Slanglöst däck som läcker

cykelisa

Aktiv medlem
Kan man fylla på ett slanglöst däck som läcker med vilken punkteringsspray som helst eller ska man använda någon speciell?

Senast ändrad:
Är du säker på att det de fakto är slanglöst nu? Har aldrig hört att någon blandar olika vätskor och jag tror det finns en anledning. Så samma som du har i däcket nu skulle jag sikta på. Vet du inte vilket det är kanske det är lika bra att tappa ur all och byta.

Punkteringsspry är väl inte direkt någon permanentlösning? Om du vill fortsätta använda däcket är det bättre att laga hålet i däcket med t.ex. punkteringslagningslappar från insidan.

jofahjalm sa:
Punkteringsspry är väl inte direkt någon permanentlösning? Om du vill fortsätta använda däcket är det bättre att laga hålet i däcket med t.ex. punkteringslagningslappar från insidan.

Jag köpte cykeln begagnad och den förre ägaren hade tydligen precis gjort däcken slanglösa så antar att det inte blev tätt från början. Så läcker nog snarare ut från något glapp mellan däcket och fälgen.

Hur tätt är det då? Ffa om det nyligen är konverterat till slanglöst kan det vara så att man får pumpa innan varje runda. Eller går det inte att använda?

Om det inte håller luften alls och det inte vill sätta dig in i allt om tubeless så är ju slang den enklaste fixen.

jofahjalm sa:
Hur tätt är det då? Ffa om det nyligen är konverterat till slanglöst kan det vara så att man får pumpa innan varje runda. Eller går det inte att använda?

Om det inte håller luften alls och det inte vill sätta dig in i allt om tubeless så är ju slang den enklaste fixen.

Det håller tätt under rundan men är helt tomt nästa dag. Har haft den sen oktober så borde väl inte vara så fortfarande?

Nej, det som avdunstar har ju också massa och är lösningmedlet (främst vatten). Bara latexpartiklarna blir kvar. Det är en ytterst marginell ökning av vikten med tiden.

jofahjalm sa:
Nej, det som avdunstar har ju också massa och är lösningmedlet (främst vatten). Bara latexpartiklarna blir kvar. Det är en ytterst marginell ökning av vikten med tiden.

Ja sant. Aja då kör jag väl på en påfyllnad då :) Tack så mycket för hjälpen!

Man behöver INTE fylla på vätskan var 15de dag. Jag sätter normalt upp däcken och sedan punkar jag dom 6 månader senare. Då visar dom sig vara uttorkade. Då slänger man i en slang tills man kommer hem, sedan lagar man däcket och fyller på ny vätska.

lisamedbo sa:
Kan man fylla på ett slanglöst däck som läcker med vilken punkteringsspray som helst eller ska man använda någon speciell?

Det är bara att hälla i vilken som. Konstgräs som används vid modellbygge, glitter eller potatismjöl gör sig också bra där i och ökar tätningsförmågan.

jofahjalm sa:
Man behöver INTE fylla på vätskan var 15de dag. Jag sätter normalt upp däcken och sedan punkar jag dom 6 månader senare. Då visar dom sig vara uttorkade. Då slänger man i en slang tills man kommer hem, sedan lagar man däcket och fyller på ny vätska.

Håller dina däck längre än din cyklar? ?

Har endast en gång råkat ut för torkad vätska. Det var i början av min cykelkarriär när jag justerade trycket innan pendling och släppte ut före stigcykling. Nu kör jag med lagom tryck för stigcykla och fyller endast på med luft.

Min oanvända reservcykel som hade stans gucka var fortfarande flytande efter ett år.

Senast ändrad:
lisamedbo sa:

Det är inte fel att använda slang.

Personligen tycker jag att slang är bättre. Jag punkar väldigt sällan och har ingen lust att kleta ner fälgar och däck med lager av intorkad latex. Laga eller byta en slang är enkelt, snabbt och billigt. Har inget behov av att köra ultralågt tryck i däcken, jag har tillräckligt grepp med normalt tryck. Viktbesparing på mellan 0 och 80 gram per hjul kan jag leva utan, liksom eventuellt några watt i rull. Att välja lättrullande däck gör större skillnad än skillnaden mellan TL och slang.

Jag har inga problem med att vissa föredrar TL. Det är upp till var och en att välja det som passar en bäst utefter ens egna prioriteringar.

Hur fort gurkan torkar beror väldigt mycket på däcket uppbyggnad. Ett lätt xcdäck med tunna sidväggar torkar ut oerhört mycket fortare än ett dh-däck med sex cordlager o massor med gummi.

Tillbaka
Topp