit elak, men om du verkligen menade att du undrade över lite saker, så har du varit väldigt negativ inställd. har ju fått värsta mothuggen på det mesta. och ärligt talat så har det ju känts ibland som om du medvetet misstolkat mig för att kunna göra nå mothugg. du är inte ensam om att känna sig idiotförklarad om du trodde det.

personligen rör det mig inte va du kör, jag tycker du ska testa så får du väll se om du gillar det, men me tanke på hur dina inlägg varit o den ton som använts, så kanske det är bäst om du fortsätter me slang.

slang har säkert sina fördelar. den ända jag personligen kan komma på är väll att det är lite lättare att montera. men för mig är väll det den ända fördelen. men det är ju jag det, för dig äre nog annorlunda.

Slanglösa frågor!
Micke S skrev:
-------------------------------------------------------
> eftersom Lida Loop och punkor är så omdebatterat
> kan jag exklusivt raportera faktiska omständighet
> om de jag vet två punkteringarna i topp 10 i
> elitfältet, så ni kan få lite bättre underlag
> för slutsatser.
>
> den ena punkteringen fick jag. på grusväg, med
> stans. 1,5 kg tryck körde jag med enl min pump
> (visar lite lågt). vätskan tätade och men jag
> stannade några kilometer senare för att fylla
> på med skum då det är lite väl att köra 2
> loopar med under ett bar i bakdäcket.
>
> punka två fick en kille som körde med slang och
> 3,5 kg. han bytte slang på plats och körde
> vidare.
>
>
> av topp tio på lida loop körde vad jag vet sex
> st med stans, en med slang, en med semi ust-däck,
> en med ust-däck och en med tubdäck.

tack micke, klargjorde lite. va kör du me för däck när du kör 1,5 kg tryck? o hur upplevs däcken då? det va möjligen inte en "burpning" du fick, alltså att trycket ä så lågt att det släpper ut luft på sidan av däcket?

Slanglösa frågor!
En sammanställning av mina Slanglösa intryck...

Stan's på pluskontot:
- Bättre fäste tack vare lågt tryck
- Rullar lättare i skogen över sten och rötter tack vare lågt tryck
- Fantastisk komfort, se ovan
- Lätt
- Tätar hål medan du trampar, har provat...
- Det är i princip omöjligt att få Snake bites
- Lätt

På minuskontot
- Inte så användarvänligt, beroende på däck och fälg samt att det är flytande prylar som sölar
- Kan burpa luft vid väldigt låga tryck och offensiv kurvtagning, har iofs aldrig upplevt just detta..
- Vid "riktig" punktering måste man ta bort ventilen innan slang kan monteras
- Alla däck funkar inte och kan skjutas av fälgen om man har otur, har jag läst.
- Man byter inte gärna däck för att anpassa till bana och humör... Se första...

Slanglösa frågor!
Micke S skrev:
> eftersom Lida Loop och punkor är så omdebatterat
> kan jag exklusivt raportera faktiska omständighet
> om de jag vet två punkteringarna i topp 10 i
> elitfältet, så ni kan få lite bättre underlag
> för slutsatser.

Ytterligare faktaunderlag:

Jag låt på plats 10-15 när jag punkterade. hade slarvat med att fylla på Stans som var uttorkad efter en hittills varm sommar. Hade således pyspunka och krängde av däcket i en kurva. Fyllde på med skum, tätade dåligt, i med slang, punkterade efter 10 km, i med ytterligare en slang, i mål på plats 49.

Enligt min åsikt kräver Stans lite mer jobb, men det är värt det. Aldrig punkterat med skött "underhåll", punkterar nästan alltid med slang. Viss skillnad att hamna på topp 15 eller topp 50, pga punkteringar.

Jag kör med 1,8 fram och bak. Race King 2,2.

Slanglösa frågor!
kentkreitler skrev:
> - Man byter inte gärna däck för att anpassa till bana och humör...

Fast det är ju fortfarande drygt, även om det bara tar några minuter, att byta däck även om man kör med slang. Att kunna byta snabbt vid behov och efter humör var en anledning till att jag köpte en extra uppsättning hjul. Ett par starkare hjul med fetare däck för leriga och steninga förhållanden, och ett par lättare hjul med mer rejsigare däck för torra/mindre tekniska förhållanden. Klart, kostar ju lite mer men lagom bra hjul är inte så fasligt dyra. Extra hjul är kul den dagen man kör sönder något på hjulet (ej däcket) och inte har lust att sluta cykla den tid det tar att reparera.

Slanglösa frågor!
ostkaka skrev:
> kentkreitler skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > - Man byter inte gärna däck för att anpassa
> till bana och humör...
>
> Fast det är ju fortfarande drygt, även om det
> bara tar några minuter, att byta däck även om
> man kör med slang. Att kunna byta snabbt vid
> behov och efter humör var en anledning till att
> jag köpte en extra uppsättning hjul. Ett par
> starkare hjul med fetare däck för leriga och
> steninga förhållanden, och ett par lättare hjul
> med mer rejsigare däck för torra/mindre tekniska
> förhållanden. Klart, kostar ju lite mer men
> lagom bra hjul är inte så fasligt dyra. Extra
> hjul är kul den dagen man kör sönder något på
> hjulet (ej däcket) och inte har lust att sluta
> cykla den tid det tar att reparera.

Jo det är klart... Det är alltså därför jag har fem par hjul hemma? Fan då kan jag ju nästa förklara för flickvännen...

Slanglösa frågor!
Vill höja ytterligare en röst för Stan´s. Att köra UST och kunna gå ner till 2 bar i däckstryck, från runt 3,5 upplever jag som ett större lyft än att skaffa bakdämpning och skivbromsar. Att köra UST med Stan´s tar bort haken med vikten på UST-däck, så för mig vägs strulet lätt upp av de övriga vinsterna.

Av ovanstående läsning får man lätt känslan av att det är pågår ett religöst krig i frågan, men riktigt så viktigt är det väl ändå inte? Låt var och en bli salig på sin religion om det så är att cykla runt på en hoppstylta med 3,5 bars tryck.

Calle

Slanglösa frågor!
jag får väll erkänna att ja stundvis använt lite väl starka ord osv. men kändes så fel när man påstod att det längre trycket inte skulle ge fördelar.

kentkreitler lista va bra. har heller inte upplevt burpning, men tror det nog beror lite på hur lågt tryck man kör o vilka däck. börjar man komma ner mot 1,5-1,7 kg så finns nog risken. runt 2-2,3 kg tryck så tror ja det är rätt ovanligt. det där me däck, vilka som kan hoppas av, har avrit me om det en gång, eller två om man räknas min kompis lilla missöde. men båda gångerna hare varit för att vi haft för högt tryck för att få upp däcket på fälgkanten bra. tror både han o ja hade i typ 4 kg = icke bra om innerdiametern på däcken ä för stor. det var i båda fallen hutchinson python airlight, som numera är me på listan äver icke kompatibla däck på notubes.com (var inte me på listan förut) o vad jag hört så bytte hutchinson tillverkningsmetod eller gummi för några år sen och i o med det ökade bland annat innerdiametern på däcken vilket får systemet att funka sämre.

Slanglösa frågor!
Heta känslor, dax att lägga sig i.

Jag kör stans i bakhjulet och slang fram som rejsuppsättning. Jag hade hellst undvikit stans, men på HT så måsta jag köra slanglöst. Kör jag rejsdäck och vanliga slangar så måste jag köra runt 3 bar, vilket är helt uteslutet. Slanglöst kan jag köra under 2 bar. Med tunga tjocka träningsdäck klarar jag mig bra mot ormbett och kör med slang.

Har man inte problem med ormbett så tycker jag slangar är det självklara valet och tvärtom. Det är ju faktiskt mångfalt enklare att montera/byta däck med slang vs stansgegga.

Slanglösa frågor!
Pollan skrev:
> Enligt min åsikt kräver Stans lite mer jobb, men
> det är värt det. Aldrig punkterat med skött
> "underhåll", punkterar nästan alltid med slang.
> Viss skillnad att hamna på topp 15 eller topp 50,
> pga punkteringar.
>
> Jag kör med 1,8 fram och bak. Race King 2,2.

Jag körde 1,8 fram och bak med samma däck som dig. Men med Michelin Latexslang och gick ju fint de med. Grymma däck. Men hade jag haft tillgång till kompressor hade jag kört Stans iofs men.

Slanglösa frågor!
Jensen skrev:
> Micke S skrev:
> -----
> > eftersom Lida Loop och punkor är så
> omdebatterat
> > kan jag exklusivt raportera faktiska
> omständighet
> > om de jag vet två punkteringarna i topp 10 i
> > elitfältet, så ni kan få lite bättre
> underlag
> > för slutsatser.
> >
> > den ena punkteringen fick jag. på grusväg,
> med
> > stans. 1,5 kg tryck körde jag med enl min pump
> > (visar lite lågt). vätskan tätade och men
> jag
> > stannade några kilometer senare för att fylla
> > på med skum då det är lite väl att köra 2
> > loopar med under ett bar i bakdäcket.
> >
> > punka två fick en kille som körde med slang
> och
> > 3,5 kg. han bytte slang på plats och körde
> > vidare.
> >
> >
> > av topp tio på lida loop körde vad jag vet
> sex
> > st med stans, en med slang, en med semi
> ust-däck,
> > en med ust-däck och en med tubdäck.
>
>
> tack micke, klargjorde lite. va kör du me för
> däck när du kör 1,5 kg tryck? o hur upplevs
> däcken då? det va möjligen inte en "burpning"
> du fick, alltså att trycket ä så lågt att det
> släpper ut luft på sidan av däcket?

RR 2,25. nej, det burpade inte luft, det här var på plan grusväg med sprängsten. i helgen körde jag 1,2 bar. men som sagt, det är vad min pump säger.

Slanglösa frågor!
ska väll nämnas att du väll körde raceking 2,2 va? o de har väldigt stor luftkammare. o man kan ju klara sig från snakebite me lågt tryck i slang me. men risken ä större än me notubes

Slanglösa frågor!
varför pratar ni om kompressorer hela tiden som ett måste. de senaste 20 däcken jag pumpat upp med stans har jag använt en helt vanlig fotpump.

Slanglösa frågor!
Micke S skrev:
> varför pratar ni om kompressorer hela tiden som
> ett måste. de senaste 20 däcken jag pumpat upp
> med stans har jag använt en helt vanlig fotpump.

Hur lyckas du med det?
Jag brukar få duscha efteråt för att jag pumpat mig svettig ytan att få luften att stanna kvar=).
Till slut får jag ta fram co-patronen

Slanglösa frågor!
Kaijan skrev:
> Micke S skrev:
> -----
> > varför pratar ni om kompressorer hela tiden
> som
> > ett måste.

>
> Hur lyckas du med det?

Det går fint med pump, men betydligt lättare med kompressor pga högre flöde. En förutsättning är "rena" ventiler, de kan sättas igen av Stans. Plocka ur käglan och rengör. Smörj sedan däcksidor och fälg med Stans så glider de ut lättare.

Dock skiljer det mellan olika däckstillverkare. Jag tror att tex RR går lättare än många av Continentals däck. Upplever att de har något större diameter och därför är svårare att lägga ut i fälgbädden.

Går det svårt är ett tips att först trycka ut däcket med slang och sedan bara lossa en sida. Då behöver man nästan bara koncentrera sig på den sidan och det går fint med fotpump.

Cerro: Jag har hört att latexslangarna funkar bra. Jag vet inte om det är min körstil eller någpt annat, men jag är extremt bra på att punktera slangar tyvärr.

Slanglösa frågor!
i med en slang, ut med den och lossa ena sidan, häll i stans utan att få kladd på fälgen eller däckskanten. kräng på den ej upphoppade kanten så mycket det går med händerna, pumpa och pausa och försök kränga på den sista kvarvarande biten. rätt ofta får jag upp däcken utan en droppe stans utanför däcket. men vissa däck som inte riktigt tätar direkt blir det ju en jäkla bubblande och rinnande ur. det är ju säkrast att spara kvällsduschen tills efter man pumpat upp sina däck :)

Slanglösa frågor!
Micke S skrev:
> varför pratar ni om kompressorer hela tiden som
> ett måste. de senaste 20 däcken jag pumpat upp
> med stans har jag använt en helt vanlig fotpump.

för att det är enkelt me kompressor, har inte lyckats så många gånger me pump, men uppenbarligen så äre ju en teknikfråga, om du inte har haft nå problem alls. men det där slangtricket brukar hjälpa rätt bra ja.

continentaldäck verkar ha lite större diameter som du säger pollan, va betydligt lättare me RR, det ä nog de lättaste däcket tillsammans me python som ja prövat att montera

Slanglösa frågor!
En fråga till framförallt Jensen, kentkreitler och Micke S som verkar ha använt Stans i många år: Stans rekommenderar som bekant att man ska köpa deras fälgband med ventil (255 kr/st på CC) för att förenkla pumpning (om man inte har kompressor) samt att förhindra att luft "burpar" ut vid stora sidokrafter http://messageboard.notubes.com/viewtopic.php?t=630:

Hur gör ni? Fungerar det att kör så lågt som 1.2-1.5 bar med t.ex. RR 2.25 utan Stans fälgband?

Senast redigerad av en moderator:
Slanglösa frågor!
Jag kör med XTR-hjul och Mavic SLR utan några Stan's-tillbehör. Använder original UST-ventil och det är inga problem. Tycker att det fungerar liiiiite bättre med XTR-hjulen än Mavic, lättare att få däcken att luftfyllas. Det underlättar att följa Micke S råd vid montering. Nu har jag gått hela vägen och beställt ett par Notubes-hjul, får se om de är så bra som reklamen säger...

Slanglösa frågor!
kört först hjul me mavic x3.1 (riktig ust fälg), sen crossmac SL (riktig ust) så dessa har inte behövt nå annat än orginalventilen, möjligen att det tätar ännu bättre me notubes fälgband, då det borde öka fälgens ytterdiametern, så däcket borde sitta tightare, å andra sidan så blir däcket svårare att få på o det behövs egentligen inte. har dock inte testat lägre än 1,8 bar själv.

sen körde jag mavic 317 fälgar med eclipse fälgband (samma som DT).

senaste hjulet har notubes 355 fälgar, på dessa kör jag bara notubes gula tejp o notubes ventiler, som man kan hälla i geggan genom ventilen.

har man inte ust fälg, men vill bygga om dem o inte vill chansa me notubes gula tejp (som kan funka me vanliga fälgar, dock absolut ingen garanti), så skulle jag faktiskt köpa dt´s fälgband, eller eclipse som de egentligen är/heter, DT köper dem ju av eclipse http://www.eclipse.ch/new/index.html . varför? jo för att ventilen inte sitter ihop me fälgbandet, vilket gör att vill man köra me slang, eller måste det om man ändå punkar i skogen, behöver man inte ta bort hela fälgbandet utan bara ventilen, på stans/notubes måste man ju ta bort fälgbandet då ventilen sitter fast o då måste du ha ett fälgband under med. eclipe/DT har även små kanter som gör att däcket håls uppe. fördelen me notubes är väll att den ä mer flexibel o återsluter mot däcket bättre tror ja, ä mer följsam mot däcket, men vet inte säkert, har inte testat, men sett till material o form borde det vara så

Slanglösa frågor!
Tack för de utförliga svaren. Jag har XTR- och Fulcrum-hjul, båda UST, och försökte mig på att tillverka ett eget fälgband av en 20-tumsslang enligt tips i en tidigare tråd. Fungerade dock inget vidare då slangen var så tjock runt ventilen att däcket inte satte sig ordentligt i fälgen. Ska testa ikväll med bara ventil, däck, Stan's-gegga och mackkompressor.

Slanglösa frågor!
Jag har ett par Racing Ralph 2.25 Evolution samt ett par Double Defence (med extra tjock sida så att de står av sig själva som om de vore ovikbara) i samma modell och dimension. Ventilerna som följde med Fulcrum-hjulen kan man ta ventilkärnan ur, men inte de till XTR-hjulen. Det som jag är lite osäker på är hur långt ned i tryck man kan gå om man inte har Stan's fälgband, men kanske är risken större att man pajar fälgen vid genomslag än att däcket burbar luft om man går ned för lågt i tryck. Jag kör nu på 2.2 bar fram och bak, väger 90 kg och kör heldämpat.

Slanglösa frågor!
double defence låter ju nästan som ett typiskt ust däck näre gälle stabilitet på däcksidorna :D

racing ralph var nog som sagt de däck som varit lättast att montera. fördelen me att ta ut ventilkärnan är väll att man kan fylla på geggan genom ventilen. annars funkar det me att fylla från sidan me som micke nämner.

vet inte hur lågt du vågar gå. bra fråga. 2 bar borde inte vara nå problem me din vikt heller, du får testa dig fram lite tror ja. du märker rätt snabbt om det går

Slanglösa frågor!
Har nu fått dit mina första slanglösa däck. Blev ett par RR Evo på en Mavic X-Trail fälg. Gick hyfsat enkelt att få dit när man kommit på hur man ska göra. En fråga dock... Jag hade en massa läckor i sömmen på däcksidan. Däcken är ju nya så dom är inte nötta eller så. Är detta normalt? Självklart så tätade ju stansen efter ettt tag men iaf. Trodde inte däck läckte...

Slanglösa frågor!
Surfaren skrev:
> Jag hade en massa läckor i sömmen på däcksidan. Ärdetta normalt?
> Trodde inte däck läckte...

UST-däck läcker inte (eller åtminstone minimalt). Vanliga icke-UST-däck behöver inte hålla helt tätt. Finns ingen anledning för det eftersom det är tänkt att man ska använda en slang som håller luften på plats. Om man gör vanliga däck helt täta blir de ju UST-däck av dem, och dessutom tyngre. Stans gucka ser ju till att täppa igen alla porer i däcket och mellan fälg och däck. Kan tänka mig att just utformningen på sömmen på däcksidan (samt kanttråden) är den största anledningen till varför inte alla däck går att täta ordentligt med Stans.

Själv krängde jag också på ett par RR EVO 2008 på en XTR-fälg i söndags. Gick hur smidigt som helst och tätade direkt, även fast jag körde med vanlig handjagad golvpump (man är väl man :-) Körde iofs med en ventil med löstagbar innerdel som kanske gjorde att det var lättare att få i luft.

Slanglösa frågor!
Ja få på dom var inga problem och efter ett tag när man skakat runt geggan i däcket så var mina helt täta oxå (trodde jag). Tyvärr hade luften gått ur under natten. Får väl göra ett nytt försök ikväll..

Slanglösa frågor!
Surfaren skrev:
> Tyvärr hade luften gått ur under natten. Får väl göra ett nytt försök ikväll..

Var extra noga med att få med tillräckligt av de där magiska partiklarna som farbror Stan pratar om. Man hela tiden ha burken upp och ner så att partiklarna samlas nere i pipen man skruvar på flaskan, och verkligen kommer med ut när man häller i geggan.

Slanglösa frågor!
Surfaren skrev:
> Gick det att göra det genom ventilen eller? (Mavic ventil)

Jag körde inte genom ventilen, utan hakade av ena sidan på däcket som Stan visar i sin instruktionsfilm. Tänkte först hälla skiten genom ventilhålet, men det verkade så besvärligt och kletigt att hålla på med slang och doseringsspruta. Frågan är också var de där partiklarna hamnar.

Shimanos XTR-UST-ventiler har inte löstagbar innerdel. Dessutom väger de bly, så jag körde med Mavic-ventiler från mina CrossTrail-hjul i stället. Var mest ute efter att få in mycket luft fort som jag ville ha ventiler med löstagbar innerdel.

Slanglösa frågor!
har märkt att mina däck läcker avsevärt mycket mindre efter att ha kört nån/några gånger med dem me stans i. så Surfaren, om däcken håller luften tillräckligt länge för att du ska klara en tur utan problem, testa det o se om de håller luften bättre efter det.

Slanglösa frågor!
Tror på Jensens teori. Mina förra däck som jag tätade med stans läckte en del i början med men efter 1-2 turen i skogen så höll de nästan helt tätt, mycket tätare än latexslang iaf.

Slanglösa frågor!
Har varit ute och kört i dag. På eftermiddagen hade det läckt en del, men jag fyllde på och dundrade genom Nick-spåret. Ska pumpa upp nu och se hur mycket det läckt till i morgon.

Slanglösa frågor!
Efter att ha läst tråden är jag lite... Fundersam. Jag är 188 lång, och småfet, eftersom min cykel av ekonomiska skäl inte blivit lagad på snart 2 år... Jaja, jag skäms, nog om det. Ny cykel på gång, det var tid i alla fall, och jag har tittat, sneglat på UST däck & fälg. Men jag väger i dagsläget strax över 90 kilo. Kommer även i form att väga 80-85 kilo. vågar jag köra med så låga däcktryck att jag har någon fördel av UST, eller ska jag hålla käften och köra med lättvikts slang? Tänker mest på fälgarna, då jag som det torde ha framgått tydligt, har kraftigt begränsad ekonomi. Jag är av typen att jag kan kränga i en 1-2 storlekar för liten slang, för att få en billig lättvikts slang, och att riskera fälgskador när man studsar över en sten är inte aktuellt.
B!

Slanglösa frågor!
Mr B: Det finns ingen anledning att vara fundersam. Jag är 187 cm och väger för tillfället 90 kg (kör heldämpat) och jag konverterade till Stan's innan Midsommar (XTR-hjul+RR 2008 2.25 Double Defence samt Fulcrum-hjul+RR 2008 2.25 EVO). Körde i Säfsen under den helgen med Double Defence-däcken (2.0 bar bak, 1.8 bar fram). Jag bombade på rejält på de få stökiga stigar som fanns utan att känna fälgen en enda gång. I helgen körde jag Ränneslättsturen med EVO-däcken och p.g.a. de vekare däcksidorna körde jag 2.0 fram och 2.1 bak. Tror dock att jag kan gå ner lite mer i tryck i framtiden.

Jag följde rådet från Jensen och kentkreitler i denna tråd och struntade i Stan's fälgband eftersom jag har UST-fälgar (OBS! ej UST-däck). Jag följde i princip proceduren som beskrivs i http://www.notubes.com/pdf/NZMtnbkr2.pdf och det gick nästan oförskämt smidigt. Först så pumpade jag upp däcket med slang (som Micke S rekommenderade) och sedan tog jag ur slangen genom att lossa hela ena sidan medan den andra sidan satt kvar i sitt korrekta läge. I med UST-ventilen, såpavatten på kanterna och sen pumpa upp med kompressorn på macken. Trots att jag inte hällt i Stan's-geggan så pös det inte någonstans, varken för Double Defence eller EVO. Sedan hällde jag i Stan's-geggan, skakade och la hjulen såsom instruktionerna säger och sedan dess har det inte läckt alls. Hittills verkar det som att jag klarar mig utmärkt utan Stan's fälgband då några burpningar inte verkar ha skett.

Slanglösa frågor!
Jag bygger iofs hardtail, men kan jag köra 2-2.5 bar har jag gått ned nästan ett helt bar redan. Det får ju ta mer kraft med hardtail, i alla fall bak.
B!

Slanglösa frågor!
Även jag har gått över till Stan's.
Gjorde bytet i går kväll.
Jag gjorde enligt principen som många här förordar:
Montera däcken med slang (Conti Speedking 2,3 SS)
Pumpa upp tills det sätter sig på fälgen (Mavic SLR)
Av med ena sidan, ut med slangen. I med Mavic's ventil.
1,5 skopa Stan's i.
På med däckssidan, börja uppifrån och arbeta ner, vrid hjulet så sista delen som ska krängas på hamnar längst upp.
Skruva ut käglan och i med trycklyften. Pang! Det sätter sig med en gång.
I med käglan och pumpa upp till 40 psi.
Do the shaking motion enligt Stan's instruktion, på med tvätmedelslösningen så man ser när det slutar bubbla.
Jag fick hålla på med "The shaking motion" rätt länge, 45 min innan alla småbubblor var borta.
Vägde innan och direkt efter och det skillnaden var +2 gram per hjul med Stan's i.
Idag vägde jag igen och nu är det -16 gram per hjul med Stan's i. Det blir alltså lite lättare.
Kollade lufttrycket och det finns ingen mätbar skilland mot igårkväll så det verkar funka :-)

Summasummarum så var det mycket lättare än vad jag trodde att använda Stan's men tryckluft gör nog sitt till att det gick så smidigt.
Idag ska jag testa hur det känns och fungerar i skogen.

//Johan

Slanglösa frågor!
johanf skrev:
> Även jag har gått över till Stan's.
> Gjorde bytet i går kväll.
> Jag gjorde enligt principen som många här
> förordar:
> Montera däcken med slang (Conti Speedking 2,3
> SS)
> Pumpa upp tills det sätter sig på fälgen (Mavic
> SLR)
> Av med ena sidan, ut med slangen. I med Mavic's
> ventil.
> 1,5 skopa Stan's i.
> På med däckssidan, börja uppifrån och arbeta
> ner, vrid hjulet så sista delen som ska krängas
> på hamnar längst upp.
> Skruva ut käglan och i med trycklyften. Pang! Det
> sätter sig med en gång.
> I med käglan och pumpa upp till 40 psi.
> Do the shaking motion enligt Stan's instruktion,
> på med tvätmedelslösningen så man ser när det
> slutar bubbla.
> Jag fick hålla på med "The shaking motion" rätt
> länge, 45 min innan alla småbubblor var borta.
> Vägde innan och direkt efter och det skillnaden
> var +2 gram per hjul med Stan's i.
> Idag vägde jag igen och nu är det -16 gram per
> hjul med Stan's i. Det blir alltså lite
> lättare.
> Kollade lufttrycket och det finns ingen mätbar
> mot igårkväll så det verkar funka :-)
>
> Summasummarum så var det mycket lättare än vad
> jag trodde att använda Stan's men tryckluft gör
> nog sitt till att det gick så smidigt.
> Idag ska jag testa hur det känns och fungerar i
> skogen.
>
> //Johan

ALLT detdär och du tjänade 16 gram per hjul. Jag hoppas verkligen att jag missar något..:)

Slanglösa frågor!
Ja du missade nåt ;-)
Det där med punkteringssäkerheten som ju är hela ide´n liksom.
Att det blir lite lättare är ju bara en bonus, det viktiga är att minska risken för punkteringar.
Och det tar inte så lång tid att fixa i Stan's. Det tog under 10 min per hjul, förutom "The shaking motion" då. Det var det som tog tid.

//Johan

Slanglösa frågor!
Ville skrev:
> johanf skrev:
> -----
> > Även jag har gått över till Stan's.
> > Gjorde bytet i går kväll.
> > Jag gjorde enligt principen som många här
> > förordar:
> > Montera däcken med slang (Conti Speedking 2,3
> > SS)
> > Pumpa upp tills det sätter sig på fälgen
> (Mavic
> > SLR)
> > Av med ena sidan, ut med slangen. I med Mavic's
> > ventil.
> > 1,5 skopa Stan's i.
> > På med däckssidan, börja uppifrån och
> arbeta
> > ner, vrid hjulet så sista delen som ska
> krängas
> > på hamnar längst upp.
> > Skruva ut käglan och i med trycklyften. Pang!
> Det
> > sätter sig med en gång.
> > I med käglan och pumpa upp till 40 psi.
> > Do the shaking motion enligt Stan's
> instruktion,
> > på med tvätmedelslösningen så man ser när
> det
> > slutar bubbla.
> > Jag fick hålla på med "The shaking motion"
> rätt
> > länge, 45 min innan alla småbubblor var
> borta.
> > Vägde innan och direkt efter och det
> skillnaden
> > var +2 gram per hjul med Stan's i.
> > Idag vägde jag igen och nu är det -16 gram
> per
> > hjul med Stan's i. Det blir alltså lite
> > lättare.
> > Kollade lufttrycket och det finns ingen mätbar
> > mot igårkväll så det verkar funka :-)
> >
> > Summasummarum så var det mycket lättare än
> vad
> > jag trodde att använda Stan's men tryckluft
> gör
> > nog sitt till att det gick så smidigt.
> > Idag ska jag testa hur det känns och fungerar
> i
> > skogen.
> >
> > //Johan
>
>
>
>
> ALLT detdär och du tjänade 16 gram per hjul. Jag
> hoppas verkligen att jag missar något..:)

vet inte hur många gånger det ska tjatas om det, stans skaffar man inte istället för slang för att tjäna vikt, utan för att få UST UTAN att tumma på vikten som man redan har med slang :D

Slanglösa frågor!
Blir det inte svårt att få på/av däcket om man pumpar upp det så det sätter sig och sedan låter det sitta kvar på ena sidan och bara kränger av det på ena sidan. Brukar ju vara betydligt enklare att få på/av däck när man är noga med att däcket hamnar så långt ner i fälgen som möjligt. Blev lite krångligt förklarat men ni kanske förstår ändå.

Slanglösa frågor!
Exakt så är det Jensen, men det verkar inte folk läsa ;-)
Nejdå Anderssson80. Man skickar ju bara ner den ena däckssidan i kanalen efter det man pumpat upp däcket med slang. Inga problem.

//Johan

Slanglösa frågor!
jag är lite nyfiken på att testa köra utan slang, mest för att slippa genomslagspunka (jag är smidig som ett kylskåp, så det blir en del). alltså kommer en del frågor: Jag har vanliga mavic 317-fälgar och jag antar att hålen för ekernipplarna ställer till det för mig. Ska jag då använda Stans fälgband som nämns i Notubes pdf-dokument som länkas ovan, eller ska jag köra "Ghetto Tubeless" (
med en sönderklippt slang i botten?

efter att ha surfat lite ser jag att man frå emd fälgband i stans standardkit, samt att mina fälgar är nämnda i listan över möjliga fälgar. Frågan ovan får stå kvar ändå, nån annan nybörjare har säkert nytta av den

Slanglösa frågor!
Om man läser på Stans site så står det såhär:
Narrow Rims/Mavic XC717(old 517 & 317): Remove rim tape and install 1 or 2 layers of included thin nylon spoke tape, pull the tape tightly while applying and overlap 2". Carefully cut a hole for the valve stem. On these Rims you should drop your rim strip into your soap and water before installing. The slippery soap will help it fit in the rim cavity.

Du skall alltså ha tejpen först och sen Stans fälgband.
Allt står på http://www.notubes.com/support_detailed.php

Det andra med sönderklippt slang... Hmm.. Jag vet inte jag..

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp